Advies replica G&G CM16

MarcMaurerNL

Active Member
2 okt 2017
36
12
Trophies
7
Laat ik eerst maar beginnen met de beste wensen voor 2018! Hopelijk heeft iedereen zijn/haar vingers nog en kan er ook dit jaar weer voldoende geairsoft worden.

Hierbij een vraag over de aanschaf van een replica. Ik ben van plan om G&G CM16 aan te schaffen. Deze replica staat mij aan qua model en de prijs is ook interessant. Ik zie alleen dat er twee verschillende versies zijn en ik ben benieuwd naar het verschil.
In mijn ogen zit het enigste verschil in de lengte van de loop. Ik weet niet of er meer verschillen zijn. Wie kan mij van advies voorzien?

Daarom ben ik benieuwd naar de volgende zaken.

• Is dit een replica die je zou adviseren? Zo ja/nee waarom?
  • Is de lengte van de loop het enige verschil tussen de twee versies?
  • Past elk Midcap magazijn in de replica of is dit merk gebonden?
  • Mocht je deze replica niet adviseren welke zou dan een goed alternatief zijn in jullie ogen?

- Ja zou een G&G aanraden maar kijk ook eens naar de andere G&G CM replica's op bijvoorbeeld gunfire.
- Enkel lengte van de loop.
- Praktisch gezien wel, soms kan de ene beter feeden als de ander.
- Kijk ook eens naar specna arms.

Een kameraad van mij is begonnen met de G&G CM16 Raider L en ik kan zijn ervaring wel kort delen.

Het was helaas een vrij korte ervaring met heel veel pech. Na een ochtenddeel skirmen deed de replica het niet meer. Probleem zat toen intern in de gearbox, waar een klein veertje kapot gegaan was. Dit is toen vervangen, waar bij de volgende skirm het geheel weer de brui eraan gaf door een defect aan de motor. De maat was voor mij kameraad toen vol, waardoor hij de gehele replica maar verkocht heeft en een replica heeft gekocht in het hogere prijssegment. Dit was ook een G&G, maar dan uit de GC16 serie, waarin extern meer metaal verwerkt zit. Toen was de pech eindelijk over.

Mijn kameraad had de Raider L, trouwens. Ikzelf vond, toen ik het geheel voor het eerst zag, het nogal speelgoed-achtig.

Volgens mij is verder tussen de Raider en de Raider L de langere barrel, daar houdt het naar mijn weten op.

Ik zie dat je een replica zoekt in een lager prijssegment. Dat is prima, maar ik denk dat je beter voor een andere deal kan gaan dan deze replica's en dat je meer waard voor je geld kan krijgen.

Een aanrader welke ik zelf ervaring mee heb is de Cyma AK CM.077, welke ik ook gereviewed heb. Dit is echter wel een hele andere style apparaat. Een overweging die je ook zo kunnen nemen is de ICS G33(F) of de G&G CM16 SRL. Deze twee heb ik echter nooit vastgehouden.

Een allerlaatste optie is de Ares Amoeba AM-013, maar die moet je dan wel uit het buitenland laten komen voor een gunstigere prijs als hier in Nederland. Deze heb ik echter ook nooit vastgehouden.

Ik kan je desondanks aanraden om misschien iets meer te investeren in een goed apparaat, je hebt dan kans dat je er langer plezier van hebt.

Een slecht verhaal betekent niet dat het met allen zo is, deze replica is denk ik wel door honderden gebruikt en altijd wordt hij aangeraden aan beginners.

Een kameraad van mij is begonnen met de G&G CM16 Raider L en ik kan zijn ervaring wel kort delen.

Het was helaas een vrij korte ervaring met heel veel pech. Na een ochtenddeel skirmen deed de replica het niet meer. Probleem zat toen intern in de gearbox, waar een klein veertje kapot gegaan was. Dit is toen vervangen, waar bij de volgende skirm het geheel weer de brui eraan gaf door een defect aan de motor. De maat was voor mij kameraad toen vol, waardoor hij de gehele replica maar verkocht heeft en een replica heeft gekocht in het hogere prijssegment. Dit was ook een G&G, maar dan uit de GC16 serie, waarin extern meer metaal verwerkt zit. Toen was de pech eindelijk over.

Mijn kameraad had de Raider L, trouwens. Ikzelf vond, toen ik het geheel voor het eerst zag, het nogal speelgoed-achtig.

Volgens mij is verder tussen de Raider en de Raider L de langere barrel, daar houdt het naar mijn weten op.

Ik zie dat je een replica zoekt in een lager prijssegment. Dat is prima, maar ik denk dat je beter voor een andere deal kan gaan dan deze replica's en dat je meer waard voor je geld kan krijgen.

Een aanrader welke ik zelf ervaring mee heb is de Cyma AK CM.077, welke ik ook gereviewed heb. Dit is echter wel een hele andere style apparaat. Een overweging die je ook zo kunnen nemen is de ICS G33(F) of de G&G CM16 SRL. Deze twee heb ik echter nooit vastgehouden.

Een allerlaatste optie is de Ares Amoeba AM-013, maar die moet je dan wel uit het buitenland laten komen voor een gunstigere prijs als hier in Nederland. Deze heb ik echter ook nooit vastgehouden.

Ik kan je desondanks aanraden om misschien iets meer te investeren in een goed apparaat, je hebt dan kans dat je er langer plezier van hebt.

Bedankt voor je reactie! Ik zoek inderdaad niet de allerduurste replica. Momenteel heb ik een Walther P99 DAO. Dit doe ik voornamelijk in de achtertuin en wil graag wat uitbreiden vandaar.

• Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Ik heb zelf een Ares Amoeba 013 (AM013) en bevalt enorm goed. Op de juiste plek kan je hem voor 200€ kopen, alleen een nadeel vind ik de Nylon body. Voelt dus niet realistisch maar is dus niet zwaar! Maar het nylon voelt niet speelgoed achtig of goedkoop.

• Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Ik heb zelf een Ares Amoeba 013 (AM013) en bevalt enorm goed. Op de juiste plek kan je hem voor 200€ kopen, alleen een nadeel vind ik de Nylon body. Voelt dus niet realistisch maar is dus niet zwaar! Maar het nylon voelt niet speelgoed achtig of goedkoop.

vrijwel geen enkele replica voelt realistisch, want ze zijn bijna allemaal lichter dan het wapen waarop ze gebaseerd zijn...

Ik heb nog een andere optie voor de: de nieuwe specna arms core lijn
https://gunfire.pl/product-eng-1152215716-SA-C01-CORE-TM-Carbine-Replica.html

Relatief nieuw (3+ maanden) en nog verrassend weinig reviews. Echter, wat er rondwaart lijkt positief te zijn. Degelijk intern en extern met betere features voor minder geld dan een cm16. De bovenstaande is 114 euro en vergelijkbaar met de cm16. Voor bijna hetzelfde geld als de cm16 heb je dit model:
https://gunfire.pl/product-eng-1152215730-SA-C08-CORE-TM-Carbine-Replica.html

https://gunfire.pl/product-eng-1152197992-CM16-Carbine-carbine-replica.html

Hoewel er weinig reviews zijn denk ik dat dit een prima model is dat profiteert van verdere ontwikkeling. Als je echt voor budget gaat, dan is dit naar mijn mening de beste keuze op de markt.

Ohw en koop aub niet bij shogun, ze zijn vreselijk overprijst en je kan je geld aan betere nederlandse airsoft winkels geven.

Maat van mij heeft een CM16 SRL prima ding, alleen klopt voor mijn gevoel het gewicht niet... te licht... (wat bij de Specna core serie overigens ook zo zal zijn...)

Zelf speel ik met specna’s en ben er zeer tevreden over. Helemaal als je ze een paar mooie upgrades geeft wordt het alleen maar beter :)

Succes met kiezen!

Groet,
Peter

gunfire heeft nu ook een redelijke korting op metalen specna's:

https://gunfire.pl/product-eng-1152200030-Specna-Arms-SA-B01-carbine-replica.html
https://gunfire.pl/product-eng-1152200041-Specna-Arms-SA-A04-carbine-replica.html

Je kan dus een heel degelijke metalen specna hebben voor 20 euro minder dan de cm16, of een naar mijn mening net zo degelijke nylon replica voor 40 euro minder.

Een van de genoemde replica’s spreekt mij wel aan, namelijk de SA-A04. Helaas is de SA-A03 uitverkocht, en het duurt vrij lang bij gunfire voordat deze weer op voorraad is, net zoals alle andere Specna Arms producten...
Omdat mijn voorkeursmodel nu niet te krijgen is, kijk ik toch wat verder. De SA-A04 en de SA-B02 vind ik beide erg mooi.

Wat ik me hierbij afvraag: maakt het verschil in lengte van de inner barrel veel uit qua nauwkeurigheid of range? Namelijk een verschil van 50 mm in het voordeel van de B02. Op internet lees ik van niet..

Als ik het goed heb, corrigeer me als ik het fout zeg, maakt barrel niet veel uit. Er is wel minimum lengte nodig van de barrel (denk bijvoorbeeld aan een vector), maar daarna maakt meer barrel bij een AEG niet uit. Zelfs een te lange barrel geeft op een bepaald moment een negatief effect. Bij een M4 is er dus weinig tot geen verschil merkbaar in lengte van barrel.

Met GBB en Spring werkt dit iets anders.

• Leuk
Waarderingen: Leon
Overigens maakt diameter, materiaal en kwaliteit van je barrel wel enorm verschil in accuracy/grouping, range en vooral consitentsy.

Overigens maakt diameter, materiaal en kwaliteit van je barrel wel enorm verschil in accuracy/grouping, range en vooral consitentsy.

Zo heb ik het inderdaad ook begrepen, bedankt voor je reactie!

En leg dan eens uit hoe heeft diameter invloed op je groupings en/of range, also consistentie is groupings maar okey. Ik ga je zeggen het heeft nul invloed, bore finish is vele malen belangrijker dan of het een 6.01, 6.05 of 6.x whatever is.

(Sorry voor 3 posts, editen gaat niet helemaal lekker op me mobiel). Van de CM16 van G&G is ook net een verbeterde nieuwe versie uit: de 2.0 en 2.0E. Prijs onder de 200 euro. Ik heb zelf uitgebreid gekeken naar de 2.0E ivm ingebouwde Mosfet. Uiteindelijk zelf gekozen voor een Amoeba bij Gunfire carnival, waar ik van in de komende twee weken een review overigens van zal plaatsen.

En leg dan eens uit hoe heeft diameter invloed op je groupings en/of range, also consistentie is groupings maar okey. Ik ga je zeggen het heeft nul invloed, bore finish is vele malen belangrijker dan of het een 6.01, 6.05 of 6.x whatever is.

Met Bore finish doel je op materiaal of bedoel je de monding? Verder heeft natuurkundig gezien natuurlijk wel invloed wat voor diameter het is, ook al ben ik het met je eens dat kwaliteit van de barrel zelf (hoe mooi glad is de barrel en hoe mondt die uit), veel meer invloed heeft.

Met Bore finish doel je op materiaal of bedoel je de monding? Verder heeft natuurkundig gezien natuurlijk wel invloed wat voor diameter het is, ook al ben ik het met je eens dat kwaliteit van de barrel zelf (hoe mooi glad is de barrel en hoe mondt die uit), veel meer invloed heeft.

Met bore finish doel ik op het feit dat het consistent de opgegeven diameter is oftewel overal 6.03 of 6.05 etc, oftewel hoe glad deze is wat veel meer invloed heeft en gezien de bb over het "dak" van de barrel rolt gok ik zo dat bore diameter er dan weinig invloed op heeft, maar ik hoor graag (niet sarcastisch bedoelt) hoe het natuurkundig invloed kan hebben, ervan uitgaand natuurlijk dat de FPS bij verlaten van de barrel voor beide hetzelfde is. Airsoft zit nog steeds vol met empirisch getesten dingen dus als de wetten der natuurkunde daar een definitief antwoord op kunnen geven is het mooi, maar vooralsnog laten de empirische testen zien dat de bore maximaal een minimum invloed hebben op je groupings of range, de enige die ik het heb zien documenteren is wolverine airsoft en dat is met HPA en 2 uitersten, 6.03(?) vs 6.23.

Ben ik het helemaal mee eens hoor Rebel :). Qua airflow zal het een minium invloed hebben inderdaad, daar hoe minder "vuile" lucht eromheen, hoe beter het zal zijn in theorie. Echter zal dit inderdaad miniem verschil maar geven. Met HPA is dit effect natuurlijk wel sterker dan met AEG.

Nu is het ook dat je vaak zal willen zien. Ik heb naar aanleiding van dit even gekeken op youtube en zijn wel verschillend filmpjes die het proberen te "bewijzen"
(Zie bijvoorbeeld)
Nu is natuurlijk de vraag heel kritisch over dit soort filmpjes: is het wel zelfde kwaliteit barrel (Is hier dan wel van zelfde maker, maar materiaal, prijs etc niet meegenomen. Daar kan ook verschil inzitten, zoals we al samen eens zijn). Verder hop up, bbs, en 10 bbs is wel laag aantal natuurlijk.

Edit: Nu is het natuurlijk ook de vraag of de maker deze filmpjes wel online zouden zetten als in hun vergelijking er geen zak verschil is. Zij zullen die barrels doorgaans toch krijgen van leveranciers/producenten die een review niet zo leuk vinden die bewijst dat er geen verschil is in diameter tussen even goed afgewerkte barrels die identiek zijn maar de ene 6.01 is en de ander 6.05.

Laatst bewerkt:
Hmm interessant, bedoel je met "vuile" lucht dan turbulent vs laminair of iets anders? Naast dat er een hele reeks factoren zijn die je noemt in de vorm van materiaal, prijs, instellingen qua hop en de test batch, heb je ook nog eens het feit hoe onpartijdig degene achter de camera is ja. Het eerlijkste zou zijn als je 2, maar het liefst meer, custom barrels had van de exact zelfde lengte en maker en consistent met dezelfde setup zou schieten op een grote batch bbs om te zien of er een aanzienlijk verschil is, maar ik denk dat niemand dit qua resources interessant genoeg vind waarschijnlijk.

Ik hou het voor nu nog op stalen 6.02 ZCI barrels die ik dan (lap) polijst, geven goede resultaten waar ik en vrienden tevreden mee zijn en die niet onderdoen aan andere barrels.

• Leuk
Waarderingen: JWieleman