Goede vraag.
Laten we eerst een kijken wat het
NABV Veiligheidsbeleid precies zegt:
39. Maximale mondingsenergie 1,20 Joule
- Een mondingsenergie van maximaal 1,20 joule is toegestaan voor alle apparaten (i) met full automogelijkheden, pump-action of lever-action, en alle pistolen en revolvers, waarbij voor dezeapparaten (ii) een minimale schietafstand geldt van 5 meter en (iii) geen BB’s worden gebruiktdie zwaarder zijn dan 0,30 gram.Ook apparaten die technisch gezien vallen onder artikel 39 of 40, maar een maximalemondingsenergie hebben van 1,20 joule mogen in deze klasse worden ingedeeld.
En ook vooral dit:
44. Manipuleren joule-waarden verboden
- Personen die nadat hun apparaten speelgerechtigd zijn verklaard, aanpassingen doen om de mondingsenergie te verhogen (o.a. HOPUP substantieel open/dicht draaien, veren/cilindersvervangen, onderdelen zoals dempers verwijderen, luchtdruk aanpassen), dienen die apparatenopnieuw te laten inspecteren. Personen die dit niet doen, dienen door de organisatie van hetspeelveld te worden verwijderd en binnen 24 uur na afloop van het evenement te wordengerapporteerd bij de NABV middels het ‘formulier overtredingen’.
Het open/dicht draaien van de hop-up kan invloed hebben op je joule output van je replica. Het zijn geen grote verschillen, maar het kan dus wel in meer of mindere mate invloed hebben op je joule. Zeker als strak je richting de grens van 1,2 joule van je AEG gaat, bijvoorbeeld.
Het is daarom ook het beste om je hop-up eerst goed af te stellen zoals je wilt en met een afgestelde hop-up de joule meting in te gaan. Ook het eerlijkste, trouwens.
Dat er geen enkele organisatie op controleert, durf ik wel een soort van te bevestigen. Maar ja, een hele replica open laten halen om te kijken of de hop-up open of dicht zit is ook nog wel een karwei opzich, dus dat is niet haalbaar voor de meeste orga's. Vooral denk ik ook niet heel wenselijk voor spelers, denk ik.
Wel zou een orga dit soort dingen kunnen uitsluiten met steekproeven met een chrono tijdens een skirm: iets wat ik persoonlijk ook nog wat weinig zie. Meestal gebeurt dit nu alleen bij klachten van spelers als ze het idee hebben dat iemand te hard schiet. Nu weet ik ook niet precies of er veel misbruik wordt gemaakt van een hop-up aanpassingen: denk dat het opzich niet heel veel gebeurt. Het is op dat punt vaak makkelijker om eerder te gaan klooien met een quick change spring systeem of bij een HPA setup een regulator. Levert vaak ook meer en sneller meer range op.
Er zijn altijd opties om een chrono voor de gek te houden, maar ik kan mij niet herinneren dat ik dit ooit heb zien gebeuren.
Maar meestal, als dit gebeurd, worden die spelers wel opgepikt en bij bewezen misbruik geregistreerd bij de NABV.
Zou mij hier dan ook niet te druk om maken.