Domme vragen bestaan niet...

DennisN

Member
31 dec 2018
12
0
Trophies
1
Onder het motto 'domme vragen bestaan niet' heb ik er misschien wel een paar... ;-)

Vandaag mijn eerste replica, de G&G ARP9 binnengekregen en erg blij mee, voelt goed en degelijk aan! Uiteraard meteen batterijen opgeladen om even toestel in werking te zien en daarbij al de volgende vragen, want je wordt wel akelig van sommige horror berichten van de LiPo batterijen.

• Waar dient de zogenaamde charge-bag voor, die ze in de handleiding voorschrijven, ik heb hem namelijk niet...
  • Batterij is nu opgeladen, maar ze zeggen dat als je 'even' niet gaat spelen, je deze beter niet vol opgeladen weg kunt leggen. Hoe nauw luistert dit en kun je eventueel 'dischargen' wat volgens mij weer afgeraden wordt.
  • Moet je batterij uit je replica verwijderen of kun je deze laten zitten en/of ontlaadt deze dan?
Misschien dat ik zondag even bij Ghosttown langs ga voor een skirm, dus mochten er mensen zijn die mij een beetje kunnen inleiden.... :-)

Cheers!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2019-02-12 at 21.10.43.jpeg
    WhatsApp Image 2019-02-12 at 21.10.43.jpeg
    157,4 KB · Weergaven: 242
  • Waar dient de zogenaamde charge-bag voor, die ze in de handleiding voorschrijven, ik heb hem namelijk niet...
  • Batterij is nu opgeladen, maar ze zeggen dat als je 'even' niet gaat spelen, je deze beter niet vol opgeladen weg kunt leggen. Hoe nauw luistert dit en kun je eventueel 'dischargen' wat volgens mij weer afgeraden wordt.
  • Moet je batterij uit je replica verwijderen of kun je deze laten zitten en/of ontlaadt deze dan?

Met charge bag bedoelen ze een lipo safey bag, zoals deze:
https://hobbyking.com/nl_nl/fire-retardant-lipo-battery-bag-230x140mm.html

https://hobbyking.com/nl_nl/fire-retardant-lipo-battery-bag-180x220mm.html

Je kan ene lipo best volgeladen wegleggen. Hij zal echt niet spontaan ontbranden daardoor. Je verhoogt echter wel de levensduur door ene lipo iets te ontladen, namelijk naar de nominaal aangegeven waarde van de lipo. (dus een 7.4V ook echt op 7.4 ipv 8.0 ish als die volledig is opgeladen).

Altijd, altijd haal je een accu uit een replica. Geen uitzonderingen, nada. Buiten dat het onhandig is, want je accu is overal en nergens, ishet ook onveilig. Acus kunnen inderdaad namelijk (veel sneller) ontladen terwijl ze aan een replica zitten. Dus niet doen.

Beide uitersten hebben effect op de levensduur. Volledig ontladen kan er voor zorgen dat je LiPo onbruikbaar wordt. Weet niet of de mosfet van je ARP9 een low battery warning heeft, maar over 't algemeen merk je wel wanneer je LiPo bijna leeg is en verwisseld moet worden.

Je kunt overwegen om een smart charger te kopen, waar een "storage" mode op zit. Hiermee kun je je LiPo's de "ideale" charge geven om ze voor (langere) tijd op te bergen. De iMax B6 van SkyRC is een populaire optie. Er zwerven ook een hoop klonen van deze lader rond die prima werken.

Schijnt inderdaad effect te hebben, al moet ik toegeven dat ik ze nooit effectief ontlaad en al mijn lipo's nog geen problemen vertonen.
Als er na 1/2/3 jaar een op begint te zwellen is het jammer van de nog geen 10 euro die ik weer voor een nieuwe neer leg.

• Leuk
Waarderingen: sherlockzor
Ontladen is ook niet aan te raden nee. Ik laad m'n LiPo's na gebruik op tot een voltage tussen 3.7 en 3.9 volt (geloof dat 3.85 ideaal was) en berg ze vervolgens op tot de volgende skirm. Paar dagen voor de skirm begin ik rustig met het opladen van die dingen en heb nog nooit problemen gehad. Het is inderdaad niet de grootste investering die je kwijt raakt als er een keer eentje stuk gaat.

Ik bedoelde inderdaad het ontladen naar je genoemde voltage. Hier liggen ze soms dus ook met 8.4v opgeslagen, heb er nog geen problemen mee gehad.

Dacht al dat je dat bedoelde! Het draagt allemaal weer bij aan de cycles die je LiPo nog heeft voor ie "af" is. Ik leg m'n LiPo's ook liever opgeladen weg dan dat ik ze ontlaad als ik ze niet gebruikt heb. Ook nooit problemen verder.

Over het algemeen zijn de accu's voor airsoft replica's wat instabieler dan bijvoorbeeld een accu van een telefoon. Het zou dus kunnen dat de accu door verkeerd gebruik kapot kan gaan of in de fik vliegt. Ik heb persoonlijk nog nooit een verhaal heb gehoord over een accu die bij iemand thuis in de fik is gevlogen, maar wel bij iemand op het veld in zijn replica. Het is dus aan te raden om je accu's met zorg te behandelen (wat je ondertussen al te horen hebt gekregen).

De charge-bag dient meer als een soort verzekering dat er niks fout kan gaan tijdens het opladen / het opslaan van de accu. Wanneer de accu explodeert of ontvlamt, dan zit hij in een brandwerend (volgens mij eerder brandvertragend) zakje. Ik heb persoonlijk 2 van deze zakjes: een voor het opladen en de ander voor het opslaan.

Ps. Leuke replica trouwens, ga je nog voor een Red dot? :)

Bedankt weer allemaal. Zoals ik het lees loopt het allemaal wel los en een nieuwe batterij is inderdaad geen aderlating... ;-)

Ps. Leuke replica trouwens, ga je nog voor een Red dot? :)

Nog niet, ik ben mijn gehele uitrusting compleet aan het maken. Heb al even genoeg uitgegeven, dus die red dot komt nog wel een keer... :-P