14 inch shotgun drop leg scabbard holster

Seagon

Dutch Monkey DM-09, DTS Blue Team
5 jul 2014
347
142
Trophies
16
Ik zat zo te denken, ik heb een kort model shotgun, maar niet zo kort als een shorty.
Ik zit zelf wat uit te tekenen om te maken voor holster, scabbard model.

Heeft iemand hier ooit zoiets gezien?
Enige tips?

Dit kan maar is groot.
BLSS-A-R.jpg

De volgende is perfect, maar te kort.
003-2.jpg

Leuk! Welk materiaal ga je gebruiken?

Het is even een handigheidje om plano (model opengevouwen)te denken.Gewoon een kwestie van doen.

Ik gebruik grote vellen tekenpapier voor mijn mal.Mocht je niet handig met naald en draad zijn,dan kan je ook klinknageltjes gebruiken om de boel aan elkaar te houden.

Voor het lijmen gebruik ik Bison Tix deze werkt net even beter dan de Kit

Ben uiteraard benieuwd naar het resultaat

Sucses!

Ik ben best handig met naald en draad, ik heb in het verleden al een smock jas uit elkaar gehaald en een vest van gemaakt. Extra materiaal gebruikt voor molle strips :)

Maar, dit gaat wel wat meer apart worden.
Ik heb voorbeelden gezien gemaakt van een oude broekspijp, ik denk dat ik dat als basis begin, maar ik denk dat ik uit ga komen op cordura, dikke moet ik nog even bekijken.

Voor webbing ga ik elastische banden gebruiken.

Mooi ! Creatief hergebruik!!!.Als je cordura gaat gebruiken ,een soldeerpistool als electrisch mes?

Als dat een tip is, thanks! Ik ben zelf erg handig en pak alles snel op, maar veel ervaring met materialen heb ik niet :)

Natuurlijk wel logisch dat je een soldeerbout kan gebruiken om redelijk rap door synthetische materialen te branden.

Ik heb een soleerdbout, pen vorm maar binnenkort neem ik een pro apparaat over van mijn bedrijf hopelijk.
Die ik nu heb is niet regelbaar.

Maar goed. Ik ga wel met tekeningen beginnen maar ik twijfel nog of ik met 500 of 1000 denier ga werken.

Ik denk niet dat ik molle webbing ga plaatsen, wel wat loops van elastiek om shells in te plaatsen voor fast access. Wellicht een vaste pouch, maar dat kan ik er later nog op plaatsen.

Eerst maar even een concept tekening maken :)

Ik gebruik een soldeerpistool van iets van 15 euro al jaren voor het snijden van m'n nylon.Beste investering ooit.Groot voordeel ten opzichte van een bout is dat het pistool in seconden warm is.

Bij langdurig gebruik zo je kunnen overwegen een stofzuigerslang op het pistool te plakken voor de afzuiging.De vrijkomende dampen zijn niet echt heel gezond.Zowiezo goed ventileren dus.

Of op het balkon snijderen :p

Maar, gezien ik echt geen ervaring heb met materiaal, en ik wil het dit keer goed doen.
Ik denk dat qua cordura een holster voor zo'n shotgun wel makkelijk 1000D kan zijn?

Denk dat de dichtheid van het materiaal in dit geval ondergeschikt is.Ik zou lekker op de markt naar een stofje gelijkend op cordura zoeken.Ik heb op de markt omlangs nog iets cordura achtigs in het zwart gekocht.Koste me ongeveer 5  euro per meter(2 meter breed).Ik probeer er een slechtweer behuizing voor m'n spiegelreflex camera mee te maken.Ik vermoed dat de lap wel opkomt.Hij begint er op te lijken,maar telkens zie je weer iets wat niet toch lekker zit.

Ga je de panelen straks voeren met schuimrubber en verstevigen met karton?

Ja, dat ben ik wel van plan.
Misschien kan ik cordura gebruiken, daar onder een wat dichter, dunner materiaal.

Misschien dat ik het vorm maar niet rondom met karton. Ik denk meer aan een U vorm.
Ligt er aan hoe het concept uitpakt.

Als je het niet erg vindt denk ik met je mee.('t is ff stil in huis)

Je wilt hem rechts aan je been hebben?.Dan zou ik iets quickdraw achtigs maken.Iets van een intern frame van een buis (pvc of karton).Op een paar cm na in de lengte doorgezaagt op een paar cm onder in na.hier rust de monding in.De rest van de lengte gebruikt je als steun voor de onderkant van de shotgun.Hier omheen maak je van cordura  een scabbard.Hou de scabbard aan de voorzijde open zodat je je shotgun slechts een stukje omhoog hoeft te trekken eer je hem voorwaarts op je doel zet.

Bij links cross draw dragen moet je de volle lengte voor de dag trekken (geeft weer wel een mooi:"Heeere is Johnie!!" effect) maar het kost teveel tactische tijd

Rechts, simpelweg efficiënt ;)

Sidearm zal ik crossdraw dragen.
Simpel met zo'n blackhawk serpa holster :)

Dat is een heel stak idee, maar ik zit even met die buis in mijn hoofd te puzzelen.

Die buis is dan iets breder in diameter dan de shotgun loop. Enkel de loop zodat de shell pipe voorkomt dat deze er doorheen valt.

Paar cm extra voor de steun, hoe zit het dan met het doorgezaagd deel, verder veilen zodat het enkel een basis frame wordt waar het cordura omheen gaat?
Misschien lengte in 4 delen zagen, voorkant er af breken en 3 delen als been kant, buitenkant en achterkant zodat je dat als basis frame hebt?
Ik begin het nu ik schrijf voor me te zien denk ik.

Clip aan de bovenkant zodat het onderste deel en een strap boven voorkomt dat de shotgun er uit valt aan de voorkant.
Of zou je een klem systeem er voor bedenken?

Het textiel zou uit een stuk kunnen op die manier, wat foam en misschien alsnog karton voor extra steun.

Nog een uitdaging. Aan de rechter kant moer de shell catch. Dat steekt net een stukje uit.
Ik denk dat ik daar eigenlijk wel uit kom.

Even snel een basisschets gemaakt.
Sketch12623210.jpg

Wat ik zie (met m'n ogen nog half dicht van de slaap) is inderdaad wat ik zo ongeveer voor ogen had.Ik betwijfel of in internal frame het zo lang vol gaat houden.Ik zou de zijkanten die het voorhout/pumpaction deel vastklemmen losmaken,en met spaanplaarschroeven onderin weer aan elkaar zetten zodat je de klemkracht kan regelen.Aan de bovenkant zou ik de scabbart met een "standaard' holstersluiting maken (je duwt met je duim de drukker open).Voor het mooie misschien een flap erover als transportmode en klaar is Clara!

Je kan ook eens voor meer inspiratie op Ernie Hill holsters googlen.Die beste man heeft het principe van de openfront uitgevonden.Met een beetje inbeelding en fantasie (maar dat zit wel goed) kan je sommige holsters zo toepassen op shotgun.

Tijd om m'n broodjes uit de oven te halen eer de brandweer het doet!!

Ik ben al bezig met een tweede opzet.
3 panelen, rechts, links en spine van stevig karton.

Elk paneel individueel gewikkeld in textiel.
Daarna kan ik de zijpanelen bekleden met een dun laagje schuimrubber en eventueel afwerken met stevigere stof.

Als verbinding tussen spine en panelen zit ik de denken aan sterk elastiek zodat je daarmee de klemkracht krijgt die je nodig hebt en met de holster strap bovenop hou je de shotgun in de klem.

Zoals ik er over denk nu is dat een beetje hoe je een harde boek kaft maakt hèhè.

Alleen de flap zit ik over te twijfelen.
Ik zit te denken om het enkel te doen om de open voorkant te dichten met rits of drukknopen, maar dat moet dan wel zo gedaan worden dat het niet in de weg hangt bij gebruik.

Tja...berust er maar in dat je het een paar keer vaut zal doen,en je werk in het cilindrisch archief zal opslaan (in de vuilnisbak kiepert).Heb het zelf ook regelmatig met m'n holsters.Na het papieren model maak ik m'n eerste lederen van goedkoop leer.is het niet goed/ dan gaat hij de bak en hergebruik ik het leer .

Fouten maken leren we van ;)
Ik zal zeker wel fouten maken, maar wanneer de ontwerpfouten over zijn zal het wel goed komen denk ik.

Ik zal tijdens mijn vakantie wat inspiratie op doen de komende week en na ik terug ben uit spanje gaat het van start :)

ik wens je alvast succes met het maken van je Scabbard.

misschien is het slim om iets van Klitteband te plaatsen dat je een plaats hebt om de Schells aan te bewaren(tip, zorg er voor dat de schells ook echt strak zitten, ze donderen er zo uit bij het rennen als ze maar net iets te los zitten)

Velgro is helaas totaal niet flexibel en ik denk dat  als je een van de zijdes tegen de shell houdt,ze er nog makkelijker uitglijden.Ik zou of heel strak elastiek (ik heb nog nooit anders gezien) of iets van een tasje. Misschien een pvc pijp  die je gelijk als speedloader gebruikt

Is het misschien een idee om gewoon een scabbard te kopen die al grotendeels aan je eisen voldoet en die aan te passen? Ik heb zelf zo ook al menig holster gecustomized. Dan heb je tenminste al een goeie basis vanwaar je kan starten met je eigen aanpassingen.

Nou,

Ik heb 2x1,5 meter 1000D cordura binnen en een lint sterke elastiek band gekocht.

De shells die ik heb kwamen al in pouches dus ik denk dat ik enkel molle webbing ga stikken op de voorkant van de scabbard.

Ik heb voorbeelden bekeken en ik denk dat ik het beste een stevige basis kan maken van 2 panelen en daar tussen een verbinding maak.
Zoiets als een harde boek kaft maar dan zonder rug zijde.

Ik kan wel een kant en klaar scabbard kopen, maar voor mij is het makkelijker om van ruw materiaal te beginnen.

Tot zo ver is de enige scabbard die mij bevalt, en waar ik dit model op ga maken de drop leg holster voor de serbu super shorty.
(2e plaatje in de originele post)

De shotgun is relatief lang, dus ik zal de scabbard zo maken dat de handgreep van de shotgun komt waar een pistoolgreep zal zitten wanneer je een riemholster gebruikt.