Advies gevraagd

Sjoerd

Well-Known Member
4 jul 2017
48
51
Trophies
8
Hey! Ik ben in juli naar Bunker Hill geweest, dit was voor mij de eerste keer dat ik airsoft speelde. Het was geweldig en ik wilde mijn NABV heel graag aanvragen. Of ik de sport/hobby (hoe je wilt noemen) leuk vind is absoluut geen twijfel aan. Mijn vrienden waren alleen niet enthousiast genoeg of vinden airsoft simpelweg te veel geld kosten, erg jammer! Daardoor heb ik toch nog twijfels om mij in te schrijven, in mijn eentje zo’n relatief dure sport in duiken vind ik namelijk best een grote stap.

Daarom hoop ik dat jullie een beetje advies voor mij hebben! Wat is jullie ervaring hier in? Ik heb het idee dat er altijd wel aansluiting is, alleen een beetje persoonlijk advies is altijd fijn :).

Alvast bedankt!
 
Je kunt altijd eerst nog een aantal keer met een huurkit spelen alvorens je de knoop doorhakt om het wel of niet te gaan doen aangezien het idd best een prijzige hobby is, alhoewel je het grotendeels zelf in de hand hebt :)
Er zijn op een skirm vaak genoeg mensen/groepen die je een dag onder hun hoede willen nemen en je zo kennis te laten maken met de sport. Door geheel Nederland zijn tevens genoeg groepen die vaak nog op zoek zijn naar nieuwe leden en waar je je dus eventueel bij aan zou kunnen sluiten als je besluit om je lidmaatschap aan te vragen alhoewel dit niet noodzakelijk is aangezien het een zeer 'open' sport is waardoor je je nooit alleen op een skirm voelt als je alleen zou gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Je kan het qua kosten zo gek maken als je zelf wilt.

Zelf heb ik eerst een budget voor mezelf gemaakt en ben vervolgens gaan sparen ervoor.
Het duurt misschien even voordat je het bij mekaar hebt, maar dan kun je alles in 1x aanschaffen.

Maar qua aanschaf zal in eerste instantie je grootste prijs kaartje zijn.

Achteraf is het puur onderhoud, bb's, de kosten van de evenementen en de heen en terug reis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Sjoerd
Ik ben relatief er ook alleen ingedoken, wel met mensen mee geweest maar die gingen zelf niet heel vaak skirmen en de meeste wonen relatief ver weg. Ik heb door middel van forums en airsoften genoeg mensen leren kennen waar ik graag mee ga airsoften en waar ik het heel gezellig mee heb tijdens een skirm.

Het mooie aan dit forum is dat veel mensen laten weten wanneer ze gaan skirmen wat zorgt dat andere ook enthousiast worden en ook mee gaan. Uiteindelijk heb je dan vaak een best aardige groep forum leden waar je dan mee kan optrekken en ik zou het niet gek vinden als je er mensen leert kennen waar je uiteindelijk veel vaker mee gaat spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Sjoerd
De sport is maar net zo duur als je hem maakt.

Een basis budget van +- €350 uit mijn hoofd (lijstjes zijn wel te vinden op het forum) is wel het minimale. Daarbij heb je nog € 86 per jaar voor de NABV. 1 keer in de 3 jaar de VOG €35 - €40? (wie corrigeert mij)

Verder +- €25 - €30 entree per skirm
En €10 Bbs per skirm
Ook nog €10 brandstof / vervoer en voedsel. Per keer.

Basis benodigde materialen:
Bril
Schoenen
Replica
Vest / rig voor magazijnen
Fluorvestje.

Echter ga je het daar niet bij laten, anders ben je de eerste ;) want er zijn zoooooooveel mooie en leuke dingen.

Succes met het overwegen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan en Sjoerd
Als jij het leuk vind, twijfel er dan gewoon niet aan. Je kan altijd nog een paar keer met een huurkitje spelen als je het zeker wilt weten. Airsoft is een hele open community.

Toen ik voor het eerst mee deed aan een introductieskirm (van ACN) was ik ook wel nerveus van te voren. Kende ook niemand. Maar er is geen sport waar je zo makkelijk contact maakt met anderen als airsoft ( mijn persoonlijke mening )

Je gaat geheid mensen tegen komen op skirms die ook altijd alleen komen, en die kunnen zo aansluiten en andersom ook. Uiteindelijk loop je altijd wel met wat mensen mee.

Zeker hier op het forum is het zo gebeurd dat je vaker met mensen gaat spelen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan, Camilo en Sjoerd
Bescherming en een replica zijn, na de pas, de grootste en eerste uitgaves geweest bij mij.

Goggles, pet, meshmasker en een mooie specna m4 was ca €250. Speelde de eerste maanden op mijn oude kisten met spijkerbroek en een UBAC die ik had liggen. Vriend van me speelt al 2 jaren met gympen en een trainingspak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Ik ben binnen mijn vriendengroep en familie ook de enige die Airsoft speelt en het leuk vind. Ben ook alleen begonnen en heb twee keer met en huurkit gespeeld. Beide keren op locatie aan de praat geraak en met "onbekenden" mee gespeeld. stiekem zijn airsofters hele sociale dieren, ook al ziet de grote boze buitenwereld dat niet altijd. En je hebt altijd 1 ding gemeen met de andere persoon om over te praten: Airsoft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Eigenlijk is alles zn beetje langs gekomen het lullige voor ons is onze 80euro per jaar lidmaatschap waar van we de enige zijn in de wereld samen met eens in de 3jaar een vog van 30euro. Terwijl je voor paintball alleen 18plus moet zijn in nl maar goed das ook duurder om te doen nu weer effe back on topic

Het is handig om een reden te hebben waarom je airsoft dat maakt het wat makkelijker om aan deze mooie sport te beginnen en een doel voor ogen hebben is ook wel handig mijn doel is bijvoorbeeld niet perse super acties maken maar gewoon plezier hebben met zowel spelen als sleutelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Zo veel aantal reacties in zo'n korte tijd zegt ook wel wat over de airsoft community haha! Jullie geven mij goede moed. Ik denk dat het een goed plan is om gewoon mijn NABV aan te gaan vragen. Want inderdaad wat @Strelok zegt, als ik het leuk vind, twijfel er dan niet aan. De openheid van veel airsofters merkte ik ook zeker tijdens mn skirm op Bunker Hill. Het kostenplaatje heb ik ook zeker al goed bekeken. Goedkoop is duurkoop, dus ik ga dan ook meestal voor hetgene wat goede kwaliteit is, maar ook weer niet té duur wordt.

Tactical broek + shirt ~ 100 euro
Emerson fast helm ~ 45 euro (bij Gunfire)
Goggles met een strap - 20 euro
Tactical MOD vest van Invader Gear - 150 euro, dit vind ik toch aan de dure kant, maar goede plate cariers vond ik toch best moeilijk om te vinden
Specna Arms replica, rond de 220 euro
Even als snel kostenplaatje, alhoewel hier echt nog niet alles bij zit, maakt al 535 euro :rolleyes: daar zit dus nog niet de aanmelding bij.

Voor nu ga ik denk ik alleen de helm en bril kopen, omdat dit véél comfortabeler zit als ik daar mn mesh mask aan vast maak. Hiermee kan ik een aantal skirms mee doen (met huurset dan), dan kan ik goed bepalen wat ik écht nodig heb. Ondertussen de NABV aanvragen, want volgensmij duurt dat proces wel even.

Klinkt als een plan toch?
 
Toch mooi dat iedereen zegt dat je de kosten zelf in de hand hebt, terwijl iedereen ook net zo hard roept dat ze veel te veel uit geven :p Uit eindelijk is de liefde voor de hobby/sport groter dan de discipline je portemonnee dicht te houden :p

Maar in je eentje starten is absoluut geen probleem!
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan, Sjoerd en BoomSmurf
Ben zelf ook alleen gestart... toen ook een kostenraming gemaakt, durft deze er inmiddels niet meer bij te pakken :p

Maar er zijn idd altijd wel mensen waar je bij aan kan sluiten en als je op bunker hill speelt wordt je automatisch al in een squad gezet. Anders natuurlijk hier ff het skirm stukje in de gaten houden, of de skirm erin plaatsen waar je naartoe wilt/gaat en dan kan je misschien met mensen van hier afspreken...

Uiteindelijk heb ik een 2de replica aangeschaft waardoor het voor vrienden en familie wat interessanter werdt om mee te gaan en is er nu 1 vriend die ook alles heeft aangeschaft en 2 die bezig zijn met aanmelden...

Als je twijfelt hou het dan idd om te beginnen klein en investeer idd in een bril en schoenen en speel nog een keer of wat met een huurset en dan merk je vanzelf of de airsoft gemeenschap je aanstaat of niet... is het niet zo ben en b.v. €150,- "kwijt" ipv makkelijk het 10 voudige...

Groet,
Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Zelf ben ik ook alleen begonnen, maar heb m'n 1e skirm al meteen met o.a @Stey en @Strelok op pad gegaan. Sinds dien ben ik nog twee keer met hun naar B&A gegaan, was elke keer erg gezellig ^^

En nu recent naar Ghost Town, toen heb ik gecarpooled met @Boudewijn. We waren die dag met 16+ man en ook deze skirm was een groot succes :D

En wat hierboven wordt gezegd, investeer in goede schoenen en bescherming (goggels/bril en mesh masker/boks bitje, ligt aan persoonlijke voorkeur ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd en Pietjepuk123
Klinkt goed, vergeet niet een paar stevige boots of schoenen aan te schaffen. :)
Ik heb nog een oud paar kisten liggen van m'n broer die voor nu voldoen :D

Uit eindelijk is de liefde voor de hobby/sport groter dan de discipline je portemonnee dicht te houden
Dat heb ik al gemerkt, "oh en dat is leuk om te hebben, ah en dat ook, en dat ook en dat oo... oh shit dit wordt duur" :rolleyes:

Uiteindelijk heb ik een 2de replica aangeschaft waardoor het voor vrienden en familie wat interessanter werdt om mee te gaan en is er nu 1 vriend die ook alles heeft aangeschaft en 2 die bezig zijn met aanmelden...
Dat is helemaal mooi om te horen! Je hebt ze weten over te halen dus? :D

Voor nu even kijken welke skirms ik wil bezoeken. Weer bedankt voor de reacties!
 
Zelf ben ik ook alleen begonnen, maar heb m'n 1e skirm al meteen met o.a @Stey en @Strelok op pad gegaan. Sinds dien ben ik nog twee keer met hun naar B&A gegaan, was elke keer erg gezellig ^^

En nu recent naar Ghost Town, toen heb ik gecarpooled met @Boudewijn. We waren die dag met 16+ man en ook deze skirm was een groot succes :D

En wat hierboven wordt gezegd, investeer in goede schoenen en bescherming (goggels/bril en mesh masker/boks bitje, ligt aan persoonlijke voorkeur ;) )
Goede verhalen allemaal, moet wel goed komen dan. Is zo'n bitje niet hinderlijk bij het praten?
 
Goede verhalen allemaal, moet wel goed komen dan. Is zo'n bitje niet hinderlijk bij het praten?

Heb zelf nog geen bitje gebruikt, maar ik zag bij Boudewijn dat je nog goed te verstaan bent. Hij droeg dit model: https://www.airsoft-legends.nl/nl/sisu-sisu-16-white.html

Wordt ook bij boksen gebruikt, zit er zelf ook over te denken om er deze maand een te halen. Voor m'n sniper load-out is het fijner gezien, met een mesh mask het shoulderen niet altijd even makkelijk gaat ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd
Heb zelf nog geen bitje gebruikt, maar ik zag bij Boudewijn dat je nog goed te verstaan bent. Hij droeg dit model: https://www.airsoft-legends.nl/nl/sisu-sisu-16-white.html

Wordt ook bij boksen gebruikt, zit er zelf ook over te denken om er deze maand een te halen. Voor m'n sniper load-out is het fijner gezien, met een mesh mask het shoulderen niet altijd even makkelijk gaat ;)
Voor het shoulderen kan het bitje idd fijner zijn, het is over het algemeen misschien ook wat comfortabeler. Ik heb nu zelf een mesh mask hier liggen, ik ga is proberen hoe dat is in combinatie met een fast helm. Bescherming voor m'n tanden wil ik zeker hebben, die zijn me wel kostbaar ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Heb zelf nog geen bitje gebruikt, maar ik zag bij Boudewijn dat je nog goed te verstaan bent. Hij droeg dit model: https://www.airsoft-legends.nl/nl/sisu-sisu-16-white.html

Wordt ook bij boksen gebruikt, zit er zelf ook over te denken om er deze maand een te halen. Voor m'n sniper load-out is het fijner gezien, met een mesh mask het shoulderen niet altijd even makkelijk gaat ;)

Heb hem daar niet vandaan gehaald hoor ;)

Maar met dat bitje is het makkelijk praten. En ga voor de volgende skirm ook 1 voor mijn onderkaak maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd en Camilo