Nieuweling met vraag omtrent legaliteit\bruikbaarheid van FPS

SaHell

New Member
14 sep 2014
1
0
Trophies
1
Hey hallo allemaal,

Sjoerd hier. 28 Jaar uit Sliedrecht. Ben dol op alles wat met schiet sport te maken heeft, of het nou boog schieten of scherp schieten is en ben op dit moment airsoft uitgebreid aan het onderzoeken omdat het financieel erg aantrekkelijk is en de competitiviteit van paintballen heeft.
Ik ben een nieuweling op airsoft gebied en heb al door dat hier een hoop kennis zit. Hoewel ik mijn papieren voor airsoft nog niet geregeld heb omdat ik binnenkort op vakantie ga, zou ik graag even een vraag willen stellen omtrent importeren van AA's en omtrent het BB's gewicht vs FPS.

Ik hou enorm van tactisch schieten(hit and hide). Binnen paintball zijn er weinig opties omdat het allemaal meestal dezelfde wapens zijn. Gelukkig is er binnen airsoft een mogelijkheid om "single bolt actie" (scherpschutters model AA) met hogere FPS te schieten (op de meeste Nederlandse banen die dit toestaan volgens mij tussen de 500 en 550 FPS). 

Het valt mij op dat zelfs de scherpschutters model (of replica) AA vaak op websites gemeten worden met 0,20 BB's terwijl het hoogst ongebruikelijk is om deze hiermee te schieten ivm accuratesse. De meeste schieten ergens tussen de 0,30 en 0,38 volgens mij. Maar dat resulteert in veel lagere FPS.

Voor zover ik begrepen heb is het in Nederland legaal om tot aan (ongeveer) 600 FPS met een mondingsenergie van 3,5 Joule te schieten. Wat mij opviel in elk geval dat de FPS flink dropt met zwaardere BB's (nature's laws, meer gewicht, meer kracht nodig voor dezelfde snelheid).

De vraag: 
Is het toegestaan om met meer dan 600 FPS(met 0,20 BB) te schieten omdat je bijvoorbeeld met 0,36 speelt (wat ervoor zorgt dat de FPS binnen de limieten valt van de banen en de wet)? Met andere woorden is de regelgeving gebaseerd op een vast gewicht van de BB vs FPS of alleen op FPS? Omdat dit zwaardere AA single bolt actie toe zou laten mits je zwaardere BB gebruikt, wat ten goede komt van de accuratesse. 

Hallo hallo,
FPS metingen worden altijd met 0.20 gram BBs gedaan. Je moet dan ook voldoen aan de desbetrefende limieten voor je type replica op basis van een schot met een 0.20 gram BB, ook al ga je skirmen met 0.36 gram BBs.
Regelgeving betreft type AAs hangt van de locatie af. Bij sommige locaties vallen semi auto sniper rifles onder reguliere AAs (de gemiddelde AK, M16, M4 etc) en dus mag je er niet harder mee schieten dan 360fps. Bij sommige locaties is dit weer niet zo.
Edit: Van wat ik weet is het op geen één locatie in Nederland toegestaan om met 600 FPS te schieten. De max die gehanteerd wordt is 500 FPS voor bolt sniper rifles.

Dank je voor je antwoord! Erg behulpzaam. (op banen waar geen hoger FPS is toegestaan neem ik liever een m4 mee ;-p )

Hey,
Om het gewoon makkelijk te houden probeer je hier aan te houden:

Full Auto AEG/GBB (hier vallen ALLE pistolen ook onder!!): 360 fps 
Single shot AEG (2 seconden delay is vereist voor 3Division Bunkerhill): 450 fpsSingle Bolt action sniper rifle: 500 fpsShotguns: 360 fps
Alles word gemeten met 0.20! Dus wat Alexander zegt klopt als een bus

Hoe kan je trouwens een delay forceren op je AEG? Zat zelf te denken om later een SVD te kopen; semi auto sniper ;)

@AlexanderMet een mosfet, die kan je dan instellen op alleen semi en met een delay tussen elke schot.
Je weet trouwens een single bolt action SVD op de markt is? (van A&K) 

Hey welkom, wat ook een groot misverstand is is dat fps je range bepaald. Op zich klopt dat wel maar fps zegt niet alles een grotere invloed van je traject is de hopup daarmee pak je de echte afstand. Veel mensen proberen zo dicht mogelijk bij die 360 te zitten maar 320 is bijvoorbeeld ook niet slecht mits er een goede hopup in zit.

Inderdaad wat Sander zegt klopt maar wat ook nog de range beïnvloed is de kwaliteit van inner barrel. Hoe beter de Inner Barrel hoe verder de bb kan komen. Ook heeft de diameter van inner barrel te maken met de range.

So True..... Staar je dus niet al te blind op de fps, er zijn echt een tal van factoren wat invloed heeft op de range.

Dank jullie voor jullie toevoeging Sander en Mobius. Ik wist gelukkig al dat de hopup en de inner barrel erg belangrijk waren.  Los van dat blijft FPS en gewicht van de BBs volgens mij belangrijk als het gaat om invloeden van wind en dus ook accuratesse. (Ik had het niet over afstand)

Wat ik ook erg jammer vind is dat er weinig informatie beschikbaar is over de kwaliteit van hopups. Ik heb om eerlijk te zijn geen idee waar ik op moet letten als het over hopups gaat. Ik weet dat het gaat over het Magnus effect, maar verder dan dat gaat mijn kennis niet.

Inner barrels is voor mij eveneens een lastig onderwerp. Naast dat lengte over het algemeen gunstig is (helaas alleen wat minder praktisch tijdens het manoeuvreren) en het materiaal belangrijk is, kan ik daar ook niks over zeggen.

Jullie hebben hier vast meer verstand van dan deze leek. Als jullie suggesties hebben, hoor ik dat graag!

Hi Sahell/Sjoerd :) 
De meeste airsofters gebruiken .25 vanwege die verhoogde trefzekerheid. .30 is dan iets wat meer voor snipers gebruikt word, al wil ik daar ook wel eens mee experimenteren. Ben benieuwd hoe laag de FPS en snelheid van een BB gaat worden, maar ze komen dan wel wat beter aan. 
Hop-ups wil je, als ik het goed heb, het liefst ook uit metaal hebben. Die sluiten beter dan de plastic hop-ups. Inner barrels heb je zoals je zei ook al zoveel keuze in. Ik weet dat er op gegeven moment een ideale lengte is berekend die 470 mm is meen ik. Ga je langer dan dat, dan voegt het niet zoveel meer toe aan verbeteringen. 
De binnenkant (brass of ... weet ik even niet meer) voegt daarnaast veel toe aan afwerking en levensduur. Brass is hier de mindere optie geloof ik. Dat moet iemand anders even bevestigen. Maar brass zou sneller slijten waardoor je weer sneller oneffenheden krijgt die je accuratie beïnvloeden. 

Messing heeft meer last van temperatuur schommelingen. verder denk ik niet dat een metalen barrel of hij nou van messing is of hij van gehard staal zal slijten doordat er een bb met een laagje wax doorheen gaat.misschien dat het over een periode van 100 jaar zal slijten maar dan heb je ook weer met oxidatie etc te maken. Als er een coating aan de binnenkant van je barrel zit is het een ander verhaal die zijn wel erg slijtage gevoelig maar bij normaal gebruik spreek je dan ook over 2 a 3 jaar als het niet meer is.
een metalen hopup heeft ook weer te maken met dat plastic snel vervormd in tegenstelling tot metaal.waardoor ze dus beter afsluiten.
Dat van barrel lengte moet ik nog ff testen met mijn l86 die heeft 610mm maar dan zal ik eerst een precision barrel erin moeten drukken. ik zit zelf aan een falcon rifled barrel te denken dat lijkt me namelijk een leuke test of dat daadwerkelijk werkt.

<font face="Arial, Verdana" size="2">Hoi Sjoerd,</font>
Nog even inhakend op je vraag en misschien een nog een verheldering. Ik heb niet alles hierboven 100% doorgelezen dus als het dubbelop is hoor ik het ook graag.
Als eerste zijn er een aantal begrippen erg belangrijk naast het gewicht van de BB
Joule = EnergieFPS = Mondingssnelheid
Hoe zwaarder de BB is hoe meer energie (joule) er nodig is om deze met DEZELFDE mondingssnelheid af te vuren.
De regel zegt voor sniperaa's 500 FPS met 0.20 gram BB's = 2.32 Joule dit is zeker niet de max van 3.5 maar echter gewoon een regel.
Dit omrekenend naar 500 FPS met 0.36 gram BB's = 4.18 Joule, met andere woorden ver boven de 3.5 joule die in Nederland is toegestaan.
Stel dat je dus met een sniper met 0.36 BB's wil schieten en niet over de 3.5 joule heen wil. Zul je MAXIMAAL 457.32 FPS moeten schieten.
Hieronder een linkje met omrekentabellen echter wel in het Frans. Ze zullen ongetwijfeld in het Engels of NL zijn maar ik kwam deze tegen.
Lang verhaal kort. 
Een groter projectiel met dezelfde snelheid kost meer energie dan een kleiner projectiel.
Mocht ik hier onwijs uit mijn nek l*llen dan hoor ik het graag maar zo heb ik het altijd begrepen.
Greetz Tweeq
<font face="Arial, Verdana" size="2">http://www.airsoft-project.com/convertisseur-fps-joules.html#</font>

Kleine aanvulling en vraag,
Ben je wel eens door een sniper geraakt die 500 fps schiet die WEL aan de norm voldoet.
Een woord, AUW!!!
Laat staan eentje die 500 fps doet met zware BB's, kleine kans maar wel mogelijk dat deze in de blote huid blijft zitten.

<font face="Arial, Verdana" size="2">Oh hier nog een informatieve link</font>
<font face="Arial, Verdana" size="2">http://www.airsoftmaster.com/fps-chart-for-airsoft-guns/</font>

En hou even in de gaten dat het in het veld uiteindelijk om het spelletje gaat.
Draai het even om: zou jij geraakt willen worden door een 0,35 gr BB die met 600FPS op je afgeschoten wordt. Ok, wat overdreven, maar probeer een ander niet aan te doen wat je zelf niet aangedaan wilt worden (of zo iets ;-) ).
Hoor soms mensen die trots vertellen dat ze de FPS meting even gefopt hebben. Stoer, maar wat wil men dan? Dat er zodadelijk ongelukken gebeuren of het een heel sjagerijnig spelletje wordt? Komt bij dat FPS inderdaad maar een deel van de effectiviteit van de AA bepaald. Dus blijft aub nadenken, het is maar een spelletje.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

Ben inmiddels terug van vakantie en ga zo snel mogelijk mijn papieren regelen voor een shop ronde. Heb enorm veel zin om rond te sluipen in de bossen om ongezien af en toe een tactisch schot te lossen.

Heb de antwoorden bekeken. Waarschijnlijk worden het 0,3 gram BB's op een max van 500 FPS(met 0,2 gram). Zal ook letten op de benoemde lengte en hop-up materiaal (hoewel dat nog steeds relatief is).

Het is absoluut niet mijn intentie om FPS metingen te foppen of mensen onnodig te bezeren en ben mij erg bewust dat daarmee ook terug geschoten word, maar wou alleen meer duidelijkheid omtrent de regelgeving en mogelijkheden. En daar hebben jullie uitstekend op geantwoord! Nogmaals, bedankt!