CQCentraal 14 september After Action Report

Evin

Member
10 mei 2014
6
0
Trophies
3
Vandaag heb ik mijn eerste echte CQB skirm gehad, bij CQCentral. Allereerst wil ik de mannen en vrouwen daar ontzettend bedanken voor een van mijn leukste skirms.
CQCentral beslaat een grote kelder van een oude fabriek in Rotterdam, en twee verdiepingen in een andere deel van het pand. De kelder bestaat uit meerdere ruimtes, en kamers. In de grotere kamers staan obstakels om achter te schuilen. In de kamers is dit niet nodig. De kamers zijn te bereiken door deuropeningen, maar ook door gaten in de muren.
De kelder is echter pikkedonker! Hier en daar hangen wat breaklights, en op de spawnposities staan elk een lamp, maar voor de rest is er bijna geen verlichting. Dit gecombineerd met rookmachines die af en toe aan gaan zorgen er voor dat je zicht met vlagen minder dan 5 meter is. Er word netjes gebruik gemaakt van de pangregel, en iedereen nam vandaag netjes zijn hit.
De eerste missie die we speelden was Capture the Flag. Beide teams kregen een lamp die knipperde met een magneet er aan, en deze moesten we verstoppen op een plek waar je hem nog wel kon zien. Ook respawnde de teams als je 3 minuten in de spawn zat, of er een 4e man bij kwam. De acties waren enorm snel, en soms chaotisch. Omdat ik nieuw was op het terrein moest ik mijn draai even vinden, en ik heb dan ook vaak in de spawn gestaan. Toen een van de 'vlaggen' was veroverd herhaalden we het kunstje, maar wisselden de teams van spawn. Al met al was dit een leuke vorm van een bekend scenario waar je lekker mee kunt opwarmen en het (blijkbaar per skirm) wisselende terrein kon leren kennen.
Het tweede scenario was erg tof en goed doordacht. Een team speelde terroristen die de burgemeester hadden gegijzeld. Het andere team speelde een AT, met als doel de burgemeester te bevrijden. Mocht de burgemeester een hit krijgen was het game over voor het betreffende team de de hit gaf. Ook kreeg het AT twee schilden en een medic, die elk AT lid één keer mocht healen. Terroristen waren direct out bij de eerste hit.
Mijn team begon als hostage takers, en wat was dat spannend zeg. Je mag overal in de ruimte opstellen, en het spel begint met een luide knal en rook vanaf de safezone van het AT. Langzaam aan hoor je het schieten dichterbij komen vanuit andere ruimtes, en hoor je hits aan beide kanten. Die aan onze kant waren echter een stuk definitiever. Je hoort ook het doffe gesleep en gedreun van de schilden, en ziet hier en daar een flashlight beam door de openingen vegen.
Zelfs stond ik in een kamer waar je alleen door kon komen door door een manhole te gaan. het AT wist deze manhole gewoon te blokkeren waardoor ze veel minder vuur van onze kant konden krijgen. Wel schenen ze om de tijd met een stroboscoop lamp door het schild wat mij direct de stuipen op het lijf jaagde omdat ik een actie verwachtte. Achter mij waren twee gaten in de muur waardoor ik het andere team met schild zag oprukken, en een paar schoten met Glock en daarna MP5 zorgden voor wat hits, maar vervolgens werd ook dit geblokkeerd en kwam de medic er aan. Vervolgens kwam de langverwachtte push...
waarbij een van de AT'ers de burgemeester neer haalde.... Los voor het AT!
<div>De rollen werden omgedraaid, en nu nam ik het voorst schild voor mijn rekening. Ik werd bij de entry echter naar op mijn kaak geraakt (langs mijn mesh masker heen, vreemd), en besloot even te passen, dus van de rest van het potje kan ik niet veel zeggen.<div>
Na de lunch vertrokken we naar het andere deel van het terrein. Dit was op de eerste en tweede verdieping in een andere vleugel van het gebouw, en hier was het licht, op een paar pikkedonkere kamers na.
Ook hier golden dezelfde regels voor schilden, eenmalige hits en medic. De burgemeester was hier echter vervangen door twee bomklokken die de terroristen moesten laten ontploffen. Mijn team begon als terroristen, en we hebben de laatste klok bijna laten ontploffen, maar het AT wist hem in de laatste twee seconden te stoppen. Wel zij beide schilden van het AT in dit potje veroverd door de terroristen, waarbij een team van drie terroristen zelfs sweepend tot de spawn van het AT naar beneden is gegaan. Uiteindelijk wist het AT beide schilden wonder boven wonder wel weer in handen te krijgen, hulde daar voor!
Team rood kwam af en toe met grof geweld binnen, en geloof me, als je dit een gang in ziet komen ren je snel wat meters naar achteren om bij je buddies te gaan zitten huilen wat je moet doen.
10636659_960244387326482_3447746506446794157_o.jpg


Vervolgens ging mijn team als AT, en dat was hard. We besloten eerst de bovenste verdiepinge te clearen, maar onderweg daar naar werd onze eerste schilddrager twee keer geraakt, waardoor ik er mee verder moest. Veel vuurgevechten later hebben we ons door de tweede verdieping gevochten, waar een kleiner aantal terroristen ons soms enorm wist te pinne. Doordat je maar twee levens had (eentje dus van de medic) moesten we voorzichtig zijn en konden we ons geen fouten permiteren. Een van de terroristen trok echter een deur dicht waar hij eigenlijk een perfecte positie had, en aangezien de deur naar onze kant opende was een voet er tegenaan eigenlijk genoeg om onze opmars een stuk veiliger te maken! De laatste man kreeg vanuit een andere ruimte twee Glock pangs van twee schilddragers. Een van de andere schilddraagers werd hier ook twee maal geraakt, en ik zelf heb ook een pang over mijn schild gehad.  Achteraf bleken er echter drie in plaats van twee man te zitten, dus toe een AT'er naar binnen ging om de laatste te pakken werd hij gepangd door de ander. Toen de verdieping clear was hebben we als een malle gezocht naar een van de bommen, die op een wc bleek te staan, vermomd als wc papier (er stond een rol wc papier op de knalrode goed zichtbare dynamiet klok.) </div></div>

10628719_960252297325691_3331927251768285344_o.jpg
 
Onze push naar beneden werd begeleid door enorm veel rook van de rookmachine, en hier gingen we weer met twee schilden naast elkaar naar voren. Dit duurde naar mijn idee nog langer, omdat er nu twee paralele ruimtes moesten worden gecleard, waarvan er één pikkedonker was. We verdeelden ons ons in twee teams, elk met een schild, en vijf minuten later joinden we weer aan de andere kant, waar ook weer twee paralele ruimtes waren. Het eene team bleef aan het begin van een lange gang zitten om vuur te trekken, en zelf ging ik met een team de grotere ruimte links binnen om deze te clearen. Omdat ik hier zelf eerder een ambush had neergelegd zijn we heel langs door getrokken, maar er bleek maar een of twee man in een kamer verder te zitten, die door gerichte schoten van achter mij werden uitgeschakeld. Nu was ook de eerste verdieping clear, en hier duurde het enorm lang voor we de laatste bom hadden gevonden. De sneakies hadden hem op een deurpost gezet, en we zijn beide verdiepingen af gegaan om hem te vinden. Gelukkig stonden er nog twee minuten op, en hebben we allebei de bommen binnen de tijd onschadelijke gemaakt.

Na even wat opgefrist te hebben besloten we in de kelder weer het hostage scenario te doen, maar dan begon het AT aan de andere kant van de ruimte, en gingen we timen welk team het het snelste in was. Mijn team begon als terrorist, en damn wat is het moeilijk voor het AT om vanaf deze kant de gegijzelde te bereiken. Aan het einde van je tocht kom je vanaf meerdere openingen in één grote ruimte met meerder pilaren en obstakels er in, en we hadden hier zulke goede cover dat het AT team het na een half uur schoten wisselen niet voor elkaar had. Wel kreeg ik een hit, dus ik lag er uit.

Na dat half uur besloten we te wisselen van team, en we besloten als AT om ons niet te laten pinnen zoals het andere team overkwam. Om de kansen meer gelijk te trekken zette Leendert ook een van de rookmachines aan, die de grote ruimte aan het einde compleet vulde met een dikke mist. Het zicht was ongeveer een meter, dus terroristen konden zomaar opduiken, maar wij werden ook minder makkelijk gepint. Na langzaam de kamer en gang vóór de grote ruimte veilig te hebben gesteld besloten we een deel van het team afleidingsvuur te laten leggen op de grote ruimte, waarna Leendert, Gerbrand en ik met de twee schilden aaneengesloten door een manhole rechts de grote ruimte in gingen. Omdat ons team geen lampen aan had gezet konden we vrij onopgemerkt steeds verder langs de rechter muur de ruimte in komen. Af en toe spotte een terrorist ons, maar Gerbrand en ik zaten zo dicht op elkaar dat de schilden in een L-vorm stonden, en Leendert zat enorm dicht achter ons (Lees: gehurkt met knie tegen de binnenknie van ons aan), zodat we een zo klein mogelijk doel vormden. Door langzaam en stil op te rukken wisten we de plek te bereiken waarvan we dachten dat de burgemeester lag, en jaar hoor Gerbrand opende zijn schild als een deur, Leendert kroop/sprong naar voren en greep de burgemeester in haar kraag, en trok direct door de rook terug naar onze spawn. Dit ging zo snel dat Gerbrand nog bleef zitten, en ik heb bij zijn opsvest moest pakken en naar achteren moest trekken omdat zijn flank bloot lag, en hij niet door had dat Leendert de klus al had geklaard. Echt een enorm strakke actie.
De dag zelf was dus enorm tof. Alle hits werden genomen op wat misverstanden na, de pang regels bijna altijd goed, en beide teams waren gezellig. De dag is enorm goed verzorgd door Leendert die toffe magnetische knipperende lampen heeft voor Capture the Flag, Dynamiet-vormige klokken voor scenario's, schilden, knallen als special effects en rookmachines.
Op deze dag heb ik ook misschien wel mijn mooiste airsoft moment ooit gehad.
1. Men neme een prima positie achter een balk naast een deur.
885899_960240560660198_1969698673755928653_o.jpg


2. Twee teamgenoten die als een malle op het schild van het AT schieten om hem te lokken.
10661617_960240597326861_661304670149839545_o.jpg


3. Men pangt de meneer met schild netjes in zijn rug, en gaat los op zijn teamleden die nog bij de deur stonden.
10572108_960240633993524_5349007594349918726_o.jpg

4. Wat er voor zorgde dat het terroristen team ook een schild had, met de volgende foto's als gevolg:
10694242_960240747326846_3042462689435957199_o.jpg


10479661_960241490660105_4861685857678465814_o.jpg
 
Goed verhaal en had er graag bij geweest als ik alles zo lees en zie. 
Wanneer gaan we :) 
 
Mooie uitgebreide battle report Evin.
Klinkt wel spectaculair met die knallen rook machines en schilden.
Altijd mooi om gebruik te kunnen maken van flashights, shaduws, donkere kamers en sschilden.
Waar ligt deze locaite ergens??


Greetings
 
Klinkt zeker vet met smokes en shields.  Jammer dat het zo ver weg ligt :(


Volgens mij is het echt balen als je 45 min moet wachten, wanneer je als één van de eerste word weg geschoten bij het terroristen team. Dat lijk me wel jammer.
 
Als je direct weg wordt geschoten doe je het echt niet goed xD aan de andere kant is dat het risico. Ik vind het het meer dan waard voor het realisme wat het toe voegt.
 
Hier overigens een oude foto van de grote ruimte in de kelder. De indeling hier van is inmiddels veranderd. Er is nog een gang die van hier uit dieper gaat, met daarnaast een kamer met grote opening en manhole. Van hier uit kom je in een andere gang, wat kamers, en een grote ruimte met kamer er naast die de andere spawn is.
10534457_866052500073884_6739850528575046912_n.jpg