Airsoft grenades TRMR

c0ldplay0r

New Member
27 apr 2016
3
0
Trophies
1
Hallo,

Misschien kennen jullie he wel, MattTheMusketeer. In zijn filmpjes gebruikt hij vaak nades. Ik vraag mij af in hoeverre dit in NL is toegestaan op skirms. Ik heb het eigenlijk nog nooit op een skirm gezien/meegemaakt, is dat omdat het niet mag, of omdat het vrij onbekend is in NL?

https://youtu.be/IjSnzxJVbhc?t=191

Ik overweeg zelf zo'n apparaat aan te schaffen, maar voordat ik dat doe wil ik natuurlijk wel weten of het is toegestaan in NL :smiley:

Hey Hallo, fijn dat je eerst checkt of zoiets mag in NL! Zouden meer mensen maar zo denken!
Granaten zijn in welke vorm dan ook op de rookgranaten van o.a Enola gaye na verboden te bezitten of te gebruiken in skirms.

Thanks voor je reactie Strelok.

Jammer dat het niet mag in NL. Lijkt me van zeer toegevoegde waarde, vooral in CQB :-)

No problemo, en inderdaad, ze zijn er nog mee bezig. Ik zou het ook tof vinden!

Ff wachten stey? Ik denk nog wel heeele poos wacjten. Overheid is bang ze publiekelijk tegen te komen.

Er staat "afwachten", @Toothpick ... niet "effe". Ik ga er vanuit dat het niet gaat gebeuren, of dat het gigantisch lang gaat duren voordat granaten toegestaan zijn in NL.

Is dit in België wél toegestaan eigenlijk? Of echt enkel in de UK?

@Toothpick Als de NL overheid er niet happig op is om deze tegen publiekelijk tegen te komen, hangt men er dezelfde eisen aan zoals bij een replica zou je zeggen? Dus ook opslaan achter slot en grendel, vervoer enkel van thuislocatie naar skirm, tijdens vervoer niet geladen, VOG screening, NABV lidmaatschap etc. Of ligt het nog iets gecompliceerder dan dat

Voor alle nade fans zoals ik -> check laatste filmpje Novritsch =D
https://www.youtube.com/watch?v=S1XizRceKWQ

Het ligt iets ingewikkelder, ten eerste vallen explosieven (of daarop gelijkende voorwerpen) onder een andere categorie van de wapenwet.

Ten tweede heeft de overheid airsoft gereguleerd met het oog op het competitieverband (dynamisch pistool, geweer e.d.) en voert uit dat oogpunt aan dat granaten, zowel de geworpen als afgevuurde variant, niet nodig zijn.

@c0ldplay0r in BE mag je over het algemeen airsoft granaten gebruiken. Voor zekerheid informeer bij de orga.

Maar dan mag je ze nog niet in huis houden. Je zult ze dan over de grens moeten opslaan!

ik ben hier toevallig zelf ook mee bezig geweest omdat ik een CQB gear aan het samenstellen ben waarbij ik eigenlijk graag flash-bang dummies wilde hebben dus heb het nagevraagd bij het NABV:

zie de reactie van het NABV:

Elk voorwerp wat voor zelfstandige be- of afdreiging geschikt is, is volgens de Wet Wapens en Munitie verboden. Hiertoe horen allerlei vormen van explosieven en raketwerpers.
In de Regeling Wapens en Munitie staat duidelijk omschreven wat een airsoftapparaat, waarvoor de ministeriële vrijstelling geldt, is;

airsoftapparaat: lucht-, gas-, of veerdrukwapen met een maximum schotkracht van 3,5 joules, welk wapen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurwapens;

Hiermee worden dus alle kopieën van voorwerpen die geen gelijkenis met een vuurwapen vertonen uitgesloten.

De dummy granaten op de website **** zijn dus VERBODEN in Nederland en bezit hiervan is een misdrijf.

Bepaalde soorten rookgranaten, zoals de Enola Gaye (http://www.enolagaye.nl/), mogen in Nederland wel worden verkocht. Het gebruik ervan is echter afhankelijk van de vergunningen die een terrein heeft.

* ik heb de sitenaam er hier even uit gehaald omdat ik geen retailer in discrediet wil brengen.

mijn mening: luister naar het NABV zij hebben de sport mogelijk gemaakt in nederland dus hun advies is een heel aardige guideline vind ik.

Dus wil je met granaten spelen zul je in be een opslag adresje moeten hebben. Dannkunje met je granaten in be spelen. Heb je ze in NL dan ben je strafbaar

Een ander ding is de M203 Grenade Launcher.

https://www.youtube.com/watch?v=DO5xaNKUxwQ

Op zich ook wel leuk om in CQB te gebruiken, maar ook weer illegaal in Nederland. Op zich jammer, want je schiet in principe alleen BB's af. In mijn ogen is dat hetzelfde als een GreenGas-Magazijn.

De launcher is niet illegaal, enkel de granaat die je erin steekt, ook hier is de NABV mee bezig. Deze zie ik ook eerder toegestaan worden dan "handgranaten".

Oddball;21648 zei:
De launcher is niet illegaal, enkel de granaat die je erin steekt, ook hier is de NABV mee bezig. Deze zie ik ook eerder toegestaan worden dan "handgranaten".

Je hebt gelijk ;), maar die dingen zijn compleet nutteloos zonder de granaten. Er zijn natuurlijk mensen die voor de looks een halve kilo extra mee willen zeulen.

Ik had afgelopen za voor looks maar ook voor test mijn ugl er onder in helenaveen. Zie voor beeld in review topic bij helenaveen mijn yt filmpjes (5stuks en op enkele is met ugl bij andere heb ik rissysteem er op)