Chris en zn krytac journey

chris93

Well-Known Member
Trophies
11
Goed waar zal ik beginnen laat ik als eerste zeggen dat je veel kan googlen hierover. Ik prefereer ook google termen anders wordt dit verhaal te groot.

We begin met mijn start. Meer als een jaar geleden ben ik dus via mijn vorige baas in aanmerking gekomen met airsoften. Na 2 keer als introduce te spelen ben ik begonnen met mijn eigen load out. Mijn eigen load out is niet zo bijzonder dat komt misschien een andere keer. Vandaag leek het me leuk om wat tips, tricks en ervaringen te vertellen zodat mocht je dit zelf gaan doen je niet voor verrassingen komt te staan. Ik zelf heb hulp gehad van een replica mentor bij het tunen en stabiliet creeren. Dit raad ik iedereen aan die begint dat geeft namelijk iets ademruimte en je weet zeker dat je het goed doet.

Nu dus ongeveer 1 maand terug speelde ik al een tijdje met het idee van upgraden. Om de een of andere reden voelde ik dat er meer zat in mijn krytac zat. Ik kan het niet zo goed beschrijven het was zo iets van hmmm hier zit meer in. Dat gezegd te hebben begon dus 1 maand terug het google google google avontuur. Nu ben ik iemand die wel doelen stelt voordat hij begint aan zijn project. Kwa geld heb ik altijd geleerd dat goedkoop ook voor duurkoop kan spelen en in deze upgrade had ik geen zin in dat risico. Vandaar de duurdere onderdelen. sluit natuurlijk niet uit dat het kapot kan gaan maar de kans is wel minder.

Mijn doelen waren als volgt:
Stabielere replica maken.
In direct een hogere ROF voor elkaar krijgen naar aanleiding van boven genoemde doel.
Effecientie opschroeven van de replica.
zo min mogelijke veer voor zo hoog mogelijke fps.
Maximum controle.

start waardes:
1.6a 9.6vnimh batterij 16 bbs per seconde
350-355 fps op 0.2

Na het googlen kwam ik uit op de volgende parts:
Gate titan mosfet.
Lonex a1 supreme.
ik had nog een ongebruikte stock reinforced fiberglass krytac mk2 piston liggen met 4 metalen tanden en die sorbothane heeft volgens krytac wederom weer zo iets van nice krytac goed bezig.
SHS gears 12:1(hier moest ook het een ander mee gebeuren).
1.3a 25c 11.1 lipo van hobby king en een backup 1.2a 20 11.1 lipo van nuprol.
Deans connectors male en female we hebben tenslotte geen zin in kortsluiting.

Er van uitgaande dat je de juiste gereedschappen hebt en dit kan doen met hulp kan je beginnen.

De replica zelf maak je dus open.
Qua hop up enzo heb ik niet so veel gedaan behalve het aanhechtings punt van de innerbarrel invetten met een speciaal vetje wat het zelfde effect heeft of in elk geval heel dicht bij komt bij de teflon mod. Verder zit er een gng green bucking in wat mij betreft zit die prima niks aan doen. Ik heb overigens die black python v2 eruit getrapt en weer de stock barrel terug gezet om under voluming sws uit te sluiten. Sterker nog heb een kleinbeetje joule creep gekregen. Denk aan20fps meer als je omrekend bij 0.25 gr bbs. Er is een verschil tussen gebruiken en misbruiken bij deze rof heb je het een beetje nodig. Toen dit gedaan was waren mijn groupings beter.

Nu het echte werk de gearbox. Na de garantie gesloopt te hebben gaat hij open en daar kwam dus de oude piston tevoorschijn helaas hij heeft zn beste tijd gehad na 25k bbs oftewel de groeten en in de prullenbak.
De spring guide heeft een kogellager. Dit kogellagertje vet je dus in en ik kwam erachter dat mijn geknipte veer ongeveer een lengte had van10-12 cm op het blote oog. Het zegt niet veel maar hier was ik wel blij mee.
minder stres is altijd beter voor deze setups wat mij betreft:).

Nu het volgende: aan bij de kanten van de binnenkant van de gearbox moeteb een paar reinforcement points weg gehaald worden om de titan te laten passen. Dit is gewoon een goede mini slijper gebruiken en de kogel lagertjes afschermen plus vuil weg halen. Nadat dit gedaan is gingen dus de stock gears eruit. Nu moest dus de spurgear van shs aangepast worden dit koste het meeste tijd en daarna hershimmen en alles invetten inclusief de anti reversal latch. Het was niet bepaald geweldig om te doen. Lucht lekken uit te sluiten heb ik het volgende gedaan in deze volg orde. oring van de cylinder, en de airnozzle aanhechting met het metalen stukje van de cylinder vet ingevet met het juiste vet.

Toen dit allemaal gedaan was heb ik de stock krytac motor geswapt naar de lonex a1 supreme. no offense krytac maar wat een super ding kunnen jullie nog wat van leren.

verder heb ik ook de ambi fireselector eraf gehaald en gekozen voor een enkele fireselector en een doorzichtig 3d dopje om het af te sluiten. De ambi fire selector paste niet meer en is ook niet bepaald stevig plus ik wil zeker weten dat hij aanstaat vandaar deze keuze. De titan geeft een rode kleur als hij aanstaat is een persoonlijke keuze maar voor mij wel nice weet ik zeker dat hij aanstaat just in case.

nu hij in elkaar zit heb ik dmv de titan de replica motorheight aangepast en daarna nog zelf. zit hij te hoog dan geeft de motor vibraties bij andere fouten praat de titan ook met je en kan je het snel en gemakkelijk oplossen ideal :D zo had ik de sensor draad over een sensor lopen opgelost met een mini drupje lijm en vervolgens vast gezet op een ander draadje easy maar wel effe zweten.

Dit gezegd te hebben kwam dus de eerste fps waardes op 340 nice 30 bbs later en het varierde tussen de 340-345 kijk hier was ik naar opzoek.
rps berekening krytac stock
20 bbs op een goede test 7.4lipo met 18:1 ratio gears
motor upgrade van 30k toeren naar 45k toeren resultaat in theorie 50 procent increase dus 30 bbs
12:1 gears ten opzichte van 18:1gears 33 procent increase dus 39 bbs in theorie
titan upgrade volgens gate ongeveer10 procent rof increase maar gigantisch rappe acceleratie voor welke motor dan ook we zijn lief voor onze verwachting en ronden het voor het gemak af naar 40 plus

nu de rps inpraktijk volgens de grono zit ik tussen de 40-45 bb per seconde en dan meer bij de 45 in de buurt dan de 40 job done :D

de stresstest op de 11.1 25c lipo en ongeveer 1500 bbs in flashmags.eerst.
na dit gedaan te hebben was de motor makkelijk binnen zijn waardes gebleven en is de titan 1graden warmer geworden wedorom job done.

Ben in elk geval heel erg blij met de behaalde resultaten.

Ps fotos komen nog in zijn huis wilde hij geen fotos vanwege privacy. Ik gebruik wel effe een grono van een organisatie als het mag.
 
Laatst bewerkt:
De titan en Titan programmeerkaart

De titan is volgens gate zelf gebouwd op 14.8 volt lipos ongeacht het aantal ampere en crating de max max die ze zeggen is 17ampere leuk een grote ruimte zorgt weer voor mindere kans op failure als je een lipo klasse lage zit. bij mij heb ik altijd de neiging om 1 klasse lipos lager te zitten dan wat aangeraden is volgens een fabriekant enfin vervolg.
De programmeer kaart wederom maximum control hier kan je alles mee instellen van rof naar rof modus naar precocking(doe ik nooit bij deze setup) verder heeft de mosfet de mogelijkheid om automatisch batterij profielen te maken en op te slaan en daarop adaptive active break toe te passen bij mij niet nodig op enkel schot maar wederom een leuke kleine mini touch die weer een variable wegstreept. bij mij is de titan ingesteld op safe semi en burst auto hybride. kort samengevat maximum control en bb control wat ik zelf belangrijk vind voor hoge rps.
lipo alarm had ik al licht toegelicht maar op de 3.4 volts gaat mijn motor dus trillen en ga ik erover heen wordt mijn lipo uitzichzelf afgestoten. deze feature is nieuw en komt bij een software update erbij wedorm best nice. verder heb je nog trigger response en kan je dus een hele strakke trigger response krijgen niet slecht bij staat hij strak maar niet te strak wil het nog wel veilig houden.
tot slot mijn favoriet automatische cycle detection. kort samengevat na x aantal schoten weet titan hoe hij precies de tandwielen moet aansturen op een zn hoog mogelijke rps zonder dat je piston niet direct heel erg slijt.

kortom bordevol features die super nice zijn.

Dingen die ik niet nodig had waren onder andere een delayerchip het klinkt vreemd maar had met de flashmags direct geen enkele feeding problemen alles deed het gewoon perfect geen grap. why change a winning team if it wins right?

Wat heb ik ingeleverd bij dit project kwa features
om heel eerlijk te zijn helemaal niks. het zijn allemaal van die gimmick features van krytac
1:de lockback om je hopup aan te passen.
2:de ambi fireselector maar om heel eerlijk te zijn mis ik dit niet sterker nog mijn fireselector is nu super licht en super stevig en heb een extra feature zelf toegevoegd geen grote maar nog steeds nice al zeg ik het zelf.
misschien ben ik zelf wat vergeten maar dat voeg ik dan later toe.

Nadelen van dit project:
Dat is er eigenlijk 1 met de andere 4 valt nog wel mee en dat is tijd om dit zo goed als near perfect te krijgen koste alles bij mij met hulp totaal 30 uur. gelukkig hebben we zondag als weekend dag anders had ik dit niet zo 1 2 3 kunnen doen denk ik.
je piston kan als nog aardig rap strippen maar hier ontkom je niet aan eventualy moet hij er ook uit.
een dsg is kwa energy gebruik efficienter maar een dsg heb ook zijn nadelen maar die ga ik hier niet noemen ik heb nu geen ervaring met dsg dus kan er niet meer over zeggen dan dat ik nu doe.
verder is de gearbox van krytac super sterk en geradiusd maar het is een aardig groot groot werkje om alles goed te krijgen zeg maar heel netjes gezegd nu.
Dit project is niet geschikt voor zwakke gearboxen/non-geradiusde gearboxen of anders gezegd minder sterke gearboxen
Vragen en opmerkingen zie ik graag te ge moed houd het alleen leuk voor iedereen dankjullie wel voor het lezen:)
 
Laatst bewerkt:
Update 2 final tuning en done
Okay een paar interne aanpassingen later en nu kijken hoe het gaat
Aanpassingen lonex red pistom met swisscheese lonex taplet plate modify nozzle met oring en een wikkeling van de veer af om het fps wat je extra krijgt met swiss cheesen enigzinds te corrigeren thats it nu kijken hoelang het beestje het doet en ik kwam nog een interessant filmpje op youtube tegen over pistons en materiaal keuze credit naar de uploader uiteraard maar was wel interessant in mijn mening anyway final parts list:
Krytac trident mk1crb
Gate titan
Shs 12:1gears
Lonex red(pistonhead overgezet)
Modify nozzle
Lonex a1 supreme
Gng greenbucking

Mods:
Swisscheese op piston
Airseal mod met gng greenbucking
Stevig ingekorte stock krytac veer
Shimmen
Aoe(standaard goed in krytacs)
Spurgear top as ingekort
Ambi fire non ambi fire gemaakt
Ik lever liever een functie in en dat ik de spurgear as zo goed mogelijk houd en dat het stabiel is ipv dat ik de ambi vast hou

Final thought nu kijken hoe het beestje het doet en hoelang deze piston het volhoud de krytac stock piston legt het denk ik wel af tegen de nylon lonex red

Nu effe een vraagje voor mensen die vaker geswisscheesed hebben
Als je geswischeesed heb dan ga je iets omhoog met je fps omhoog. als je 10-15fps erafhaalt met een wikkel is dit over het algemeen genoeg om onder de 360 te zitten want stock zat ik op de 340-345fsp

De piston is overigens gemiddeld geswisscheesed niet te veel niet te weinig
 
Laatst bewerkt:
Probably Maekiii's video over die materialen :p. Dunno about swiss cheesing, nog niet nodig gehad, maar ik zou kijken waar de FPS uitkomt als je eerst op 340-345 zat. Denk niet dat je gigantisch veel FPS erbij zal krijgen, knippen kan altijd, maar een wikkel eraan maken niet meer :p.
 
Ja klopt rebel die wilde ik idd linken:p
Maar goed jongens maekiii pakken en je snapt wat meer over pistons

I know gast en als de fps me niet aanstaat regel ik een nieuwe veer is het geld toch niet:p mijn gok is nu 335-340 en dat hij weer iets om hoog gaat als de piston wat is ingesleten vandaar de wikkel eraf:p

Nog wat aanradingen trouwens?
 
Nah looks good, wss zelf volgende keer ook gate proberen, maar specna met jefftron werkt nu goed. Mijn GB klinkt al aardig, mag nog wat beter maar prima voor nu. Alleen nog barrel doe en R-hop en dan play.

Green is flat hopped?
Lonex red is fijn? Heb zelf een cyma full metal rack gekocht voor de lolz :p
 
Okay gozer nee ik denk dat wellicht met een paar maanden een backup projectje van me klaar zal zijn
Denk aan 12:1 shs lonex red jefftron en 30k krytac motor in een tja hoe zal ik het zegge oldscool troll machine met flathop

De green is niet flathopped mn range is 60-65 meter is voor mij genoeg ook als het het geld niet wellicht in de toekomst
Lonex red fijn ik denk het wel als ik kijk naar maikii zijn videos de shs gears vallen perfect in elk geval en ik zelf denk nu geen pme meer te hebben maar dat is een toekomst dingetje daar kom ik wellicht later op terug maar zelf persoonlijk denk ik dat dit een mooie aansluiting is kwa parts

De modify nozzle kom ik ook nog op terug ik zelf denk dat als alles ook zn snelheid/inslijt heb dat mn fps naar 1/2 afwijkingen gaan maar dat moet ook nog komen
 
De cyma full metals doen me enigzinds denken aan shs fullmetal racked pistons die overigens super zijn voor dmr builds
 
Jefftron trekt hoge RPS niet, is max rated voor 25 die triggerboards, which is kinda lame. Modify nozzle gaf goede seal op SHS cylinderhead in een specna build van een maat van me dus die zijn meer dan prima. Cyma piston is volgens de US de nieuwe SHS, gezien de SHS niet consistent is de laatste tijd zijn ze deze gaan proberen en voor 9 pond een goede piston met degelijke piston head krijgen aint bad, je moet hem alleen wat bijwerken om er ball bearings werkend in te krijgen.

Als Specna barrel en hop up af is en ik me HPA HK416 heb dan ga ik een FSB Alpha AK bouwen op een cyma base.
 
True met jefftrons heb de eigenaar wel gesproken en het idee achter de 25bbs is het zelfde als dat krytac zegt jongens na de11.1 15c 1.2a lipo de groeten met je garantie

Tegen mij heb hij gezegd ja je kan zwaardere batterijen eraan hangen/motor alleen na de 25bb per sec kan hij niet meerg garanderen dat je geen cycle issues krijgt/misfeeds

Nu zit ik zelf met dit state ment zo iets van buisness wise logisch ja userwise logisch hmm niet direct nu raad ik overigens ook standaard 11.1 zwaar bij jeftrons af maar goed ik weet niet hoe dit staat die backup heb als doel 30 ietsjes minder

Hij had het er ook over dat hij niet de wetten van de natuur kon aanpassen en gate heb dit wel gedaan met hun cycledetection/gearsensor maar daar betaal je dan ook voor

Al in all is het bij jefftron voor mij mocht het over een tijdje in de soep lopen dan fixen we iets anders en heb jeftron v2 gen2 het stempel schijtmosfet van mij gekregen

En mocht die replica gearbox het niet trekken dan gaan de upgrades eruit met goede parts en is het tijd voor iets anders

Maar goed klinkt opzich prima de cyma pistons zal ik bij die backup build wellicht doen om te testen

Voor mij als ik niet meer afhankelijk ben van electra only ga ik ook wellicht iets doen met hpa en miss een ak of zelfs dsgen maar dan kom je weer uit op een titan mosfet :p

Airsoft land is zo groot vind je ook niet?
 
Ja idd daarboven loop je tegen dubbel cycles aan had ik ook met een simpele jefftron mosfet. Mijne werkt nu prima op een 7.4 maar ga op een 11.1 spelen. Maat van me gebruikt veel jefftron triggerboards en die handelen een 11.1V prima op 16:1 gears dus mijn stock G&G 18:1 moet een 11.1V ook trekken. Ik gebruik die jefftrons voortaan ook gewoon in balanced of trigger response builds gezien ze daar voor de prijs meer dan prima voor zijn, alles richting high RPS ga ik wel voor een gate titan, gezien de eerste keer een dure investering is maar de losse units daarna kosten 100 euro wat hetzelfde is als een BTC Spectre.

Jefftrons zijn gewoon meer budget friendly, maar hebben een limiet met wat ze aan kunnen, daar moet je gewoon rekening mee houden en dan nog is het voor 70% van de airsoftmarkt meer dan voldoende gezien niet iedereen 13:1, 12:1 of DSG's gearboxes maakt.

Je kan ook 13:1 gaan en dan combineren met een 28 TPA motor :p, heb je normale RPS met grappige trigger response XD.

Inderdaad het is zo groot en nog zo veel dingen te proberen.
 
Tja dat vliegt direct weg :p
Moet wel eerlijk zeggen dat mn krytac nu wel effe dicht blijft en dat over een jaar tijd mn visie iets is aangepast. Het zijn top dingen maar om het optimum van die dingen te halen ben je wel effe bezig pff
 
Hehe don't fix it if it isn't broken :p. Ik zou er ook gewoon een tijdje mee gaan spelen en dan weer er naar kijken als de performance achteruit gaat. Uiteindelijk gaat de motor toch achteruit doordat brushes opraken of de communtator zwart wordt en nog meer van dat soort dingen die je uiteindelijk toch moet gaan vervangen of fixen.
ZCI barrel is binnen dus als die lapped is en R-hopped gaan we daar ook lekker mee in de specna spelen en trek ik die voor het komende jaar ook niet open. HPA is nog makkelijker wat dat betreft. Volgende project wordt waarschijnlijk een Alpha inspired AK :p.
 
update nr4 chris en zijn opgeblazen motor en vervanging

Afgelopen zondag was het heerlijk warm dus we gaan lekker skirmen.
Nu dacht ik zelf van goh die grips enzo zn vaart loopt dat allemaal niet en wat doe ik dus na skirm 6 de motor opblazen door letterlijk mijn eigen fout en het gebeurde ook nog eens dat 1 van mijn grip schroefjes doorgeraaid was fijn.... not. Maar goed alles is te fixen als je het maar goed doet en met een beetje hulp.

Dus eerst hulp gehad met het dremelen van 1 van de schroefjes zodat hij eruit gedraaid kon worden. vervolgens met een dremel wat gaten gemaakt in de grip aan weerszijde waardoor de motor gelijk zijn warmte kwijt kan. De onderkant niet omdat daar alle electra loopt. opzich als je het heb no stress gebeurt niet snel enfin Wat is er dus gebeurd ik heb door geen hitte afvoer bij mijn grip dus de armature in mijn motor omzeep geholpen aan 1kant was het goed zwart in elk geval bij nadere inspectie.

Dus motor vervangen andere schroefjes erop en hij is weer het heertje. volmag getest wordt hij warm ja wordt hij idioot heet nee. kan hij nu beter full auto aan ja de vraag is nu hoelang en waar is het eerste failure point bij de motor of piston.

Het geen wat nog goed was aan de eerste motor eruit gehaald zoals borsteltjes pinion gear veertjes schroefjes enzo. Voor al die eerste is erg fijn en heb nog nood borsteltjes liggen voor nood omstandigheden ;)
 
Terug
Bovenaan