Gearbox loopt vast na inzetten veer

Hertenvacht

Burl Burl!
28 okt 2016
229
159
Trophies
19
Hallo heren,

Ten eerste: ik ben een AEG noob. Heb altijd GBB gespeeld dus dit is echt allemaal nieuw voor mij.

Gearbox: V3 met QSC systeem
Replica: FC AK74MNA by E&L

Probleem: na het inspecteren van het QSC systeem en het terug plaatsen van de veer in de zuiger lijkt de gehele GB vast te zitten. Als ik de veer eruit haal loopt hij soepel door. Ik heb de GB opengehaald en alles doorgelopen. Lijkt mij allemaal normaal. Motor loopt goed, gears onbeschadigd.

Wie kan mij pointers geven? Alvast bedankt.

Filmpje : eerst zonder veer, daarna met.
Foto: gearbox.

xZozTcV.jpg
 
Bij mij geeft hij het tweede filmpje niet weer helaas. Maar je moet de trekker wel in een keer overhalen en niet voorzichtig zoals in het filmpje. Dan maakt de gb z'n cycle niet af namelijk en gaat de zuiger ook niet naar achter.
 

Dit schept meer duidelijkheid. De gearbox heeft het altijd met deze veer gedaan.
 
Heb je al geprobeerd hem eens op full auto te zetten en dan te testen?
Soms loopt de gearbox "vast" en moet je hem ff op full auto zetten om hem daaruit te krijgen. Ben ff vergeten hoe dat precies heet, maar het is een meer voorkomend probleem bij oa m4's en ik heb het ook bij een andere E&L AK74 gezien.
 
Tja dan kan het daar niet aan liggen.
Ik gok dat het dan aan je motor ligt.
 
Raar idee misschien. Maar kun je eens in je Tamiya stekker aan de AEG kant kijken?

Als het goed is zitten hier busjes in, welke perstuk, in een soort van 2 pinnen zijn opgebouwd.. De accu's hebben pinnen welke in de busjes vallen. Als de pinnnen van de busje gespleten zijn door het vaak of schuin in elkaar zetten van de connectoren, dan kan je een slechte verbinding krijgen. Als je dan een kleine stroom trekt (zonder veer) doet hij het wel. Maar wanneer je grote stromen trekt (met veer) valt er te veel spanning over de weerstand van de connectoren en weigert hij.

Poging tot illustratie

Correct
| /\ |
| | | |


Fout
/ /\ \
/ | | \
 
  • Leuk
Waarderingen: Toothpick
Tja dan kan het daar niet aan liggen.
Ik gok dat het dan aan je motor ligt.

Raar idee misschien. Maar kun je eens in je Tamiya stekker aan de AEG kant kijken?

Als het goed is zitten hier busjes in, welke perstuk, in een soort van 2 pinnen zijn opgebouwd.. De accu's hebben pinnen welke in de busjes vallen. Als de pinnnen van de busje gespleten zijn door het vaak of schuin in elkaar zetten van de connectoren, dan kan je een slechte verbinding krijgen. Als je dan een kleine stroom trekt (zonder veer) doet hij het wel. Maar wanneer je grote stromen trekt (met veer) valt er te veel spanning over de weerstand van de connectoren en weigert hij.

Poging tot illustratie

Correct
| /\ |
| | | |


Fout
/ /\ \
/ | | \

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisteren een andere veer binnengekregen met sterkte M105. De orgininele veer was blijkbaar een M130. Met de 105 draait hij weer als een zonnetje. Maar dit is alsnog erg raar. Hij heeft het altijd lekker gedaan op een M130, echter zodra ik deze M130 er een keer uit had gehaald en opnieuw er in had gezet deed hij het niet meer. Ik kan niets anders dan concluderen dat de motor dan binnenkort een keer de hoop opgeeft aangezien hij de M130 niet meer kon tillen.

Enfin, bedankt voor jullie reacties, zeker Eviltwin voor je uitgebreide reactie.
 
Dat verklaart wel een hoop, een M130 trekken op dit soort motors (ferriet magneten) is natuurlijk mogelijk, maar gaat wel ontiegelijk langzaam en kost een hoop energie van de batterij. Heb je de replica al een keer door de chrono gehad? Want ik gok zo dat je voor skirms met een M105 nog steeds wel over het limiet zou kunnen gaan. De E&L M170 motors (neodynium magneten) zijn een goede optie als je de motor wil vervangen.
 
Maar.. Hij heeft een E&L. Of heb je nog een gen1 @Hertenvacht ?
En die m105 gaat wss wel te hard. Ik had een m100 die nog te hard schoot, of het moet per merk veer weer verschillen.
 
Maar.. Hij heeft een E&L. Of heb je nog een gen1 @Hertenvacht ?
En die m105 gaat wss wel te hard. Ik had een m100 die nog te hard schoot, of het moet per merk veer weer verschillen.

Het is een forcecore dus een E&L Gen1.5 geval. Heb ik ook :), maar daar zit nog de E&L M120 motor in oftewel die slappere dingen en dus tre je daar niet met gemak een M130 veer op.
 
Dat verklaart wel een hoop, een M130 trekken op dit soort motors (ferriet magneten) is natuurlijk mogelijk, maar gaat wel ontiegelijk langzaam en kost een hoop energie van de batterij. Heb je de replica al een keer door de chrono gehad? Want ik gok zo dat je voor skirms met een M105 nog steeds wel over het limiet zou kunnen gaan. De E&L M170 motors (neodynium magneten) zijn een goede optie als je de motor wil vervangen.

Ja, ik heb de replica door de chrono gehad en hij schoot inderdaad wat aan de "hete" kant. Cijfers van 420+(++) waren niet ongewoon. Vandaar ook besloten er een andere veer in te zetten. Nog niet op de crono gehad (iemand die binnen een half uur rijden van Emmeloord woont en zo'n ding heeft liggen?) met de nieuwe veer, dus weet nog niet exact wat hij nu doet. Nu heb ik nog niet bizar veel kaas gegeten van verschillende type motoren. Wat maakt een Neodynium magneet gestuurd motor anders of beter dan een ferriet magneten uitvoering?

Maar.. Hij heeft een E&L. Of heb je nog een gen1 @Hertenvacht ?
En die m105 gaat wss wel te hard. Ik had een m100 die nog te hard schoot, of het moet per merk veer weer verschillen.

Mijn ervaring is dat per merk veer het nogal wil verschillen. Heeft met de totale lengte, aantal windingen en materiaaltype te maken. Deze M100 hoeft dus niet de andere te zijn. En zoals Rebel ook al aangeeeft, het betreft een blijkbaar een 1.5 ;). Als basis de Gen1 met toevoegingen van FC zelf. (toch?) De replica heeft bijvoorbeeld geen Magwell spacer.

Het is een forcecore dus een E&L Gen1.5 geval. Heb ik ook :), maar daar zit nog de E&L M120 motor in oftewel die slappere dingen en dus tre je daar niet met gemak een M130 veer op.

Goed om te weten. Mijn motor was omhult in een zwarte sticker zonder extra markings erop. Kon er dus niet precies uithalen wat er in zat.
 
Wat maakt een Neodynium magneet gestuurd motor anders of beter dan een ferriet magneten uitvoering?

Neodynium magneten zijn krachtiger als een ferriet magneet, hierdoor zal het stuk waar een magnetisch veld over wordt gezet een stuk sterker worden aangetrokken (met meer efficiëntie, dus meer schoten per batterij) en daardoor naast sneller, snellere trigger response en hogere fire rate, dus ook een stuk efficiënter.