Hi-caps vs mid-caps

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mika
  • Startdatum Startdatum

Mika

Well-Known Member
24 dec 2015
209
91
Trophies
11
Op internet hoor ik iedereen zeggen dat mid-caps superieur zijn aan hi-caps op bijna elke manier. Nou weet ik dat je een hi-cap moet opwinden en dat deze herrie maakt, en een mid-cap niet.

Wat mijn juist super vet lijkt aan airsoft zijn wapenhandelingen. Natuurlijk zijn die bij een AEG minder dan bij een GBB, maar herladen lijkt me toch iets wat 'cool' is, om dat zo maar even te zeggen.

Mijn vraag is: is het verstandig om meteen mid-caps te kopen, of is het beter om met hi-caps te beginnen?

Absoluut geen enkel probleem om gelijk met mid-caps te beginnen.
Ik kwam er in het begin ook gelijk achter dat mid-caps niet rammelen en niet opgewonden hoefden te worden.
Ik heb dus gelijk mijn high-cap verkocht en een 5-tal mid-caps gescoord.
Let er dan wel op dat je mid-caps niet gelijk de eerste X maximaal vol kan duwen met BB's want de veer moet zich eerst zetten naar een aantal BB's.
Dan leeg halen en weer met iets meer BB's vullen.
Dat een paar X herhalen tot je op het maximum aantal BB's komt wat het magazijn in kwestie aankan zonder al te veel weerstand van de internals.

De grootste reden waarom veel mensen high caps gebruiken is het feit dat 8 van de 10 fabrikanten van AA's een high cap magazijn meeleveren met hun aeg's.
Echter bieden midcaps meer voordelen dan high caps (alleen moeten de meesten daar even achter komen):
- met meerdere midcaps heb je een iets beter overzicht over hoeveel munitie je nog hebt.
- stiller, midcaps rammelen niet en je hebt ook niet het geluid van het opwind wieltje
- Met een beetje oefenen heb je met een midcap sneller herladen dan dat je bb's laad met dat wieltje op je high cap (note: de meeste high caps "laden" zo een 25 tot 40 bb's voordat je moet opwinden, met een midcap heb je 90 tot 120 bb's herladen in een keer)
- mid caps zijn goedkoper, dus als die een keer kapot gaan of verloren gaan is dat veel minder een aanslag op je budget om ze te vervangen.

Het enige waar je wel op moet letten als je begint met mid caps is het oefenen van het reloaden en het opbergen van de midcaps. Omdat mid caps minder bb's hebben moet je dus meerder mid's hebben. Zorg dus voor magazijn pouches op je vest hebt, anders ben je teveel bezig met het opbergen van je magazijnen in je broekzakken etc.

Of je koopt een dump pouch en dropt daar je midcaps in als ze leeg zijn.

Of je koopt een dump-pouch en vergeet dat je die aan je vest hebt hangen en blijf ,net als ik, de hele dag klooien om je mags weer in hun pouches terug te friemelen.