Zoals belooft een review van mijn pas gekregen budgetbuks van Double Eagle,de M89A.(hierna genoemd als D.E.)
In eerste instantie was ik aangenaam verrast door de compleetheid en materiaalkeuze.
Ik verwachtte plastic risrails o.a.
En had ook twijfels over de verstelbaarheid van de iron sights.
Maar die vrees bleek ongegrond.
Keurige alu risrails en keurig af te stellen iron sights deden mijn moed toenemen.
Ook toen bleek dat de magazijnen heerlijk strak in de magwell bleken te passen.
Wel wat speling op de buttstock maar niet onnodig veel en alleen als je hem losmaakt om te verstellen.
Al met al leek het in eerste instantie een ongelooflijk aanbod,dit apparaat voor het geld dat je ervoor kwijt bent.
In eerste instantie dus.
Helaas bleek al gauw waarom de buks zo goedkoop is.
Want bij mijn eerste schiettests bleek de FPS wel heel erg te varieren.
Van 280 tot zelfs uitschieters van 410!
De hop-up bleek ook al kuren te vertonen want zelfs met maximale hop doken de BB's als een duikboot die een torpedojager gezien heeft.
Tijd om de gearbox eens open te gooien.
Juist.
Het vet komt uit alle hoeken en gaten.
Let ook op de body,die glimt van de vettigheid.
De hop-up kamer ook vol met vet,daardoor doken de BB's dus.
Maar dat is nog wel wat aan te doen,beetje ontvetter over alles heen.
Is geen overbodige luxe lijkt mij.
En dan zal hij waarschijnlijk wel redelijk tot goed schieten.
Jammer dan in mijn geval,ik heb hier (hopelijk voor D.E.) een maandagmorgen replica.
Want nadat ik verder ben gaan kijken kwam ik deze misere tegen.
De zuigerkop zoals hij nieuw uit de gearbox kwam.
En dit deed dat met de cilinder.
Krassen als de Grand Canyon!
Dat betekent dus een nieuwe zuigerkop en een nieuwe cilinder.
Jammer dat de garantie vervalt zodra je de gearbox openmaakt.
Maar hoe kom je hier anders achter???
Afijn,verder met klagen dan maar.
5 X vastgehouden en weg is uw verflaag.
En dat geld dus voor de gehele body.
Wat voor verf gebruiken ze daar in "good old" China???
Vingerverf?
Nog een klein puntje; overal aan de body scherpe,onafgewerkte naden en randen.
Maar ook in de gearbox.
En dan valt ook het motorrondsel op op negatieve wijze.
Die zit gewoon los op de motoras.
Geeneens een schroefje als borging,sterker nog; dat kan niet eens want er zit geen gaatje voor geboord in het tandwieltje.
Nog niet eerder meegemaakt.
Nu had ik al een voorgevoel over deze puddingbuks dus had ik al wat upgrades besteld.
Maar daar ga ik het dus niet mee redden.
Ik heb verder vandaag de rest van de buks uit elkaar genomen tot op de laatste schroef om de boel met thinner te ontdoen van de smurrie die voor verf door moet gaan en toen kwam ik nog een geintje tegen.
Een stukje van de loop bleek afgebroken te zijn.
Het betreft een opstaand blokje dat het grendelmechanisme hoort te stoppen na de Heckler&Koch-slap.
Dat gaat dus maar 1 X.
Tssss!
Wel,als ik alles zo eens samenvat dan moet ik toch concluderen dat ik de M89A van D.E. in geen enkel geval aan ga raden aan wie dan ook.
Behalve als je,net als ik,bereid bent om een aanzienlijk bedrag aan upgrades uit te geven en van sleutelen houdt.
Ik geef even een indicatie van de kosten van de upgrades.
E&L Piston,Silent pistonhead en silent cilinderhead; €14,66.
Classic Army cilinder type 2; €12,68.
Dat zijn de eerste noodzakelijke onderdelen.
Maar ik betwijfel nu de rest van het geheel dus ben ik nog een stap verder gegaan te weten;
Element veren setje voor type 3 gearbox; €2,35.
Element metalen spring-geit met ballen; €7,07.
Element metalen kogellagers 6 mm; €8,36.
Airsoft Engineering nozzle; €3,32.
Tornado 6.03 precision barrel 229 mm; €14,75. (let op! deze loop is eigenlijk te lang maar ik heb er nog een silencer opgezet)
Guarder polycarbonade tappet plate; €6,91.
Guarder revolution high speed motor; €30,69.
Voor de noodzakelijke upgrades ben je dus €27,34 kwijt.
Dat valt op zich nog wel mee.
Maar bedenk wel dat je dan voor het totaalbedrag ook een beter merk UMP kan kopen.
En met wat ik kwijt ben aan totale kosten om alleen het binnenwerk op te knappen kan je nog een M89A van D.E. erbij kopen.
Dus is dit een dikke MISS om in het jargon van Skirm magazine te blijven.
Deze review krijgt uiteraard een vervolg als ik alle onderdelen binnen heb en gemonteerd.

In eerste instantie was ik aangenaam verrast door de compleetheid en materiaalkeuze.
Ik verwachtte plastic risrails o.a.
En had ook twijfels over de verstelbaarheid van de iron sights.
Maar die vrees bleek ongegrond.
Keurige alu risrails en keurig af te stellen iron sights deden mijn moed toenemen.
Ook toen bleek dat de magazijnen heerlijk strak in de magwell bleken te passen.
Wel wat speling op de buttstock maar niet onnodig veel en alleen als je hem losmaakt om te verstellen.
Al met al leek het in eerste instantie een ongelooflijk aanbod,dit apparaat voor het geld dat je ervoor kwijt bent.
In eerste instantie dus.
Helaas bleek al gauw waarom de buks zo goedkoop is.
Want bij mijn eerste schiettests bleek de FPS wel heel erg te varieren.
Van 280 tot zelfs uitschieters van 410!
De hop-up bleek ook al kuren te vertonen want zelfs met maximale hop doken de BB's als een duikboot die een torpedojager gezien heeft.
Tijd om de gearbox eens open te gooien.
Juist.

Het vet komt uit alle hoeken en gaten.

Let ook op de body,die glimt van de vettigheid.

De hop-up kamer ook vol met vet,daardoor doken de BB's dus.
Maar dat is nog wel wat aan te doen,beetje ontvetter over alles heen.

Is geen overbodige luxe lijkt mij.
En dan zal hij waarschijnlijk wel redelijk tot goed schieten.
Jammer dan in mijn geval,ik heb hier (hopelijk voor D.E.) een maandagmorgen replica.
Want nadat ik verder ben gaan kijken kwam ik deze misere tegen.


De zuigerkop zoals hij nieuw uit de gearbox kwam.
En dit deed dat met de cilinder.

Krassen als de Grand Canyon!
Dat betekent dus een nieuwe zuigerkop en een nieuwe cilinder.
Jammer dat de garantie vervalt zodra je de gearbox openmaakt.
Maar hoe kom je hier anders achter???
Afijn,verder met klagen dan maar.
5 X vastgehouden en weg is uw verflaag.

En dat geld dus voor de gehele body.
Wat voor verf gebruiken ze daar in "good old" China???
Vingerverf?
Nog een klein puntje; overal aan de body scherpe,onafgewerkte naden en randen.
Maar ook in de gearbox.
En dan valt ook het motorrondsel op op negatieve wijze.
Die zit gewoon los op de motoras.
Geeneens een schroefje als borging,sterker nog; dat kan niet eens want er zit geen gaatje voor geboord in het tandwieltje.

Nog niet eerder meegemaakt.
Nu had ik al een voorgevoel over deze puddingbuks dus had ik al wat upgrades besteld.

Maar daar ga ik het dus niet mee redden.
Ik heb verder vandaag de rest van de buks uit elkaar genomen tot op de laatste schroef om de boel met thinner te ontdoen van de smurrie die voor verf door moet gaan en toen kwam ik nog een geintje tegen.
Een stukje van de loop bleek afgebroken te zijn.
Het betreft een opstaand blokje dat het grendelmechanisme hoort te stoppen na de Heckler&Koch-slap.
Dat gaat dus maar 1 X.
Tssss!
Wel,als ik alles zo eens samenvat dan moet ik toch concluderen dat ik de M89A van D.E. in geen enkel geval aan ga raden aan wie dan ook.
Behalve als je,net als ik,bereid bent om een aanzienlijk bedrag aan upgrades uit te geven en van sleutelen houdt.
Ik geef even een indicatie van de kosten van de upgrades.
E&L Piston,Silent pistonhead en silent cilinderhead; €14,66.
Classic Army cilinder type 2; €12,68.
Dat zijn de eerste noodzakelijke onderdelen.
Maar ik betwijfel nu de rest van het geheel dus ben ik nog een stap verder gegaan te weten;
Element veren setje voor type 3 gearbox; €2,35.
Element metalen spring-geit met ballen; €7,07.
Element metalen kogellagers 6 mm; €8,36.
Airsoft Engineering nozzle; €3,32.
Tornado 6.03 precision barrel 229 mm; €14,75. (let op! deze loop is eigenlijk te lang maar ik heb er nog een silencer opgezet)
Guarder polycarbonade tappet plate; €6,91.
Guarder revolution high speed motor; €30,69.
Voor de noodzakelijke upgrades ben je dus €27,34 kwijt.
Dat valt op zich nog wel mee.
Maar bedenk wel dat je dan voor het totaalbedrag ook een beter merk UMP kan kopen.
En met wat ik kwijt ben aan totale kosten om alleen het binnenwerk op te knappen kan je nog een M89A van D.E. erbij kopen.
Dus is dit een dikke MISS om in het jargon van Skirm magazine te blijven.
Deze review krijgt uiteraard een vervolg als ik alle onderdelen binnen heb en gemonteerd.