Cyma/PJ Samenwerking: Ervaringen?

Kroeskoppie

Well-Known Member
19 okt 2015
430
229
Trophies
14
Een tijdje terug heb ik via Taiwangun een nieuwe type Cyma AK gekocht, welke ik ook uitgebreid heb gereviewt in dit topic. Dit is de CM.077A.

Toen ik deze aanschaf deed, viel mij in de artikelbeschrijving dit op:
Replica of the new series of AK's, there are create due to a long cooperation between brand which have a significant experience in this domain - CYMA and TAIWANGUN.COM.
Het viel mij toen op dat er dus schijnbaar een exclusieve samenwerking is tussen Cyma en Taiwangun m.b.t. dit apparaat. Nu kijk ik eens verder en komt ik er achter dat er schijnbaar nu ook een exclusieve samenwerking is met PJ, een merk wat ik verder niet ken:
Replica of the new series of assault rifles from PJ, there are create due to a long cooperation between brand which have a significant experience in this domain - CYMA and TAIWANGUN.COM.

Deze nieuwe replica's worden echter doorgenummerd met CM.XXX, wat voor mij een teken zou zijn dat dit in principe ook Cyma's zijn?

Het valt mij dan ook op dat er ondertussen heel wat replica's geproduceerd zijn onder deze samenwerking, namelijk de volgende:
- CM.068. (met 4 verschillende types, namelijk A-B-C-D)
- CM.069.
- CM.070.
- CM.071.
- CM.072.
- CM.077. (met 2 verschilende types, namelijk type A en geen extra typenummer.)
- CM.079.
- CM.091.

Dit zijn de series die ik momenteel kan vinden op Taiwangun en qua kosten ze zijn ongeveer allemaal rond de €200,-.

Over mijn CM.077 ben ik nog steeds heel tevreden, helemaal voor het geld. Ik was echter ondertussen benieuwd of er ook andere mensen zijn die replica's uit deze serie voor handen wat hun ervaringen zijn. Het lijken mij namelijk zeer goede beginner replica's voor het geld, zeker omdat ze goed zijn qua bouwmateriaal en interne gebaseerd lijken te zijn op het VFC principe. Onderhoud zou dan ook goed te doen moeten zijn.

Taiwangun legt volgens mij de vooral de focus op de CM.077 en CM.079, aangezien ik ze vaker zie terugkomen op FB/Instagram.

Wat zijn de ervaringen met deze replica's op dit forum?

Nog wat filmpjes van Taiwangun zelf, want beeld zegt vaak meer dan mijn lange verhaal. :)
(Hij mag desondanks nog wel z'n Engels iets bijschaven. Doet wel z'n best, merk ik.) :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ook een deel van de A&K dingen zijn rebranded naar het P&J merk, bijvoorbeeld de SR-25 van A&K is ook een P&J geworden. Kan goed dat de nieuwe replica's die jij op noemt een samenwerking van CYMA en Taiwangun zijn maar het is niet geheel logisch waarom het dan P&J heet.

Cyma Ak's zijn altijd geprezen als de beste budget aks en dat is ook nog steeds zo maar hun M4's waren altijd utter shit doordat de metalen externals niet degelijk waren. Als deze ondertussen verbeterd zijn en op een zelfde niveau zitten als specna arms dan zullen ze het wel waard zijn voor die prijs maar als dit nog niet verbeterd is en nog steeds echt slecht zijn dan zullen ze de prijs ook wel niet waard zijn. Altijd goed iig om te zien dat bedrijven als CYMA ook nog nieuwe producten op de markt brengen en niet alleen maar oude clonen blijven produceren.

(PS: niet heel gek dat zijn Engels niet geweldig is gezien het een fransman is en die nou niet bekend staan om hun goede Engels.)

(PS: niet heel gek dat zijn Engels niet geweldig is gezien het een fransman is en die nou niet bekend staan om hun goede Engels.)
Ik meende dat hij een Pool was. Voor de context maakt dat niet uit, desondanks. Hij doet nog steeds z'n best, maar soms is het wel heel lastig te verstaan.
Ook een deel van de A&K dingen zijn rebranded naar het P&J merk, bijvoorbeeld de SR-25 van A&K is ook een P&J geworden. Kan goed dat de nieuwe replica's die jij op noemt een samenwerking van CYMA en Taiwangun zijn maar het is niet geheel logisch waarom het dan P&J heet.
Hier wist ik dan weer niets van af.Ook voor mij is dit niet logisch, ik weet niet eens waar PJ vandaan komt...
Cyma Ak's zijn altijd geprezen als de beste budget aks en dat is ook nog steeds zo maar hun M4's waren altijd utter shit doordat de metalen externals niet degelijk waren. Als deze ondertussen verbeterd zijn en op een zelfde niveau zitten als specna arms dan zullen ze het wel waard zijn voor die prijs maar als dit nog niet verbeterd is en nog steeds echt slecht zijn dan zullen ze de prijs ook wel niet waard zijn. Altijd goed iig om te zien dat bedrijven als CYMA ook nog nieuwe producten op de markt brengen en niet alleen maar oude clonen blijven produceren.
Ik was zelf ook altijd sceptisch over de M4's van Cyma, maar deze nieuwe lijn ziet er flink verbetert uit. Met mijn goede ervaring rond de CM.077 leek het mij aannemelijk dat de verschillende PJ/Cyma M4's ook een verbeterslag gemaakt zouden kunnen hebben. Voor het geld zou het dan een mooie optie kunnen zijn, immers.

De Specna's kan ik maar moeilijk over mee praten, nooit 1 in m'n handen gehad. Ik hoor in mijn omgeving/op skirms nogal gemixte ervaringen, dat wel. Desondanks vond ik de ACN reviews er over wel duidelijk en helder en zie ik ook die als prima beginner replica's, al zijn ze nu wel duurder geworden als voorheen toen ik begon met airsoften...

Ah nou ja je ziet niet veel polen die wel perfect Frans kunnen maar geen Engels dus ja :|. Waarom het PJ is mij ook een raadsel gezien sommige replica's op andere sites met het OEM merk staan. Specna's heb ik over het algemeen goede ervaringen mee en reviews van gezien, zijn altijd mensen die problemen met iets hebben maar gok als je goede vs slechte kijkt dat het royaal positief zal zijn. Misschien leuk om een keer te proberen maar ik heb nu even weer genoeg replica's gekocht.