[Fixed] Gate NanoASR draait motor niet

JoostL

Active Member
20 jul 2015
25
7
Trophies
3
Update 25 oktober: 

Na mailcontact met Gate hebben ze mij kostenloos een vervanging gestuurd. Gate dacht na het lezen van mijn warranty request dat de mosfet stuk is gegaan door een verwisseling van de polarisatie op de mosfet, met kortsluiting als vervolg. 


Anyways, super netjes opgelost!


 


Hi all!


De afgelopen dagen heb ik een groot gedeelte van de internals van mijn AA vervangen. Hieronder valt ook het installeren van een Gate NanoASR Mosfet. Hier heb ik nu een probleem mee. 


Toen ik deze installeerde voordat ik de bedrading en de zekering vervangde, deed deze het goed; De motor draaide prima bij het overhalen van de trigger.


Om ruimte te besparen in de buffertube, heb ik een kleinere zekering gebruikt, en wel een 20A 14.4V auto zekering. Zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? 


Gisteren heb ik het circuit doorgemeten, en gaf deze nog continu stroom van de accu naar de motor contacts. Nu heb ik alles aangesloten op de motor, en geeft de motor alleen een heel klein schokje als ik de trekker overhaal. Als ik de mosfet ertussenuit haal en de motor direct op de accu aansluit, doet deze het wel. 


Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?


In het kort: 


- bedrading vervangen voor dikkere draden

- Zekering vervangen voor auto zekering van 20A 14V

- mosfet deed het eerst wel

- ik gebruik 7.4V LiPos

 
 
Probeer eerst de origine zekering maar weer.

Zoals je aangaf, werkte alles naar behoren voordat je de zekering verving. Dus dat is altijd stap 1.

De kans is vrij groot dat de weerstand en te hoge overgangsweerstand heeft, weet ook niet precies wat er origineel inzat. 

Sowieso NOOOIT een bijv 10A zekering vervangen door een hogere/lagere. Dat is vragen om problemen
 
Ik ben vergeten te melden dat de motor wel draait als ik de mosfet ertussenuit haal, en de batterij via de zekering met de motor verbind. Het vreemde is dat met de mosfet ertussen, de motor een klein schokje geeft. Dit lijkt mij alsof de mosfet maar heel kort het signaal doorgeeft.


Zodra ik mn multimeter heb, zal ik 'm nog eens doormeten. (Dat zou dadelijk al zijn)


Bedankt voor je snelle reactie!
 
Okay, alles gecheckt en doorgemeten. Tot de mosfet loopt alles lekker, dus inclusief de nieuwe zekering. De mosfet stuurt 0.01V door bij het overhalen van de trekker (of een schroevendraaier tussen de contactjes van de trigger aansluiting)


Als de mosfet stuk is, zou ie toch helemaal geen stroom moeten doorgeven?
 
Kan het zijn dat er iets verkeerd is aan gesloten?
Het lijkt mij namelijk dat je nu op 1 of andere manier het stuur stroompje dat je trigger contact naar de mosfet door moet sturen, nu in plaats daarvan een stuurstroom naar je motor stuurt.
 
Let er ook op dat je de zekering niet verlaagd (jij zegt kleiner maken is dat verlagen?)! Een airsoft apparaat kan pieken van meer dan 30 A verbruiken. Als jouw zekering dan 20 A (traag) is,  dan heb je kans dat je de beste bedrading hebt, maar de fuse de bottlenek is. En je niet genoeg amperes kan leveren.


Let er ook op dat je accu goed opgeladen zijn!


Maar ik verwacht inderdaad iets in het aansluiten :O
 
Hmm.. Daar lijkt het inderdaad op, maar het verkeerd aansluiten is volgens mij uitgesloten doordat ik allebei de uitgangen van de mosfet heb doorgemeten. Deze hebben dus dat lage voltage. 


De oude zekering is zo'n gasbuisje en is vervangen door een 2 pins autozekering. Deze is van 15A naar 20A gegaan.


Van de accu naar de deans die op de mosfet aansluit loopt het voltage dat de accu levert. Ook als ik de deans van de accu aan de deans van de motorkant aansluit, gaat de motor gewoon lopen. Hiertussen zit de zekering van 20A en toch werkt alles. 


De accu's zitten nu rond de 8.1V, dat moet voldoende zijn, toch?


Ik heb alles op polariteit gecheckt, alles doorgemeten en getest zonder mosfet.. Wat zou er nog verkeerd aangesloten kunnen zijn?


Heel erg bedankt voor het meedenken!
 
Hoeveel spanning gaat er naar je motor met de mosfet er tussen? Misschien dat je mosfet iets meer opsnoept dan je verwacht.
 
Dit lijkt me vrij moeilijk op te lossen zonder het zelf te zien om eerlijk te zijn.
 
@Sander met de mosfet ertussen krijgt de motor 0.01V voor ongeveer een halve seconde. De mosfet slurpt dan wel veel op ^^


@Pafkoes Ik zal er eens foto's van maken.


Inmiddels heb ik Gate gevraagd om een vervanging. Ben benieuwd hoe snel dat proces gaat.
 
Gate heeft het netjes opgelost! Schijnbaar is ie ergens in het proces stuk gegaan door een wisseling van polarisatie (verkeerd draadje ergens tegenaan gekomen). 


Gate heeft me een nieuwe gestuurd, na een weekje emailcontact. Totaal gratis incl verzending! super!