AK of M4?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mika
  • Startdatum Startdatum

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
Ik zie veel mensen die zeggen dat een M4 'beter' is om mee te beginnen aangezien deze vaak veel RIS heeft om accessoires op te zetten en er meer onderdelen zijn om deze te upgraden. Dit lijken me allemaal prima redenen om voor een M4 te gaan.

Aan de andere kant hoor ik ook mensen die zeggen dat je beter voor een AK kan gaan, gezien deze vaak betrouwbaarder is als je er ruig mee om gaat. Nou ga ik best ruig met mijn spullen om, weet ik uit ervaring, dus klinkt die optie ook niet verkeerd.

Zelf ben ik erg fan van het uiterlijk en het karakter dat de AK uitstraalt, maar ik vind het wel ook cool om zonder al te veel moeite accessoires op mijn replica te kunnen zetten.

De prijsklasse die ik ongeveer aan wil houden als ik mijn eerste replica koop is rond de 200 euro. Mijn vraag is of binnen deze prijsklasse het verstandiger is om een AK of een M4 te kopen en of er eventueel suggesties zijn welke AK of M4 goed zijn voor dit bugdet.

Alvast bedankt,
Mika

AK's van bijv.Cyma zijn van een acceptabele kwaliteit voor hun prijsklasse.
Over hun robuustheid durf ik echter geen uitspraken te doen.
Zelf bezit ik 2 Cyma's,1 Mp5-SD6 en 1 M14.
Die Mp5 is een toppertje,de M14 moet zijn eerste battle-test nog ondergaan.
Wat betreft accessoires zal je inderdaad uit moeten wijken naar een M4 van een ander merk dan Cyma want die staan niet te boek als betrouwbaar maar dit is een al wat oudere bevinding en ik zou niet weten of ze daar in China al verbetering in hebben gebracht.
Wat dacht je van een D'Boys SCAR-L of -H?
Rails genoeg erop en eraan.
Maar weer doe ik geen uitspraak over de deugdelijkheid van deze.
Dat kan binnenkort wel want mijn vrouw heeft er net 1tje gekocht.
Dus binnenkort een review.

Ik heb zelf een AK47 van Cyma de full metal versie, en ik kan zeggen dat hij behoorlijk goed bevalt , na ander half jaar gebruiken nog geen problemen
Hou bij de Full metal versie in de gaten dat hij wel behoorlijk zwaar is,
Maar echte mannen geven daar niets om ;-)
En de magazijnen zitten ook nooit los in de replica

Volgens mij komt het ruig er mee om gaan, alleen ter sprake bij de replica's van E&L https://www.youtube.com/watch?v=KToE4m48fvQ

Dat "doe er alles mee wat je wilt" imago komt volgens mij alleen van de echte AK vandaan. Bij airsoft AK's is dat niet het geval. Mijn Spartac plastic AK's kwamen bijvoorbeeld al beschadigd uit de doos ;)

In ieder geval is volgens mij voor de AK ook wel genoeg te krijgen aan upgrade en reparatie onderdelen. Zodra je bijvoorbeeld een Tavor of AUG neemt, die wat minder voorkomen, krijg je het lastig met reparaties en upgrades. En zaken als magazijntassen.