De CM047C van Cyma

Bunker-Buster

Member
5 dec 2014
7
0
Trophies
1
Semi-review en modify topic.


De CM047C nu 2 maandjes in bezit en gemengde gevoelens. Gekozen vor de CM047C omdat deze in de aanbieding was bij Gunfire voor rond de 100 euro. Goedkoop en mijn insteek was voornamelijk lekker te gaan customizen op het external gebied. Her en der opgepikt dat Cyma ak's goed zijn in verhouding tot prijs, keuze snel gemaakt. Mooie eerste replica.


Waarom zelf close up foto's maken als die al op internet te vinden zijn, hier staan duidelijke foto's van dit model:


http://airsoft.tiger111hk.com/p20524/CYMA-Metal-AK-74M%28Folding-Stock%29%28CM047C%29%28Black%29/product_info.html


New to the game en je maakt wel eens foutje. Mijn eerste fout was er vanuit te gaan dat er logica zat in de type nummering van Cyma. Dit was een 047, zal dan nieuwer zijn als de CM040 ak. Not. Vermoedelijk dat er op de redactie van Cyma een raam open is gezet en de logische nummering er als eerste uit is gesmeten. Het is trouwens een AK74 en geen AK47, iets misleidend dit type nummer.


Iedereen die een airsoft AK van Cyma wil, super, laat alleen de CM047C en de CM047D links liggen. Dit zullen we maar de proefmodellen noemen. Na ontvangst van de replica kwam ik er al vrij snel achter dat werkelijk niks van de constructie overeen kwam met youtube videos. Wilde aan de slag, video erbij, eerst dat ding uit elkaar. Maar dat viel tegen, mijn eigen nOObiteit zeg maar. New to the game, nog geen benul van de grote verschillen.


Zijn alle recentere AK's gebaseerd op de VFC types...niet de CM047C en D. Beide zijn voor 80% Tokyo Marui qua constructie, en in het geval van de AK word je daar niet vrolijk van.


Er blijkt over dit type verdomd weinig te vinden, en al helemaal niks over in/uit elkaar etc, op wat korte video's na.


Daar is een reden voor, de productie is snel gestopt. Bij Cyma dan. Het ontwerp is doorverkocht en zo kwam ik er achter dat de Echo 1 Red Star AK74M een CM047C is met ander logo, en tevens heeft King Arms veel overeenkomsten. Externe onderdelen worden prijzig.


De gearbox is de standaard V3, niks op aan te merken. Veer laten vervangen bij Gunfire en schiet keurig binnen gestelde FPS grenzen. Gearbox alsnog open getrokken en alles paste wonderwel zeer goed, geen shim ring nodig gehad, buiten dat ze vermoedelijk frituurvet hadden gebruikt om de boel te smeren. Internals ligt het niet aan, op de accu na. Hadden ze wat mij betreft ook in Polen mogen weg gooien, had wat gewicht gescheelt voor de bezorger.


Wat is dan het probleem met de CM047C? De constructiewijze, ik ken baby's met rammelaars die nog minder geluid maken als deze. 


Als ik een nummer aan deze Ak mag opdragen word het deze: https://www.youtube.com/watch?v=XYgSHOWNE0M


In tegenstelling tot VFC modellen is hier nog gekozen voor de optie van schroeven. Aan de onderzijde 4 stuks. Ruck met ck.


Iets wat ze vermoedelijk zelf ook al door hadden en daarom de gastube constructie hebben voorzien van een stalen pen met aan de voorzijde een zeskant welke in de gastube houder schuift. De enige manier om te voorkomen dat het ding helemaal op een draaiorgel lijkt. Hier word het "lijkt 80% op TM" duidelijk, daar was het wel goed af gewerkt.


Dit zorgt echter voor behoorlijke problemen. Zit je te shoppen voor een leuke nieuwe upper en lower handguard met RIS en staat overal in de advertenties voor "CYMA AK's"....mooi, maar niet voor de CM047C en D. Enkel voor de Ak's die hierna zijn geproduceerd.


Is bij CM040 etc de gastube decoratief, bij de CM047C/D hebben ze nog een functie, en dat maakt het aanpassen ontzettend lastig. Als je enkel de upper handguard zou vervangen door een gastube met rails blijft de lower handguard niet meer zitten, en vice versa.


Na testen en pielen bij vrienden bleek dat de enige handguard die past die van King Arms zijn, en die kosten net zoveel als de replica zelf.


Mocht je een airsoft AK willen, CYMA is prima, ben je niet van plan aan de externals te gaan klussen en zet je er enkel de standaard scope mount op, is het een koopje. Hou er wel rekening mee dat je elke keer de scope mount moet verwijderen als je de kolf dicht klapt. Wil je een Cyma Ak waar je lekker aan kan klussen...laat deze heel ver weg liggen en kijk naar de andere Cyma's. Als ik het over kon doen zou ik paar tientjes meer uit geven en deze heel snel vergeten.


Ik zal komende weken dit ding van onder tot boven tot het laatste schroefje uit elkaar trekken en ga hem van de grond af opnieuw opbouwen, gewoon omdat het kan :) Zal update met foto's hier plaatsen en meteen melden wat wel en niet past qua aftermarket parts.


Ik ga elk van die leuke aftermarket parts gewoon passend maken. Gaan de Dremel een slinger geven en gaan, zien wel waar het schip strand.


Hij gaat pas in de lak nadat alles is vervangen, zal dus foto's zien waar je denkt "had een likje verf gegeven", gaat gebeuren maar pas aan het eind.


De eerste bevindingen na het vervangen van de Tamiya stekkers door XT60:


De CYMA AK tactical Pistol grip: http://www.ebay.co.uk/itm/CYMA-AK-Tactical-Pistol-Grip-Black-/270980706901


Past niet, is wel simpel passend te maken. Gat voor schroef circa 3mm naar voren uit veilen en hij zit recht. Niet met kracht proberen vast te drukken, breken de pinnen.


C07 Cyma Gas Tube top rail: http://shop.ehobbyasia.com/cyma-ak74-gas-tube-top-rail-c-07-1.html


"Voor most AK's". prima, maar niet voor deze. Aangezien ik me niet laat verslaan door een stuk ijzer hierbij de foto's hoe je dit passend maakt.


Het probleem is....de pin zit in de weg:


20150108_182815.jpg



Benodigheden ijzerzaag, vijl en dremel met slijpschijven. Hele bovenste pin af zagen en gelijk slijpen.


20150109_110936.jpg



20150109_113144.jpg



Als je hem dan zou monteren zit hij echter "niet flush". Zoals je op de foto hieronder ziet zit hij zo scheef als een malle:


20150109_114930.jpg



Zit schuin. Reden hiervoor is het hoekstuk wat de gastube met loop verbind, deze moet in de nieuwe gas tube rail schuiven. Alleen is bij dit model dat een verschil van 2 mm. Het hoekstuk zit te laag. Je zal dus met de dremel slijpschijf ook 2 mm van de blokjes moeten af slijpen die aan deze nieuwe rail zitten. Ik bedoel deze blokjes. Godzijdank zit er dan nog genoeg speling in het materiaal om hem met de schroeven alsnog vast op de loop te krijgen


blokjes.jpg



Dan ben je er nog niet. De Lower Handguard past dan nog niet. Op de foto hierboven zit hij er al op nadat ik hem had aangepast.


De Lower handguard heeft aan de binnenkant een plastic richel, deze moet je weg slijpen wil je hem er weer op krijgen. Die richel valt namelijk precies samen met de 2e boog/klem waar je de tube mee op de loop klemt. Betreft deze:


20150109_114006.jpg



 


 


Voor komende week staan nog de nodige ingrepen gepland, zal dit topic updaten.
 
mooie review man erg leuk om te lezen,


kleine correctie ergens zeg je dat King Arms Amerikaans is maar dat klopt niet, King Arms komt uit Hong Kong.
 
Wauw, inderdaad! Super post. Bedankt voor je bijdrage. Misschien dat ik hem zelfs op de site ga zetten als je dat leuk vindt? Heb je hem ook ergens anders gepost of is dit de enige plek? 
 
Nee hoor, staat enkel hier. Geen probleem als je hem op de site zet, ben vereerd :) Na tip van Sander opmerking mbt King Arms aangepast
 
Zoals beloofd gaan we verder.


Ondertussen uit elkaar geschroefd om te achterhalen waar die rammel vandaan komt, ontdekt, en is op te lossen.


Eerst foto voor:


20150113_111554.jpg
En zoals hij er nu bij ligt:


20150113_112852.jpg
Even een quick tutorial hoe je cm047c uit elkaar haalt. Hou alles bij elkaar qua schroefjes etc en haal je replica uit elkaar boven een ondergrond waar schroefjes niet weg rollen mocht er 1 uit vallen.


1. Grip er af, fire selector er af, top cover er af.


2. Push button achterop los koppelen van de pin, button verwijderen en voorzichtig pin, veer en charging handle naar achter uit de houder trekken. Vergeet niet het veertje waar de pin in schuift....raak je zo kwijt.


Dan heb je dit ondertussen er af (ex gearbox):


20150113_112922.jpg
3. Van bovenaf 2 schroefjes welke hop-up vast zetten los draaien en opbergen.


4. Omdraaien en aan de onderzijde de 4 schroeven los schroeven en opbergen.


20150113_112959.jpg



Je kan nu het voorstuk van het achterstuk los halen. Schuif voorzichtig het voorste stuk naar voren. Ik ondervond dat het het makkelijkst is van bovenaf de hopup vast te houden zodat deze mee naar voor schuift. Je kan nu de gearbox er uit halen uit het achterstuk.


Schuif voorzichtig de hopup met innerbarrel uit de voorzijde en leg deze apart met de 2 schroefjes waarmee hij vast zat. Zal in 1 van de volgende replies de hele hop up uit elkaar trekken en vervangen, nieuwe unit moet nog binnen komen. Hou je dit over:


20150113_112951.jpg



En de gearbox, let als je hem er uit haalt dat de losse onderdelen van de fir selector niet kwijt raken:


20150113_113014.jpg
Daarna hangt het er vanaf wat je wil. Ik wilde die verdomde ratel en rammel er uit, vrij duidelijk dat het met de outer barrel constructie te maken heeft. Hier eerst alles vanaf gehaald op de gas rail na:


En zo kom je nog wat tegen. Mochten pasen en kerst ooit samen vallen en iemand van Cyma dit ooit lezen...WAAROM IN HEMELSNAAM ZIJN ALLE INBUS, BOUTJES SCHROEFJES ETC METRISCH EN DAN 1(!!!) NIET. Verdomd als het niet waar is. De muzzle adapter die op het vizier zit geschroefd en van 14mm ccw naar 18mm cw gaat zit vast met een borgschroefje type mini inbus....en die is in inches, echt om te janken, gecheckt met maatschuif en echt waar. Kijken of ik die ergens kan vinden om los te halen. Ga je schamen cyma.


20150113_113047.jpg
Hou je enkel voorste blok met outer barrel over, en jawel daar zit het probleem. Beeld je een idyllisch eiland in en 2 x een cm047c, 1 in elke hand...en rammelen met die handel, hier een instructie video hoe de cm047c kan worden gebruikt:


http://youtu.be/9OYG2DZPdJw


Het probleem is de enorme speling die op de outer barrel en de klem zit, tevens zitten er zeeën van ruimte tussen de houder en de outer barrel zelf. Outer barrel los gehaald, rammelde zo erg dat zelfs de klemschroef als los zat:


20150113_113147.jpg



Dit is niet op te lossen door vervangen onderdelen, zelf met een nieuwe outer barrel zal je het houden. Het is echter wel op te lossen. Voordeel is dat ik parttime restauratie doe voor archeologische diensten en veel werk met epoxies.


Het rammelverhaal is op te lossen door de outer barrel terug te monteren in het voorstuk. Vanaf de achterzijde zie je nu de outer barrel zitten. Met epoxy de 2 hoeken (aangegeven met pijlen) vullen. Zal ik komende dagen doen en foto's plaatsen. Op die manier krijg je het strak en kan je altijd alsnog de outer barrel er uit schuiven en vervangen. Zal even testen welke epoxy het beste werk en merk vermelden.


20150113_113628.jpg
 
Wederom mooi geschreven man, ennu vergeet je niet je koffie op te drinken :p

ohja ik zou die doorzichtige nozzle ook vervangen die gaat ongetwijfeld voor een airleak zorgen.
En zit er nou lockTide bij je hop-up op de innerbarrel? of is dat vloeibare pakking?
 
Dank voor de tip, meteen nozzle op het lijstje gezet.


Dacht ook dat het locktide was maar is vloeibare pakking, blijkbaar moest het flesje leeg.
 
Netjes gedaan weer ja! :D 


Wat stom van die ene schroef ook ja... Hoe je dat bedenkt als fabrikant. X'D Laten we om onze kopers te fucken één schroefje er in gooien die ze niet kunnen los halen. 
 
Dank voor de leuke en hulpzame reacties! Is alweer het nodige onderweg uit Hong Kong na de tips. Weekend, dus we konden weer verder.


Eerst zoals hierboven beschreven de outer barrel vast gezet, werkt top, zit geen micron speling meer in.


Eerst getest met epoxy, na drogen bleek dat erg slijtage gevoelig, 2 skirms en het zou weer rammelen. Thermoplast geprobeerd en werkt uitstekend. Dit is industriële maar voor de hobbyist, het is vergelijkbaar met instamorph, polymorph etc etc. Spul kan je alles van maken.


De oplossing:


20150114_1504271.jpg
Dan was er nog het probleem van de onderste handguard welke niet blijft zitten. Dit opgelost door te klemmen. Hiervoor shotgun tri-mount gebruikt, onderste ris kan er af naar wens. Diameter echter te groot. Gesmolten rubber gebruikt om houder te vormen die geen krassen achter laat. Voor de doe-het-zelver...ga geen "gewoon" rubber smelten......niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.


Die zit nu strak tegen de handguard, zit zo vast als een huis.


20150118_153256.jpg



En vanaf de zijkant:


20150118_134852.jpg



Lijstje afwerken gaat lekker zo. Probleem over dat ik "op zeker" een after market fore grip er op wil, gewoon omdat het kan.... Echter met deze originele lower handguard die mogelijkheid niet.


Ik wil pertinent deze er op hebben, linksom of rechtsom moet dat kunnen. Deze is onderweg


vq2bzaho.jpg



Enige mogelijkheid is zelf houder maken, daar losse ris op monteren, ris moet min 10cm zijn om deze fore grip er op te zetten. Tijd om de thermoplast weer uit de kast te trekken. Simpelweg de losse RIS rail op de onderzijde van deze handguard schroeven gaat niet, loopt scheef.


Eerst onderzijde naar handguard gevormd


20150118_134908.jpg



Dan eerste ronde bij-schuren, opnieuw verhitten en laten zetten


20150118_141534.jpg



En daarna schuren en opnieuw verhitten met het eindresultaat


20150118_153139.jpg



Bubbeltjes polijst ik pas weg als de RIS gaten zijn geboord. Enige wat dit doet is van een schuin aflopende handguard een rechte maken. Soort verloop stuk. Even wachten tot de RIS binnen is, 2 gaten boren en monteren, zal de foto's posten.
 
Ik wacht met smart op je volgende post.


Echt heel cool om te zien hoe je alles aanpast om j eextarnals erop te monteren.


Ik neem aan dat het kleurverschil na het polijsten een heel end weg is en dat het misschien ook zo "lijkt" op de foto.


 
 
Ja inderdaad! Heel tof dat je de kennis en toegang tot de materialen hebt om dit zo te doen. 
 
Ik wacht met smart op je volgende post.


Echt heel cool om te zien hoe je alles aanpast om j eextarnals erop te monteren.


Ik neem aan dat het kleurverschil na het polijsten een heel end weg is en dat het misschien ook zo "lijkt" op de foto.


 

Zal mn best doen er een wekelijkse update van te maken ;)


Kleurverschil is er inderdaad, komt door de "korst" die er op zit. Krijgt een soort grijze gloed. Deze specifieke thermoplast komt binnen als melkwit (meeste trouwens incl. de morph varianten) en kan je zelf op kleur brengen met poeder pigmenten. Al heb je een knalgele AEG...anything goes. Die gloed verdwijnt na schuren. Tijdens de afkoelperiode kan het originele melk-witte er door heen komen, dat geeft die grijze gloed.


Moet alleen nog wachten op de RIS en de gaten daarvoor boren. Zodra die binnen is moet hij na het schuren en polijsten (als het goed is) dezelfde kleur zijn. Beetje afhankelijk van hoe het er uit ziet maak ik hem misschien nog wat smaller door em tegen de bandschuurmachine te gooien.


 


 
 
Weekend dienst dus vandaag even een update.


Afgelopen week quick mag release gemaakt, hier te vinden:


http://www.airsoftclubnederland.nl/forums/#/discussion/619/diy-ak47-74-quick-mag-release


Aangezien de RIS rails voor de lower handguard nog niet binnen is (mogelijk zijn de 12 jarige chinese post beambten aan het staken, you never know) heb je wat tijd over en zit je steeds naar je replica te kijken....in mijn geval niet echt handig, je gaat weer dingen bedenken etc. En als het bedacht is moet het gemaakt.


Vind de ronde "uitstulping" aan de originele handguard niet mooi. Blijft over...je eigen lower handguard maken. Kan je dan meteen beter met aluminium maken als met plastic, en zo geschiede. Doel: geen verschil meer tussen voor en achter stuk dmv "gedrocht"  op handguard. Moet 1lijn over hele replica lopen.


Eerst schuifmaat even flink in de rondte geslingerd en richting ijzerhandel. Thuis gekomen met rails en en traptrede beschermer. Dont ask...


Ijzerzaag en dremel in de standby positie en loss gehts.


handguard2.jpg



Na de nodige uurtjes, passen, meten, schuren etc eindelijk happy en vast gepotnageld, komt nooit meer los, kan er mee honkballen.


Na nog wat uurtjes schuren zit hij "flush" met het achter stuk.


handguard1.jpg



Krijg je het probleem van monteren, de originele handguard schuift met een lip in de kast en word daarna geklemd door de bracket welke over de loop schuift. Mijn handguard heeft die lip niet en moet gemaakt.


handguard3.jpg



Thermoplastje dr tegen aan gegooid, schuurbandje op de dremel en tada:


handguard4.jpg



Voorzijde was wat simpeler, originele bracket gebruikt. Voorzijde handguard gevuld met thermoplast, getapt op M4 en met schroef nu aan originele bracket vast te zetten. Zit muurvast. Helemaal happy ben ik nog niet, kan zijn dat ik zelf nog een bracket maak. Voorlopig ziet het er zo uit:


handguard8.jpg



handguard7.jpg



Al met al 6 uurtjes werk, maar beter als de originele (in mijn ogen). Bij de Milsim spelers zal het maagzuur al enigszins opkomen, zou ik niet verder lezen....kan je je straks ziek melden.


De "mock" demper/silencer. Wilde ook van de frontsight af. Komt toch een scope op. Hele unit er af geschroefd en aan de kant gelegd. Aardig wat tijd besteed aan google om een geschikte demper/silencer te te vinden. Zocht een over barrel model, schroefmodel gaat hem niet worden, word die veel te lang, ziet er niet uit. Paar gevonden maar prijstechnisch....laten we het er maar op houden dat je dan qua prijs meer een replica op je demper zou schroeven als andersom.


Blijft maar 1 ding over, dat zeg ik, gamma.


PVC pijp, isolatietube en 2 doppen, all you need.


demper1.jpg



Meten en zagen:


demper2.jpg



PVC pijp over 70% van de lengte vullen met isolatie materiaal. Is even persen maar past. Aan de afgezaagde kant dop vast lijmen. Gat boren in diameter barrel, in dit geval 16mm. Op de loop schuiven en kijken hoe het er uit ziet.


demper3.jpg



Zoals je ziet zit er nog speling op de inner barrel in vergelijking met de outer barrel, hier maak ik nog spacers voor, wil dat die muurvast zit, maar goed verder met de demper.


2e Dop afzagen net boven de onderkant. Hou je over een ring en een plaatje. Ring vlak schuren en op de demper schuiven, vast lijmen. Ziet er tien keer buiten uit als enkel 1 dop, geeft een mooiere look. Het plaatje past nu precies op de open zijde van de demper. Daar ook eerst een 16mm gat in boren en daarna vast lijmen. Lijm nachtje laten drogen en dan de zijkanten van het plaatje vlak schuren met de pijp. Eindresultaat:


demper4.jpg



Met de homemade handguard en "mock" silencer ziet hij er nu zo uit.


totaal.jpg



Nu is het wachten tot de rail binnen komt, gaten boren, alles in de primer en de lak. Ga eens kijken of ik die handguard in de plastidip zal doen.


Tot die tijd aan de slag met de internals. Hop vervangen door een Element hop-up en een Prometheus purple bucking.


hopup.jpg



Alles waar lucht langs gaat word vervangen, nozzle, cilinder, cilinder head etc etc dit nav wat tips op het forum. Tevens vervang ik de spring en springguide ook, had nog een element m90 en cnc springguide liggen.


Zullen nu ongetwijfeld wat bezoekers denken "wtf waarom..." Groot deel van de lol/hobby zit voor mij in het lekker "pielen", proberen, testen etc. 1 Ding is zeker dit word de strakste cm047c die van "de band is gekomen" ;)
 
Nou daar is die dan....duurde even maar de ris rails is ook binnen. Buitenwerk kunnen af maken, even in elkaar gezet voor eindresultaat, gaat weer uit elkaar, internals zijn nog onder constructie.


Eerst alsnog zelf een houder gemaakt voor de lower handguard


20150201_090708.jpg



Inner barrel vast gezet met 2 spacers (niet op foto) en voorzijde vast gezet. Zit geen speling meer op.


20150201_090742.jpg



Zijkant van de lower handguard zaten nog 2 gaatjes, 1 aan elke kant. Zaten er al in aangezien het een traptrede beschermer was. Deze gevuld met epoxy putty en daarna glad geschuurd.


20150203_234631.jpg



RIS rails afmeten voor boren gaten


20150203_233950.jpg



Na het boren van gaten en gladschuren putty:


20150204_110258.jpg



Tijd voor wat kleur. Demper met plastic primer en handguard met zinc primer. Daarna was het even aanklooien omdat ik de exacte kleurstelling wilde hebben. Innotec Mat Black Body Paint (voor auto's) bleek een perfecte match:


20150204_125153.jpg



20150204_144508.jpg



En het eindresulaat. Komt nog FAB defense angled foregrip, natuurlijk een scope, en van de standaard naar de waffle mags. Als alles binnen is en het binnenwerk ook klaar is zal ik nog 1 keer updaten, daarna staan er nog 2 projecten in de rij, 1 voor mezelf en een opdracht. Indien gewenst kan ik daar ook topics voor maken.


20150204_155525.jpg



20150204_155327.jpg



20150204_155438.jpg



20150204_155342.jpg



 
 
Ik zie de topics graag tegemoet, vind het bijna jammer dat deze klaar is :p