Gearbox versie 2 updated

Vladimir

Amor Vincit Omnia
23 mei 2014
1.708
974
Trophies
24
Ik heb vandaag mijn M4 gearbox verwend met een kogelgelagerde springguide en nieuwe shims maar nu schiet hij nog maar 250 FPS.


Eerst was het rond de 350.


Ik heb er wel een andere veer ingezet omdat er nogal wat hoogteverschil in de verschillende springguides zit.


Ben van een Element M95 naar een M90 van een ander merk gegaan.


Wat doe ik verkeerd?


Zal wel de veer zijn maar het lijkt mij een nogal groot verschil.
 
Ik zou ook de piston en cilinder en nozzle ff checken op airseal.
 
Vanochend er een andere veer in gedaan.


Bij het openmaken van de gearbox zag ik al dat er iets niet klopte.


De 2 gearbox helften sloten net niet helemaal lekker op elkaar aan,bleek aan mijn nieuwe springguide te liggen.


De pennen aan de onderkant die ergens in de 2 helften van de gearbox in een uitsparing komen te zitten bleken te lang te zijn.


Nadat ik daar een halve milimeter aan beide kanten van af had gedremeld sloot hij wel goed af.


In elkaar gemeubeld en testen.


300 FPS en alleen nog maar single shot.


Grmbl!!!


Affijn,uit elkaar maar weer.


Bleek dat ik een lullig plastic palletje omgedraaid gemonteerd had.


Gelijk weer een andere veer erin en dit keer een redelijke 330 tot 333 FPS op de chrono.


Daar doe ik het voor en full auto werkt nu ook weer naar behoren.


Al met al de gearbox toch nog 5 X uit elkaar gehad voordat ik hem naar behoren had functioneren.


Wat betreft de airseals: De pistonhead vertoont scheurtjes dus die staat op de nominatie voor vervanging.


En de piston zelf ga ik dan ook vervangen voor een met volledig metalen vertanding.


Mischien dak dan ook gelijk voor een alu nozzle ga.


Maar eerst ff sparen voor de onderdelen.


Ondertussen kan ik hem mooi uitproberen op B.H. volgende maand.


En bedankt wederom Sander voor de tip.


 
 
Geen probleem , ik geef je meteen nog een tip.


Ik zou niet voor een piston met volledig stalen tanden gaan maar voor eentje die tot 7 stalen tanden gaat.


Reden hiervoor is als er iets niet goed gaat je gears volledig gestript worden en aangezien gears duurder zijn dan een nieuwe piston kun je beter die wat vaker vervangen.
Edit: En voor het goedzetten van je AOE komt het vaak voor dat je de eerste tand moet verwijderen en dat gaat bij een POM piston makkelijker als een stalen.
 
Ik heb wat pistons bekeken en vind dat Loonex-spul er wel interressant uitzien.


Licht en toch sterk.


En i.d.d.7 stalen tandjes.


En AoE al tandje voor verwijderd.
 
Lonex is kwalitatief goed spul. 


Ik heb mijn internals van mijn Sig ook van lonex en heb nog geen klachten,


Die hebben eerst in mijn King Arms M4 gezeten daarna overgezet naar de sig en er was weinig tot geen slijtage te zien.
 
Voor onze setups in NL is een piston met volledige stalen tanden zeer onzinnig en zelfs dom om te installeren. Ook 7 tanden vind ik zelfs al teveel.


De reden hiervoor is vrij simpel. Een systeem zal altijd breken bij de zwakste schakel. Je wilt dus dat de zwakste schakel (als hij breekt) het minste invloed heeft op de omgeving (dus niet nog meer kapot maakt).


Gaan we dan kijken is het enige wat er gebeurd als de piston wordt gestript dat de replica een lagere fps krijgt. Dit is vrij snel te merken en ook simpel op te lossen door simpelweg een nieuwe piston te steken (tevens niet eens een dure fix).


Is echter je piston te sterk dan gaat waarschijnlijk een van je gears naar de knoppen. Als je deze stript heb je in het beste geval een nieuwe gearset nodig (set aangezien ze vaak niet netjes tussen merken in elkaar lopen), maar in het slechtste geval neemt het stukje tand de rest van je gearbox mee.


 


Daarom opteer ik ook altijd om de piston als zwakste schakel in te bouwen in het systeem en maximaal voor 3 a 5 stalen tanden te gaan als je hem toch upgrade.
 
Hogader; Ik heb de G36 van mijn vrouw voorzien van een piston met volledig stalen tanden een dik jaar geleden en ze heeft er tot nu toe nul klachten over.


De hele gearbox heb ik geupgrade toen hij in elkaar draaide en heb m ook van stalen kogellagers voorzien i.p.v.de nylon glijmeuk.


Evengoed bedankt voor de waarschuwing.


Mijn Cyma Mp5 heeft volgens mij ook van die fijne prutlagerschaaltjes en het wachten is op de dag dat de boel in elkaar draait.


Dan hoop ik dat hij ook goed in de poeier draait want dan gooi ik er een leuk setje reinforced high speed gear in.


En uiteraard stalen kogellagers.


Op naar een ROF van 1200 rpm.(bb's per minuut)


En dan zal ook daar een Loonex piston en head ingaan met 7 tandjes.


En ach,als de boel stript heb ik weer een mooi leermomentje achter de rug.

Sander.
Heb je die King Arms M4 nog in gebruik?
Ik zoek me namelijk een ongeluk naar een Bolt Catch voor de mijne.
 
De King arms is een donor geworden, helaas is de bolt catch naar michiel zijn ptw gegaan(omdat ik de zijne kwijt gemaakt heb waarbij ik eerst zei dat hij er nooit op zat maar toch last van mijn geweten kreeg :p), voor de rest is de complete gearbox inhoud en precision barrel over gezet naar de sig.
 
Mooi he? Een geweten.


Ben er ook gek op.(soms ook niet)


Jammer voor mij maar ik blijf wel zoeken.


heeft die donor van jou risrails i.p.v.handguards?
 
Nu heb ik de gearbox wel lekker geupgradet maar ik vond dat hij teveel een gierend geluid maakte.


Dus ben ik de motor gaan afstellen.


Dat lukte dus niet want het handvat anex motorbehuizing blijkt helemaal uit zijn normale vorm gegaan te zijn en nu lijnt de motor niet meer recht uit in de gearbox.


WHAAAAT THE FRIEMEL????


Ik wist dus niet dat dat ook nog kon gebeuren.


Heeft iemand hier zelfs maar ooit van gehoord?


Laat staan zelf meegemaakt??


Pleh,ikke word ff heulemaal gek hier.


En ik heb ook nog de + kabelstekker gesloopt in het proces van het uitdokteren van wat er loos was.


Mijn arme M4tje,sniksnik.........
 
Ja klopt ik heb de RIS rail versie , inplaats van de ronde handguards.


Edit : ik heb wel eens gehoord dat een pistolgrip vervormd was , zelf nooit meegemaakt gelukkig.
 


 
 
Mjammie!!!


Lekkere rails heb je.


Istie te koop?


En past er een stickpack accu in?
 
Alles is te koop , if the price is right :p


Het hangt er vanaf wat voor accu je erin kwijt wil , ikzelf gebruikte altijd de Lipo's van Turnigy en dan de 1200 mah 2 cell 


deze Lipo .........KLIK........


Daar heb ik er nog 2 van liggen ook , ik heb alleen de originele stekkers vervangen voor XT-60 stekkers

Edit: Wil je groter erin prakken dan kom je al gauw uit op een peq box.

Edit 2 : Je mag hem ook eerst ff lenen om te kijken of het wat voor je is?
 
Hm,ik werk niet met lipo's.


NiMH only.


En heb er net een 9.6 V voor gehaald om de ROF wat op te schroeven.


Heb je er nog wel een pistoolgrip aanzitten?


Daar heb ik nu de meeste behoefte aan.


If the price is right.
 
Ja de originele pistol grip heb ik ook nog liggen. Een nimh gaat niet passen ben ik bang dan moet je toch echt de peq box erop zetten. Is opzich ook niet echt lelijk maar dat is mijn persoonlijke mening. Dat is deze grip http://www.airsoftshopnl.com/a-25548450/grip/ka-tg-06-king-arms-enchanced-pistol-grip-for-marui-m4-m16-series/
 
Das de originele.


Wat wil je er voor hebben?


10 euro genoeg?


Dan moet ik ook de verzendkosten er nog bij rekenen.
 
Ja het plaatje was alleen ter referentie, dat je weet welke pistol grip ik bedoel en ik heb ;-)
Ik stuur wel ff pmetje