2de gearbox voor p90.

flyingbullets

Member
Trophies
3
Het lijkt erop dat de indoor CQB velden voorlopig nog dicht blijven dus zat ik eens te kijken voor een outdoor replica.
Echter wil ik dan meteen een goede liefst GBB rifle kopen en dat zit er nu ff niet in kwa budget.

Dus waarom geen 2de gearbox voor m'n huidige p90? deze is zeer snel en makkelijk te wisselen.(huidige schiet 0.7j dus is een no go voor outdoor).

Na wat gezoek niet echt een kant en klare gearbox kunnen vinden dus daarom zelf maar gaan zoeken naar een set. Daarmee kwam ik uit op het volgende plaatje:

gearbox-p90.png



Hierbij komt natuurlijk nog een 8mm bushing-set en een shism set. Daarnaast komt er als trigger-unit een met een microswitch en moet er nog een veer bij(m110 of m100?).

nou ben ik zelf nieuw in het upgraden dus vroeg me of of dit wat gaat worden zo? zo ver ik heb kunnen vinden zijn alle items compatibele met elkaar.

Heb in de huidige gearbox een gate nano asr mosfet zitten. Ben er redekijk tevreden( over alleen vroeg me af wat voor mosfet jullie zouden aanraden?
 
Waarom zou je de huidge gearbox niet wat meer power geven en daar ook wat upgrades in stoppen? 0.7 Joule is ook niet super voor CQB, gezien de helft het door de kleding niet voelt en je meer moeite heb om mensen die snel tussen cover bewegen op wat afstand te raken.

Je lijst ziet er op zich prima uit, maar een algemeen punt is dat er her en der wel wat bespaard kan worden. Ik zie ook wat onderdelen zoals een V3 spring guide, maar ik ben niet volledig bekend met de V6 gearbox qua wat wel en niet past.

- V3 cylinder head gaat niet passen, de P90 gebruikt een off set cylinderhead.

- Alu piston geeft meer problemen dan oplossingen. Een plastic piston heeft veel meer elastische vervorming dan de alu piston. Als je build langzaam in de soep draait omdat er ergens een klein foutje zit, dan is een alu piston vele malen destructiever dan de plastic body en daarbij heeft de alu piston nul voordeel.

- P90 gebruikt een 21.0 mm nozzle zover ik kan zien online, 0.3mm verschil kan best een hoop uitmaken.

Als laatste dan nog 2 zaken.

- Een complete gearbox voor de P90 van JG is 75 euro, als ik de onderdelen optel die de gearbox compleet maken plus de shell en dan minus onderdelen die een significante performance boost geven, zoals gears, nozzle en motor, dan ben je vele malen goedkoper uit plus je hoeft dan ook niet te kutten met schroefjes en veertjes die je mist omdat die niet altijd bij vervangende onderdelen zitten. Naar mijn mening dus een financieel betere optie.

- Het tweede punt is dat je zelf aangeeft nog niet in een gearbox eerder te hebben geknutseld maar wel een build kiest die naast het standaard upgraden een aantal extra problemen met zich mee brengen. Hoe ga je bijvoorbeeld zorgen dat de AOE goed staat zodat je piston of gears geen tandjes gaan happen na een tijdje spelen? Hoe ga je zorgen dat je geen PME krijgt? Hoe ga je zorgen dat je een tijdige seal hebt tussen nozzle en bucking gezien de hoge RPS van 35 RPS (11.1V) op papier?

De vraag die ik je wil stellen is of het tunen van je huidige gearbox en/of beginnen met een basis build als 2de niet een beter idee is. Er zijn er zat die beginnen met dit soort builds en er is maar een enkeling die het zelf afmaakt.
 
zo das een heel verhaal. dank daarvoor.

Ohja zie nu inderdaad dat de cilinder head net iets anders is dan een normale.
Als het goed is kan de piston niet vervormen? want dan zou de cilinder niet goed rond zijn en verlies je je airseal bij de cilinder head en op de cilinderkop. maar begrijp wel dat een Alu piston zwaarder is waardoor deze meer stress geeft op het hele systeem.
Heb net even de gearbox opengemaakt en de nozzle gemeten is nu 20.7mm. zag wel dat er veel verschillende maten de ronde doen. dus zal even afwachten zijn wat het daadwerkelijk wordt. Vermoedt dat de cilinderhead er ook invloed op heeft hoelang deze moet zijn?

Wat betreft het punt om een complete JG te kopen en deze te verbouwen zit wel wat in. Net nog even naar de andere trigger unit gekeken en daar heb je dus de originele veren voor nodig. jammer alleen dat de piston niet full metal theeth heeft.
Tevens heb je dan niet het zelfde probleem met de AOE en PME? omdat je de gears vervangt?
gearbox-p90-2.png

scheelt toch al we z'n 50euro met mij vorige build. En kan altijd later nog de rest upgraden.

Verder wil ik de huidige gear box laten zoals ie is zodat ik zometeen helemaal niks meer heb als het niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is zal de piston niet vervormen nee, maar het is toch al wel eens voorbij gekomen dat er iets mis ging met een aluminium piston in de gearbox omdat er net iets niet lekker zat en dan gaat het goed fout. Aluminium pistons zijn het gewoon niet waard, ze hebben nul voordelen en eerder nadelen, niet zozeer het gewicht, maar wel glijden van metaal op metaal, zowel in de shell als in de cylinder. Wederom in de ideale wereld is er niks aan de hand maar het kan gebeuren en het is zonde gezien het niet hoeft.

Het opmeten van de stock nozzle is de correcte oplossing, als die 20,70mm is dan kan je er vanuit gaan dat je met die lengte nozzle goed zit. Meeste cylinderheads voor dezelfde replica/type wijken niet teveel af dat dit het verschil moet maken.

De piston kan je vervangen voor 7 euro dus valt wel mee ook al gaat een plastic piston lang mee als het goed gebouwd is.

Mijn eind punten gingen juist om het feit dat je met het upgraden meteen ging voor een relatief pittige build, terwijl ik het idee heb dat je hiervoor nog niks heb gedaan qua upgraden. Daar is niks mis mee en je moet overal beginnen, maar je ziet toch vaak dat de meesten die meteen voor een hoge RPS build gaan het niet goed werkend krijgen en als resultaat dat ze het moeten laten fixen of afmaken door een shop of andere airsofter.

Dat is zowel zonde van de centen als mede dat upgraden een hele leuk (en duur) onderdeel van de hobby is en ook heel nuttig gezien je dan zelf alles kan fixen zou er bij een ander of jezelf eens een keer iets mis gaan. Daarom legde ik wat punten bij je of tegen aan zult lopen of kan lopen. Het is geen rocket science, de techniek in de gearbox, maar het is met hoge RPS builds toch aan kutten met allerlei problemen en het moeten doen met soms afwijkende zooi, enzovoort.

Al met al is het meer aan jezelf om te vragen of het upgraden en fine tunen van de standaard gears en air seal in de gearbox niet een goede eerste challenge is en om dan later de gearbox die er nu in zit weer te upgraden naar een meer uitdagende build.

Ik weerhoud je alleen van niks en zal je hoe dan ook best willen helpen met nog verdere tips en opmerkingen.
 
Persoonlijk kan en ga ik niks zeggen over wat je wel en niet moet doen, aangezien ik zelf ook graag dingen probeer en elke replica open heb liggen voordat ze het veld zien.. maar Rebel heeft wel een punt, als je nog geen idee hebt wat je aan het doen bent(aka nog lerende bent) zou ik nog niet voor een high rps build gaan, maar juist kleine dingetjes doen zoals de airseal perfect maken etc. Zo leer je ook steeds meer over de gearbox, zonder het probleem dat het ineens niet werkt.

Als je 1 onderdeel vervangt en het werkt niet meer, dan kan het (nagenoeg altijd) maar 1 onderdeel zijn. Als je een hele gearbox in elkaar knutselt kan het nogal zoeken zijn. Zeker als je nog niet goed weet wat welke problemen kan veroorzaken. vervolgens oefenen met shimmen et cetera. Kan je allemaal al veel mee bereiken, kost niet veel en je leert er een hoop van.

Zeker als je gelijk gaat voor een hele gearbox, soms zit die dan perfect in elkaar en werkt het nog niet optimaal, puur omdat de gearbox net niet perfect in de body zit (door jezelf, of net afwijkende maten/schroef gaatjes van de gearbox) aka, veel dat net niet super kan gaan, waar je eeuwig naar kan zoeken omdat het op het eerste gezicht er goed uit ziet.
 
Ik snap het idee van een tweede gearbox, maar ik denk dat je oplossing meer moeite is dan het alternatief: een tweede replica kopen.

Hier, een cyma cm060 kost maar 20 euro meer dan een losse gearbox: https://www.taiwangun.com/en/electric-3/cm-060-cyma?from=listing&campaign-id=19

je kan zelfs al 1 joule aangeven aan tg. Mocht dat te zwak zijn, kan je het altijd dan nog zelf aanpassen

andere nozzle, andere bucking erin en je bent voor rond de 120 euro klaar. Mocht je het zoals je hebt aangegeven willen doen, kost het je maar 20 euro meer om een gehele extra replica te hebben. Scheelt een hoop gedoe, kan je er altijd eentje hebben voor binnen en buiten en heb je een reserve.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crix
dussss ben er toch aan begonnen.
Heb je JG gearbox gehaald met 13:1 gears, de high torque motor en een nieuwe nozzle.
Eerste test geschoten als stock de gearbox schoot net iets te hard. Daarna alles eruit schoon gemaakt nieuwe gears erin en meteen geshimt.
De lengte van de stock nozzle gemeten en vergeleken met die nieuwe beide 21mm dus perfect.
Motor wisselen had iets meer werk omdat de nieuwe motor net niet in de bracket paste. Maar maar de dremel dat op maat gemaakt en zit er dus netjes in.
Vervolgens alles gesmeerd en in elkaar zet dit met de stock veer. Heb momenteel alleen een 7.4V 2600mAh lithium ion batterij is huis dus daar alles mee getest. Gearbox uit de replica gelaten en even wat mee geschoten en getest. Zag er allemaal goed uit en klonk ook niet verkeerd en had een goed merkbaar sneller ROF. Dus hup dat ding de p90 in, magazijn gevuld en meteen de chrono in. Schoot nog steeds iets te hard(1.25(.3g)J met ong 9 fps verschil tussen de schoten). zoals verwacht. Echter probleem met feeden zowel op single als auto. vaak geen BB's eruit schieten. na google research een tappet plate delayer gekocht en erin gezet. Probleem van niet feeden in single opgelost echter in full auto bleef dat probleem nog wel aanwezig. Hierna ook gemerkt dat gearbox altijd eindig in de pre-cock houding op single waardor er 2 en soms 3 bb gefeed werden. Afgelopen kwam eindelijk de nieuwe trigger unit met mosfet binnen. OP de mosfet active brake aangezet en hij schiet nu op single zonder enige probleem. tevens een nieuwe veer gekocht en hier een stukje vanaf gehaald want in de v6 gearbox zit dus een kortere veer. Schiet nu netjes 1.15J met 0.3G nog steeds rond de 8fps verschil dus vindt dat best netjes.

Echter op full-auto blijven de feeding problemen bestaan. vooral tijdens het begin van het full-auto schieten en aan het einde ervan. Heb net even een volledig magazijn op full-auto er door geschoten en in het midden van het schieten haalde ik een RPS van 19.3. Ik heb gemerkt dat na het full-auto de piston in een random positie komt te staan waardoor de double feed/mis feed ook weer terug komt. Na een paar schoten single met geen/dubbel feed is de cylce volledig "gereset" en doet single het gewoon weer prima.
Maar met google erbij heb ik eigenlijk nog steeds geen idee hoe dit op te lossen. Meschien dat iemand mij hier uit de brand kan helpen?
 
Ik zal eerst de oude Nozzle eens terug zetten. Das het enige component wat met feeding te maken heeft en veranderd is.
 
Terug
Bovenaan