Een mosfet om de boel heel te houden en toch ging het stuk.

Tri Shot

Well-Known Member
22 mrt 2015
332
163
Trophies
10
Zo vandaag even een kant en klaar Mosfet kitje geplaatst in mn Sten, maar dat ging niet zoals bedoeld. Had de mosfets gekocht omdat ik nu in mn sten een Li Po 11.1 heb. E.e.a. voor een hogere fire rate. Goed geprogrammeerd op nr1 LiPo 11.1

Ik had de mosfet in huis gehaald om de boel juist heel te houden. Maar na een paar keer vuren. Deed ie vrijwel niks, werd de accu warm en de bekabeling. Ook zag ik wat rook uit de Sten komen. Brrrr..... Heb de mosfet maar verwijderd. Gearbox open gemaakt. Vette bagger uit Azie verwijderd ( die duwen zo'n ding vol met vette troep. Morgen een mooie High Torque motor monteren en een piston met metalen vertanding. Ook een mooie RVS nozzle. Vandaag alles netjes ingevet en goed geshimmed. Ook de kunstof busjes door metaal vervangen.

Had tot nu toe alleen ervaring met een V3 gearbox. Deze is weer een beetje anders. De tandwielen zijn wel van een veel hogere kwaliteit staal dan in mn vorige Cyma AK. Die leken wel van gietijzer. Die Swiss Arms mosfet setjes gaan mooi terug. Had er ook 1 voor mn MP40 besteld maar ik begin er niet aan om hem daar ook in te monteren.

Hoewel ik denk dat de bak met al zn vette zooi en wellicht de standaard motor de problemen hebben veroorzaakt. Wel raar de Sten schoot vorige week nog als een malle en is nog heel erg nieuw.

xWC1ZLc.jpg
[/img]

Zexf5d1.jpg


2U6MXdv.jpg
 
Wat voor soort aansluitingen heb je op de bedrading zitten? Dit kan namelijk ook nog verschil maken.
 
Hoi plug en play kitje van Swiss Arms. komt tussen motor en trekker met 2 stekkertjes. Simpele eenvoud. Geeft dan een full auto schot van 5 of 6 rounds per schot.
 
Plug en play (ik gok standaard?) zal Tamiya zijn... Ik zou toch gaan kijken naar Deans of XT-60 connectoren om er zeker van te zijn dat ze de constante lading van 11.1v gaan trekken. Verder weet ik ook niet wat er nog meer nodig is om 11.1v te kunnen (blijven) gebruiken... maar het zou best kunnen dat de bedrading ook een upgrade had kunnen gebruiken.
 
Jefftron mosfet kopen met bedrading. Degene die puur voor trigger contacts zijn kosten 25 euro max. Hoef je alleen nog een connector, motor contacten en aan het trigger board te solderen. Ik ga het zelf ook doen alleen zet er nog een 25 A zekering tussen. Lijkt me trouwens een V6 gearbox of niet? Oeh en welke motor gaat erin? Puur interesse :D.
 
Een mosfet zonder de triggers te beschermen (hard wire) gaat niets verhelpen.

Zoals hierboven, koop er een inclusief bedrading (en liever nog 1 welke de trigger unit vervangt) dan heb je direct electronische trigger (hogere response!) en zit je direct op DEANS. Enkel je lipo om solderen en GOGOGO

Denk hierbij aan Jefftron, ASCU en of Nuke.

Succes!
 
Rebelattack;20330 zei:
Jefftron mosfet kopen met bedrading. Degene die puur voor trigger contacts zijn kosten 25 euro max. Hoef je alleen nog een connector, motor contacten en aan het trigger board te solderen. Ik ga het zelf ook doen alleen zet er nog een 25 A zekering tussen. Lijkt me trouwens een V6 gearbox of niet? Oeh en welke motor gaat erin? Puur interesse :D.

Volgens de leverancier ( Taiwangun ) is het een V7 bak. De motor is een Tornado F1 High torque. Ik dacht lekker makkelijk. stekkertje stekkertje. Dus niet.
 
Doron;20333 zei:
Een mosfet zonder de triggers te beschermen (hard wire) gaat niets verhelpen.

Zoals hierboven, koop er een inclusief bedrading (en liever nog 1 welke de trigger unit vervangt) dan heb je direct electronische trigger (hogere response!) en zit je direct op DEANS. Enkel je lipo om solderen en GOGOGO

Denk hierbij aan Jefftron, ASCU en of Nuke.

Succes!
Dit gaat een beetje voorbij aan mijn parate kennis hahah. Heb met mn vorige AK ook goed kunnen skirmen. Lipo 11.1 High torque motor, bak geupgrade. Metalen piston etc. Dat is wat ik nu ook weer ga doen met deze Sten. Maar dat was ik dus eigenlijk niet van plan om nu te doen. Zucht....
 
Tri Shot;20338 zei:
Rebelattack;20330 zei:
Jefftron mosfet kopen met bedrading. Degene die puur voor trigger contacts zijn kosten 25 euro max. Hoef je alleen nog een connector, motor contacten en aan het trigger board te solderen. Ik ga het zelf ook doen alleen zet er nog een 25 A zekering tussen. Lijkt me trouwens een V6 gearbox of niet? Oeh en welke motor gaat erin? Puur interesse :D.

Volgens de leverancier ( Taiwangun ) is het een V7 bak. De motor is een Tornado F1 High torque. Ik dacht lekker makkelijk. stekkertje stekkertje. Dus niet.

Je hebt helemaal gelijk en nee dat werkt wel voor programma's en burst maar niet om je trigger contacts te bewaren en helpt ook niet als er een tamiya aan zit :(.
 
Vandaag bestelling gedaan bij Taiwangun. :

Alu piston opengewerkt met 14 stalen tanden.
Alu piston head met bearing,
One piece stainless steel cylinder met vaste head.
Alu nozzle met O ring
Infinite torque up motor.
En een reinforced tappet plate

Zelf al vervangen de plastic spring guide voor een metalen met bearing
Alle kunststof bushes voor metaal.
Shims en nette grease.

Dus moet goed komen met de Sten !
 
Tri Shot;20398 zei:
Rebelattack;20395 zei:
Waarom full teeth piston?
Het lijkt mij beter alle tanden van metaal te doen dan maar enkele En voor de prijs maakt het ook niks uit.

Je moet ergens iets inbouwen wat langzaam kapot zal gaan, liever de piston vervangen met een 8 euro SHS half teeth dan de gears, hoop dat je dan alles goed shimt en aoe corrigeert. Zo lang je onder de 360 FPS blijft is het ook niet echt nodig om full teeth te gaan.
 
Ik denk dat het wel een verstandige keus is. (Mits goed uitgelijnd) hij wil een setup bouwen die 11.1 kan hebben, een plastic piston zal als een jekker gaan slijten. Zeker met een high torque motor die telkens de sector gear hard tegen die eerste tand aan laat beuken.
 
Ik luister en leer weer e.e.a. hahah dank heren ! Ik dacht dat het hoe dan ook beter was om voor een stalen vertanding te kiezen.
 
Sander;20401 zei:
Ik denk dat het wel een verstandige keus is. (Mits goed uitgelijnd) hij wil een setup bouwen die 11.1 kan hebben, een plastic piston zal als een jekker gaan slijten. Zeker met een high torque motor die telkens de sector gear hard tegen die eerste tand aan laat beuken.

Het snel slijten van de plastic piston pick up teeth zal ook alleen weer zijn als de AOE niet goed wordt gecorrigeerd. Ik ben het voor de rest niet met je eens en het internet ook niet echt. Dan weer de vraag waarom een aluminium piston?

Paar quotes:

"Aluminum pistons are probably just as bad as polycarbonate due to the fact that they basically absorb very little energy upon impact. However due to the increased overall weight of aluminum vs. plastic, manufacturers have to swiss cheese them and lighten them in every possible way, leading to reduced strength. Coupled with the fact that most aluminum pistons are most certainly cast and prone to "bubbles", they will not handle shear and impact forces well. 90% of failures on aluminum pistons occur on the pickup tooth from it simply not being able to withstand these forces. "

"Conclusion

With any piston, you should correct your angle of engagement, either via washers on the piston head or with a sorbo pad on the cylinder head. But ultimately the piston should be considered a wear item and it should expect to be replaced at some point in time. "

Source: http://www.airsoftstore.ca/index.php?main_page=page&id=5

Ze geven hier ook aan dat zowel een full teeth als een half teeth nadelen heeft en voordelen.
 
Wat bedoel je met full en half teeth? Full metal of half metal? Of zoals standaard de breedte van de tanden?

Bij een gewone 2 cell lipo zal de pick-up teeth niet zo snel slijten dus hoeft de aoe niet 100% te zijn.
Bij een 3 cell lipo komt iets meer geweld kijken en is het wel handig als alles goed in balans is.
Een plastic/polymeer piston zal zeer snel gestript worden zelfs als de aoe goed is.

Maar alles valt of staat bij een gearbox die goed inelkaar gezet is. Aangezien de 3 cell lipo wel doordrukt als er iets niet goed zit.
 
Sander;20406 zei:
Wat bedoel je met full en half teeth? Full metal of half metal? Of zoals standaard de breedte van de tanden?

Bij een gewone 2 cell lipo zal de pick-up teeth niet zo snel slijten dus hoeft de aoe niet 100% te zijn.
Bij een 3 cell lipo komt iets meer geweld kijken en is het wel handig als alles goed in balans is.
Een plastic/polymeer piston zal zeer snel gestript worden zelfs als de aoe goed is.

Maar alles valt of staat bij een gearbox die goed inelkaar gezet is. Aangezien de 3 cell lipo wel doordrukt als er iets niet goed zit.

Als in full metal rack vs half metal rack. Ik denk dat bijvoorbeeld een lonex red net zo lang mee gaat als het niet langer is, als een full metal rack piston. Okey ja een piston pick up teeth die van een zacht plastic is gemaakt zal snel strippen in hogere RPS builds, maar als je gewoon een goede kwaliteit piston koopt dan maakt dat niet heel veel uit of je full metal rack of half metal rack gaat. Je kan inderdaad een full metal rack kopen en goed corrigeren en nergens last van hebben qua slijtage. Uiteindelijk heb ik dan liever dat ik om de zoveel jaar een piston moet vervangen dan dat ik een nieuwe gear set moet kopen omdat mijn sector gear tanden zijn afgebroken. Zoals ik al zei ik denk dat als je investeert in een Lonex Red piston dat die dan net zo lang mee gaat als een full metal rack. En dit is mogelijk een gek idee, maar ik denk zelfs dat de klap van het oppakken van de piston door de sector gear niet eens het grote probleem hoef te zijn, maar dat mogelijk het slippen ervan bij sterke veren het meer doet slijten.

Ach ja ik kan ook compleet fout zitten en dan hoor ik graag wat de ervaring is van Trishot dan leer ik daar ook weer meer van.
 
Ik denk dat een full metal langer mee gaat. Daarbij heb je het nu ineens over een lonex piston terwijl het net nog een shs 8 euro dingetje was. :wink:

Ik heb nu 3 jaar een lonex red in gebruik, eerst in mijn m4 daarna in mijn sig gepletterd. En die begint aardig slijtage te vertonen. De metal teeth daarvan zijn onaangetast.
Ik draai alleen 2 cell lipo's dus vind ik 3 jaar best netjes.
Met een 3 cell (wat de build van de TS is of gaat worden) zal die levensduur aanzienlijk verkort worden.
 
Sander;20411 zei:
Ik denk dat een full metal langer mee gaat. Daarbij heb je het nu ineens over een lonex piston terwijl het net nog een shs 8 euro dingetje was. :wink:

Ik heb nu 3 jaar een lonex red in gebruik, eerst in mijn m4 daarna in mijn sig gepletterd. En die begint aardig slijtage te vertonen. De metal teeth daarvan zijn onaangetast.
Ik draai alleen 2 cell lipo's dus vind ik 3 jaar best netjes.
Met een 3 cell (wat de build van de TS is of gaat worden) zal die levensduur aanzienlijk verkort worden.

Prima een SHS nylon half rack gaat denk ik ook lang genoeg mee, ik ga hem zelf gebruiken dus zal wel zien hoe lang hij mee gaat in een 18:1 met high torque motor set up en anders switch ik naar de full rack die ik per ongeluk had besteld en dan testen we die :). Ik denk dat er voor beide wel wat te zeggen is waarom de ene een full over een half rack prefereert, zoals in high RPS (DSG 35+ RPS) of high FPS builds liever een full rack, maar ik denk ook dat zowel een half rack als een metal rack beide bijna net zo lang mee gaan in de gemiddelde build met 360 FPS en een 2 of 3 cell lipo. Mits de kwaliteit van beide pistons goed zijn en er wordt gezorgd dat er geen premature engagment is en de AOE is gecorrigeerd. Ik denk echter dat bij een half rack je de slijtage langzaam zult zien opdagen en dus op tijd kan handelen en dat het bij een full metal plotseling is en daardoor mogelijk catastrofistisch voor andere onderdelen.

Ik kan het echter niet bevestigen of ontkrachten doordat ik te weinig ervaring heb en ga hiervan ook uit wat de algemene mening is op het internet en ik het dus eens ben met de argumenten en ervaring die hier wordt gedeeld. Zoals ik al zei ik hoor graag Trishot zijn ervaring daar wordt iedereen dan slimmer van :).

Edit: ik heb hier even de tijd voor genomen om een goed gestructureerd stuk te schrijven ipv te snel te willen reageren en daarbij foute, onaardige of domme opmerkingen te maken.