Feeding probleem, oplossen met upgrades barrel/hop-up?

Jelte

New Member
25 mrt 2015
2
0
Trophies
1
Afgelopen skirm (introdag B&A) ben ik tegen een probleem aangelopen betreffende m'n replica, een G&G CM18 MOD1, de fps was tijdens de check ervoor al behoorlijk wat lager dan normaal en uiteindelijk feedde hij dan weer wel, dan weer niet, dan misschien heel eventjes, maar toch niet, waarna een buttload aan bb's m'n magwell uitrolden als ik de mag er uithaalde. Zelfs na wat tips en tricks gevraagd te hebben aan de oh-zo-bekwame ACN-members, heb ik alsnog geen uitsluiting over wat nou precies het probleem kan zijn. Hoogstwaarschijnlijk is dit de hop-up, ik heb mn barrel namelijk duizendmaal schoongeveegd en hier en daar wat geolied, meerdere magazijnen uitgetest, hop-up volledig open gedraaid en als een malloot met mn replica ondersteboven gestaan, dit alles met weinig positief resultaat. Heb gelukkig wel d.m.v. heeele aardige mensen die graag hun back-up replica's aan me uitleenden de skirm kunnen doorspelen, wat uiteraard erg fijn was!


Nou word ik in het veld best vaak afgeknald puur en alleen omdat de prestaties van de G&G replica out-of-the-box toch nét niet opkunnen tegen al die fully-upgraded superknallers van alle mensen om me heen en dit bracht mij tot de conclusie om misschien ook maar eens te beginnen aan het langzaamaan upgraden. Ik dacht dus, aangezien de AA toch opengemaakt zou moeten worden om alles stuk voor stuk na te gaan, er evengoed direct de eerste upgrades ingezet kunnen worden. Ik heb van veel verschillende kanten research gedaan en wilde dan beginnen met een Prometheus 6.03 tighbore barrel van 275.5 mm (dit is de standaardlengte in m'n replica) en een flat-hop (heb getwijfeld over een r-hop/m-nub, maar men zegt dat dit misschien wat over-the-top is als eerste upgrade en dat een flat-hop niet erg veel verschilt qua prestatie).


Mijn vragen zijn dus uiteindelijk, is de (merk nog onbekend)flat-hop/prometheus tbb-combinatie de beste optie, of zijn er nog andere merken/types upgrades/barrellengtes die mij de range en precisie geven om in mn eentje het hele veld leeg te vegen? En zou ik dan alleen een flat-hop nub moeten aanschaffen of ook een nieuwe bucking (er zit momenteel een madbull black bucking in van de vorige eigenaar), ofwel direct een geheel nieuwe hop-up chamber? De fps ligt nu rond de 310-320, met een toename van hoeveel fps zou ik rekening kunnen houden na het inzetten van de barrel + hop-up, zou ik na het vervangen van de nu nog inzittende m90 veer met een m100 veer nog veilig zitten qua fps?


(P.S. ik houd de prijs van de upgrades liever wel wat schappelijk, om de hoeveelheid stofjes, vliegjes en knopen ten opzichte van de hoeveelheid centen in de portemonnee relatief laag te houden. PDI en dergelijke merken zijn me dus iets te hoog gegrepen)
 
Als je van een gewone bore 6.08 naar een tightbore gaat dan kun je ongeveer 10 a 20 fps verhoging verwachten.
Bij unit13 verkopen ze de ultimate flathop en daar zit een bucking bij, dit omdat het bobbeltje in de binnenkant van de bucking plat hoort te zijn.
Als je nu een m90 erin hebt zitten en 320. Schiet dan ga je met m100 en tightbore te hard uitkomen
 
De CM18 MOD1 heeft standaard een tightbore van 6.04. 



De beste upgrades om mee te beginnen vind ik : 

* Flat-hop (geen merkbaar verschil met R-Hop imho)

* Gearbox goed laten shimmen indien nodig en juist invetten. (ik kom soms gearboxen tegen met Kilo's vet wat de werking van je gears tegen gaat)

* Indien een standaard cilinderkop (kunststof body) deze vervangen voor een goede. (ik vind de cilinderkop van Modify geweldig.) Dit icm een goede piston die juist afsluit en je hebt geen airleak

* Angle of Engagement aanpassen. Kleine handeling als je dan toch bezig bent in je gearbox)

* Goede nozzle op de cilinderkop zetten.


Deze upgrades zou je niet zoveel geld moeten kosten, maar wel de werking van je AEG moeten verbeteren.

Als je gearbox 100% airleak-vrij is, goed geshimmed/ingevet is en je hopup juist is zou ik even een Chrono-test uitvoeren. Pas aan de hand daarvan andere upgrades aanschaffen (zoals barrel, sterkere veer ed.) 



Feedproblemen kan zowel aan je piston/gears liggen als aan je hopup. Als de mag niet goed aansluit op je hopup krijg je feedproblemen, als je piston/gear versleten is en niet constant meer opgepakt wordt heb je feedproblemen etc. Dat zie je pas wanneer je replica open gaat. 
 
Na je verhaal gelezen te hebben ben ik bang dat als je je gearbox openschroeft zal blijken dat je piston gear gedeeltelijk of helemaal naar zijn vaantjes is.


Hetzelfde gebeurde ook met mijn vrouw haar G36 namelijk.


Ik heb daarna een complete revisie van de gearbox uitgevoerd en sindsdien geen problemen meer gehad met dat apparaat.


Dus als je niet al te veel centen hebt om in eerste instantie uit te geven,dan zou ik eerst de gearbox openen en goed kijken wat daar eventueel vervangen dient te worden voordat je met upgrades aan loop en hopup begint.
 
Ik zou het ook eerst in de gearbox zoeken. piston, cylinder en vooral nozzle.


Als dat al lekt schiet het al niet op.  Doet hij dat slechte feeden met meerdere magazijnen ?
 
Tja, lastig......Ik heb zelf ongeveer een gelijke replica (speel met een G&G Top Tech TR4-18s) Deze is intern echter wel standaard een stuk beter vanuit de doos.


Vrij goedkope oplossingen zijn, zoals hierboven ook gemeld:


  1. Vernieuwen hopup. Ik gebruik Lonex.
  2. Opnieuw vetten van de te vetten onderdelen. Ik gebruik Teflon grease.
  3. Gears shimmen. Was bij mij al standaard en heb amper slijtage met 11.1v LiPo.
  4. Zorgen voor 100 air seal. Mogelijk vernieuwen Nozzle + Teflon mod.
  5. Sorbo plaatsen voor de AoE.
 
Oh damn, het zou dus ook een heel stuk dieper kunnen liggen, dat is akelig nieuws. Het zou dan de eerste keer zijn dat ik een gearbox openleg, alhoewel ik best een poging zou willen wagen met wat instructievideo's aan m'n zijde, is dat niet ietwat riskant als beginner? Het misfeeden gebeurde met verschillende magazijnen.


@Sander Bedankt voor de tip van de flathop! daar ga ik zeker achteraan, maar als @TheTimminator gelijk heeft en er in een standaard CM18 MOD1 al een 6.04 barrel zit dan is een tbb als eerste upgrade inderdaad nog niet echt nodig. Ik heb dit niet geweten en zal het nog even checken.


Hij is tweedehands aangeschaft met de info dat de gearbox geshimmed, de AoE aangepast, en de airseal verbeterd was en is daarna zo'n 4 keer meegeweest op een skirm. Zo te horen spelen ook de cilinder, piston, nozzle en piston gear mogelijk een belangrijke rol in dit probleem, ik zal me hier dus ook wat beter in verdiepen en dan wss uitkomen op een reinforced pistonhead en cilinder met stalen tanden als opties? En aan @Doron te horen ook maar even met teflon grease aan de slag als dat niet goed genoeg gedaan blijkt te zijn.


Onwijs bedankt voor alle snelle en grondige uitleg allemaal! Doet me nogmaals realizeren dat het allemaal zo een ingewikkeld en nauwlettend mechanisme is :p Ik zal wanneer ik tijd heb en me genoeg geÏnformeerd en moedig voel kijken of ik iets kan verhelpen en hem anders maar naar een reparateur brengen, I'll let you know!
 
Cilinder met stalen tanden word wat lastig ;-) een piston met stalen tanden kan wel, ik zou dan als ik jouw was voor een reinforced piston plus piston head van lonex gaan. Dat is goed spul voor een redelijke prijs. Ook eventueel een lonex cilinder plus cilinder head.
 
Jeejtje man wat raden jullie al veel upgrades aan. is imho niet nodig, laat alles gewoon lekker zitten behalve je bucking, neem idd een flathop. Voor je feeding probleem check je nozzle (tappet plate) of die nog soepel heen en weer beweegt. 
 
Afgelopen skirm (introdag B&A) ben ik tegen een probleem aangelopen betreffende m'n replica, een G&G CM18 MOD1, de fps was tijdens de check ervoor al behoorlijk wat lager dan normaal en uiteindelijk feedde hij dan weer wel, dan weer niet, dan misschien heel eventjes, maar toch niet, waarna een buttload aan bb's m'n magwell uitrolden als ik de mag er uithaalde.

Heb je al eens geprobeerd of het probleem er ook is als je het magazijn wat naar voren (of naar achteren) houd als je schiet. (dat er overigens bbs uitrollen hoort). Dit klinkt namelijk als een bekend M4 probleem en ik betwijfel of er intern wel iets aangepast moet worden. 
 
@Sander, haha, dat is duidelijk. Zoals ik al zei, ik snap er (nog geen) snars van :p Heb vele goede verhalen gehoord over Lonex, en ook handig om te weten wat ik dan precies nodig heb, dus bedankt voor die tips!


@Ties, Keepin' it simple is natuurlijk ook een optie! Dat is dan ook mn startpunt, beginnen met een flathop, moet dan nog maar even beslissen wat er daarnaast allemaal meebesteld gaat worden. En dat van die tappet plate wist ik nog niet, die zou dus vrij moeten kunnen bewegen, good to know :)
 
@Hogader Ik heb het magazijn wel wat aangedrukt tijdens het schieten, omdat ik hoorde dat als dit zou werken, het zou liggen aan de manier waarop de bb's het magazijn uit de barrel inkomen. Ik weet echter niet of dit een bekend m4 probleem is en vraag me ook af of, als dit zo is, hier dan niks aan te fixen valt?
 
@Hogader Ik heb het magazijn wel wat aangedrukt tijdens het schieten, omdat ik hoorde dat als dit zou werken, het zou liggen aan de manier waarop de bb's het magazijn uit de barrel inkomen. Ik weet echter niet of dit een bekend m4 probleem is en vraag me ook af of, als dit zo is, hier dan niks aan te fixen valt?

Aangedrukt omhoog of naar voren/achteren?


Omhoog is meestal het probleem niet. Vaak is zulk soort feeding probleem echter opgelost als je het magazijn naar voren (of als het andersom werkt) naar achteren drukt terwijl je schiet. (dus beetje midden/onder het magazijn naar je toe of van je af drukken). Werkt dit, dan is de oplossing om wat velcro/tape in de magwell te plakken, zodat het drukken van het magazijn naar voren cq achteren vanzelf gaat. 
 
Aangedrukt omhoog of naar voren/achteren?

Aangedrukt omhoog is mij gezegd, naar voren/achteren heb ik nog niet geprobeerd, maar een erg creatieve oplossing is dat! heb al vaker wat mensen rond zien lopen met tape om hun mags, nooit beseft dat dat voor een dergelijk probleem was! Ik ga het testen zodra ik de mogelijkheid heb, bedankt :)
 
Als je zelf de gearbox beter wilt leren kennen / begrijpen, dan kan ik je het volgende linkje aanraden:


http://www.airsoft-entrepot.fr/pieces-upgrade/pieces-aeg.html


Boven in de pagina zie je een afbeelding van een gearbox. Deze afbeelding is interactief, en zal aan de hand van de locatie van de muis, één van de items high-lighten. Als je de website bezoekt met chrome, en deze de website laat vertalen, dan zie je gelijk in het nederland of engels welke onderdelen er in een gearbox zitten, waar ze horen, en wat ze doen...  Dit heeft mij ook een heel eind op weg geholpen.  Wil je het onder deel waar de muis zich op bevind bestellen, dan klik je er op, en dan krijg je alle producten die er bij horen.. Werkt super :)


 
 
@Eviltwin-NL Whoa, wat een onwijs handig plaatje! Ziet er ook uit als een erg nette webwinkel. Ik ga er eventjes lekker op mn gemak rondkijken, bedankt voor de tip :)