accupacks en laders NiMH

Vladimir

Amor Vincit Omnia
23 mei 2014
1.708
974
Trophies
24
Bij ons vallen er accupacks uit de strijd.


Gister nr.2 naar de eeuwige oplaadvelden gestuurd.


Nu was dit al een ouwetje maar daarvoor ging er een redelijk nieuwe ook al tussenuit.


Kan dat aan onze opladers liggen?


Wij gebruiken de standaard bijgeleverde opladers voor onze accu's.


Nu lees ik her en der dat die "krapp"zijn maar ik had tot nu toe nooit problemen ondervonden,ook niet in mijn RC-tijd.
 
Zelf gebruik ik een "smartcharger". Deze balanceert de cellen van de accu's en zorgt voor een langere levensduur. Wellicht dat dit juist het probleem was bij je accu's, dat deze niet gebalanceerd werden (standaard lader doet dat niet).


Misschien eens kijken voor een smartcharger? Is eventjes een investering, maar zorgt er wel voor dat je accu's langer mee gaan.
 
Ik zag deze bij TAG-shop.


Is dat een beetje een redelijke lader of moet ik hier hard bij weglopen?


En is het een slimme charger?


Imax A3 BATTERIJ OPLADER B3 PRO A3 NIHM

imax-a3-batterij-oplader-b3-pro-a3-nihm.jpg
 
Smart charger word gebruikten bij lipo's. Dan kun je per cel uitlezen en worden ze gelijk matig geladen das beter voor de lipo.
Bij nimh die jij gebruikt is die lader opzich prima.
 
@Sander ik lees anders op internet ook dat NimH ook smart chargers heeft... heeft dat geen positievere invloed op de batterij?
 
Stey,ja maar die lader is op zich ook een beetje smart omdat hij detecteerd waneer de batterij vol zit en dan niet verder laad.


Bij Lipo's kijkt een smartlader per cel wat er gaande is maar dat lijkt mij bij NiMH niet echt noodzakelijk.
 
Ahh oke top, weet ik dat ook weer.

Ik gebruik zelf alleen LiPo dus weet niet echt welke regels/risico's er verbonden zijn aan NimH.


Succes in ieder geval!
 
@Vladimir ik weet dat @Manders een smart charger heeft die je voor Lipos en voor nimh kan gebruiken
 
Smart chargers zijn over het algemeen voor elk type accu te gebruiken. Alleen zit de functie om per cell te controleren er bij voor lipo en lifepo. En nog een aantal andere opties die specifiek gericht zijn op Lipo's en Lipo's. Maar de normale laad functie is gewoon voor alle accu's bruikbaar.
 
Twinfromhell; dat Lipo laders ook geschikt zijn voor NiMH word niet overal bij vermeld.


Voor specifieke apparaten word er wel bij geschreven dat ze zowel voor lipo als voor NiMH geschikt zijn dus neem ik aan dat die apparaten waar dat niet bij vermeld word niet geschikt zijn voor NiMH.
 
Eens met voorgaande sprekers ;-)
Een smart charger kan inderdaad ook gebruikt voor NiCd, NiMH, Lipo en LiFepo
Alleen heeft een NiCd en NiMH geen balanceer stekker dus kan die ook niet uitgelezen worden op de manier waarop een Lipo en LiFepo word uitgelezen.
Tegenwoordig stopt elke wall charger automatisch met laden als de NiMH / NiCd vol zit en gaat dan automatisch over in druppel laden. Anders zou je accu ontploffen als hij vol zit. Tenzij je een hatsiebatsie lader koopt of nog een van 100 jaar oud hebt die stoppen vaak nog niet met laden ;-) dan moet je af en toe aan de accu voelen hoe warm hij word en op het moment dat je je klauwen verbrand dan zit hij vol :p
 
O.K.Sander,dat maakt het duidelijker voor me.


Dus ik kan in principe elke lader gebruiken voor NiMH,ook die alleen aangegeven worden als Lipo-lader.


Ik heb inmiddels bij T.A.G.shop deze besteld.


Imax A3 BATTERIJ OPLADER B3 PRO A3 NIHM

imax-a3-batterij-oplader-b3-pro-a3-nihm.jpg



Ik hoop dat onze accupacks met deze wel langer meegaan.


Bedankt allemaal voor de tips en uitleg.


Like.like,like,like,like...........enz.
 
Meestal staat op de lader waar hij voor is, je hebt inderdaad expliciet lipo laders.
Dus het is geen garantie dat elke smart charger daadwerkelijk alle gangbare type batterijen op kan laden.
Maar de meeste smart chargers kunnen wel alle types laden.