Army L85A1

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.448
660
Trophies
25
Army L85A1

Algemene informatie

 

L85A1 is er één uit de SA80 familie. In 1976 was de eerste prototype welke door getest werd tot uit eindelijk XL85E1 wat de L85A1 werd. Wel is deze variant tot XL85E5 door gemodificeerd.

In 1985 werd uiteindelijk de L85A1 definitief in gebruik.

De L85A1 is net als de andere in de SA80 serie van het type bullpup. Dit betekend dat het magazijn achter de trekker zit in plaats van ervoor. Hierdoor is er een langere binnenloop dan bij een m4/m16 van zelfde buiten lengte. In 2000 zorgde Heckler & Koch in opdracht van het Britse leger voor de upgrade aan de SA80 serie waardoor de L85A2 (en ook L86A2) uitkwamen. Dit is vooral te herkennen aan de spangreep die gevormd is om de huls tijdens het uitwerpen beter te begeleiden.

De L85A1 werd in het begin gebruikt met een SUSAT scope welke paste op de rail die anders is dan de standaard gebruikte Picatinny rail bij bijvoorbeeld de M4/16.  Bij de Royal Marines, Infanterie, Ministry of Defence Police (niet MP) en bij eenheden die een close combat rol hadden in Afghanistan werd de L85 uitgerust met een ACOG scope.


In 2011 is begonnen om de SUSAT en ACOG te vervangen voor de ELCAN SpecterOS 4x Lightweight Day Sights. Er zijn ook ELCAN’s uitgerust met een mini red dot sight. Hiervoor moest de L85 wel aangepast worden. Er kwam een Picatinny rail bovenop omdat de kijker anders niet paste. 

___________________________

Dit alles is hier te lezen: https://en.wikipedia.org/wiki/SA80


Demontage


De L85A1 is in 2 hoofdgroepen uit elkaar te halen.


e8aams.jpg
 

-Het onderste deel

-Het bovenste deel


gearbox


2utsykg.jpg
 

De gearbox is van het type V2 (als ik het goed heb) en is een splitgearbox. <font color="red">Edit: Het blijkt een proprietary gearbox te zijn.</font>
Hij is helemaal van metaal. De motor zit lichtelijk ingebouwd en is daardoor niet makkelijk te vervangen. De veer daar in tegen is wel makkelijk te vervangen.


Amateur errors:


25yvrrn.jpg


Eigenlijk is dit geen amateur error, maar doordat de pennen snel slijten en daar door losraken ben je ze zo kwijt. OP de draaibank heb ik 2 nieuwe pennen laten maken met schroefdraad er op zodat ik ze met een schroef vast kan zetten en ze niet snel kwijt kan raken.


Prestaties/totaal overzicht


s6q9hl.jpg



Dit is mijn 2e eigen airsoft apparaat dat ik aangeschaft heb. En mijn oudste die ik nu bezit. Hij is aangepast naar een Picatinny rail zodat ik mijn ELCAN SpecterOS met mini red dot er op kan monteren.

Ondertussen zijn er 3 uitvoeringen die ik ervoor heb.


jh6fc0.jpg



Originele handguard waarbij ik later aan beide zijden een Picatinny rail heb bevestigd voor bijvoorbeeld een lampje. 


2dtr5uh.jpg



Met STAR granaatwerper. Er moest om deze passend te maken alleen een extra gat gemaakt worden onder de front iron sight. Dit is door UXP gedaan waar ik toen mijn L85 gekocht heb. De granaatwerper had ik eerder en heb daar 1 skirm mee gespeeld samen met een geleende m249 bij Barchon (B) Helaas door de regelgeving liggen mijn granaten bij mijn ouders in België en mijn granaatwerper in de kluis stof te happen.


21d4vfl.jpg



Dit is mijn “Afghanistan look”. Hij is niet volledig realistisch dit omdat het onder andere dan een L85A2 moet zijn. Wel met de kijker en ook de Daniël Defence ris systeem. Als ook de lamp met (IR)laser. Ook dit soort foregrip wordt erbij gebruikt. Omdat de batterij in de handguard moet en bij dit ris systeem erg krap is heb ik helaas een LIPO 2Cell moeten aanschaffen naast de LIFEPO 3cell die ik standaard gebruik. De LIPO past er net in en zo voorziet hij mijn L85 van stroom. Ik heb ook gekeken voor andere plaatsen zoals in de pistolgrip maar helaas past dit niet.

De Daniël defence system is standaard voor Army L85. Voor Andere merken zoals ICS is er een conversion kit te koop.


Voordelen: 

-makkelijk aan te passen naar diverse soorten/modellen

-lange loop icm zijn lengte

-goede kwaliteit metaal 

-gebruikt m4/16 magazijnen

-veel onderdelen makkelijk te vinden tot op heden


Nadelen:

-soms storing met enkel schot maar dit is zeldzaamheid de laatste keren

-met Daniël defence system erg weinig ruimte voor batterij
 
Het is een regelrechte schoonheid.Toen hij uitkwam (de SA80) stond hij hoog bovenaan m'n verlanglijst.Ik zou er m'n M14 voor weg hebben gedaan.Voor dynamisch geweer was het een heel goed wapen (dacht ik).in (ergens) 1982 was hij voor burgers zeer moeilijk leverbaar,maar Munts amsterdam kon er aan komen voor ongeveer 3500 gulden Geluk was met mij toen m'n wapenhandelaar me begon te waarschuwen dat het helemaal niet zo'n goed ding was.Storing gevoelig.Susat die naar z'n grootje gaat en front guard die als een motorkap openspringt.Kort daarna een paar Britten op de Harskamp.met de SA80.


Echt alles wat m'n wapenhandelaar had verteld klopte.We mochten er zelfs mee schieten,en verdomd..alsof het was afgesproken..na een paar schoten een ketser.Verholpen,Front guard knalt open.Alleen de Susat bleef het doen.Ben toen voor de Steyer AUG gegaan.Koste "slechts" 2500 gulden.Maar met een wachtijd van eeuwen...heb uiteindelijk m'n M14 nog heel lang gehouden.
 
Hahaha, leuk verhaal. Weet je ook hoe de l85a2 het deed? Hadden ze de problemen verholpen?
 
Ook bedankt voor het plaatsen van deze review! Mooi die verschillende versies en tips voor eigenaren ^_^ 


En grappig om te lezen Stomp! Ik ben ook wel benieuwd wat ze hiermee hebben gedaan, want hij is nog een tijd in gebruik geweest. 
 
Hij word nog steeds gebruikt, dus ik neem aan dat er wel wat upgrades aan gedaan zijn.
 
De L85A2 wordt nog steeds gebruikt. Alleen de L85A1 niet meer. Ik denk zelf persoonlijk dat Stomp de L85A1 bedoelde. In mijn bericht lees je ook dat in 2000 de upgrade order voor de L85A2 in werking is gegaan. En stomp heeft het over 1982 :)
 
Wat ik begrepen heb is dat de "motorkap" frontguard vervangen hebben voor een die met schroefjes vast zit.Susat is altijd een zorgenkindje gebleven.Zag laatst op Discovery een docu over the Royal Marines.Heel wat weigerende SA's gezien in die serie.Ergste manco kunnen ze niet oplossen.Hij alleen rechtshandig af te vuren. De Steyr switch je in seconden om.
 
Die docu heb ik ook gezien. En was idd 1 persoon die er probl mee had. Maar kan ook aan pers liggen dacht ik. Als jij je onderh. Niet goed doet. T is ten slotte geen ak waar ruimte tussen zit en die het bijna altijd doet.
Als mn zoon ouder is willen we weer naar uk op vakantie. Ik hoop dat we dan wel in juiste seizoen zijn dat we opendag mee kunnen pakken in warminster. Dan kan ik ook vragen hoe hij t doet. Of ik zou naar Nijmegen moeten gaan met 4daagse
 
Mocht je interesse in deze replica hebben. Nu bij gunfire.pl 15% korting.