Airsoft en Diabetes

Boudewijn

Well-Known Member
19 sep 2016
982
788
Trophies
31
Sinds een jaar of 2 heb ik diabetes. Type 2, dus (nog) niet spuiten, maar ik heb er af en toe wel last van tijdens of vooral na flinke inspanning.

Nu voel ik het meestal aankomen maar het is al een keer of 3 fout gegaan.

Nu vroeg ik me af: worden dit soort dingen doorgegeven tijdens een briefing of is het vertellen aan een teamgenoot oid genoeg?

Nu ga ik met een vaste groep spelen, maar binnenkort ga ik een keer zonder ze en ik vroeg me af wat de rest hier over denkt.
 
Het lijkt mij belangrijk dat mensen die welke eventuele hulp dan ook maar nodig hebben toch echt zoiets voor de tijd melden bij de organisatie op de dag zelf. Dit zou dan weer netjes doorgespeeld moeten worden naar de Marshalls, en ik zou persoonlijk zelf juist gerust gesteld zijn dat er wat mensen in het team waarmee je op zo'n dag mee rondloopt er van af weet. Je kunt mensen beter gewoon inlichten, als dat ze niet weten wat er aan de hand is. Maar dat is mijn persoonlijke mening dan.
 
Precies wat @Strelok zegt. Als de mensen om je heen ervan weten, schrikken ze niet en weten ze wat ze moeten doen wanneer je een hypo hebt. Zelf zou ik het fijn vinden om te weten dat iemand Diabetes heeft zodat ik kan acteren indien nodig.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal het zeker aan mensen vertellen, ben er niet moeilijk mee, maar vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft.

Ik ga regelmatig lone wolf als de rest van het team weg valt dus ik ga het denk ik tijdens de briefing aangeven wat er kan gebeuren en wat te doen als ik op de grond lig te dweilen. Heb standaard een blikje fanta in een gasbottle pouch en een ehbo pouch aan mijn vest.
 
blikje fanta, koekje of iets dergelijks... Daarmee kun je een kleine hypo wel mee verhelpen toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boudewijn
Ik kan me goed vinden in wat er door gezegd is door beide tovarisches @Stey en @Strelok , m'n beste vriend heeft ook diabetes (type 1) en heeft hier soms ook last van. Maar gelukkig heeft hij me uitgelegd wat er dan gebeurt, en hoe het te behandelen valt. Zelf ben ik ook altijd bereid om te helpen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Boudewijn en Stey
Drankje is het beste als ik lig te dweilen. Kauwen lukt me dan niet meer maar drinken gaat nog wel. Als dat niet lukt is het 112, maar dat is gelukkig nog nooit gebeurd.

Maar meestal voel ik het op tijd aankomen en kan ik zelf een druivensuiker of Fanta nemen. Of zoals vandaag een rose koek tijdens het winkelen na een lange fietstocht.
 
Het is inderdaad handig om het bij de ehbo'er van dienst te melden. Alvorens de skirm start. Dan weet hij wat hij kan verwachten.
 
Ik heb zelf diabetes type 1, al 16 jaar. Ben nu een klein maandje bezig met Airsoft en heb het eigenlijk nooit aan een marshall verteld. Wel aan m'n teamleden verteld maar dan is het ook alleen maar "mocht ik ergens liggen, bel gelijk 112". Reden daarvoor is dat ze zelf wel eerst kunnen gaan prutsen met eten of drinken maar voordat ze door hebben wat ze moeten doen en vervolgens proberen iets in me te gooien ben ik al zo ver gedaald dat het extreem gevaarlijk word. Dus liever gelijk een ambu dan binnen een risico gebied komen.

Gelukkig heb ik altijd al hypos goed aangevoeld en kan ik op tijd reageren maar heb het altijd goed kunnen voorkomen door op de spawn even een dextro te nemen of een snicker. Aan dingen zoals een blikje of roze koeken doe ik niet aan want die werken niet optimaal vergeleken met andere voedselwaren.

Mijn standaard dia-loadout:
- 2x Dextro
- 2x AA drink
- hydropack met een klein beetje ranja om alles op peil te houden

Daarnaast heb ik een insulinepomp en die laat ik gewoon z'n gang gaan. Die heeft een standaard basaal en moet bij bolussen als ik eet maar dat doe ik niet. Ik zit dus in het begin misschien wat hoog maar dat compenseert al snel met elkaar dus werkt goed.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
@Tactical Bear : "dat ze zelf wel eerst kunnen gaan prutsen met eten of drinken maar voordat ze door hebben wat ze moeten doen en vervolgens proberen iets in me te gooien ben ik al zo ver gedaald dat het extreem gevaarlijk word. Dus liever gelijk een ambu dan binnen een risico gebied komen. "

In principe is het voor mij logisch om A: iemand direct 112 te laten bellen omdat ik geen meetinstrument heb om te zien welke waarde van toepassing is, en B: zelf direct te communiceren met de persoon in kwestie indien mogelijk. De meeste mensen met diabetes hebben een voorbereiding en/of backup voor wanneer het mis gaat. Die ambulance moet er sowieso komen, maar als ik kan assisteren om te zorgen dat er toch iets binnen komt dan zal ik dat zeker doen.
 
Ik wil weer iedereen bedanken voor de reacties, het is iets dat toch vaker 'gebeurd' dus andere visies zijn altijd welkom.

112 bellen is uiteraard altijd raadzaam als iemand niet aanspreekbaar is. Heb dat zelf nog niet meegemaakt. Zelf ga ik het merken als de wereld heel snel lijkt te gaan en mijn gedachten heel traag en onsamenhangend worden. Gelukkig is het niet zoals bij mijn vrouw (type 1, pomp en sensor) waarbij het heel plotseling kan gaan dus ik voel het gebeuren. Dan is wat assistentie wel handig. KO heb ik liever geen drinken. Verdrinkingsdood door een fanta lijkt me niet echt prettig.

Met dextro gaat het bij mij vaak veel te snel en schiet ik direct door in een hyper. Wordt ik weer heel erg geīrriteerd enzo. Ben zelf nog steeds aan het instellen, dus een hypo is bij mij al rond de 5

Maar zo gaat het bij iedereen anders.
 
@Boudewijn Ik zeg ook niet bij KO iets toedienen... 99% van de mensen die rondloopt heeft geen voorbehouden handelingen om te kunnen/mogen injecteren... dus je vertrouwt iemand dat niet zomaar toe. Als het iets slechter gaat en ik kan helpen, dan help ik graag.
 
@Boudewijn Ik zeg ook niet bij KO iets toedienen... 99% van de mensen die rondloopt heeft geen voorbehouden handelingen om te kunnen/mogen injecteren... dus je vertrouwt iemand dat niet zomaar toe. Als het iets slechter gaat en ik kan helpen, dan help ik graag.

Ik heb het volle vertrouwen in je Stey dat je me niet zult vermoorden ;)

Ik heb in de zorg gewerkt en werk nu regelmatig als BHVer en in de beveiliging en ik heb rare dingen gezien. "Nee hoor, van bier wordt hij wakker" tot gebroken armen die als een lichte kneuzing werden afgedaan. Mensen doen rare dingen, maar wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat er weinig "idioten" op de velden rondlopen. Heeft toch te maken met de mindset denk ik.
 
Bij de introdagen is het mij wel eens verteld als voorzorg inderdaad. Zeker aangeven aan de organisatie en niet alleen je teamgenoten. Dan weten die er ook van zodat ze niet voor een verrassing staan als er ineens een ambulance voor de deur staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoomSmurf
Ik heb het volle vertrouwen in je Stey dat je me niet zult vermoorden ;)

Ik heb in de zorg gewerkt en werk nu regelmatig als BHVer en in de beveiliging en ik heb rare dingen gezien.

Vermoorden sowieso niet... ben ik veel te aardig voor. Ik ben waarschijnlijk een der weinigen die wel toestemming heeft om (beperkt) voorbehouden handelingen uit te voeren, maar dat limiteer ik tot mijzelf. Mocht nood aan de man zijn dan ben ik niet te beroerd om een injectie te zetten :p
Ik werk nog steeds in de zorg, echter niet als verpleegkundige.
 
Ik dacht het zelfde als Jorst. Stey laat me vast wel leven :D

Maar nu ik hier alles zo lees zijn er best wel een hoop mensen met diabetes in de airsoft wereld of mensen die er mee te maken hebben.

Maar @Jorst, jij ook al? Dat is weer nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stey
Heb zelf ook sinds een aantal jaar diabetes type 1,

Insuline pomp gaat nooit mee naar skirm ben actieve spelen en heb dan geen insuline nodig vaak nog extra suiker nodig ook. Mensen met wie ik speel weten ervan Marshalls meestal niet. Idd ook altijd dextro of redbull mee.

# mocht er iemand die je kent met diabetes out gaan geef hem dan niks geen eten en drinken, stikt ie in wel kan pure ranja ofzo in de wangslijm vlies met de vinger of iets aangebracht worden omdat het daar in bloed word opgenomen en er niet in gestikt kan worden.

Gelukkig nog nooit zelf out gegaan voel het altijd goed aan of ik suiker nodig hebt.