Advies gezocht over L1A1 upgrades

Kevinvr

Well-Known Member
20 feb 2018
464
341
Trophies
16
Hoi allen!

Zoals de frequente forumbezoeker zal weten ben ik de trotste eigenaar van een Ares L1A1 (FAL). De replica bevalt prima, maar er vallen me toch steeds meer wat dingen op. Ook met de komende regelwijzigingen op het oog is dit een ideaal moment om alles te laten aanpakken.

Omdat dit nogal een flinke lap tekst zal worden; bij deze even een intro. Ik ben op zoek naar input over twee zaken:

· Suggesties over waar/door wie de upgrades en modificaties uit te laten voeren.

· Feedback over de upgrades en veranderingen die ik in gedachten heb.

Mocht je me hiermee kunnen helpen, lees dan graag verder! :)

Waarom doe je dit niet zelf dan?

Goede vraag. Samenloop van veel zaken.

Ten eerste ben ik best handig, maar heb ik gewoon bijzonder weinig ervaring met dit soort knutselwerk. Daarbij komt bovenop dat ik het gereedschap niet in huis heb. Bovendien zit ik niet op een maandenlang proces te wachten waarbij ik zelf met trial & error één onderdeel per keer aanpak. Als kers op de taart is de Ares L1A1 ook niet standaard qua onderdelen. Als het nou een typische M4 was dan was ik nog wel in de verleiding gekomen om het zelf te proberen, maar ik denk dat ik dit beter kan overlaten aan iemand die het allemaal al een keer gezien heeft. Ik wil gewoon er zeker van zijn dat het goed zit en goed gemaakt is, en dan kan ik het beter aan iemand anders overlaten.

Ik zoek dus een winkel/tech die me hierbij kan helpen. Iemand die met me meedenkt en garant staat voor de kwaliteit van het werk. Het liefst zou ik ook nog eens meekijken zodat ik weet hoe mijn replica in elkaar steekt, maar ik begrijp dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Zijn er aanraders? Het mag best wel wat kosten, als het werk maar goed is. Binnen mijn vriendengroep was er in ieder geval al iemand positief over com-bat in Geldermalsen.

Welke upgrades dan?

Deze zijn op te delen in 2 categorieën: dingen waarvan ik zeker weet dat ik ze wil, en dingen waar ik nog over twijfel.

Must-have:

· 450mm 6.02 precision barrel. De FAL heeft op het moment een 550mm 6.03 barrel (stock), en ik heb van @Rebelattack vernomen dat dit te lang is waardoor er onderdruk in de barrel ontstaat (volume barrel>volume cilinder).

· Mosfet. Geen idee wat/welke, maar er is genoeg ruimte in de buttstock ervoor. Is nodig omdat de replica nu af en toe semi-lock ervaart. (de gearbox kan full-auto, maar de fire selector gaat alleen op semi, dus om te fixen moet de replica uit elkaar)

· Compleet nieuwe hop-up unit, rotary-style, bucking en nub. De huidige hop-up unit houdt zijn instelling niet vast en wordt bediend met een klein krakkemikkig radertje dat los zit. Bovendien ben ik niet onder de indruk van de hop en geeft hij sinds de laatste skirm een afwijking naar rechts. Weet nog niet welke bucking/nub het beste zijn voor DMR @ 0,35g. Input is welkom!

· Fire selector fix: huidige fire selector zit veel te los. Moet tijdens schieten vasthouden anders gaat hij vanzelf op safe. Door de replica te schudden kan hij ook van safe af gaan. Niet wenselijk.

· Spring change. Nadat alle andere upgrades uitgevoerd zijn wil ik er een veer in hebben waarmee de replica met 0,30g BB’s netjes voldoet aan de nieuwe regels per 1 Jan.

Weet nog niet:

· Sterkere motor. De L1A1 kan stock ~400fps aan (US uitvoering). Hij werd downgrade geleverd (340fps). Ik heb er een sterkere veer ingezet om hem richting de 450 te halen, maar verder niks aangepast. Ik weet niet of een sterkere motor dus nodig/wenselijk is.

· Gearbox aanpassingen. Omdat Ares propietary parts gebruikt heb ik me helemaal niet in de gearbox verdiept (bovendien weinig over te vinden), en weet ik dus niet of aanpassingen daar wenselijk/nodig zijn.

Als er andere dingen zijn die ik compleet over het hoofd heb gezien dan ben ik zeer benieuwd.

Alle input is welkom, thanks! :D


Kevin
 
Ik ga geen meningen over winkels uiten. Kan je alleen maar de optie mee geven om het bij een individuele tech te doen die voor een aantal GW leden heeft geupgrade en ook anderen en waarvan men altijd zeer tevreden was over het resultaat.

- Het is meer dan je vanaf 455mm ongeveer er niet echt druk meer achter zit en de bb daardoor niet wordt versneld en dus eerder negatief wordt beïnvloed door de barrel dan positief.

- Ik dacht eerst dat de shell qua proprietary wel mee valt, enigszins is dat wel zo, maar het heeft wel een microswitch dus een triggerboard zal misschien wat moeilijker gaan, de vraag is alsnog wat je allemaal wil kunnen met een mosfet. PS: Denk dat het nog steeds slim is een switch te hardwiren waarmee je makkelijk een semi lock kan clearen.

- Zijn er aftermarket hop up units? Zo ja, dan zou ik hem vervangen als de stock unit zo shite is.

- Weet niet wat de stock motor is qua magneet en TPA, maar als je hem upgrade dan zou ik voor torque gaan.

- shell radiusen is kleine moeite, aoe corrigeren natuurlijk, shimmen is gewoon chill, misschien de bushings vervangen als die hetzelfde probleem hebben als de ARES m4 bushings.
 
Word lid van de Engelse Fal facebook page.
Zij kunnen je helpen met waar te zoeken voor upgrades e.d. en tips.
Voor de rest wat @Rebelattack zegt.
Let wel op dat de Fal die jij hebt behoorlijk afwijkt van wat het Nederlandse leger heeft gehad.
Hier alvast 3 dingen die niet kloppen.
Richtmiddelen zijn anders, mondings vlamdemper is veels te lang en ook het model klopt niet en als laatste de vuur regelaar is ook anders als de KL uitvoering.
De mondings vlamdemper is het makkelijkste deel om correct te krijgen, de rest zal lastiger worden.

Mvg Roy AKA Smitty
 
Ik heb eerder de veer vervangen en de hopup gefixt in de l1a1 van n vriend van me. Ik kan je misschien wel helpen met t een en ander. stuur maar n pm ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kevinvr
Even een update: ik ben uiteindelijk viavia terecht gekomen bij repairsoft.be, een tech die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Hij gaf aan al vaker deze replica onder handen te hebben gehad en herkende de problemen die ik schetste en weet er oplossingen voor. Hij gaf zelfs aan dat hij hem om kon bouwen naar HPA met allerlei custom werk om het passend te maken toen ik naar die mogelijkheid vroeg, maar hij raadde het af omdat de platform als AEG prima presteert na wat aanpassingen.

Vandaag dus even de replica schoonmaken en inpakken voor verzending naar België. :)

@Roy Pie die Engelse FB groep is inderdaad fijn! Veel hulp en ervaringen daar, dus veel inspiratie opgedaan. Blijkt dat het qua upgraden handiger was geweest als ik een KA L1A1 had (standaard V3 gearbox). Maar die zijn niet meer verkrijgbaar helaas.

@Ome_Philip bedankt voor het aanbod! Maar ik heb ondertussen een tech gevonden die ervaring met deze replica heeft en hem helemaal onder handen gaat nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JWieleman
Opsturen naar is geen probleem, maar vanuit België versturen is bij wet verboden!

mvg Belgisch forumlid.

Dit klopt helemaal! Wanneer het dus af is ga ik het ophalen. Maar 2x op en neer is dus niet nodig.
 
Repairsoft is echt heel goed, en als je het zou brengen mag je er zelfs bijblijven tot het af is en geeft die bij alles uitleg. Topkerel