Boafeng DM-5R handleiding NL ??

Gijsbert

New Member
25 mrt 2017
1
0
Trophies
1
hallo mensen .
ik zal me even voorstellen.
ik ben Gijsbert en nieuw hier op deze forum.
nu zit ik even met het volgende probleem. ik heb een Boafeng DM-5R , maar nu is mijn Engels niet zo top tenminste Engelse handleiding van deze Boafeng DM-5R. ik moet het apparaat nog allemaal leren kennen.
en dus bijvoorbeeld kanalen instellen en meer van dat soort dingen.
nu is mijn vraag dus heeft of weet iemand waar ik ergens aan de Nederlandse handleiding kan komen .
Zou voor mij zoveel makkelijker zijn. zodat ik niet steeds iedereen na hoef te vragen over kanalen instellen en scannen beste ontvangst enz: enzvoort.
ik vind het altijd zeer jammer dat er tegenwoordig bijna nergens nog gewoon een Nederlandse handleiding geleverd wordt bij je aankoop.
dus wie kan en wil mij hier in helpen of weet ergens iets of iemand die het weet.
zou super zijn als ik weet ,wat nu wat inhoud en voor dient in de instellingen.
ik hoop spoedig iets te vernemen . en alvast bedankt voor jullie moeite.
MVG Gijsbert.

Welkom!
Iemand heeft dit ooit eens op Facebook geplaatst:

How to: Boafeng UV-5RA serie

Let op!
In Nederland is het alleen toegestaan om met 0.5 Watt te zenden op de PMR kanalen zonder vergunning. De 1 Watt (low stand) wordt gedoogd.

High Low zenden:
Om op Low (1Watt) of High (5Watt) te zenden ontgrendel je de portofoon eerst door # ingedrukt te houden. De sleutel rechtsboven in het scherm verdwijnt dan.
- Druk op “Menu” daarna op “2” of met de pijltjes net zo lang tot je bij “TXP High/Low” komt.
- Selecteer door nog een keer op “Menu” te drukken. Nu kan je met de pijltjes kiezen tussen Low/High.
- Druk op ”Exit” om weer naar het normale scherm te gaan.

ROGER:
Je kan instellen dat je een “Bliep” hoort zodra je bent uitgesproken.
- Druk op “Menu” daarna met de pijltjes net zo lang tot je bij “Roger on/off” komt.
- Selecteer door nog een keer op “Menu” te drukken. Nu kan je met de pijltjes kiezen tussen Roger on/off.

Ruisonderdrukking:
Om geen ruis op je oren te krijgen kan je de ruisonderdrukking (Squelch) hoger of lager zetten. Hij laat dan pas het signaal door boven de ingestelde waarde.
- Druk op “Menu” daarna op “0” of met de pijltjes net zo lang tot je bij “SQL” komt.
- Selecteer door nog een keer op “Menu” te drukken. Nu kan je met de pijltjes de waarde hoger of lager zetten.

Beep:
Het bliepje dat je hoort als je op een knopje drukt kan je aan of uit zetten
- Druk op “Menu” daarna op “8” of met de pijltjes net zo lang tot je bij “Beep on/off” komt.
- Selecteer door nog een keer op “Menu” te drukken. Nu kan je met de pijltjes kiezen tussen on/off.

VOX:
Deze instelling, op verschillende gevoeligheid niveaus in te stellen, betekent dat de portofoon automatisch gaat zenden als er geluid geproduceerd wordt. Dit is bijna altijd onwenselijk, met uitzondering van gebruik als babyfoon of als handsfree een absoluut vereiste is. Vaak is het geruis van de wind of ademhaling bij inspanning al voldoende om te gaan zenden, waardoor het kanaal voor anderen onbruikbaar wordt (om te zenden). Vandaar dat VOX in principe bijna altijd uit moet staan.

Save:
Om de instellingen op te slaan zonder hem aan de computer te hangen.
- Druk op “Menu” daarna op “3” of met de pijltjes net zo lang tot je bij “SAVE” komt.
- Selecteer door nog een keer op “Menu” te drukken. Nu kan je met de pijltjes kiezen tussen op welke standje de instellingen opslaat.

Natuurlijk kan je nog veel meer instellen, zoals de kleuren van het display en of je de dame hoort vertellen dat je hem bijvoorbeeld hebt aan gezet.

15179024_1130333950412887_3787048217505488530_n.jpg

• Leuk
Waarderingen: Jan en Pietjepuk123
Hey @Gijsbert welkom op het forum!

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik je topic verplaats naar "Technische Hulp".

Moi en welkom op het forum.

Ik weet niet waar je woont maar ik (en ook andere hier) hebben een data kabel waarmee we je porto zo in kunnen stellen via de computer. Dit is in mijn ogen makkelijker en uitgebreider dan met de hand.
en anders kun je via bangood.com goedkoop aan cd met kabel komen. Maar moet je zelf of met chirp of met baofeng software "klooien" om er achter te komen hoe het werkt