Bril op sterkte.... wat nu?

ThatOneNoob

Active Member
11 okt 2018
34
27
Trophies
8
Beste ACN,

Ik ben (zoals de naam al zegt) nogal een noob op het gebied van airsoft, en heb nog geen skirm gespeeld. Maar nu zit ik met een paar vragen omtrent de veiligheidsbril:

Als bril-drager, is het aan te raden om voor je eerste skirm alvast een veiligheids bril aan te schaffen, zodat je zeker weet dat ie past?

En als ik een eigen bril koop (voor of na die eerste skirm) zou je dan een bril aanraden die over mijn "gewone" bril gaat, of zou ik een bril halen met inserts (zoals deze)?

Wat is het verschil tussen full-seal en niet, ik snap dat er een kleine kans is dat een bb achter de bril kan schieten, maar hebben velden/organisaties restricties op het type bril? of is het zoals de NABV schrijft, voldoen aan de norm(en)?
 
Meestal, afhankelijk van de bril, zijn er geen geweldige brillen die orga's hebben voor brildragers. Ik heb zelf ook voor mijn eerste skrim een bril gekocht die past gezien dat wel fijn is voor je beleving van de skirm IMO. Ik gebruik nu een X1000 goggle van bolle gezien die goed werkt, maar heb ook een bril met inserts gekocht, maar wacht nog even tot een goed moment voor het kopen van de glazen gezien die van mij 200 euro kosten :). TL;DR, raad je dus aan om wel een bril te halen maar welke is wat je er nu al aan wil uitgeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThatOneNoob
oh wow, dat was snel!
Ik zal eens informeren bij mn opticien wat het slijpen van zo'n insert eigenlijk kost... misschien ook wel handig.
Over internet kopen van een overzet bril, ben ik niet zo'n fan van, gezien je eigenlijk niet weet of ie past. Dan zou ik eerder opzoek gaan naar een shop waar ik brillen kan gaan passen.

iig bedankt voor je inzicht :)
 
Cross post van mezelf
mmmm heb ooit mijn bolle x1000rx bij combatshop gehaald. Maar die zijn onlangs gestopt. Voor wat het waard is; mijn montuur van ruwweg 13cm breed en glazen van 3cm hoog past er goed binnen. Heb alleen de inkepingen aan de zijkant (voor de brilpootjes) iets groter gemaakt, voor minder druk op de brilpoten.

Het lijkt trouwens mogelijk om een x1000 te combineren met een losse lens waar @Rebelattack naar verwijst? Kwestie van mailtje schieten naar Bolle? Dan ben je misschien iets duurder uit dan wanneer je 1 setje x1000rx koopt, maar de X1000 is wel veel beter verkrijgbaar.

Ben recent overgestapt naar dag lenzen en een bolle x810. Werkt super. Beslaat niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
Ikzelf heb voor brillendragende introducees de Bolle X1000 OTG. Bevalt bij de twee die het tot nu toe hebben gebruikt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThatOneNoob
nu ik 2 keer de bolle X1000 heb horen vallen, ben ik ze eens gaan opzoeken, toch IMHO best prijzig voor zo'n eerste set. Dus als ik dat al prijzig vind, dan heeft kijken naar inserts al helemaal geen nut meer, dat is alleen maar duurder.
Voor nu denk ik dan een overzet bril van Valken (natuurlijk eerst gekeken naar de retour regels). Dan kan ik later altijd nog "upgraden" naar een setje met inserts (ook als de zorgverzekeraar weer mee vergoed).
 
De Valken bril die je gelinkt hebt komt normaal gezien met een inzet stukje om glazen op sterkt in te laten steken. Heb dit zelf ook laten doen en werkt zeer goed. Enkel zou ik je aanraden de mousse weg te snijden want anders dampt hij aan, na het wegsnijden is dat opgelost. Het koste mij 40 euro voor de 2 glazen, maar die prijs hangt af van welk soort glazen je nodig hebt.

Hier zie je de bril met het inzet stukje: foto hier nog een tweede foto.
 
De Valken bril die je gelinkt hebt komt normaal gezien met een inzet stukje om glazen op sterkt in te laten steken.
Ik had het inzetstukje wel gezien, niet verwacht dat ie ook in deze bril moest. Zal nog eens verder kijken (of gewoon naar sittard en passen)

Het koste mij 40 euro voor de 2 glazen, maar die prijs hangt af van welk soort glazen je nodig hebt.
Dat klinkt eigenlijk zo slecht nog niet. Ik zou eerlijk niet weten wat voor glazen ik heb, zal het eens navragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: theaxewars
Gewoon navragen. Ik heb de swisseye raptor van je eerste link en ik heb inserts laten slijpen voor 60 euro. Het verschilt dus zeker qua brilsterkte en opticien.
 
Is het niet gewoon mogelijk om daglenzen in te doen? Is keer klooien, maar als je vaker gaat Airsoften is dat ook een oplossing. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor sterkte en/of cylinder je hebt natuurlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: lj.nl
nu ik 2 keer de bolle X1000 heb horen vallen, ben ik ze eens gaan opzoeken, toch IMHO best prijzig voor zo'n eerste set. Dus als ik dat al prijzig vind, dan heeft kijken naar inserts al helemaal geen nut meer, dat is alleen maar duurder.
Voor nu denk ik dan een overzet bril van Valken (natuurlijk eerst gekeken naar de retour regels). Dan kan ik later altijd nog "upgraden" naar een setje met inserts (ook als de zorgverzekeraar weer mee vergoed).

Persoonlijk blijf ik ver weg van Valken, een bedrijf die ik liever geen geld geef, maar blijkbaar zijn hun goggles etc wel ok. Ik blijf er echter bij dat je met de bolle X1000 OTG echt beter af bent. Die 30 zijn je ogen wel waard lijkt me.
 
Zelf heb ik de swisseye raptor met clipadapter, glazen zitten een beetje hoog maar is zeker goed te doen. Qua prijs viel het ook wel mee, ik geloof 20 euro voor basisglazen en +-10/15 voor de clipadapter. Meer dan basisglazen is in principe niet nodig aangezien de bril ervoor zit.
 
Zelf heb ik de swisseye raptor met clipadapter, glazen zitten een beetje hoog maar is zeker goed te doen. Qua prijs viel het ook wel mee, ik geloof 20 euro voor basisglazen en +-10/15 voor de clipadapter. Meer dan basisglazen is in principe niet nodig aangezien de bril ervoor zit.

Ligt aan je sterkte, met de sterkte waar ik op zit, zouden standaard glazen zo dik worden dat ze mogelijk tegen me hoofd kunnen drukken. Vandaar dat ik ook een hoop meer kwijt ben, anders had ik ook voor 40-60 euro klaar kunnen zijn.
 
nu ik 2 keer de bolle X1000 heb horen vallen, ben ik ze eens gaan opzoeken, toch IMHO best prijzig voor zo'n eerste set. Dus als ik dat al prijzig vind, dan heeft kijken naar inserts al helemaal geen nut meer, dat is alleen maar duurder.

Stel jezelf deze vraag eens: hoeveel geld heb ik over voor mijn zicht? Waar ik het echt moeilijk mee heb is dat we als airsofters bakken geld uitgeven aan replicas en gear maar een bril die je ogen beschermd (die je btw niet kan vervangen) mag niet teveel kosten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Eviltwin-NL
Tja. Als je zeker weet dat je jaren blijft airsoften dan kan je gelijk goed spul kopen.

Aangezien hij aantgeeft een noob te zijn zou ik ook niet gelijk dure spullen aanschaffen.

Mogelijk zijn lenzen een optie?
 
Tja. Als je zeker weet dat je jaren blijft airsoften dan kan je gelijk goed spul kopen.

Aangezien hij aantgeeft een noob te zijn zou ik ook niet gelijk dure spullen aanschaffen.

Mogelijk zijn lenzen een optie?

Als je moet stoppen na de eerste skirm met airsoften omdat je een oog mist is dat een stuk kutter dan wanneer je stopt omdat je het niet interessant vind en misschien 2 tientjes meer kwijt bent dan dat je een goedkopere bril had gekocht. Ik zeg bespaar liever 20 euro op je replica voor een betere bril. Die replica kan je toch nog wel upgraden.
 
Beste ACN,

Ik ben (zoals de naam al zegt) nogal een noob op het gebied van airsoft, en heb nog geen skirm gespeeld. Maar nu zit ik met een paar vragen omtrent de veiligheidsbril:

Als bril-drager, is het aan te raden om voor je eerste skirm alvast een veiligheids bril aan te schaffen, zodat je zeker weet dat ie past?

En als ik een eigen bril koop (voor of na die eerste skirm) zou je dan een bril aanraden die over mijn "gewone" bril gaat, of zou ik een bril halen met inserts (zoals deze)?

Wat is het verschil tussen full-seal en niet, ik snap dat er een kleine kans is dat een bb achter de bril kan schieten, maar hebben velden/organisaties restricties op het type bril? of is het zoals de NABV schrijft, voldoen aan de norm(en)?

Ik zou voor die bril gaan van de link. Goede shop ook :D

Even zonder gekheid, ik speel zelf met die raptor bril met inserts. -4.5 met grote cilinder. Was bij Pearl €40 totaal kwijt voor slijpen.

Is een kwestie van voorkeur en geheel persoonlijk uiteraard.

Even over full seal en niet:
Full seal gaat over goggles die alles afsluiten, brillen zijn niet full seal. Maar alle brillen die aan de EN166 eis voldoen zouden bij correct dragen geen BBs kunnen laten passeren.
 
Die 30 zijn je ogen wel waard lijkt me.

Waar ik het echt moeilijk mee heb is dat we als airsofters bakken geld uitgeven aan replicas en gear maar een bril die je ogen beschermd (die je btw niet kan vervangen) mag niet teveel kosten...

Daar hebben jullie beiden idd wel een punt, ik moet eigenlijk niet zo focussen op die prijs, eerder kijken naar wat het beste past. Ik zal gewoon eens zorgen dat ik een paar brillen ga passen (iig die Bolle).
 
  • Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Full seal gaat over goggles die alles afsluiten, brillen zijn niet full seal. Maar alle brillen die aan de EN166 eis voldoen zouden bij correct dragen geen BBs kunnen laten passeren.

Betekend dit dan ook dat op elk veld gespeeld mag worden met de brillen? Of zijn er (bijv. CQB) velden die een full-seal verplichten?
 
Betekend dit dan ook dat op elk veld gespeeld mag worden met de brillen? Of zijn er (bijv. CQB) velden die een full-seal verplichten?

Ik heb nog geen enkel veld meegemaakt waar een gekeurde bril niet mag. Dit omdat het EN166 keur betekend dat de ogen goed beschermd zijn.

Wat ik wel mee heb gemaakt is dat ik een masker moest dragen bij CQB in plaats van mijn SISU bitje.