[Advies verzocht] Gebroken gearbox, wat te doen?

JoostL

Active Member
20 jul 2015
25
7
Trophies
3
Hi all!


Zoals sommigen van jullie weten heb ik e.e.a. aan mn G&G CM16 Raider geupgraded. Alleen de gears, motor, tappet plate, cylinder en gearbox shell zijn nog stock. De rest is vervangen met onderdelen van SHS en er is een Mosfet van Gate toegevoegd. Verder is de gearbox geshimmed met enorm succes qua geluid en trigger response. Misschien belangrijk is dat de veer is vervangen met een M100 spring van SHS. 


Now, the bad stuff. Gisteren bij een skirm begon het met het afstellen van de Hop-Up. Mijn G&G M4 mags zijn al berucht om hun slechte feed, maar nu kwam er slechts tien procent van de bbs uit mn AA. Fast forward 5 minuten: mn gearbox lockt. Ik ben gelijk naar de safety gegaan, en trof daar mijn gearbox aan met een scheur in de voorkant. Totaal naar de klote dus. 


Mijn vraag aan jullie: Wat zal ik doen? De onderdelen die ik heb, overzetten naar een nieuwe gearbox shell? Of een geheel nieuwe AA kopen? Ik heb ook het idee dat als ik een complete gearbox koop, ik mezelf een boel gekloot bespaar. 


Voor dat laatste heb ik eigenlijk geen geld, ik heb ten slotte al redelijk wat geld gestopt in het upgraden van de CM16 (mijn eerste AA, vandaar de budget keuze). Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Hebben jullie suggesties voor een goede gearbox? Dingen waar ik op moet letten? Zou het kunnen dat de gearbox kapot gaat doordat de M4 upper speling heeft tussen de voorkant van de gearbox en de M4 upper? 


Zelf heb ik bedacht om een nieuwe shell te kopen, en daar alles terug in te zetten, eventueel met een sorbo pad in de cylinder, maar voordat ik dat doe, zoek ik eerst jullie advies. 


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies, tips, of een way to go! Super bedankt!


 


Edit: inmiddels heb ik flink zitten zoeken naar gearboxen, en shells. en neig naar twee opties:


Deze vanwege de kwaliteit (ik denk dat het een goede is)

http://www.airsoftshop.be/en/ultimate-v2-gearbox-shell-bearings.html 



Deze omdat ie voordelig is, en een QD spring release system heeft. Dat lijkt me erg handig bij het openmaken van de gearbox. Ik vraag me wel af wat de kwaliteit van de gearbox is. Iemand ervaring mee?

http://www.airsoft-entrepot.fr/pieces-upgrade/pieces-aeg/coques-de-gearbox/atm-xtra-precision-coque-de-gearbox-v2-qd-r.html


0RRAJQ3n1ktVAGS3bv9U2dcsG6FZHZfftIlSHGg20IiSKsy10LFnB67_mH_x2rJOS-tDOVlDIyxB3wr_3o4P16FkaDLrvuAnJ_D-1wuNer7GTZhrhD1HE27wkqxfTYThbtNSl3jsn-oo5TjnCse5RnupqpLokW4jAnhrwu4C24dOFwNQMNFSwWOXMCPMW__hp8HscVu6XpF10hqWhhRd2G7gECHR-LQZk1gz_A2HdqRZ2WMvZXaZXoVUnYuc1XnoG2nV6BdWAZvzI1-gu43BAEDnUSCkXSeiWIQUB5tmAzBG_8jUoKEKa-Jnn2xIMZkHrTAv6KNQD_rTsFLu-_Kdoicw0xG2qIRLcz4aJtC6v1Ei47JJRbfYzw9mehAEJ-dkmMtS-Ixub1OxHrMgfuCNbWjJFCS281Eny66kuRO5d1MsQBUyOImfxi0BnZIrGDYeiZwvaFAWW6uvrpoYj0zJ0Ku0RffCEpggNqxu73h9cDbmc2v6eO8ywIWgd8EqAaOBPGEgyzxCpJ9CqdfXJz1ondBm1iosOur5seYufgl6zmUm=w3320-h1868-no
 
Als je een aantal upgrades hebt, lijkt het me inderdaad slimmer een nieuwe gearbox shell te halen, let er alleen wel op dat niet elke shell identiek is en soms dus aanpassing vereist van je receiver/shell. Dit is moeilijk te zien op internet helaas, dus kan je het best vragen aan de verkoper of langs een winkel gaan met je oude shell.


Maar dan komt de afweging geld om de hoek aangezien het misschien beter is een shell tweedehands te kopen (kan je meteen checken met je oude shell). Of dat je een donor/project replica koopt die iets mankeert behalve de shell. Maar zoals je zelf al zegt een compleet nieuwe replica kopen is ook nog ene opite en de onderdelen vervolgens als reserve houden of verkopen.


Aardig denk werk dus ;D
 
Alright! Ik heb de gearbox vervangen voor een ASG Ultimate gearbox. 


Nu dat ik alles erin heb gezet en heb geshimmed maakt de gearbox toch nog wel meer geluid dan in de vorige gearbox. De tandwielen lijken geen schade opgelopen te hebben, en G&G's stock gears schijnen goed te zijn. Vreemd. 


Ook heeft de motor erg veel moeite om een M100 veer te trekken. De eerste drie strokes gaan goed, maar daarna begint ie te haperen en sterft de zekering. (Thanks fuse, for protecting my stuff!)


Zonder veer en piston draait alles zonder ergens op vast te lopen, dus heb ik het idee dat de motor stervende is. 


Wat denken jullie? Is de motor stervende, of de tandwielen de culprit? Zal ik deze ook vervangen 'voor de zekerheid'?


xVZW5U2y3D6Fg_I_2fzSEjdG5dQBDmaCbD9w4Bjv1kn7UfYFdwQrTw7vuozBuXl1qqcNIOJ8z9q4cHbrcUXjB3BiWb42-WiFK4CTZLh2GlHdx_hOT1XwYYiTH8_2GM2z7DrArk8JkUuUwSZKO5jU_m21rh4KTWiV_pUsUFcb6j5D8_XKcwIwtUTH537d4aRzfeFyK-E6XxIVQRRjDt_XZdafVZM6vBDxLFHtUpnaEajOTjv1NbxEh0JsPlCwTYchaula17jFOPbB49zscG7kImMUn9FRTxSSilyxdlGW-nTYq_qcmhAMpa647Uri2Rx_0Q0pokX6F9WLyvyTlzfpzvn8uqL5NkG2cZ6bJM5aWqqjFuJOrgdGiEaQtAO7xC78UEmHeiPrE3cGM9FFTyRbr7sub-RL8MgYYksP0I-96PmGU-M1hbWRf8CxhXhDWE7c2nr88d84IxS42K_20Q-bggxGZT5vyLzhG_MCg-RcD0WnbLqAThXMk8t0jnLNrnnAdQSkt-UpjbGwL3QPdqeqruCVcGF9kiwYhY6G6UqkiyKk=w2592-h1944-no
bLv9-8q36BO25486cXxo0W7Ssdf99dZ8PY7i5nNNvjesTt51bQiidjLJzbqGVkjRmQCf9KFdTrnpsEoz1eLtSkj8ykwOyxqkE9bt8ETydnrNGicmpVXhWB6VSD2i6H26z73W84qnrgoepX1bpQO7Rw-gFwWFgDxwaAUh6608oR2NZFLTpDET15kB9gEAApRhN7bgzDmtLTfll_1kp3xwB5uD7bh4pUYEXItgOC-HcmYq3YxV8qTgC63GmhOzy9FYbVhbbe0O6zoVxcbuR-p6ZCwQ7A8dXhlS1zxt2puy6SVDL_N0y5yhKZyO9sA6z9txedC2YYX8Xr_Kf1I0pJlcr2lJxkqPYhIFF7-iXvpKp9xBG1giD7NwyC56NAt5NcBQwKOKXDHWl2llTCSeUnbW7OhHGCTfOVaKAtSNpJG_e3xOIv-ygaJUuPo5slAeb7RK0zoVkpdDvdEE4hbh6J1qcjcvmB_yU2i6WYVRJFuINBj7Bg-CdBcgQnauw3Yu1KGfZDDVoI14QaXrAfbkbQN60TiJGxK6jbuPWDwnTmtH9d7B=w1176-h2088-no
 
Zoals ik wel eens vaker zegt is dit heel moeilijk te troubleshooten op afstand. Probeer eens een andere motor doet ie het dan nog steeds. Dan zal je het ergens anders moeten zoeken. Probeer zo veel mogelijk uit te sluiten. 
 
Type 2 gearbox he?


Van mijn M4 bleek de pistolgrip krom getrokken te zijn waardoor het motorrondsel te veel druk uitoefende op de bevelgear.


Gevolg: lage ROF,raar geluid en warm lopende motor.


Andere pistolgrip gemonteerd en einde problemen voor mijn replica.


Wat ook nog kan en makkelijk te checken is is of je motoras mischien krom is.


Even aan de batterij hangen buiten je replica en kijken of hij zonder slag in de rondte gaat.
 
Het kan zijn dat de motor tegen de bevelgear aandrukt... Probeer te spelen met de motorhoogte in de pistolgrip en zoek precies de juiste hoogte op door hem zo te laten draaien dat deze niet giert of niet moeilijk loopt. als je goed luistert kan je horen wanneer deze optimaal loopt.
 
Heb deze zomer mijn nieuwe Cyma bak stuk gehad. Alles vervangen en geshimmed. Goed opletten of je e.e.a. nog kunt rond draaien met de punt van je vinger daar waar de motor naar binnen gaat.


Niet te veel vet gebruiken en wat bij mijn spullen duidelijk was. De NimH accu kon de nieuwe motor en bak niet laten werken. De nieuwe Li Po geen problen. Dus het kan ook nog een accu dingetje zijn.