(De-)Hydratatie!!! BELANGRIJK!

Bjorn Groen

Well-Known Member
19 mei 2014
160
56
Trophies
8
Dehydratatie
<font color="#0000ff" size="3"><font color="#0000ff" size="3">
thirstweb.jpg
</font></font>

<font size="3"><p align="left">Een moeilijk woord, maar wel belangrijk bij airsoft (en andere evenementen, natuurlijk...)

<p align="left">
Dehydratatie betekent dat je lichaam te weinig vloeistoffen meer heeft. Dit kan ontstaan tijdens warme, maar ook koude dagen, te weinig drinken en/of bij hoge activiteit.
<p align="left">
We kennen het allemaal wel, de symptomen: droge mond, dorst en in een later stadium een extreem warm gevoel, raar gaan zien en knallende hoofdpijn tot blackouts en flauwvallen.
<p align="left">
Te weinig drinken is gewoon levensgevaarlijk en kan al zeer snel schade aanrichten aan je ingewanden en hersenen, bijvoorbeeld bevangen raken door de hitte en zelfs doodgaan. Mensen die vaak gedehydrateerd zijn, krijgen o.a. ook vaker nierstenen.
<p align="left">
We kunnen er niet genoeg op wijzen en vandaar deze kleine handleiding, want wacht niet tot je dorst begint te krijgen, want dan ben je al te laat! Let vooral op bij warme temperaturen en wanneer je veel beweegt, want dat zorgt er nu eenmaal om veel meer water tot je te nemen. Maar vergis je ook niet in koude temperaturen, want dan moet je lichaam extra werken om je lichaamstemperatuur op pijl te houden en in combinatie met de extra beweging die je doet.
<p align="left">
Als je zeer actief bezig bent zoals bij airsoft, verbruik je ongeveer tussen de 2 a 3 liter water per uur! wat zelfs nog hoger op kan lopen naargelang de temperatuur.
<p align="left">
Denk niet van:"Dit heb ik niet nodig, want ik loop nooit zo veel..." Want de gemiddelde airsofter loopt al gauw heel de dag rond te darren met een kilo'tje of 15 en dat tikt ook ongemerkt aan!
</font><font size="3">Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen die genoeg vloeistoffen tot zich nemen, beter herstellen, betere prestatie en natuurlijk je eigen gezondheid beschermt tijdens en na een zware activiteit (Bron: </font><font face="Times New Roman">American College of Sports Medicine)</font><font size="3"> </font>
De tips!<font size="3"><p align="left">
Gemiddeld kan een lichaam ongeveer 1 liter vloeistof per uur opnemen. Alles wat je meer drinkt in dat uur plas je toch weer uit. Dus je hebt een voorsprongetje nodig, omdat je meer water verbruikt dan dat je tot je kan nemen. Dus begin 1 a 2 uur voor een evenement vocht tot je te nemen en drink dan 1 a 2 liter.
<p align="left">
Tijdens de activiteit, drink zovaak als je kan en probeer ongeveer 0,25liter per kwartier te drinken, Lig je even stil? DRINK... Loop je even op een dood moment door het veld... DRINK!
</font>
Flask_Canteen_front.jpg

<font size="3"><p align="left">Zorg dat je altijd genoeg gekoeld water bij hebt en denk daarbij aan Camelbak's, Drinkflessen, of gewone flesjes, zorg dat je altijd meer bij hebt dan dat je minimaal nodig hebt.
</font>
camelbak-armorbak-007.jpg

<font size="3"><p align="left">Onderstaand is een klein tabelletje wat van belang kan zijn, hoeveel je moet drinken naar gelang de duur van de activiteiten.
<p align="left">
0 - 1 uur beweging, ongeveer 0,5 tot 1 liter

<p align="left">1 - 2 uur beweging, ongeveer 0,5 tot 1,5 liter
<p align="left">
2 - 3 uur beweging, ongeveer 1,25 tot 1,5 liter

<p align="left">
3 - 4 uur beweging, ongeveer 2 tot 3 liter

<p align="left">
4+ uur, minimaal 4 liter in totaal.

<p align="left">
Vergeet natuurlijk ook niet om op tijd te eten en zorg dat je een candy-bar of dextro-Energy bij je hebt. Ook zout tot je nemen zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht vasthoud. Koffie daarintegen is juist weer vochtafdrijvend en kan dan beter gemeden worden.
<p align="left">
Hou ook je medespelers in de gaten! Waarschuw ze op tijd! Zorg er ook altijd voor dat je weet wie er een hulpverlener is op de locatie of roep zo snel mogelijk professionele hulp in, mocht er iemand onderuit gaan!

<p align="left">
Zoals ze in het leger altijd zeggen, drink net zo veel totdat je pis eruit ziet als water en niet meer geel is, DAN DRINK JE GENOEG!
<p align="left">


<p align="left">

<p align="left">Bronnen: Ultimate direction, US College for Sport Medicine, Wikipedia
</font><font size="3">Foto's: </font><font color="#0000ff" size="3"><font color="#0000ff" size="3">http://www.bootprints.com</font></font><font size="3">, </font><font color="#0000ff" size="3"><font color="#0000ff" size="3">www.milspecmonkey.com</font></font><font size="3">, </font><font color="#0000ff" size="3"><font color="#0000ff" size="3">www.militarymart.co.uk</font></font>
Tekst: Björn Groen
<p align="left">
 
supper artikel. word vaak vergetn bij beginnen met de sport dat je ook drinken mee veld in moet nemen.Ik zelf drink gewoon te weinig als ik flesjes heb. Ben daarom over gegaan op camelbag waardoor ik veel meer drink en geen hoofdpijn halverwege de dag meer heb.
 
Ik heb deze geript uit het handboek militair. Als je met dit weer gaat spelen ben je echt veel kwijt!
IA9A7Cp.jpg
 
Goed overzicht. Die tabellen zijn ook heel handig.
Doorgaans drink ik ook dik een liter per uur in de sportschool.

De eerste keer dat ik daar heen ging Had ik de volgende dag gewoon een kater omdat ik achteraf stopte met hydrateren.

Ook na het evenement Is je lichaam nog druk bezig en heeft bij het rusten na een drukke dag ook nog extra vocht nodig. Drink achteraf dus ook genoeg ookal zit je als een zak aardappelen op de bank.
 
Hoe relevant is het, WAT je drinkt?

Heb nu sinds kort een hydration carrier met water maar dronk normaal altijd AA energie drink..
 
Veel suiker drinken is erg slecht. Een AA is niet erg maar er vier naar binnen stouwen tijdens een skirm is al wat minder. Vooral goed om erna een te drinken om alles aan te vullen. Teveel suiker zorgt er ook weer voor dat je dorst krijgt.
 
Dankjewel voor de info. Afgelopen zondag 4,5 liter weg gewerkt en nergens last van. Foi was het warm op Veluwe Airsoft. Suiker en Zout is ook belangrijk. Ik had wat appels (suiker) mee en Bifi worstjes (zout). 
 Zal t even aan mn maten doorsturen voor komende zaterdag @ Unit13. Dank nogmaals!
 
Ben laatst uitgedroogd geweest tijdens het post bezorgen dankzij mijn eigen stommiteit en het is absoluut geen pretje. Denk je eens in hoe het voelt om droge kots eruit te persen... :p Brandende/geïrriteerde keel als gevolg. 
 
hmm, vandaar dat tijdens de team training ik niet vooruit te branden was. Heb op de hele dag net 1,5 -2 liter water gedroken!
 
Ik heb ook niet veel meer dan 2 liter gedronken Rick en bij mij viel dat heel erg mee.
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe fanatiek je bent en het eten en drinken van de dag/ avond er voor.
Zoals zaterdag ben je wel bezig geweest maar er zijn ook zat onderbrekingen geweest en wat het speel tempo niet super hoog waardoor die 4,5 liter ook niet echt nodig was voor ons.


Greetings
 
Ieder lichaam heeft een ander vocht management, ik drink max 1 liter anders ga ik over mijn nek.
 
Ook ik heb op de dag maximaal 2.5L gedronken. Dat is de max van mijn camelbag en die was leeg.
Ik had geen dorst, hoofdpijn en of andere klachten. Idd ieder lichaam is anders.