Chestrig of platecarrier

Tukker

New Member
2 jun 2016
2
0
Trophies
1
Ik heb als beginnend airsofter de hele loadout al wel compleet. Het enige wat ik nog mis is een chestrig of platecarrier.

Ik had voor mezelf al wel duidelijk dat ik bij een chestrig met mollesysteem, een 'kaal' vest zou kopen en dan beginnen met wat ammo pouches en een dumppouch als beginner wel klaar zou zijn. Maar ik kan ook een chestrig kopen en daar zitten dan al zakjes op.

Het verschil is me trouwens duidelijk, tevens als de voor en nadelen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Want wat is nou handiger als beginner??

Suggesties en ervaringen zijn welkom!

Tja, het hangt af van wat je zelf wilt.
De een vindt een chestrig fijner en de ander een plate carrier.
Ik heb zelf een vest/carrier en het speelt heerlijk. Maar als het buiten warm is dan ga ik over op wat luchtigers en lichters. Ik heb dan ook een real steel (ook al zit er geen staal in :P) plate carrier en die wegen wat meer dan de doorsnee Airsoft variant.
Loop eens een winkel met gear in en trek eens het een en ander aan.
En je loopt altijd de kans dat je denkt: dit is het toch niet. Dus koop niet gelijk een top of the bill carrier maar iets wat de portemonnee niet teveel pijn doet mocht je het niks vinden.

Ik gebruik sinds kort deze chestrig:

7616.343-2.jpg

Heb daarvoor 2 plate-carriers gehad en een harnas (Waar alles op mijn heupen en onderrug zat) en ben toch van mening dat een chestrig of een belt-kit vele malen fijner speelt. Bij een platecarrier heb ik dat mijn bewegings vrijheid beperkt word omdat het toch erg bulky is. Ik mis nu wel het stuk op mijn rug waar ik voorheen mijn hydration carrier aan had zitten, maar dit is iets wat ik vooraf overwogen heb en berijd was om in te leveren voor een stuk meer comfort.

Als je het ook vanuit een "real-deal" aspect bekijkt is de hoofd reden voor het gebruik van platecarriers toch de direct-action rol. Oftewel echt het aanvallende aspect waar de kans op geraakt worden erg groot is, en je dus een platecarrier draagt als bescherming en om alle uitrusting mee te dragen. Nu is kogelwerend materiaal nou niet bepaald nodig met airsoft.

Ik zou je meegeven: denk aan je comfort. Platecarriers zien er erg gaaf uit, dit is de fout die ik heb gemaakt bij mijn 2e platecarrier. Bij de eerste had ik al het idee: het beperkt me en zit niet al te fijn. Heb toen die hele set verkocht, en heb toen bij het werken aan een MARSOC kit toch weer een platecarrier gekocht. Deze na 2 keer spelen alweer vervangen omdat het in mijn ogen ontzettend rot zit. (Al helemaal met replica platen er in)

Het beste wat je kan doen, is ga naar een winkel toe en probeer beiden. En dan het beste meerdere modellen en merken. Maak dan je besluit wat je het fijnst vindt zitten en ga dan online kijken wat je mooi en praktisch lijkt.

Ik heb zelf IRL met beide opties gelopen. Platecarrier draagt voor geen meter maar een lvl IV plaat die een kogel vangt is een stuk beter dan een UBAC shirt. I had een collega die een heel mooi vest met vaste zakken, maar kostte hem 2 seconden extra met herladen omdat de zakken niet optimaal zaten. Na de eerste actie hebben we dat ding opgeblazen.

Voor paintball heb ik een tweetal chestrigs of een aantal ops vesten, puur vanwege draaggenot en verstelbare pouches (Ik weet dat die ook op een carrier zitten) welke ik ook voor airsoft wil gaan gebruiken. Ik heb een KL OD chestrig (helemaal nieuw) voor 4 tientjes online gekocht en de politievariant, uiteraard zwart (nieuw) voor €120 (aangeschaft voor oude werk). Ik droeg zelf losse camelbags of een camel met molle aansluiting.

ik zelf heb een condor plate carrier, omdat hier ook op de acherkant een hydration carrier kan gooien.
als het warm is speel ik allen met een riem

Mijn grootste afweging tussen een PC en een Chest Rig is het gebruik van een hydration pouch op de rug. Bij een Chest Rig kan je die ook los op je rug doen of op je Chest Rig monteren, alleen dan heb je dezelfde "gesloten" oplossing als bij een PC naar mijn mening. Daarom heb ik naast een PC ook een Battlebelt als een PC te warm zou zijn.

Maar heb eigenlijk nooit last van de PC en ben het wel gewend. Komt bij dat we het hele jaar door spelen en een PC ook lekker beschermd tegen "de elementen". UBACS eronder en je bent zelfs in de winter en regen ok (als je maar blijft bewegen).

Maar kijk anders ook even naar minder "gesloten" PC's zoals een JPC (Jump Plate Carrier). Misschien vind je daar het beste van beide werelden.

Als beginner zou ik sowieso kiezen voor een vest met molle, nooit voor een vest met vaste pouches. Omdat je nog niet weet hoe je de indeling van je vest wilt hebben en welke pouches je handig vind.

Ik denk dat ik je toch zou aanraden om met een PC met molle te beginnen. Omdat je daar nog de meeste kanten mee op kan en altijd wel kan gebruiken.

Ik ben zelf begonnen met een "bokkentuig" daarna een soort "opsvest" waar ik zelf van alles op kon knallen.

Nu vanwege mijn US Marines rifleman loadout een plate carrier. De platecarrier is inderdaad een stuk warmer, helemaal met dit weer. Laatste keer bij Airsoft-Heaven vond ik hem ook echt "in de weg zitten" met knielen voor langere tijd.

Dat is een vrij specifiek moment. Op andere momenten zit ie prima. Een chest-rig lijkt me ook erg relaxed voor de warme zomerdagen, maar dat past niet in mijn huidige loadout/set.

Ik ben zelf nog erg op zoek naar een geschikte. Ik wil graag dat mijn PC of vest tot aan belt niveau komt (dit doen ze niet allemaal toch?); dit ivm mijn transplantatienier in de rechter onderbuik. Iemand tips over een betaalbaar, lang en groot (XL?) PC (of anders een vest/chestrig)???

Een plate carrier bestaat uit twee platen met een hoes er omheen (heel simpel gezegd).
Op de hoes zitten molle bevestigingen waar je pouches aan kan hangen.
Ze komen tot een eindje boven je broeksknoop omdat je ze ook in combinatie met een battle belt moet kunnen dragen.

Een tactical- of opsvest is meestal langer (althans, de mijne) en daar kan geen belt onder. In een vest kunnen ook geen platen ofzo. Ze verschillen ook in opbouw, je hebt ze met molle of vaste pouches.

De reden waarom een plc hoog zit is niet omdat er een battle belt onder kan maar is om de reden dat je vitale organen hoog zitten en die dienen beschermd te worden. Bij airsoft natuurlijk volslagen zinloos. Dus kan je de schouderbanden ook losser maken en hem lager hangen als je dat prettig vind. Ik heb een warrior DCS plc en vind hem mij niet beperken in mijn beweging. Wel houd hij vrij veel warmte vast.

Tja.. Daar had ik dan nog niet over nagedacht lol xD

Wat Sander zegt dus idd ^^

Een battlebelt is handig IRL om tijdens actie de carrier op de goede plek te houden.

Er is niets zo vervelend als tijdens een vuurgevecht dekking te zoeken en je PC schiet tegen je strot omdat je hurkt. Nu maakten wij de PC aan de riem vast met molle riempjes om dat te voorkomen.

Hoi Allen!

Nieuwe speler hier. Nu heb ik laatst dus een PC van Invader gear aangeschaft. Hoofdreden was de prijs ivm dat eigenlijk alle zakjes e.d. erbij zitten. Daarnaast heb ik de molle op de rug nodig ivm mn HPA tank, vandaar dat ik al wat eerder bij een PC uit kwam... Ops vesten waren mij toen niet bekend. Echter, als Assault vind ik dit wel prima, denk ik.

- WANT-

Dat ding rost inderdaad in mn strot als ik mn wang op mn kolf druk om te kunnen mikken. Ik heb verschillende websites en filmpjes bekeken hoe je zo'n ding moet afstellen; zodoende zit het al stukken beter. Om de PC te laag te dragen "want het is toch airsoft" gaat voor mij niet werken. Purist e.d.

Nu lees ik dat je dus die PC aan een battle belt kan vastmaken zodat ie goed laag blijft? Hoe werkt dat dan, want de battle belt is juist in de rug hoger, maar niet aan de voorkant, en dat is toch juist de kant die je naar beneden wil houden?

Ik neem aan dat de battle belt dan aan de broek vast zit?

Veel vragen dus...

Hopelijk heeft iemand een goed antwoord, want ik ben nu toch wel aan het overwegen om deze te retourneren en te kijken naar één met een smaller profiel.

Ik heb helaas geen fotos meer van de belt, en kan ze zo snel ook niet vinden, maar het is heel eenvoudig zelf te maken met elke riem en klitteband of riempjes die je aan kan trekken. Kom even niet op de naam.

Met 2 personen is het makkelijker:
Riem in de broek
PC omhangen
Riempje of klitteband om de riem en door het inderste oog van de PC en dan vastzetten op de juiste maat.

De belt die ik gebruikte was een kruising tussen een normale riem en een koppel. De binnenriem kon ik door 4 riemlussen halen doordat de binnenkant van de buitenriem opengewerkt was. Is ook eventueel zelf te knutselen.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Bootcamp;22964 zei:
Hoi Allen!

Nieuwe speler hier. Nu heb ik laatst dus een PC van Invader gear aangeschaft. Hoofdreden was de prijs ivm dat eigenlijk alle zakjes e.d. erbij zitten. Daarnaast heb ik de molle op de rug nodig ivm mn HPA tank, vandaar dat ik al wat eerder bij een PC uit kwam... Ops vesten waren mij toen niet bekend. Echter, als Assault vind ik dit wel prima, denk ik.

- WANT-

Dat ding rost inderdaad in mn strot als ik mn wang op mn kolf druk om te kunnen mikken. Ik heb verschillende websites en filmpjes bekeken hoe je zo'n ding moet afstellen; zodoende zit het al stukken beter. Om de PC te laag te dragen "want het is toch airsoft" gaat voor mij niet werken. Purist e.d.

Nu lees ik dat je dus die PC aan een battle belt kan vastmaken zodat ie goed laag blijft? Hoe werkt dat dan, want de battle belt is juist in de rug hoger, maar niet aan de voorkant, en dat is toch juist de kant die je naar beneden wil houden?

Ik neem aan dat de battle belt dan aan de broek vast zit?

Veel vragen dus...

Hopelijk heeft iemand een goed antwoord, want ik ben nu toch wel aan het overwegen om deze te retourneren en te kijken naar één met een smaller profiel.

De truuk is om je PLC goed af te stellen zodat hij goed strak om je middel zit en dus niet kan schuiven... Nadeel van "airsoft" namaak merken is dat het een stuk losser zit en minder goede afstel mogelijkheden hebben.

Ik zelf heb zoals een aantal anderen ACN leden een Warrior Assault DCS plate carrier en zitten als gegoten en schudden niet met rennen en schuiven niet omhoog bij knielen.

Het zit hem dus waarschijnlijk in de kwaliteit.

Ik heb zelf een OD PC van ook Invader en snap wat @Bootcamp bedoelt met het vest dat in je strot schiet, maar ikzelf heb er nog niet echt last van gehad. Mogelijk dat het komt doordat de sling van mijn replica die door een van de 2 schouders gaat het naar beneden houdt maar dat lijkt me niet of omdat ik wat gezetter ben het vest strakker om mij heen zit, maar het zal wel aan mij liggen dat ik hier geen last van heb.

Ik heb diverse PCs (gehad) van normale voor alleen platen tot lvl IIIA met lvl IV platen rondom, en met elk model kan je dat probleem krijgen, afhankelijk van de situatie.

Stel je een vuurgevecht voor en je rent snel naar dekking. Je duikt tegen een muur en laat je zakken. Hoe goed je PC ook zit, grote kans dat deze ophoog kruipt. Zelfde geld voor achterwaards tijgeren over een ruwe ondergrond (wegkruipen ergens onder om dekking te zoeken oid).

Het was bij mij tijdens een oefening (gelukkig) waarbij ik echt goed klem kwam te zitten nadat ik van een heuveltje gleed op mijn rug. Achterkant schoot omhoog, armen omhoog en klem rond de schouders. Kl*tegevoel.

Al is je PC nog zo goed, sh!t happens en dan vaak op de verkeerde momenten.

Doron;22975 zei:
De truuk is om je PLC goed af te stellen zodat hij goed strak om je middel zit en dus niet kan schuiven... Nadeel van "airsoft" namaak merken is dat het een stuk losser zit en minder goede afstel mogelijkheden hebben.

Ik zelf heb zoals een aantal anderen ACN leden een Warrior Assault DCS plate carrier en zitten als gegoten en schudden niet met rennen en schuiven niet omhoog bij knielen.

Het zit hem dus waarschijnlijk in de kwaliteit.

Thanks voor je antwoord. Ik had inderdaad via google/ youtube al vernomen dat zo'n ding lekker strak moet zitten, en heb dat ook gedaan. Desondanks (zelfs als ik em met een buddy aan trek) kruipt de PC bijna meteen omhoog en enige voorwaardse beweging met mijn hoofd (bijvoorbeeld om cheek down op de kolf te krijgen) choke ik mezelf, behalve als ik dat dit echt bizar laag hang, maar dat vind ik ook niks.

Ga ook maar eens naar een WAS kijken en de twee vergelijken!

De keuze die altijd maak is welke rol ik die dag wil vervullen. Zelf gebruik ik de laatste tijd een battlebelt met een losse camelbag in mijn rugtas omdat ik vaak de rol als medic vervul. Dit puur omdat ik dan vrijer ben in mijn bewegingen. Maar als ik assault speel ik met de tactical vest (PC) puur omdat ik daar meer pouches op kwijt kan.

Het vest (soort kaal opsvest model) dat ik had, kwam inderdaad lager uit trouwens: https://www.youtube.com/watch?v=Oy4ZhRX300Q