Beginnen met spelen in 2019

Hazakay

New Member
27 nov 2018
4
1
Trophies
2
Hallo allen,

Ik heb altijd een fascinatie gehad met warfare, zodoende kom ik terecht bij airsoft.
Het was voor mij altijd al een bekend begrip maar wil er nu daadwerkelijk mee bezig.

Hierbij zou ik graag enkele vragen willen stellen.

Ik woon in een dropje nabij Heerenveen (Friesland).

Het lijkt mij dat spelers bij een team zitten om met regelmaat te spelen op een "vast" veld of reizend naar andere velden. Nou is het zo dat we hier in het Noorden enkele generaties achterlopen met dingen die cool zijn. Is dit een correcte aanname?

Dus uiteindelijik de vraag:
Zijn er hier spelers aanwezig die me kunnen helpen op te starten in en nabij Friesland in het begin van 2019?
Ik ben in het bezit van rijbewijs en auto, maar wil wel zoveel mogelijk kilometers beperken.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Welkom op het forum Hazakay,

Er zijn inderdaad niet veel locaties hier in FR (Lemmer). Echter zit er sinds de zomer 1 in Emmeloord, en zou de eigenaar rond deze periode ook iets in Bolsward op poten zetten, dus er zijn mogelijkheden. Tevens is er een locatie in Oudwoude. Echter is mijn laatste ervaring dat er 80% pauze word gevierd en 20 % word gespeeld. Dus dat is zonde van de entree.
Helemaal achter lopen we dus niet achter, maar aanwezigheid van locaties is zeer beperkt. Echter heeft west Friesland het zelfde probleem.

Je hoeft niet perse met een team ergens naar toe gegaan. Je kunt je bij bijna elke organisatie aanmelden en daar een replica huren (check dit wel even. En check ook de beschikbaarheid). Verder kun je dan gewoon met een groepje mee hobbelen en dan zal niemand er moeite mee hebben je te begeleiden / op weg te helpen.

Ik kan je op weg helpen. Echter vertrek ik (overnacht) 9 / 10 keer uit mijn ouderlijk huis in Kampen..

• Leuk
Waarderingen: Jan en Twinfromhell
Hey, thanks voor de info :) Ik ga de locaties Emmeloord en Bolsward even nazoeken op google. Ze zijn zo nieuw dat ze nog niet op de map verschijnen met airsoft locaties. De locatie van Oudwoude ben ik eens geweest de paintballen, dat was in een oude melk(?) fabriek waarbij een groot deel van de uitdaging was om door allemaal kleine gaten te manouvreren. Gebruiken ze dat gebied dan ook voor airsoft? Ik ben opgegroeid in Kollum (3-4km van Oudwoude), nooit geweten dat ze daar ook airsoft deden.. Gemiste kans :')

Ik neem aan dat ik als introducee ook een NABV pasje moet regelen.
Hoe en waar kan ik zien waar op welk moment een skirm is in Nederland, ik kan me voorstellen dat hier een FB pagina voor bestaat die dit met regelmaat update. :)

Ter zijne tijd kom ik vast terug op je aanbod om me op weg te helpen. Voor nu zoek ik enkel informatie (geld gebrek) :)

Oudwoude is inderdaad de zelfde hal.

Een pas heb je als introduce niet nodig. Als jij je als introduce aanmeld bij de organisatie waar je heen gaat, regelen zij de rest. Je mag hier 6 keer per jaar gebruik van maken.

Op de NABV site kun je ook de evenementen vinden:

www.nabv.nl/evenementen

Met de locatie in Leeuwarden heb ik geen ervaring, hierdoor ben ik hem waarschijnlijk ook vergeten.

De reden dat ik er nog niet geweest ben, is dat in de begin tijd van de locatie de speeltijd enkele uurtjes was, met de prijs van een dagskirm. Hoe dat nu is, weet ik eigenlijk niet.

Op dit moment zitten er eigenlijk maar 3 locaties voor je in de buurt. Leeuwarden (max. 30 personen), Emmeloord (max. 30 personen) en Balls and Arrows is ook goed te rijden vanuit Heerenveen (gewoon de A6 op knallen).

In 2019 komt er wel wat bij inderdaad. Omgeving Sneek gaat Skirmworld wat opstarten, evenals in de Omgeving van de stad Groningen. Oudwoude daarentegen doet inmiddels alleen nog paintball.

• Leuk
Waarderingen: Jan
Persoonlijk kom ik veel in leeuwarden.
Ben woonachtig in de buurt van Bergum en mijn mede spelers (broer en diens vrienden kring) uit drachten.

Leeuwarden is normaal elke 1e dinsdag van de maand en elke 3e dinsdag.
Twee banen, binnen en buiten.
Dezen zijn beiden relatief klein, alhoewel buiten een mooi stukje groter is.
Geen pang regel (Minimum Engagement Distance ook wel MED is dus niet verplicht) maar je mag het wel gebruiken.
De banen zijn doordacht opgezet en de game modes zijn objective based.

Headquarters, domination, search and destroy. Is binnen

Behind enemy lines, domination. Zijn buiten.

Veel is electronisch geregeld. De games zijn snel en binnen is 6 v 6 ideale teamgrootte, buiten kan dit tot 10 v 10 zijn.
Buiten is in de zomer, binnen is slecht weer of winter.
Normaal word er 10 - 20 minuten gespeeld afhangende van hoe de game verloopt, paar minuten stop voor reload en drinken, dan weer gaan.
Met grote getallen / meerdere teams, heb je zo nu en dan twee rondjes achter elkaar met minimaal pauze, en dan daarna een hele ronde (of twee) uitpuffen.

Soms ook nog een fun gamemode aan het einde, bij tijdssgebrek voor een volledige ronde (trouble in terrorist town). Maar hier weet ik niet veel van, want ik ben een zeikerd die niet van fun (game modes) houd.
Veld binnen heeft licht functie voor elk dagdeel en er word vaak donker of schemering gespeeld. Ook dingen zoals onweer(met flits) en overkomende helis worden over de speakers geblast. Her en ook nog puffen mist.

Je ziet op het veld ervaren spelers en nieuwe, iedereen word erbij betrokken en sfeer is eigenlijk altijd subliem.
Nadelen: het is prijzig voor "Maar" 3 uurtje knallen. 25 eu. Dit in tegenstelling tot een dag bij balls and arrows voor minder.
Het is op dinsdag avond. Uit werk er heen en pas laat weg (je mag tuurlijk eerder weg).
Zeer veel welten en pijntjes ook, als dat iets is waar je niet van houdt.
ZAND, er ligt binnen zand. Er word ook paintball verhuur gedaan. Dus je mag je schoenen en andere dingen soms goed afborstelen.
De ervaren spelers zijn iets meer toon bepalend, omdat zij de routes en stragegiën wat meer down hebben, dus het duurt even voordat je echt merkbaar bijdraagt aan een team.

Als milsim je doel is, is dit de andere kant. Het is geen speedqb maar wel een beetje tacqb. Je loopt VEEL op een redelijk tempo.
Je kan prima met alleen pistol en lichte bepakking. Geen comms nodig, schreeuw maar dat harder naar je team als dat je ding is.
Desondanks wat er eerder opgemerkt werd; speeltijd vs prijs, is het er altijd druk, en ook mensen die van ver weg komen ervaren het als een zeer unieke en gave baan. Dus nieuwschierige bezoekers en terugkerende vaste spelers vinden de ''value proposition'' goed genoeg, er word eigenlijk nooit gezegd; te duur voor wat ik krijg.

Lang verhaal geworden. Ben nog steeds beetje hype en aan het nagenieten van gister avond.
Ben vaak ook wat langdradig omdat ik volledige probeer te zijn.
Ik vind het een super tof veld.
Als je nog vragen hebt of fotos wilt zien out, of missch heb ik nog wel wat filmpjes later.

Iig is aankomende dinsdag het daar weer feest, en ik ben er zeker ook bij.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Heren, ik dank jullie voor jullie typsels :)

Wat ik hieruit haal is dat het redelijk toegankelijk is als beginner, maar je verwachtingen moet beperken wat betreft toevoeging aan het team. Op zich begrijpelijk.. Ik had al wat gekeken op de FB page en site van Leeuwarden, waarbij het op alle skirms leek alsof er 0/10 mensen waren ingeschreven. :/

Het lijkt dat er meer in Friesland leeft dan op het oppervlak zichtbaar is :) Goeie zaak!

Ik vermoed dat ik meer op datum ga filteren dan op rijdafstand. Daarmee bedoel ik: ik doe wat beter uitkomt qua speeldag i.p.v. afstand.
Weekend heeft overduidelijk voorkeur.

MilSims lijken me zeker vet, maar dit zal wat later in de carriere aan bod komen.

Ik zal maar gewoon een dag in moeten plannen en een setje huren voor de eerste 2-3 keer :)

Heren, ik dank jullie voor jullie typsels :)

Wat ik hieruit haal is dat het redelijk toegankelijk is als beginner, maar je verwachtingen moet beperken wat betreft toevoeging aan het team. Op zich begrijpelijk.. Ik had al wat gekeken op de FB page en site van Leeuwarden, waarbij het op alle skirms leek alsof er 0/10 mensen waren ingeschreven. :/

Op de FB pagina word altijd een week van te voren een eventje aangemaakt, kun je aangeven dat je heen gaat.
Is meer voor je FB relaties en om even te kijken wie van de andere spelers er heen gaat.
Registreren voor de daadwerkelijke skirms doet men op hun website.
Maar het gebeurd ook wel eens direct en buiten de website om via een whatsapp met de organisator. (met alle bijbehorende NABV verplichtingen).
Geen zorgen, er zijn altijd wel genoeg spelers.

Wat betreft beginners; ik had de eerste keer een pistol te leen, kende de baan niet en moest tegen ervaren airsofters en baan bekenden.
It didn't end well.
2e keer was al met eigen gear, ging al iets beter, maar niet de juiste actie mindset om bij te dragen en nog veel verassingen door de baan layout.
4e - 5e maal, watch out, here comes the paintrain.

Ik snap dat weekeinden eerder de voorkeur heeft, maar een paar uurtjes knallen op een doordeweekse dag voelt verbazingwekkend goed / beter dan je zou denken!

Als je nog meer vragen hebt, of interesse om eens te gaan oid, stuur maar een berichtje! ^^