Dboys AK upgrade

ChaoSState

Well-Known Member
Trophies
21
Vanmorgen is m'n nieuwe reserve-schietijzer binnengekomen; een Dboys 010A oftewel een AKMS. Deze wordt ook verkocht onder de merknaam Kalash, maar verder zit er geen verschil tussen dan de merknaam. In de doos van Dboys zat zelfs een Kalash handleiding.
Dit project gaat geen high end build worden, maar meer een voorbeeld van hoe je van een goedkope replica toch iets leuks kan maken.

Eerst even een heel klein stukje over de eerste impressie.

Dit is de full metal versie, en niet de stalen versie. Ik heb deze AKMS bij Taiwangun gekocht met 10% korting en kwam daardoor rond de 100 euro uit. Omdat ik al een Cyma heb en ik goede verhalen hoorde over deze Dboys heb ik besloten deze als backup te nemen. De stalen versie komt nieuw uit rond de 140 euro wat nog geen eens veel geld is.

Zo uit de doos ziet de AKMS er zo uit:


Buitenkant.
De replica voelt vrij stevig aan met hier en daar een rammelend onderdeeltje. Als je de "bolt" naar achter trekt gaat deze wat minder soepel als bij m'n Cyma, maar als je deze een aantal keer heen en weer trekt om de hop up af te stellen dan slijt het vanzelf in.
De zwarte finish ziet er goed uit. Het is een matte en vrij ruwe verf, maar gelukkig niet helemaal zwart. Het hout aan de voorkant heeft een beetje oranje kleur en is verder bijna helemaal egaal qua kleur. Dit ga ik nog helemaal bewerken tot het er wat realistischer uitziet.
Zo ziet het hout er uit als hij uit de doos komt:


En hier een eerste snelle strip:


Binnenkant.
Om de upper van de lower receiver af te halen moet je net zoals bij Cyma een pin verwijderen die de twee op z'n plek houdt. Verder zit er op de lower receiver onder de leaf sight een inbus die je nog los moet draaien. Ik laat deze in het vervolg los omdat je er slecht bij komt en de kop snel dol kan draaien (ervaring bij m'n E&L). Bij m'n Cyma zit deze ook niet meer vast en houdt de pin de upper en lower prima op z'n plek. Dit heeft als voordeel dat je de replica heel snel kan fieldstrippen.
Binnen zit een plastic hop up kamer waarvan ik nog niet weet of ik die er in zal laten. Hierbij zie je wel dat het om een budget replica gaat, zelfs bij m'n Cyma die een paar tientjes duurder was zit een stevige metalen hop up met een metalen arm.
De gearbox gaat morgen open voor een shimbeurt en AOE correctie, dus daar zal nog een post aan worden gewijd.

Eerste upgrades.
Omdat dit een reserve replica is hoeft hij niet helemaal high end te worden en hou ik de upgrades zo simpel en goedkoop mogelijk waarbij ik er maximaal resultaat uit wil krijgen.
De standaard bucking heb ik vervangen door een E&L standaard bucking die ik nog had liggen. Deze werkt erg goed en daarmee haalt een replica makkelijk de 50 meter. Je kan deze ook kopen op Gunfire voor 3.50 euro. Dus als je een heel goedkope upgrade voor range wilt hebben dan is deze bucking aan te raden.
De arm van de hop up kamer schuift erg makkelijk heen en weer en zal door de trillingen weer losser schuiven. Dit heb ik bij al zowel mijn Cyma als E&L AK's gehad en daarom zet ik standaard een shim tussen de schroef en de hop up kamer voor wat meer wrijving.

De standaard barrel ga ik ook vervangen door een barrel die ik nog heb liggen: een ZCI 6.02mm stalen barrel. @Rebelattack zal deze lappen (binnendiameter consistenter maken) en dan is het een prima barrel voor een reserve replica. Nieuw kostte deze rond de 15 pond en zelfs zonder lap beurt is het al een prima barrel voor weinig geld.

Het hout heb ik gelijk bewerkt met de schuurmachine en de meeste verf eraf gehaald. Ik heb expres wat laten zitten zodat er meer verschillen in de kleur komen. De bedoeling is om eerst twee lagen mahonie vernis erop te doen en dan af te lakken met een hoogglans lak. Eventueel maak ik het hout op sommige plekken donkerder met modelbouwverf als de kleur te egaal is.
Dit is het resultaat na de schuurbeurt:
 
Tijd voor een kleine update!

Nu is de rest van de internals aan de beurt. Ik heb de gearbox open gehaald en alles eerst goed schoongemaakt. Het viel me reuze mee met hoeveel Chinees snot vet er in de gearbox zat. Bij m'n Cyma was dat toch echt heel anders en kwam het nog net niet naar buiten lopen. Een beetje vet is altijd wel goed, maar 9 van de 10 Chinese replica's hebben een overkill aan enorm plakkerig vet wat eerder een tegenovergestelde werking zal hebben.


De gearbox zoals hij er uit de doos uit zag. De enige grote hoeveelheid vet zat op het tandwiel net links van de gearbox shell.


Hier is de inhoud van de gearbox na een badje van ontvetter. Er kwam toch nog een hoop viezigheid vanaf.

Daarna ben ik alles eerst gaan shimmen. Zo uit de doos zat alles veel te strak in de gearbox met hele dikke shims, dus het was goed dat ik overnieuw gedaan heb. Er zijn genoeg goede tutorials te vinden op Youtube enzo en ik ben niet een enorme pietje precies hierin. Het gaat mij er om dat er geen overbodige speling tussen de tandwielen en de shell zit en dat ze onderling goed afgesteld staan.

Ook heb ik de angle of engagement (AOE) verbeterd. Ik zal dit met wat plaatjes toelichten voor eventuele nieuwe leden die het willen gaan proberen. Het is geen moeilijke procedure en het verlengt uiteindelijk weer de levensduur van je gearbox :)

Hier is te zien dat de hoek van de tand van de sector gear niet precies goed op de eerste tand van de piston komt. Als je de piston een beetje naar achter trekt dan komt de zijkant van de tand van de gear precies vlak op de tand van de piston.


Hier is te zien dat de piston een klein beetje naar achter getrokken is en de AOE veel beter is. Om de piston in ruststand zo te houden is het nodig om op de cylinderkop een extra stukje rubber te plakken. Je kan hiervoor sorbothane pads kopen, maar een simpele kraanschijf werkt net zo goed en kost een fractie van het bedrag van 1 sorbothane pad.


Op de cylinderkop heb ik hier een kraanschijf geplakt. Deze zijn precies dik genoeg om de AOE goed te krijgen. Laat alles even een nachtje drogen en je kan het zo gebruiken.
Ik moet nog wel de tweede tand van de piston wat kleiner maken. Doordat de piston naar achter staat heb je kans dat de eerste tand van de sector gear tegen de tweede tand van de piston aan zal slaan voordat hij de eerste tand raakt en dat is niet de bedoeling.
Morgen zal ik hier nog wel een plaatje van posten voor de duidelijkheid.
 
Zit er allemaal nog degelijk uit voor een chineesje @ChaoSState !

Had het er gisteren toevallig met mickey nog over om een goedkoop aeg'tje te kopen en die wat leuke upgrades te geven.

Ik blijf hem volgen ;)
 
En dan de laatste update!

Dit zijn vooral de cosmetische veranderingen aan de buitenkant. Het hout heeft een paar lagen verf gekregen en ziet er in mijn ogen nu een stuk beter uit. Eigenlijk had ik er even een paar skirms mee moeten doen voordat ik de lak er op deed. De beits is namelijk niet zo slijtvast zoals ik bij m'n E&L gemerkt heb en zorgt voor mooie gebruikerssporen op die manier.

Dit is het hout na de eerste laag beits.


Na twee lagen beits en een laag hoogglans lak. Je kan ook voor matglans kiezen, de meeste real steel AK's komen met een matglans.


Hier is goed te zien hoe het hout er voor de behandeling uitzag en hoe erna. Boven is stock en onder is opnieuw geverfd.


En hier is dan het totaalplaatje. Ik heb de pistol grip wat bewerkt met weathering spray, maar dat is op de foto's niet echt te zien.


En hier nog een keer de happy family. Je kan goed zien wat een paar keer skirmen met de E&L (midden) heeft gedaan voordat de lak erop ging.



Al met al is het nog best een mooie AK geworden. Ik zou deze echter niet aanraden als main replica vanwege de bouwkwaliteit. De algehele bouwkwaliteit van een Cyma is toch wat beter en die zit toch wat steviger in elkaar. Met name de fire selector op de Dboys heeft heel veel onnodige speling en als je de "bolt" naar achter trekt blijft deze nogal eens hangen.
Dus voor een goede budget AK kan je beter een paar tientjes meer uittrekken, maar dan heb je in ieder geval iets wat je lang als een main kan blijven gebruiken.
 
Mooi projectje.
En dat hout op die E&L ziet er gelikt uit.
Maar voor een back-upje niet echt belangrijk.
Toch veel werk van gemaakt van het hout.
Nice.:):)
 
Wauw! Super tof! Vooral dat hout werk inderdaad, wat een verschil. Als AK newb dacht ik dat versie 1 er prima uit zag, tot je versie 2 ziet. Nice one!

Bedankt voor je interessant artikel ook!
 
Ooh zo, whoops :oops:.

Hierbij nog een paar foto's van de WIP van het lappen:
Jh5ci2Sl.jpg
YjfX2dOl.jpg

pbmMtaCl.jpg
 
@Rebelattack Wat zie ik hier precies, lijkt wel een hele vieze cleaning rod :p

Barrel lapping, oftewel barrels polijsten. Je gaat hier met een stuk plastic met daarop polijstpasta door de loop heen, doordat de lap (het stukje plastic) een verend systeem heeft drukt deze gelijk op de wand van de barrel en schuur je dus gelijknamig deze wand glad, hiermee kun je defecten en kleine variaties in de inner barrel diameter gelijk trekken. Als je dit doet voor een reeks polijst pasta's (20-15-10-5-2.5-1-0.5 nm) kun je dus gelijkmatig het oppervlak van je barrel polijsten en resulteert dit in een gladder oppervlak en sinds we allemaal wel weten hoeveel de accuracy van onze replica's van de bore finish afhangt is dit dus geen verkeerde DIY mod :).

Zie je het verschil meteen op het blote oog, nee niet heel gemakkelijk, maar kan iemand een duidelijk verschil aantonen in de bore finish tussen een stock brass en een eDGi brass barrel op het blote oog? Lijkt me niet, maar om geen kwakzalf praatjes te verkopen heb ik hier een topic met microscoop foto's van het oppervlak en het verschil tussen lapped en niet lapped:
https://www.reddit.com/r/airsoft/comments/5vinfn/the_results_of_barrel_lapping_close_up_pics/
Daar is dus gewoon duidelijk het verschil te zien in hoe glad het oppervlak is voor en na het polijsten van een zelfde barrel.

Welke barrels gebruik je hier voor? In essentie kan je letterlijk elke barrel polijsten, zelfs de PDI en Prometheus barrels hebben nog kleine imperfecties erin zitten, ook al is een complete 7 stap serie dan minder interessant. Echter de interessantere barrels zijn je stock brass barrels of de goedkoper segment RVS barrels. Dus een Madbull (non coated, dus RVS), Maple leaf (RVS), ZCI (RVS), SHS brass barrels.

Ondertussen kan ik dit ook makkelijk voor mensen doen tegen een kleine vergoeding, dus als er interesse is dan hoor ik het graag en ik wil in de toekomst ook Lapped en R-hopped ZCI barrels gaan verkopen als daar binnen de EU een markt voor is. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Daarnaast hoop ik in de komende maand wat resultaten van mensen terug te krijgen qua performance gezien ikzelf en 2 anderen het voor mij gaan testen, maar gezien de grote hoeveelheid positieve resultaten aan de overkant van de oceaan en de bedenker HSA is heb ik er best wel vertrouwen in.

Also sorry voor het vervuilen van je topic @ChaoSState, dacht ik het in een paar zinnen te kunnen uittypen is het er weer iets meer geworden.

EDIT: Ik werd er op gewezen dat de foto's van het oppervlak van de barrel niet zijn gemaakt met een elektronen microscoop maar met een normale microscoop. ik had te snel electronic gelezen als electron. Eigenlijk best dom van me gezien SEM/TEM foto's in een zwart/wit ocntrast komen. My bad. Desondanks is er nog een duidelijk verschil te zien in en betekent dat de verandering des te groter is gezien de defects groter zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Weer wat geleerd dankzij jou Rebbel.
Als het i.d.d. prestatie verbeterend is dan ga je drukke edoch gouden tijden tegemoet.
 
Terug
Bovenaan