101inc Tactical Assault Goggles ANSI

Sander

Partime Mod
10 mei 2014
2.224
1.564
Trophies
36
<b>OORSPRONKELIJK GESCHREVEN DOOR BJORN GROEN</b>





101inc Tactical Assault Goggles ANSI Z87.1
995104_493672774045563_87455312_n.jpg

Een aantal jaren geleden, kwam het Amerikaanse leger c.q. NATO met een nieuwe “guideline” tot betrekking tot stofmaskers. Deze moesten voortaan volgens het ANSI Z87.1 protocol functioneren.
Wat is nu ANSI Z87.1? Het leger had opgesteld dat een object met het gewicht van shotgun-hagel op 3m afstand de veiligheidsbril of masker niet mocht penetreren. Ook moest het stof en andere objecten tot een x-micron tegenhouden van de ogen. Daar kwam ook nog eens bij dat het mogelijk moest zijn om deze ook over een standaard voorgeschreven bril en/of zonnebril te dragen moest zijn.
101_logo.jpg
De 101inc Tactical Assault Goggles
I-Grande-7065-tactical-assault-goggles-olive-3-lens-set.net.jpg

De 101inc Tactical Assault Goggles voldoen aan deze ANSI Z87.1, ik ben zelf brildragend en heb een redelijk groot montuur en toch past deze er perfect overheen. En daar hebben we het eerste puntje.. Uit ervaring weet ik dat een BB op een meter of 3 totaal geen effect heeft en daarmee voldoet hij dus ook al. Door de eisen die gesteld zijn, heeft deze assault goggles een mooie grote lens gekregen waardoor zelfs een groot deel van je neus mee beschermd is, bijkomend voordeel is dat je meer graden zicht hebt voordat je tegen het frame aankijkt. Ook is de foam padding rond de goggle zeer goed, na een minuut of vijf heb je geeneens meer door dat je goggles op hebt, ook merkte ik geen hinder er mee op met mijn gewone bril. Hij zat gewoon als gegoten.
De Goggles worden op zijn plaats gehouden door een grote en brede elastische band, welke door twee geleiders lopen naast de lens. Helaas zit er in deze band geen extra clipsluiting welke je wel ziet bij onder andere de goggles welke defensie gebruikt, waardoor deze makkelijk aan- en af te doen is en ook makkelijk is te bevestigen door de lussen die meestal in een helmcover zitten.
De twee losse geleiders maken het mogelijk om de goggles te dragen onder een helm, terwijl de band over de helm loopt en zonder risico dat de goggles niet aan zouden sluiten.
Daar ventilatie vaak een probleem is bij goggles, heeft 101inc dit proberen op te lossen door zowel op de onder- als bovenkant roosters aan te brengen om de luchtcirculatie te verbeteren, en zo condens te voorkomen. Nu moet ik zeggen dat op een normale dag dit geen problemen oplevert, maar laatst op een skirm van 36 graden Celsius had deze er toch wel wat moeite mee. Dit is redelijk makkelijk op te lossen door een of meerdere ventilatieroosters tijdelijk te verwijderen, doordat ze allemaal dezelfde vorm hebben zijn deze ook weer makkelijk terug te plaatsen. Ik heb toen de bovenste verwijderd, daar deze toch afgedekt werden door een pet, danwel helm. Daarmee komen we gelijk bij een van de volgende ANSI punten, de bril moet te dragen zijn onder een standaard kevlar helm. Ook hier moet ik weer zeggen dat 101inc weer punten scoort. Ik heb de goggles uitgeprobeerd met mijn Schuberth 826 Kevlar helm en ook hier geen pasvorm problemen. De helm rustte niet op de rand van de goggles.
Lenzen, 101inc levert bij de goggles 3 verschillende lenzen welke allemaal voorzien zijn van een anti-kras laag en ook volgens de ANSI, UV400 protectie leveren. Bij de goggles krijgt u een heldere, een donkere en een amberkleurige lens geleverd. U kunt deze zeer gemakkelijk omwisselen, zodat u uw goggles naar lichtsterkte kunt aanpassen en zo altijd het beste zicht heeft. Ook levert 101inc een hele nette stofhoes erbij die u er overheen kunt schuiven wanneer u deze niet gebruikt. De goggles zijn te verkrijgen in de kleuren Black en Olive Drab.
Prijsindicatie
De prijs voor deze mooie Tactical Assault Goggles is ongeveer 60 euro, afhankelijk van de leverancier. Hieronder enkele voorbeelden:
Benscore.com (store&Webshop) 59,95 Euro
Airsoft-online.nl 51,50 Euro
Dumpshop.nl 42,39 Euro
Kodiak.nl 53,95 Euro
Conclusie
Het is voor mij een mooie goedzittende oog-protectie welke goed werkt met standaard brillen. In de goggles-range zit deze wat prijs betreft in de middenmoot, maar de kwaliteit geef ik hem een 8 c.q. een kleine 9. Het enige minpuntje vond ik dat er eigenlijk een extra sluiting hoort in de band. Al met al een goed stukje veiligheid wat ik graag ter bescherming van mijn ogen draag.
Photos and logos courtesy of 101inc and R.Stegeman, model in first picture… ME!