gearbox slaat soms vast

gambit

Well-Known Member
4 jun 2023
109
28
Trophies
8
hallo mensen ik heb een umarex hk416. Ik heb daar kort geleden een m100 veer in gedaan zat een m90 in en nu slaat mijn gearbox heel af en toe vast wat kan het probleem zijn ik voeg 3 clips toe 2 keer dat hij vast slaat en eentje dat hij een raar geluid maakt

bij deze clip maakt hij een raar geluid en slaat bij de eerst volgende schot vast

hier maakt hij een raar geluid maar verder geen problemen

en hier slaat hij gewoon vast

Bedankt voor de hulp alvast
 
Hmmm. Je beelden geven in ieder geval wel meerdere voorbeelden dat dit gebeurt, dus dat is wel fijn.

Even voor de volledigheid:
- Dit probleem is dus ontstaan na een veerwissel van een M100 naar een M90? Is de hele gearbox hiervoor open geweest of is het een quick change spring systeem?
- Ik zie je in alle filmpjes heel veel semi-only spelen (wat ik prettig vindt, trouwens. Doe ik ook). Na enkele momenten loopt de replica vast. Is dit iedere keer na flink op semi gespeeld te hebben? Of zie je dit ook bij full-auto gebruik?
- Op het moment dat je een vastloper hebt, is de oplossing dan switch naar full-auto? Of moet het magazijn er dan ook uit?
- Welke magazijnen gebruik je?
- Welke batterij heb je? Ik gok dat deze in alle voorbeelden toch minimaal nog halfvol was?

Ik twijfel hier namelijk een beetje. Het zou kunnen dat daar het magazijn te veel druk op je bb's zet, waardoor je hop-up verstopt raakt. Meestal levert dat echter geen vastloper op van je gearbox.

Iets anders wat ook zou kunnen is dit:
If it's a V2 gearbox it could just be that you are feathering the trigger, so it doesn't quite finish a full cycle before you release the trigger, so it locks up.

easiest fix is to slow down a bit, make sure you are giving the trigger a firm pull, and it shouldn't happen. upping the battery voltage (or otherwise increasing the motor speed) can help as well. if it does happen, flicking to full-auto, firing a short burst, then going back to semi should solve it.
Vandaar even mijn vragen.
 
ik ben van een m90 naar een m100 gegaan
als ik full auto doe dan komt hij uit zijn lock idd
en bij full auto heb ik geen problemen maar ik gebruik full auto bijna niet
en ik gebruik een lipo 7.4 1300 mah 25c
en hij heeft een quick change spring systeem

ik denk zelf dat het de motor is die het niet aan kan of defect is
 
owja en ik gebruik specna arms midcaps 120
ik had anderen mags hiervoor maar die gaven veel feed problemen
 
Je zou vrij makkelijk kunnen teruggaan naar de M90 en eens kijken of dat verschil maakt en misschien het probleem oplost.

De midcaps lijken mij dan uitgesloten, als anders juist meer problemen gaven.

Ik heb dit eerder met een goedkopere M4 replica ook wel eens gehad en toen was full auto dus ook de oplossing. Het trigger systeem kon mijn snelle triggervinger schijnbaar niet aan, met daardoor het vastlopen van de replica zelf. Als ik iets rustiger aandeed, ging het inderdaad beter.

Een AEG replica waarbij ik dit nog niet gezien heb, is mijn UTR45 en vroeger ook mijn ICS APE. Deze hebben/hadden allebei een optische mosfet: een gate titan basic en het Falcon systeem, waarbij ik deze problemen nog heb gezien. Beide gebruiken verder alle standaard gearbox onderdelen i.c.m. met 7.4V Titan accu.

Ik denk dat je te hard gaat met semi, iets wat ik persoonlijk liever tegenaanloop dan te veel full auto, maar ik vermoedt dat dit de oorzaak is. Je triggervinger is zo snel, dat je gearbox geen volle cycle kan maken. Met lockups als gevolg...
 
  • Leuk
Waarderingen: gambit
top bedankt voor je hulp ik had ook al met een vriend gesproken, die zelf veel doet met replica's en hij zegt dat me motor niet genoeg torque heeft
dus ik heb net een shs high torque 30k besteld kijken wat dat doet en hopen dat hij me vinger wel aan kan ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Mocht dit niet een voldoende oplossing zijn, raad ik aan om een (simpele) mosfet te plaatsen voor in hoeverre die nog niet aanwezig is. (en gezien de issues lijkt dat er nog niet in te zitten), samen met een 11.1 lipo heb je dan gelijk een leuke upgrade en wordt de replica een stuk 'snappier'.
 
  • Leuk
Waarderingen: gambit
er zit al een mosfet op, en ik had al eerder 11.1 en toen sloeg hij heel veel vast. Ik had hem toen terug gestuurd hij is toen getest en hun konden geen problemen vinden met een 7.4v en gaven het advies om 7.4 te gebruiken en als ik 11.1 wilde om een anderen veer er in te zetten. Ik denk zelf dat de motor gewoon niet goed is en problemen heeft om zijn cycle te maken dus die ga ik nu veranderen naar een high torque 30k shs met 11.1v