Eerste AEG

joostthetoast

Member
10 jan 2017
10
4
Trophies
2
Hallo heren,

Binnenkort ben ik volgens de wet meerderjarig (18), dat betekent dus natuurlijk het NABV lidmaatschap aanvragen! Graag zou ik zo spoedig mogelijk lid zijn ;).

Maar, om te airsoften heb je een airsoft apparaat nodig...
Zelf zat ik te denken hoe vet een sniper zou zijn. Na wat onderzoek op het internet werd het steeds minder vet, gezien de benodigde kennis van dingen als: hop-up's, BB's en noem maar op. Dat valt dus af...

Toen, als bijna elk ander airsofter ben ik op het idee gekomen een AEG te kopen (natuurlijk nadat ik mijn NABV pas heb). Ik heb al wat langer research gedaan enzovoort naar eventuele winkels. Toen ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen mijn eerste AEG bij Gunfire.pl te kopen.

Maar wat een keus! Gelukkig heb ik mijn weg kunnen banen door het oerwoud van: merken, gearboxes, etc. ; toen zag ik eigenlijk een apparaat wat mij al langer wel een vet apparaat leek, dat was namelijk een MK12 replica van Specna Arms, de SA-B14. (http://gunfire.pl/product-eng-1152205882-SA-B14-KeyMod-12-Carbine-Replica.html).

De SA-B14 leek mij vet omdat het een wat langer apparaat is (ik ben toch nog een beetje verbonden aan het marksman gedeeldte), maar ook omdat ik niet echt een fan ben van de M4 en AK modellen. Ik had ook nog even naar de AUG A3 en de P90 gekeken (bull-pup), die zien er goed uit, maar technisch nog niet echt een goede uitvoering van gezien. Uiteindelijk vond ik het MK12 model toch het mooiste er uit zien, en heb van veel video's gehoord dat Specna Arms een goed merk is om mee te beginnen. Vandaar dat ik dan voor de SA-B14 heb gekozen.

Het leek mij een goed apparaat om mee te beginnen, alleen jammer genoeg is er weinig over te vinden op het internet. Voor zover ik kon zoeken was er één Frans youtube filmpje over online (gelukkig kan ik wat Frans). De Fransman was eigenlijk wel erg positief over het apparaat en zeker daarom zie ik het nog meer zitten.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen:

Heeft een van jullie ervaring met de Specna Arms SA-B14 en zo ja, hoe zou je die beschrijven?
En wat vinden jullie van de SA-B14 als eerste keuze?

Ik zou graag jullie meningen horen!

Met vriendelijke groet,

Joost

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Niels
Dag Joost! Welkom in de Airsoft wereld!
Allereerst: Top dat je research doet en netjes volgens de regels omgaat met ''onze'' sport. Dit wordt zeer gewaardeerd.
Ten tweede : In den Airsoft wereld hebben we het eigenlijk nooit over een w@pen, maar over een replica of AA = Airsoftapparaat.
En als allerlaatst..Ik ben zelf niet zo van het Amerikaanse spul, maar de NATO vertegenwoordiging hier zal je vast een goed antwoord kunnen geven.

Have fun!

Dag Joost! Welkom in de Airsoft wereld!
Allereerst: Top dat je research doet en netjes volgens de regels omgaat met ''onze'' sport. Dit wordt zeer gewaardeerd.
Ten tweede : In den Airsoft wereld hebben we het eigenlijk nooit over een w@pen, maar over een replica of AA = Airsoftapparaat.
En als allerlaatst..Ik ben zelf niet zo van het Amerikaanse spul, maar de NATO vertegenwoordiging hier zal je vast een goed antwoord kunnen geven.

Have fun!

Privet comrade! ;)

Bedankt! Ik heb het gelijk even verbeterd!

Zelf ben ik vrij neutraal in mijn keuze, maar ik vind in dit geval dat model er beter uit zien.

In ieder geval, bedankt voor je warm welkom!

Met vriendelijke groet,

Joost

• Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Welkom Joost.

Goed om te horen dat je al wat voor werk hebt gedaan.

Kan ik je nog overhalen om voor de L85 bull-pup te kijken? :-) kost alleen wel rond de €390
Heb zelf al 3 jaar de ICS L85A2 en ben er nog steeds zeer tevreden mee.
Het voordeel van dit merk/ model is het gemak om bij alle belangrijke onderdelen te komen en het feit dat er een Cd mee word geleverd met instructies hoe je de replica uit elkaar kan halen en weer in elkaar moet zetten.

Nou ja succes met je nieuwe (dure) hobby

Greetings

Welkom!

...omdat ik niet echt een fan ben van de M4 en AK modellen

De replica die je laat zien doet mij toch erg M4-achtig aan... M4 mags, M4 uitschuifbare stock... :p
Misschien is het de voorliefde voor Russische replica's die mijn zicht doet beperken :D

Ik weet niet wanneer je 18 wordt, maar a.s. zondag gaat er een beste groep naar Balls & Arrows in Lelystad. Je zou dan kunnen aanhaken als je leeftijd het toelaat. Je kunt dan zien dat Russische replica's misschien toch the way to go zijn :p:D

Veel plezier op het forum!

@Stey heeft helemaal gelijk. Als je een keer een mooie AK in je handen hebt gehouden wil je niks anders meer :P

Ik wandelde ook ooit op het pad van de NATO, maar ik heb het licht gezien :D

Maar een specna is een goede keus als beginner zijnde. Koop er wel gelijk een LiPo bij. Bij mijn specna zat een 8.4v NiMH en daarmee was de trigger response nogal je-weet-wel ;)

• Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Welkom!

Zelf ben ook nog nieuw in de airsoftwereld, maar volgens mij is er inmiddels geen YouTube meer wat ik niet gekeken heb :p

Zelf ben ik ook voor een Specna gegaan en tot nu toe geen moment spijt van gehad! Intern is jet eigenlijk allemaal hetzelfde, de lengte van de barrel doet er volgens de één wel toe, volgens de ander niet... uiteindelijk komt het er dan op neer dat je kan kiezen wat je mooi vind en wat binnen je budget past. Hou ook rekening met zaken als een goede bril en schoenen (dit is eigenlijk nog belangrijkers dan je replica!) daarnaast nog accu's, lader en extra mag's. Eventueel is een upgrade in de vorm van een flat hop ook wel aan te raden, dit is relatief simpel en geeft je direct wat extra range.

Als laatste zou ik over de gekozen replica nog willen zeggen dat deze Key-Mod rails heeft i.p.v. het meer gebruikelijke RIS (dit heeft hij wel bovenop). Uiteraard is dat geen enkel probleem, maar er is wat makkelijker aan RIS assesoires te komen.

Succes met het uitzoeken van je replica als de NABV pas binnen is!

Groet,
Peter

De heren boven mij hebben vrijwel alles al gezegd - één dingetje dat ik nog wil toevoegen is dat je je uitvoering (Specna is zoals aangegeven prima om mee te beginnen en intern gezien zijn de verschillende modellen vrijwel gelijk) moet kiezen op wat je mooi/handig vindt en dat de barrel lengte niets te maken heeft met hoe ver je schiet en ook niet direct dat een langere barrel accurater is.

Goedendag heren,

Eind maart ben ik 18, dan heb ik hoogstwaarschijnlijk mijn rijbewijs en ben ik mobiel, dan kan ik altijd er voor kiezen skirms te bezoeken. Ook heeft mijn neef mij uitgenodigd om een keer met hem mee te gaan airsoften in België (hij gaat wel eens met zijn vriendengroep skirmen).

De replica van de MK12 SPR is natuurlijk wel wat "M4-achtig" maar is gebaseerd op de zwaar gemodificeerde M16 (M16 barrel is langer, en is in het echt wat zwaarder). Of de barrel lengte nu wel of niet uit maakt, gaat het mij natuurlijk om de "looks".

Misschien dat ik mij maar eens verder moet verdiepen in "niet NATO" replica's, een mooi model vind ik daar de AK-101 van. Verder heb ik ook gekeken naar de L85 (SA80 modellen) en eerlijk gezegd trekken mij die niet zo (sorry :'( ).

Dan ben ik mij er natuurlijk ook van bewust dat er een extra LiPo moet worden aangeschaft, dan heb je altijd vol vermogen... Een Bolle bril heb ik al, die heeft het juiste veiligheidsniveau. Verder qua kleding heb ik een masker (neus/mond) besteld, en zit te denken ook een vest te bestellen. Ook ben ik van plan 3 mid-caps te kopen. Van de Keymod rails ben ik mij ook bewust, zelf zal ik hem nog niet gauw volplakken met veel accessoires. Inmiddels is het al een hele waslijst!

Iemand nog suggesties?

Met vriendelijke groet,

Joost

Goede oplader en 2 lipo's. Als je puur mid caps runt dan zou ik er toch wel ten minste 5 aanraden, qua kleding en dan zeker vesten raad ik je aan om bij een winkel het uit te proberen, dan weet je zeker wat goed zit, je moet er ten slotte wel een hele dag mee rond lopen en het zijn toch niet de goedkoopste items. Afhankelijk van je budget kan je ook kijken naar de ICS Transform 4 UK1R, omdat die een gelijke look heeft qua rail als de SA B-14, daarnaast wilde ik nog zeggen dat een keymod rail helemaal niet verkeerd is, zonder de opzet stukjes heb je gewoon een lekker gladde rail wat een stuk aangenamer vast pakken is dan een rail bekleed met RIS/RAS aan 4-zijden.

Ga je camo dragen of gewoon normale kleding en dan een vest erover?

Ik krijg toevallig morgen precies de zelfde SA-B14 binnen, maar dan met de rode accenten. Ik kan je wel even weten wat de ervaringen zijn, aangezien hij aanstaande zondag voor het eerst "uitgelaten" gaat worden.

Hallo heren,

Thanks voor de reacties!

Ga je camo dragen of gewoon normale kleding en dan een vest erover?

Mijn plan is camo kleren te gaan dragen, ik moet eigenlijk nog bepalen of het een overal wordt, of gewoon een broek en shirt.

Ik krijg toevallig morgen precies de zelfde SA-B14 binnen, maar dan met de rode accenten. Ik kan je wel even weten wat de ervaringen zijn, aangezien hij aanstaande zondag voor het eerst "uitgelaten" gaat worden.

Het zou tof zijn als je me dat kan laten weten! Misschien is de rest ook wel geïnteresseerd in een (korte) review? Zo ja, maak er anders een post van. Ik ben in ieder geval benieuwd!

Met vriendelijke groet,

Joost

Nice one! Bijna aan "de airsoft" beginnen dus!

En zoals eerder gezegd; kudo's van je research. Toffe replica op het oog. Denk er wel aan dat keymod ervoor zorgt dat je dus een adapter nodig hebt om er mods op te zetten, of je voor keymod mods moet gaan.

Een RIS rail is in die zin makkelijker, maar "pakt minder lekker" vast. Ik heb zelf een keymod replica en hij voelt erg slank aan.

Nog een dingetje over een lange replica; Erg tof! Maar natuurlijk niet praktisch zodra je met dekking en gebouwen in aanraking komt. Je kan hier natuurlijk mee leren om gaan, maar het kan even wennen worden :)

Hallo heren,

Thanks voor de reacties (nogmaals ;) ).

Nice one! Bijna aan "de airsoft" beginnen dus!

En zoals eerder gezegd; kudo's van je research. Toffe replica op het oog. Denk er wel aan dat keymod ervoor zorgt dat je dus een adapter nodig hebt om er mods op te zetten, of je voor keymod mods moet gaan.

Een RIS rail is in die zin makkelijker, maar "pakt minder lekker" vast. Ik heb zelf een keymod replica en hij voelt erg slank aan.

Nog een dingetje over een lange replica; Erg tof! Maar natuurlijk niet praktisch zodra je met dekking en gebouwen in aanraking komt. Je kan hier natuurlijk mee leren om gaan, maar het kan even wennen worden :)
Een lange replica lijkt mij wel erg tof, keymod is geen groot punt. Voorlopig ga ik hem naast een sight, nog niet helemaal vol hangen.

En, @Hertenvacht , ik kijk nog steeds uit naar jouw ervaring met dit model ;).

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Joost