How to: omgaan met LiPo

Dennis Hibma

Active Member
28 jul 2017
31
9
Trophies
3
Hi allen,

Ik lees allemaal verontrustende berichten over wat er gebeurt als je niet goed met je LiPo omgaat. Alleen zeggen niet alle sites hetzelfde. Ik heb nu net een LiPo en ik dacht, laat ik het aan de experts vragen. Dus mijn vraag is:

Kan iemand kort de belangrijkste zaken voor me op een rijtje zetten die ik in acht moet nemen bij het gebruiken van een LiPo?


Alvast dank!
 
Hi allen,

Ik lees allemaal verontrustende berichten over wat er gebeurt als je niet goed met je LiPo omgaat. Alleen zeggen niet alle sites hetzelfde. Ik heb nu net een LiPo en ik dacht, laat ik het aan de experts vragen. Dus mijn vraag is:

Kan iemand kort de belangrijkste zaken voor me op een rijtje zetten die ik in acht moet nemen bij het gebruiken van een LiPo?


Alvast dank!

Hallo,

Tegenwoordig zijn Lipo's niet zo gevaarlijk meer als 'vroeger' Als je normaal omgaat met je Lipo kan er dus ook bijna niks gebeuren. Een aantal dingen die je niet moet doen:
-De lipo niet beschadigen, door eventueel gaten erin te maken of de kabels kapot te maken. Hierdoor kan hij dus ontvlammen, en komen er ook giftige gassen vrij.
-Lipo's geladen laten liggen, dit wist ik ook pas sinds kort. Maar als je de LIPO''s geladen laat liggen gaan ze langzaam kapot. Geen gevaar maar de lipo is wel kapot.

Nog een goede uit eigen ervaring:
-Laat nooit een lipo verbonden aan een oplaad kabel die los is. Ik heb een tijdje geleden gehad dat een LIPO behoorlijk begon te vonken in mijn gereedschaps kist. Wat er was gebeurd, een stuk gereedschap had de mantel van beide kabels beschadigd en kortsluiting ontstaan.

Wat je kan doen voor de veiligheid is een LIPO safe bag. Ik gebruik deze niet maar ik weet dat veel andere dit wel doen. Die kunnen er meer over vertellen.
Ook als de LIPO aan de lader hangt, voor opladen of ontladen altijd erbij blijven. Als er dan iets gebeurd kan je er snel bij zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan gehad, en waarschijnlijk hebben andere leden nog wel andere tips.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Hibma
- Altijd laden met een speciale (slimme) LiPo lader
- Altijd geballanceerd laden
- Altijd laden in een LiPo safe bag
- Nooit overladen
- Laden met max ongeveer 1c
- Nooit te ver ontladen (onder de 3V p/cell) Sommige FCU's houden dit voor je in de gaten en geven een seintje als je accu leeg is. En anders kan je het zelf controleren met een simpele LiPo checker.
- Wat betreft het bewaren van je Lipo is het leeg bewaren minstens net zo slecht, al dan niet slechter, dan helemaal vol bewaren. Meestal wordt een bepaalde "storage-charge" aangeraden van ongeveer de helft van de capaciteit. Iets wat je met een slimme lader makkelijk kan instellen.

- En dan de basics, geen kortsluiting maken, gaten prikken/boren en dat soort ongein.

Zelf heb ik twee lipo's. In de pauze wissel ik dan van accu. Op die manier zit ik tijdens het spel nooit met een lege accu. Verder bewaar ik ze zoals ze van een dag spelen terugkomen (mits ze niet helemaal leeg zijn) en laad ik ze pas weer op de dag voor het volgende event. Verder bewaar/transporteer ik ze ook altijd in een LiPo safe bag. Zo kan er nooit iets in de buurt van de contacten komen wat kortsluiting zou kunnen veroorzaken met alle gevolgen van dien.

En daarnaast moet je wel erg stom doen met een LiPo wil het echt mis gaan. Heb altijd idee dat mensen bij het horen van LiPo half in paniek raken alsof het iets engs is, maar zolang je er gewoon normaal mee omgaat kan er weinig mis gaan. En dat geld net zo voor elk ander type accu. Ik heb in mijn RC ook meegemaakt dat een NiMh accu cell ontplofte doordat een stuk gereedschap kortsluiting had veroorzaakt.

En erbij blijven tijdens het laden is leuk, maar als het fout gaat houd je dat toch niet meer tegen. Tuurlijk, ik zou het huis niet uitgaan, maar je hoeft er ook niet naast te blijven zitten. En zolang je een LiPo safe bag gebruikt tijdens het laden hoef je, stel dat het mis gaat, alleen je huis te luchten van de rook en je verbrande lipo in de zak op te vegen. Anders sta je misschien je bureau/keuken, of waar je lader ook staat, te blussen ;) :p


Ter info, het verschil tussen wel en geen LiPo safe bag: (deze accu word dus bewust naar de LiPo hemel geholpen, dit gebeurd niet zomaar)

 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Hibma
even een TL:DR, lipo's zijn helemaal niet gevaarlijk zolang je er fatsoenlijk mee omgaat en dit houdt dus in geen dingen verknippen, in steken of gaan pletten. Te ver ontladen en kortsluiting zijn funest voor die dingen en zorgen ervoor dat ze niet meer werken en in het ergste geval exotherme reactie die kan resulteren in een brand. De meeste mensen die een lipo hebben gesloopt doen over het algemeen domme dingen, waarbij de meest voorkomende kortsluiting is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek en Dennis Hibma
Dankjulliewel voor de reacties! Vroeg me idd af hoe het zit met ontladen en wat het effect is van opladen terwijl hij niet helemaal leeg is/nog op de helft is. Ik heb een smart balance charger dus het moet vast helemaal goed komen.

Thanks!
 
Ontladen alleen naar storage niveau, het heeft geen geheugen effect dus opladen terwijl hij bijna vol is of deels vol maakt niet uit. Enigste is dat het net zoals een SSD een levenscyclus heeft dus na een tijdje is de lipo op, maar dat is zoveel cycles dat duurt wel even.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis Hibma