Elcan SpecterDR

Toothpick

Well-Known Member
4 sep 2014
1.448
660
Trophies
25
SpecterDR by Elcan


2lsv02d.jpg



Voor mijn L85A1 was ik opzoek naar een SpecterOS maar dan de versie met mini red dot bovenop welke het Britse leger ook gebruikt. Ik kwam na zoeken uit dat dit de SpecterDR was in plaats van de SpecterOS.

Na internet afgezocht te hebben kwam ik het goedkoopst uit bij Aliexpresse. Voor $95,70 (+$19,45 verzendkosten) vond ik de SpecterDR.


s13qf4.jpg



Na bestelling duurde het ongeveer 3 weken via air-mail dat deze aan kwam en zonder extra douane kosten. Verzender had de verkoper hem verscheept als toy-parts en de waarde inclusief verzending onder de $100,- zodat er ook geen invoerbelasting over hoeft te betalen.

Na aanpassing van mijn rails naar picatinny kon ik deze er op zetten. De eerste keer was toch ondanks mijn metingen iets fout gegaan bij het gaatje boren wand hij zat iets te ver naar rechts. Dit merkte ik bij mijn skirm in Ulicoten. Thuis één gat iets uit gevijld zodat de kijker wel recht zat. Toen met test schieten schoot ik bijna ook waar ik op richte. Nog een paar keer bijdraaien/afstellen en toen was het richtpunt – trefpunt.


2h4w3lc.jpg



Ook heeft hij een standaard “kruis” in het vizier welke “geassisteerd” kan worden door een red/green dot.


1rvn7s.jpg



66dkki.jpg
 


Op de zijkanten zijn informatie als merk, type maar ook serie vermeld. Dit is op zich wel leuke details op het product.


Er gaat een platte batterij van 3V om de dot van stroom te voorzien. Het batterijkapje gaat er alleen wat lastiger op terug door het fijne schroefdraad.


555i6h.jpg



De kleine red-dot(welke tot op heden geen verlichte dot in het scherm heeft) heeft een meegeleverde beschermkap. Ik wil deze nog demonteren om te kijken of deze wel een verlichte dot functie hoort te hebben. Deze zou in ieder geval voor dichtbij gevechten moeten zijn. Mochten de batterijen op zijn of de kleine red-dot er af zijn dan zitten er ook nog iron-sights op. Deze kunnen ook links dan wel rechts van de kleine dot geplaatst worden zodat je 3 bruikbare richtmiddelen hebt.


ixtkwp.jpg



Voordelen: 

-3 soorten richtmiddelen op één richtmiddel

-solide

-picatinny rail wat veel gebruikt wordt 


Nadelen:

- lichte zijwaartse speling. Is eventueel te verhelpen met bijvoorbeeld wat isolatie tape

- rail aanpassing voor gebruik op L85

-rail van L85 moet speciaal aangepast worden

-mogelijk red-dot die niet werkt.


**sommige foto's lichtelijk overbelicht omdat zonder flits ze te donker waren en camera niet wilde meewerken om ze zonder flits lichter te krijgen**


<font color="red">update:</font>
Met 2 inbusschroefjes kande red dot losgehaalt worden om er een 3V batterij (net zo één als in de kijker zelf) in te doen. De red dot staat dan wel volcontinu aan
wc0b35.jpg
 
Hi Toothick! 


Bedankt voor het posten van deze review! Leuk gedaan en compleet. 
 
Heb ook SpecterDR (en Sander ook) en ben er erg blij mee.


Die van mij heeft ook een variabele zoom (1x of 4x) wat ook erg handig kan zijn.


Wel vind ik deze SpecterDR erg zwaar. De Elcan C79 is iets lichter en een ACOG is nog veel lichter. Alleen die hebben weer geen variabele zoom (en zien er niet zo cool uit, maar dat is een kwestie van smaak ;-) ).


Trouwens nog een tip: de Red Dot (ookwel Docter (inderdaad met een "e") Sight genoemd) heeft een sensor aan de voorkant die de sterkte van de dot aanpast naar gelang het omgevingslicht. Daarom ook het kapje op de Docter Sight, dat voorkomt dat je batterij te snel leegloopt. 
 
@Doron, die van mijzelf heb ik 2e hands geregeld, weet niet waar de oorspronkelijke verkoper hem vandaan heeft. Die van Sander komt van Unit13 volgens mij.
 
ik heb hem ook al een tijdje, verder geen aanvullend commentaar behalve dat de scope verticaal minimaal te verstellen is. hebben jullie dat ook?
 
Verticaal aanpassen niet nodig gehad bij thuis testen. Moet nog in veld getest worden