batterij

Jobthecop

Active Member
5 aug 2014
34
7
Trophies
3
Ik hoop niet dat jullie al moe van me worden, maar als ik iets niet weet ga ik op zoek naar iemand die het wel weet...


Ik heb een SCAR gekocht met daarin een v2 motor en een 9,6V 1200 mAh  batterij. ik heb er ook een lader/ontlader bij gekocht, maar die laadt op 1000mAh. hoe lang zou het normaal gesproken moeten duren voordat zo'n batterij volledig geladen is?  En is dat een krachtige batterij voor een replica, of kan ik ook een batterij met een hoger voltage of een hogere mAh waarde nemen en wat zou dat betekenen voor de prestatiesvan de replica?


bedankt voor jullie tijd en aandacht.


 


 


 


 
 
Geen probleem Job, we helpen graag. wij hebben in het begin ook zat vragen gehad en veel mensen lastig gevallen. Nu is het onze beurt om anderen op weg te helpen.


De accu is een 9.6 1200 mAh accu, en zoals ik jou begrijp laad je lader met 1000mAh per uur.

Heel kort door de bocht gerekend komt het er op neer dat de accu van volledig leeg, naar volledig vol, 1200/ 1000 = 1.2 uur   dus  1 uur en 12 minuten. dit klopt alleen niet helemaal.


Ten eerste zal je accu nooit helemaal leeg zijn. en ten tweede laad de lader niet daadwerkelijk constant met 1000 mAh.


Hoe vol exact je accu zit kan je niet echt bepalen. Beetje gokken aan de hand van voltage zal wel kunnen maar voor een onervaren iemand best lastig. Maar in de hoofd zaak blijft dit gok werk.


Even kort om een beeld te vormen. stel je hebt een lader die 1000mAh laad en je hebt een accu van 1000mAh zal deze in theorie in een uur van volledig leeg, naar volledig vol gaan.


Maar in de praktijk gebeurd het volgende: De eerste 500mAh gaat prima met die lader. Maar na die eerste 500mAh word de weerstand in de accu hoger. Hier door gaat er een deel van de 1000mAh die de lader kan leveren verloren in warmte.

Dus na die eerste 500mAh laad de lader steeds langzamer verder omdat de weerstand hoger word.


Daarom reken ik altijd met dit type accus 30% extra laad tijd.

Dus inplaats van een 1 uur en 12 minuten zal ik zeker 1 uur en 35 minuten durfen laden.


 


8.4v en 9.6v zijn redelijk normaal voor een replica.  Afhankelijk van het merk/ kwaliteit van je replica, zal ik deze niet zomaar verhogen. Voltage verhogen kan een leuk effect hebben op je rate of fire en trigger response, maar kan ook veel schade toe brengen aan de interne delen van je replica als deze daar niet op voorbereid is.

De amperes van een accu kan je zolang je accu ruimte groot genoeg is onbeperkt blijven verhogen zonder gevolgen. dit zorgt er enkel voor dat je meer bbs kan af vuren met 1 accu.


hopelijk is het je een beetje duidelijk.


Greetings


 
 
kijk, dat is een uitleg die techni-beet zoals ik kan begrijpen. bedankt!
 
Goed dat je niet ondoordacht te werk gaat en info vraagt,maar ik als mede electro leek snap het hele probleem niet helmaal.


Een lader geeft toch gewoon met een groen lichtje aan wanneer de accu vol is?.


Het zal iets langer duren,maar dat is dan ook alles.of zie ik het echt helemaal vaut?
 
Als we het toch over batterijen hebben.


Waarom is een LiPo met 7.4v 'sterker' dan een NiMH met 8.4v?
 
Ouwe Stomp, dat dacht ik ook, maar hoewel de lader een groen lampje aangaf was de batterij na een tiental schoten leeg. Daarnaast zijn de meegeleverde laders soms zo slecht dat gevaar voor oververhitting van de batterij bestaat met alle mogelijke gevolgen van dien. Je kunt dus het beste kijken naar een lader die eerst ontlaadt en automatisch afslaat als de batterij vol is.
 
Als we het toch over batterijen hebben.


Waarom is een LiPo met 7.4v 'sterker' dan een NiMH met 8.4v?

Lipo Heeft een hogere discharge rate dan een NiMH mijne zijn 15c continue en 25c piek. Geen idee wat het voor NiMH is. Maar dat is de reden. 
 
Als we het toch over batterijen hebben.


Waarom is een LiPo met 7.4v 'sterker' dan een NiMH met 8.4v?

Nihm en NiCd accu hebben gewoonte dat het voltage inzakt als de accu belast wordt. (door de vraag naar een hoge stroom word ook de interne weerstand weer hoger, en over die weestand valt spanning). Zo kan een 8,4 V NiHM tijdens belasting (bijvoorbeeld) minder dan 7 V overhouden.  Een lipo heeft met 7,4 V (8,4V vol)  dan wel een iets lagere spanning begin spanning, maar deze zakt maar heel iets in.


Effectief gezien  zul je de eerste 10 % van het accu vermogen misschien beter een NiHM accu kunnen hebben, omdat deze een hogere begin spanning heeft, maar omdat de discharge curve van een lipo pas op het laatste moment in zakt, is deze over de hele ontlaad curve gezien   hoger / stabieler in vermogen.


 
 
@Eviltwin-NL? En dat heeft alleen effect op de ROF en Trigger response toch? Het enige wat hij doet is de veer aanspannen
 
@Eviltwin-NL? En dat heeft alleen effect op de ROF en Trigger response toch? Het enige wat hij doet is de veer aanspannen

Jep. Hogere ROF, betere trigger response en sommigen beweren een paar FPS winst, maar dat zou dan minimaal  zijn.
 
Ja die fps winst is een broodje aap verhaal, ik zou niet weten hoe je dat voorelkaar krijgt met een andere accu?
Dat mag iemand mij dan uitleggen.
De enige manieren om fps winst te krijgen in mijn optiek is door de cilinder te vervangen of beter te sealen, andere piston, andere nozzle, tightbore barrel,bucking en hopup aanpassen of voor de grote stap een andere spring.
Ohja je kan ook nog een andere springguide erin stoppen met shims of lagers.
 
Ja die fps winst is een broodje aap verhaal, ik zou niet weten hoe je dat voorelkaar krijgt met een andere accu? Dat mag iemand mij dan uitleggen.

Ik kan nog wel enigzins begrijpen waar die FPS verhoging vandaan komt, maar dat zal dan voornamelijk met 11,1 V Lipo's gebeuren. Door dat de piston sneller naar achter word getrokken, heeft deze dus meer kenetische energie naar achteren. Als hij dus voor bij de laatste tand van de sectorgear is, dan schiet hij mogelijk een paar millimeter verder door naar achteren als met een zwakkere accu.


Maar door de veer, die er flink tegen aan het drukken is, lijkt me dit niet echt veel te kunnen schelen. Dit zal dan hooguit bij gearboxen met een M90 veer of minder gebeuren.


Ik heb zelf nog geen andere accu's dan 7,4 V Lipo aan mijn replica's gehad, dus dit is slechts een theorie :)
 
Hmmm dat zou nog wel eens kunnen ja, maar de fps winst is dan minimaal idd