ASG (KWA) GLOCK 17 GBB

Sander

Partime Mod
10 mei 2014
2.224
1.564
Trophies
36
<b>OORSPRONKELIJK GESCHREVEN DOOR BJORN GROEN</b>

ASG (KWA) GLOCK 17 GBB Metal-Slide, Semi-automatisch pistool
asg-g17.jpg

Om mijn L96 Sniper te kunnen gebruiken tijdens een skirm bij Balls & Arrows te Lelystad, had ik een sidearm nodig als back up. ACN-Aspirant Gradus van Eck was mij zo aardig om een ASG Glock 17 te lenen, daar ik deze op het oog had om zelf aan te schaffen om mijn Nederlandse outfit te complementeren. Deze heb ik dus ook de gehele dag gebruikt in verschillende situaties, van Close self-defence tot afstanden tot 25m. We zullen nu ook gelijk een blik gaan werpen op de het wapenplatform wat Glock voor ons heeft ontwikkeld.
Glock_17-22_B.jpg

Glock 17
Glock is de naam van een lijn pistolen die ontworpen werd door het Oostenrijkse bedrijf Glock GmbH uit Deutsch-Wagram, gesticht in 1963 door de ingenieur Gaston Glock.
In 1980 beantwoordde het bedrijf de vraag van het Oostenrijkse leger om een nieuw pistool te ontwerpen dat de oude Walther P38, welke nog uit de tweede wereldoorlog stamde, kon gaan vervangen. Het Oostenrijkse leger heeft enkele verschillende exemplaren getest van verschillende fabrikanten, maar het was de Glock 17 die uitblonk, welke bij het Oostenrijkse leger P80 werd genaamd. De Glock beviel zo goed dat andere overheidsdiensten zoals de politie ook de Glock 17 begonnen te voeren.
Bij zo’n succes kon natuurlijk ook de buitenlandse gebruikers niet uitblijven en zeer snel erna waren ze ook al te vinden bij de Duitse, Nederlandse, Zweedse en Noorse strijdkrachten. Naast de Glock 17 zijn er verschillende doorontwikkelde varianten op de markt gekomen, van enkele compacte tot een hele serie andere varianten, 37 in totaal, met verschillende kalibers van 9x19mm tot .45ACP en afmetingen maar met dezelfde basiselementen.
usmc03-6glocks-sized.jpg

De glocks die door het USMC gebruikt worden.
Om de Glock 17 zo licht mogelijk te houden is dit wapensysteem deels van nylon-polymeer en metaal, daardoor is dit wapen bijna onverwoestbaar. Om onderhoud te vergemakkelijken heeft Glock het aantal onderdelen terug kunnen brengen tot maar drieëndertig stuks. De manier waarmee ze met dit platform is erg slim waardoor dit een echt modulair systeem is geworden over de totale Glock-17 familie.
GLOCK_29_10mm.jpg

De Glock 29 ook wel liefkozend baby-Glock genoemd. Speciaal ontwikkeld voor Consealment carry
De ASG/KWA Glock 17 Replica
ASG ook wel Airsoft Sport Games is een bedrijf wat licenses koopt van wapenfabrikanten om airsoft apparaten een realistische look te geven en dat deze ook gelijk gebruik mag maken van de trademarks van de des betreffende fabrikant. ASG heeft ondertussen al heel wat grote namen onder haar vleugel, waarvan Glock er eentje is. De trades zijn overal te vinden, van een serialnummer tot het glock logo op de slide en de grip, wat het een realistische look geeft.
pistolet-airsoft-gaz-glock-g17-gbb-asg-kwa-16084.jpg

ASG distribueert de KWA Glock 17. Wat op zich al een hele goede keuze is, want de apparaten van KWA horen tot de beste in het airsoftwereldje. Ook een ander merk van KWA is KSC welke onderling de onderdelen delen, dus dat vergemakkelijkt het shoppen naar parts en mags.
Bij de eerste kennismaking valt al gelijk de materiaalkwaliteit op. De KWA is in tegenstelling van bijvoorbeeld de WE versie, volledig in proportie en past altijd in een echt glock-holster omdat de dimensies gelijk zijn aan zijn echte voorbeeld.
Het apparaat heeft zoals eerder al vermeld een mooi afgewerkte nylon-polymeer grip c.q. lower reciever voorzien van een 22mm attachment rail en een slider welke is gemaakt van aluminium. Als aandrijving heeft KWA gekozen voor Green Gas en dit geeft het apparaat een nette FPS van rond de 300. Het apparaat is wat we noemen een Gas Blowback. Dit houdt in dat bij elk schot de slede naar achteren en weer naar voren glijd en weer de volgende BB cycled. Dit zorgt ook voor de Blowback of terugslag van het apparaat om zodoende de echte glock te imiteren. Ook heeft KWA ervoor gezorgd dat wanneer er een magazijn leeg is, de slede in de achterste stand blijft staan. Nadat er een nieuw magazijn geplaatst is kan je de slede naar achter trekken en laten gaan om weer te kunnen schieten of de slide-release knop te drukken aan de zijkant van de slide.
De KWA Glock 17 heeft net zo als de echte glock een Triggerception safety en dit systeem is eigenlijk een trekker in een trekker en zorgt ervoor dat de trekker niet per ongeluk geactiveerd kan worden. Je plaatst je vinger op de trekker en drukt de kleine trekker in, welke zich bevind in de grote trekker. Dan komt de trekker uit zijn beveiliging. Nu is de grote trekker vrijgezet en kan het schot afgedrukt worden. Dit heeft glock ontwikkeld om het pistol minder onderdelen te geven en daardoor is een separate safety niet nodig. Door ongevallen waarvan het systeem de “schuld” van kreeg zijn deze voor civiele varianten in de US verboden, zelfs voor airsoft varianten. Dit is ook de reden dat als je amerikaanse versies in handen krijgt dat je deze achteraf nog zelf moet installeren.
Glock17Target&Trigger%20004.JPG

hqdefault.jpg
 
De techniek
Nu gaan we toch even in het hart van de G17 kijken. Om dit te doen moeten we eerst de slede te verwijderen. Hoe verwijderen we deze?
Net boven de triggerguard zit een schuifje aan beide zijden welke zorgt dat de slede van de grip kan worden afgenomen en daarmee kan je bij de hop-up komen en de veren. Deze twee schuifjes trekken we naar onder en we trekken de slede eerst een beetje naar achter en vervolgens laten we de slede weer naar voren glijden. Je zal merken dat de slede nu verder door kan schuiven en kan worden verwijderd.
Als we de slide dan omdraaien, dan zien we de outer- en innerbarrel, de Slide spring, de Hop-Up en de nozzle aan het eind van de slide.
pg-maruiglock17-slide-barrel-set.jpg

Elk onderdeel is zonder gereedschappen te verwijderen door ze of naar achteren te schuiven of te draaien te verwijderen zijn voor makkelijk onderhoud. Om tot een betere vlucht te komen van de BB, is de hop-up te verstellen door aan het wieltje te draaien. Ik moet zeggen dat dit toch wel een mooi staaltje techniek is in zo’n kleine ruimte, welke origineel bij Tokyo Marui vandaan komt. Aan de grip kant zie je de trekkermechanisme en het gasklep systeem.
1718_009.jpg

Om de slede terug te plaatsen hoef je hem alleen maar aan het begin van de geleiders te houden en er weer terug op te duwen.
De magazijnen voor de Glock 17 zijn van metaal, voorzien van trades en bestaan voor het grootste gedeelte uit gastank. Naast de gastank zit de geleider voor de BB’s en deze gaan er Double Stacked (links/rechts) in en er kunnen er 23 in. De gastank is groot genoeg om bij kamertemperatuur ongeveer 2 tot 2,5 magazijn af te kunnen vuren eer er weer gas bij moet, helaas bij kouder weer rond de 8 graden zal je merken dat hij veel eerder door zijn gas heen is en red je bij hele lage temperaturen dat soms zelfs het magazijn niet leeg geschoten kan worden voordat er weer gas in moet.
Om de BB’s te kunnen plaatsen trek je de veer naar onder tot deze in de vergrendeling hangt en vul je de BB’s met de hand of met een speedloader, als de Geleider bijna vol is, trek je de veer weer los uit de vergrendeling en zorgt hij ervoor dat de BB’s nu onder spanning in het magazijn zit om te vuren.
Net onder de vergrendeling zit een knopje waarmee je het klepje onder het magazijn kan wegschuiven en dan komt er een vulmond tevoorschijn waar het gas kan bijvullen.
KWA-G17-2.jpg

2ur45kk.jpg

Uit mijn onderzoek is gebleken dat er een bedrijf genaamd Red Alert Tech CO2 magazijnen maakt voor o.a. de KWA. Het voordeel is dat zelfs bij temperaturen van onder de 8gr Celcius je nog steeds BB’s eruit kan persen. Dit betekent dat je je o.a. Glock17 zelfs in de winter kan gebruiken. Kijk maar op het volgende filmpje.  Zover bekend zijn deze magazijnen beschikbaar voor de 17, 18, 19 en de 23 in zowel standaard als extended mags.

Voor meer informatie over de CO2 Magazijnen, moet ik je verwijzen naar de pagina’s van RA Tech of neem contact op met de mannen van <a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.tokyo-model.com.hk/">http://www.tokyo-model.com.hk</a> Volgens de site schijnt er ook een dealer in Oostenrijk te zijn van RA tech, voor degene die een bestelling uit azië nog steeds griezelig vinden.
Conclusie
ASG en KWA/KSC hebben samen een mooi product neergezet en eigenlijk geldt dit voor de gehele Glock-lijn van bovengenoemden, daar dat deze intern gelijk zijn aan elkaar en is het formaat meer afhankelijk van wat de gebruiker prettig vind. De ASG Glocks 17 zijn op de markt te vinden voor bedragen rond de 110 en 170 euro afhankelijk van leverancier. Het is een betrouwbaar apparaat en geschikt voor zowel links als rechtshandige schutters, doordat de plaats van de mag-release zo geplaatst is dat ook een linkshandige gebruiker de replica kan gebruiken. Ook in het onderhoud is hij zeer gebruiksvriendelijk en je zal er niet gauw spijt van krijgen van deze kanjer.
Score
Vanwege het gebruiksgemak is dit echt een aanrader en iedere Glock-hater zal snel zijn of haar mening bijstellen als ze eenmaal met een van de typen glock hebben geschoten. Zoals eerder vermeld kan je gewoon niet mis gaan bij KWA en dat blijkt ook uit andere modellen die KWA voert. Maar nu de scores:
Gebruiksgemak +++++
Ergonomie +++++
Prijs ++++
Overall +++++
 
Mooie review en heeft mij laten kiezen voor KWA ipv WE voor mijn Glock 17. Nu alleen nog een shop vinden die ze heeft.....
 
Duidelijke en complete review Sander en Bjorn.
Het begint bij mij te kriebelen om zelf ook weer wat reviews te gaan maken.
We hebben er in ieder geval replica's genoeg voor. B)
 
Alle credits voor deze review gaan naar bjorn.
Ik heb hem alleen geknipt en geplakt van het oude forum :wink:
 
Dang, dat deze naar boven genecro'd wordt o_O

Ik herhaal de kritiek die ik ook had op het topic op het oude forum:
Hoewel niet slecht geschreven staan er een aantal grote fouten in:
- asg heeft niet voor kwa gekozen om een glock te maken, kwa maakt deze al vele jaren, asg distibuteert deze enkel.
- Het systeem van de kwa is anders als dat van Marui en zodoende kun je ook GEEN onderdelen uitwisselen
- Marui (spec) magazijnen passen NIET in een kwa

Alles in beschouwing genomen is het een slechte review, vooral omdat zoveel vertelt wordt dat deze g17 gelijk zou zijn aan TM, als deze verwjzingen zouden verdwijnen zou ik het weer "goed" willen noemen.
 
PS: neemt niet weg dat kwa zeker geen slechte G-series modellen maakt.
 
@Oddball
Ik ga aankomend weekend eens kijken of ik tijd heb om de verwijzingen te verwijderen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we onwaarheden in een review hebben. Dank je voor het aangeven.

Edit:Om eerlijk te zijn was het me niet opgevallen op het oude forum anders had ik de verwijzingen niet mee gekopieerd.
 
Met heeeel veel moeite een g17 van kwa gevonden. Magazijnen waren ook niet makkelijk. Deze komen uit UK. Maar hopelijk snel alles compleet.

Oddball bedankt voor aanvullingen.