Betere slangen voor het Novritsch antifog systeem

Coinoperator

Member
2 apr 2026
21
12
Ongetwijfeld zijn er hier gebruikers van het Novritsch fanbased antifog systeem aanwezig.
Het gaat om dit spul:

't werkt prima trouwens maar die slangetjes zijn nogal prut vind ik.
Dun spul wat snel knikt en dan dus afsluit en geen lucht meer doorlaat.

Dus op zoek naar iets beters en jawel, onze Chinese vriendjes kunnen ook hier weer helpen.

Gekocht in de kleur coffee, siliconenspul wat lang niet zo snel knikt.
Koop je meerdere meters dan leveren ze het aan 1 stuk
Staat prima op je helm, evt wegwerken met wat camoblaadjes.

Overigens:
Het nieuwe systeem zonder fan heb ik toch maar niet gekocht omdat ik denk dat mijn bril dan net zo hard beslaat.
Het fansysteem laat zich prima aanbrengen op de Novritsch antifog safety goggles BEHALVE op de prescription glasses versie.
Bij dat ding is het een boel hak en breekwerk omdat op de bovenrand waar de gatpons moet worden ingeslagen een plastic rand zit die je eerst moet slopen.
Uiteindelijk lukt dat wel maar Nov. meldt het niet.
De Bollé X -serie brillen hebben een te smal randje voor dit systeem, jammer weer maar daar kan Nov. ook niets aan doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een X1000 van Bollé en een ExFog (niet van Novritsch) ik heb gaten gemaakt aan de zijkant van de bril in het rubber van de face insert. Daarna met tiewraps aan de bovenkant van de bril vastgemaakt, zodat de adapters niet tegen mijn gezicht kwamen.

Moet de slangen nog mooi wegwerken in de helm met tiewraps. Maar het werkt nu wel allemaal.

Kleine, mogelijk aanvullende vraag:
Welke diameter heb je besteld en paste goed? :)

Klinkt als een goed verhaal en inderdaad: de slangetjes van Novritsch zijn vrij flexibel. Knikken erg gauw.

Ik heb de standaard kabels van ExFog gebruikt. Ik heb nog een setje nabesteld, deze zijn ook van ExFog. Dat knikken heb je met deze kabels ook. Het idee is dat ik de slangen in de helm vast zet waarbij knikken, hopelijk, niet meer gebeurd.

Ik zal dat eens van de week doen en wat fotos maken.