DMR hoe en wat?

yannick-hurks

Well-Known Member
21 dec 2014
307
29
Trophies
6
Hallo

Wat is nou eigenlijk het voordeel van een DMR ten opzichte van een gewone aeg ?

Mag je met meer fps schieten of juist niet of is het gewoon een AEG met alleen n single fire optie ?

Gr

Op sommige velden in NL mag je daarmee tot maximaal 450 fps schieten, mits je kan aantonen dat je replica enkel en alleen single-fire schiet. Bij sommige velden moet er zelfs een vertraging op je trekker zitten van 2 seconden.

Het is dus een voor en een nadeel 450 fps, maar geen auto.

Hoewel de meeste airsofters die ik ken meestal toch al alleen maar enkelschots schieten.

Als je een EAG hebt met 450fps of een met 360fps. Er zal niet veel verschil inzitten. Een delay trigger moet je ook niet willen.

Als je een EAG hebt met 450fps of een met 360fps. Er zal niet veel verschil inzitten. Een delay trigger moet je ook niet willen.

Kennelijk zou het wel de moeite waard kunnen zijn lijkt me. Anders zouden ze er geen regels voor optuigen en zou niemand zo'n ding bouwen. ;)

Dat is waar. Maar met een 2 seconden delay heb je toch echt wel een dik nadeel. Ik kan mij slecht voorstellen dat je dan effectiever bent op het speel veld. Als de dmr speel style je echt aanspreekt dan is het een ander verhaal.

Met die (belachelijke) 2 sec delay heeft een dmr weinig zin, gelukkig is er maar 1 veld die dat toepast.

Het voordeel van een DMR is natuurlijk dat deze een stuk verder schieten. Een Designated Marksman (scherpschutter) is gewoon een soort sluipschutter op de frontlinie, een "normale" infanterist die verder en nauwkeuriger kan schieten. 

En natuurlijk is een mooie DMR ook gewoon supervet. 

Dus als ik wil gaan snipen kan ik beter beginnen met n dmr ?

Dat ligt allemaal aan wat je zelf wil. Ik persoonlijk zou eerst een DMR rol willen. Aangezien dat toch wat meer actie bevat lijkt mij. Maar als jij graag ergens met een ghillie suit ligt te wachten op dat ene perfecte schot. Dan is dat jouw keuze.

Er is geen perfecte rol. Iedereen heeft zijn eigen stijl, eigen voorkeur. 

@yannick

Nee. Als je dat doet moet je direct technisch bezig om je repilca om te bouwen naar een EAG die alleen maar single schieten kan. Daar naast kan je ook nog een mosvet installeren voor 2 seconden delay. Dat is in mijn ogen niet fijn als je nog moet beginnen met airsoft.

@RoelTheWorld

Het voordeel van een DMR is natuurlijk dat deze een stuk verder schieten.

Je mag idd meer FPS hebben maar dat betekend nog niet dat je meer range gaat halen. Als je een normale EAG voorziet van een goeie R-hop zal er wijnig verschil zijn. Daar naast zijn er talloze andere factoren die je range bepalen. 

Als we @doron erbij halen kan hij wellicht wat licht schijnen op deze situatie. Ik meen dat hij een DMR had.

FPS schijnt zoals Roelof zegt, niet bijzonder veel bij te dragen aan range. Die grofweg 100 FPS meer levert niet ineens een bereik op van 80 meter als ik het goed heb. 

Had @campesteijn ook niet een DMR sinds kort? 

Een DMR is leuk wanneer je weet wat je technisch aan het doen bent. Probleem is eigenlijk dat je met een beetje know-how alle replica's verder dan de rest kunt laten schieten. De verhoogde FPS is goed voor één ding (eigenlijk twee, maar die valt vanzelf weer weg):

- Met een hogere FPS komen je BBs sneller aan bij je target

- Met een hogere FPS kun je gemakkelijker zwaardere BBs wegschieten. Probleem hiermee is weer dat er geen bio afbreekbare BBs zijn met een gewicht boven de .30 gram. (Valken schijnt .32 Bio BBs te hebben gemaakt, maar heeft daar volgens mij de certificaten nog niet voor)

Je zult dus alsnog vastzitten aan een maximaal BB gewicht van .30 gram.

ER-Hoppen zou een mogelijkheid zijn geweest als je .43 had mogen schieten. Maar daar kom je dus niet. 

Met een hogere FPS kom je heus wel verder.
Een ding klopt echter wel; je moet weten waarmee je bezig bent en de durf (plus financiële middelen) hebben om te experimenteren.
Ook een fatsoenlijke range hebben om te testen is in principe onontbeerlijk. Tot 60/80 meter haalt een goede AEG ook wel, maar hoe schiet je voorbij die afstand? Dat is wat je wilt weten.
Een DMR kan ver, heel ver komen, maar een kant en klaar recept ervoor is er niet.

Je mag idd meer FPS hebben maar dat betekend nog niet dat je meer range gaat halen. Als je een normale EAG voorziet van een goeie R-hop zal er wijnig verschil zijn. Daar naast zijn er talloze andere factoren die je range bepalen. 

Maar als we die R-hop nu ook eens in onze DRM gaan zitten (anders is het natuurlijk appels met peren vegelijken), en alles gelijkwaardig is met onze standaard AEGS.. Dan kom je met die 90 FPS toch wel weer een paar meter verder.

Daarbij durf ik te wedden, dat onze DMR zoals deze nu is (zonder R-hup en widebore, enkel mappleleaf)   %75 van de standaard Snipers onder de €300 er op bereik uit schiet  :D   

En straks gaan de  widebore en R-hop  er nog in, en dan hebben we geen sniper meer in ons team nodig ;)

Maar om antwoord te geven op de TS:

Wat Bart al zegt. Je moet zelf knutsellen en proberen, dus heb je al wel wat technische handigheid / kennis nodig..  Dus als beginner is dit niet aan te raden.

Daarbij heb je ook nog meerdere velden waar een DMR niet eens is toegestaan. Dus je geeft je zelf een beperking mbt de velden die er zijn.

Een mosfet voor de 2 sec delay moet je ook nog aanschaffen (als je op BunkerHill wilt spelen), welke ook zo weer > €25 kost. En ook hiervan, moet je weer weten hoe je het installeerd.

Al met al is DMR een hele mooie classe. Maar ik denk niet aan te raden voor een beginner.

Mocht je er toch voor kiezen om voor een DMR te gaan, neem dan een replica, met een quik spring chance systeem. Hierdoor kun je heel snel je veer vervangen, en van 450 FPS terug naar de 360 FPS Hierdoor kun je op alle velden spelen (zelf CQB / binnen velden. ), en heb je niet perse een mosfet nodig.. Nadeel is dan wel, dat je alleen enkel-schots kan gebruiken.

Ben erg benieuwd naar die dmr eviltwin! Zou ontzettend handig kunnen zijn op sommige momenten op bijvoorbeeld bunker hill, net wat meer range. 

Ik heb nog niet vaak een goede dmr (of sniper wat dat betreft) gezien. 

De enige die me heeft geintimideerd op dat gebied is paul van der wouw met zijn AEG. Niks dmr of sniper ;) 

Samen met posts op US fora waarin wetendchappelijk is berekend dat FPS niet t enige is dat bijdraagt aan range  vandaar dat ik dacht dat t niet heel veel zou bijdragen. I stand corrected wat dat betreft. 

Wij ook :) laatste keer op BH hadden we hem ook al bij ons, maar toen wouden we de prometheus purple bucking proberen, omdat die zo goed word aangeschreven. Maar dat resultaat viel eigenlijk een beetje tegen :(  Eerst volgende keer in een buiten veld, maar snel de maple-leaf proberen :)

Ik heb de mijne nog niet in actie gezien. Binnenkort maar een keer een dagje veluwe airsoft onveilig maken!

<blockquote>Ik heb de mijne nog niet in actie gezien. Binnenkort maar een keer een dagje veluwe airsoft onveilig maken!

Let us know, so we can team up :)  

</blockquote>

Will do!