een baofeng verbinden met een topcom

kay

Member
18 sep 2016
22
7
Trophies
4
gisteren een hele leuke dag gehad in schoten iedereen in het team had een topcom aleen ik heb een baofeng zelf heb ik niet veel verstand van radio's kan iemand mij helpen en uitleggen hoe ik een kanaal van een topcom kan vinden en of het wel kan

groetjes kay
 
Als je op je baofeng gewoon de standaard pmr frequenties zet dan zou je gewoon met een topcom kunnen communiceren.
 
  • Leuk
Waarderingen: kay
Als je op je baofeng gewoon de standaard pmr frequenties zet dan zou je gewoon met een topcom kunnen communiceren.
als het goed is is het gelukt ik zal erachterkomen bij de volgende skirm
 
Anders vragwn of er iemand met data kabel in je buurt is. Dan daarmee de kanalen in programmeren. Heb ik ook gedaan met de 16 pmr kanalen. Gewoon ff google gebruiken om de freq te vinden welke je moet in programmeren
 
Probeer ook je kanaalindeling slim te programmeren op je porto. Ik heb bijvoorbeeld de acht standaard PMR kanalen toegevoegd als tientallen op mijn Baofeng UV-5R:
PMR 1 (446.00625) heet dus 010;
PMR 2 (446.01875) heet dus 020;
PMR 3 (446.03125) heet dus 030;
et cetera.

Vervolgens heb ik tussen de tientallen (0X1 tot en met 0X9) weer 9 subkanalen (CTCSS) staan. Daarmee heb je zo nu en dan wat meer vrijheid en heb je in plaats van de acht standaard kanalen ineens 89 kanalen beschikbaar.
PRM 1, subkanaal 1 (446.03125 | 67.0) heet dus 011;
PMR1, subkanaal 2 (446.03125 | 71.9) heet dus 012 en;
PMR 8 subkanaal 9 (446.09375 | 91.5) heet dus 089.

De eerste 10 programmeerbare kanalen, van de 128 die de UV-5R biedt, heb ik bewust vrijgelaten. 010 is dus het eerst beschikbare kanaal. Daarna is het dus tot 089 bezet. Overige kanalen zijn van 128 naar beneden geprogrammeerd, tot ongeveer 100. Daarmee voorkom ik ook weer dat ik onder de 100 een typefoutje maak, en daarmee op een verkeerd kanaal zou zenden (de hogere kanalen zijn dingen waar ik zo nu en dan op meeluisteren. De zendfunctie is hiervoor tevens uitgeschakeld, maar better safe than sorry.

De standaard Baofeng software is niet echt om over naar huis te schrijven. Programmeren via je laptop/PC door middel van CHIRP werkt mijns inziens beter. Een programmeerkabel is dan dan wel een vereiste. De after-market kabels leveren met regelmaat problemen op, dus schaf bij voorkeur de iets duurdere Baofeng kabel aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick en kay