Cyma Cm040 stiller maken

Cooper2099

Well-Known Member
6 okt 2016
115
42
Trophies
8
Mede airsofters,

Even een vraagje tussendoor! Ik wil mijn Cyma AK74 stiller maken.
Tijdens een skirm schoot ik op een vijand maar die dook weg omdat hij/zij mij hoorde schieten, de afstand was toen ongeveer +-25m. Dus de vraag:

Hoe krijg ik mijn replica stiller? ik heb zelf de volgende punten al bekeken:
- V3 gearbox shells met 9mm bearring? iemand ervaring mee?
- Pre-shimmed gears van modify? iemand ervaring mee?
- Efficiente Suppressor? iemand ervaring/ type?

Tevens ben ik al in het bezit van een silent cylinder set van Lonex.

Graag hoor ik van jullie

Nick
 
Goed shimmen zal zeker een hoop schelen met het geluid. Ik had ook een Cyma AK74 en wat mij vooral opviel als andere mensen ermee speelden was de klap van de piston. Het leek net alsof er iemand met HPA aan het schieten was.
Ik vond het zelf wel leuk klinken dus heb er nooit wat aan gedaan, maar misschien zou je kunnen denken aan een silenced piston head of iets dergelijks.
Shimmen kan je trouwens het beste zelf doen, pre-shimmed gears en self shimming gears schijnen het toch niet beter te kunnen dan wanneer je er even zelf aan gaat zitten. Plus, een setje shims is een paar euro en die gears kosten meestal een hoop meer.
 
Kort gezegd tunen van de gearbox, dingen als drop in gearboxen zullen niet veel stiller zijn en een supressor werkt ook praktisch niet omdat het geluid bij een AEG niet uit de barrel komt maar de gearbox. Ik zal hieronder een voorbeeld plaatsen van iemand die een P90 super stil heeft gemaakt door sound dampening foam rondom zijn gearbox te plakken waardoor hier al het geluid wordt opgevangen. Plus dat de setup ook nog eens een super snelle rotatie van de Sector gear heeft waardoor je dit ook niet goed hoort.

Hier wat dingen die je kan verbeteren:
- Shimmen, meeste geluid komt hiervan en het niet proper zijn, bij een stock CYMA is het nooit goed.
- Ball Bearings helpen ook wel een klein beetje, maar shimmen is veel belangrijker
- Proper cylinder:barrel ratio, maar dat is bij een AK al redelijk door de lange barrel.
- Mosfet+Sterke motor, korter draaien van motor is minder geluid is minder kans op ontdekt worden.
- Zwaardere bb's, zolang de bb in de barrel zit, heeft de piston een weerstand en klapt hij niet keihard op je cylinderhead.
- AOE correctie met een heel zacht rubber, zacht rubber vangt de klap en geluid mede op.
- Silent piston head en cylinderhead. De stock E&L pistons en cylinderheads zijn een goed voorbeeld hiervan.

Mijn E&L AK hoor ik relatief veel minder dan mijn andere replica's vanwege een reeks aan bovenstaande redenen en deze is nog stock. Zou ik deze nog beter shimmen, een sterkere motor er in zetten dan zal nog ietsje beter worden.


BTW in het filmpje compared hij het ook met een upgraded 416, die klinkt ook al een stuk minder luid, dit komt puur door het tunen en upgraden van die replica. De Type56 is bijvoorbeeld stock en klinkt als een dooie kat.
 
Laatst bewerkt:
Thx voor de tips! toch maar even beter shimmen. Wat zijn goed merk shims? heb zelf al eens SHS gehad maar die waren flinterdun...
 
Thx voor de tips! toch maar even beter shimmen. Wat zijn goed merk shims? heb zelf al eens SHS gehad maar die waren flinterdun...

Dat is juist het idee dat ze flinterdun zijn XD, je hebt dan 0.1, 0.2 en 0.3 mm, daarmee space je de gears zodat ze geen axiale beweging hebben maar nog wel volledig vrij kunnen roteren en niet op elkaar schuren. Ik vind zelf de G&G shims ook heel fijn, maar weet dat de SHS ook vaak worden aangeraden en goed moeten zijn. Als je dan toch de GB open trekt raad ik ook zeker aan om de AOE te corrigeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sadiek