En ineens is ie stuk.

Tri Shot

Well-Known Member
22 mrt 2015
332
163
Trophies
10
Bagger mijn Imax B6 uit maart 2015 ineens zo dood als een pier.  Voeding gemeten, Is perfect.

Echt hartstikke dood.  Pfff kan weer terug naar Frankrijk maar intussen kan ik mn accu's niet laden.

Snap er niks van. Geen rare dingen mee gedaan. Vanmorgen via al vaker gebruikt programma mn Li Po geladen uitgezet na opladen en vervolgens

geen leven meer in te krijgen. Stom ding heeft ook geen zekering.

Kun je nog wat met garantie? Wellicht dat de leverancier nog wat voor je kan betekenen?

Jawel gaat gewoon terug naar Frankrijk. Ze lossen het netjes op. Alleen hoop ik dat het niet te lang duurt. Heb de gewoonte iedere week mn accu's ook als ze niet gebruikt zijn even te laden en te balanceren. ( Li Po )

Dat is een rare gewoonte :-P

Een lipo houd gewoon zijn spanning vast mits hij niet kapot is.

Als je hem op "storage" dus niet vol weg legt hoef je hem in principe de komende 3 a 4 maanden niet meer bij te laden.

Je hebt gelijk na 2 minuten is ie al weer vol maar ik vind Li Po een beetje eng spul.

Kan inderdaad best 1 keer per maand of 2 maanden.  Had van die dingen op Youtube gezien over ontladen en zelf ontbranden en dacht toen, laat ik het maar een beetje bijhouden.
Mn andere accu Nimh houd spanning minder goed vast.

Nimh staat er om bekend langzaam leeg te lopen zelfde als NiCd accu's.

Lipo batterijen zijn opzich niet zo heel spannend , het enige risico wat je echt loopt is wanneer je ze gaat laden.

Als de interne weerstand/spanning checker van je lader bijvoorbeeld dood gaat dan blijft hij hem laden.Uiteindelijk zal je lipo dan ontploffen.

Maar het zogenaamde "puffen" door te lang niet gebruiken, duurt als je ze op storage weglegt toch minimaal 1 jaar mischien wel langer zelfs.

Tenzij je kortsluiting maakt dan is het binnen een seconde klaar natuurlijk maar dat is bij auto accu's ook zo natuurlijk :-P 

Maar een beetje bijhouden is nooit verkeerd natuurlijk. Ik gebruik mijn Lipo accus 1 a 2 keer per maand dus hoef ze nooit bij te laden.

Een dag voor de skirm laad ik ze op en als ik na de skirm thuis kom ontlaad ik ze naar storage en leg ze weer weg. (wel in een oude munitie kist...just because :-P

Lader gaat retour. Heel netjes van Airsoft Entrepot. Krijg 15,00 euro verzendkosten vergoed.

Hoi @Sander, 

Wellicht een stomme vraag; en een beetje of-topic, maar hoe ontlaad je ze naar storage?

Nou is geen stomme vraag hoor,

Het laden naar "storage" kan met een smart charger en dat is een functie in het menu. voor zover ik weet kan dat niet met een wall charger ( die met gewoon lampjes erop)

Het nut van Storage is dat als je de Lipo een tijdje niet gebruikt zeg 1 maand of langer niet vol laat.

Het nadeel van Lipo is namelijk dat ze als ze helemaal vol zijn kunnen gaan gassen waardoor ze dus 2x zo dik worden en uiteindelijk ontploffen cq ontbranden.
Hetzelfde geld als je ze helemaal leeg trekt en dan ook echt helemaal.
Vandaar dat je een Lipo ook nooit helemaal leeg mag maken, dan gaat de Lipo kapot en heb je kans op gassen ook wel "puffen" genoemd

Dit duurt wel even en zal niet met een week gebeurt zijn , maar uit voorzorg breng ik ze wel altijd naar storage.

Tenzij ik dus dit weekend ga spelen en zeker weet dat ik volgend weekend weer ga spelen dan laat ik ze gewoon vol.

En ter aanvulling op Sander:

De levensduur van de accu blijft langer goed als je hier een beetje consequentde storage mode gebruikt.

Vergelijk het een beetje met een ballon. Een ballon die bijna tot zijn Max is opgepompt zal eerder ontploffen of leeg lopen door beschadiging dan een ballon die voor 70% is opgeblazen (storage mode is ongeveer 70%)

Nou is geen stomme vraag hoor,

Het laden naar "storage" kan met een smart charger en dat is een functie in het menu. voor zover ik weet kan dat niet met een wall charger ( die met gewoon lampjes erop)

Het nut van Storage is dat als je de Lipo een tijdje niet gebruikt zeg 1 maand of langer niet vol laat.

Het nadeel van Lipo is namelijk dat ze als ze helemaal vol zijn kunnen gaan gassen waardoor ze dus 2x zo dik worden en uiteindelijk ontploffen cq ontbranden. Hetzelfde geld als je ze helemaal leeg trekt en dan ook echt helemaal. Vandaar dat je een Lipo ook nooit helemaal leeg mag maken, dan gaat de Lipo kapot en heb je kans op gassen ook wel "puffen" genoemd

Dit duurt wel even en zal niet met een week gebeurt zijn , maar uit voorzorg breng ik ze wel altijd naar storage.

Tenzij ik dus dit weekend ga spelen en zeker weet dat ik volgend weekend weer ga spelen dan laat ik ze gewoon vol.

Wil er even bij zeggen dat mijn imax op storage mode ontlaadt naar 3v. zal wel een foutje in het programma zijn. Maar toch zou het de eerste keer even in de gaten houden dat hij wel goed doet dus 3.8v.

3.8v ??? Blijkbaar zit we nog wel verschil in per merk.

Bij een 2 cell lipo 7.4v (geladen 8.4v)  is bij mij het storage voltage 7.6v

Als ik de accu daarna oplaad laad deze ongeveer 30% tot 40% bij van het totaal.

Of heb jij het dan over 1 cell?