Hoe regelen jullie communicatie op TacSims/Milsims?

Kevinvr

Well-Known Member
20 feb 2018
464
341
Trophies
16
Heyhey,

afgelopen weekend een TacSim op valburg gespeeld, wat qua commandostructuur en communicatie erg overeenkomt met hoe ze het op bunker hill doen. Dat wil zeggen, elk squad zijn eigen kanaal en een apart kanaal met squad leads/seconds en de (base) commander.

Nu heb ik gezien hoe mijn SL met een mooie boafeng worstelde met het continu switchen tussen 2 kanalen, en dacht ik: dat moet beter kunnen. Wie heeft er een setup waarmee je 2 kanalen tegelijk kan beluisteren en makkelijk op beide kanalen kan zenden? Hoe regel je zoiets en houd je het een beetje bruikbaar op het veld?

Doe je beide kanalen door elkaar laten afspelen? 1 kanaal per oor? (squad links en command rechts?) Hoe maak je onderscheid op welk kanaal je zend? 2 aparte knopjes?

Of denk ik gewoon te moeilijk en kan je het beste gewoon 2 topcoms kopen en dan 1 in elk oor doen?
 
er zijn portos die je op 2 kanalen kan instelen ik heb een baofang met deze optie werkt super.

ik heb een kanaal voor vrienden/squad waar ik mee speel. deze hangt aan de ptt knop van de headset omdat ik deze het vaakste gebruik.

op het andere kanaal zit de base commander
en deze zit via de knop van de porto zelf omdat mijn huidige ptt maar 1 knop heeft.
 
Mijn UV-82 kan netjes op 2 kanalen, en wordt geleverd met een oortje met een PTT voor beide kanalen.
 
Mijn UV-82 kan netjes op 2 kanalen
...maar dan zit je op zowel de 70cm band (hopelijk afgesteld op de 446MHz PMR-frequenties, wat eigenlijk ook niet mag) als op de 2m band (145MHz) te zenden en daar heb ik (als machtiginghouder) toch wel problemen mee... o_O

(Ik ben niet van de afdeling handhaving, dus van mij zul je geen last hebben, maar als er eens gecontroleerd gaat worden door Groningen, dan zou je toch in de problemen kunnen raken door een dergelijke opzet).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pietjepuk123
Mijn UV-82 kan netjes op 2 kanalen, en wordt geleverd met een oortje met een PTT voor beide kanalen.

er zat bij mij ook een oortje bij met 2 kanaals ptt maar deze zat niet leker voor mij dus gebruik hem niet

ik ben momenteel bezig met het vervangen van mij huidige ptt voor een Zelfgemaakte variant met dual ptt :)
 
Mijn UV-82 kan netjes op 2 kanalen, en wordt geleverd met een oortje met een PTT voor beide kanalen.

Deze heb ik ook. ptt 1 op team prr kanaal en ptt2 op squad prr kanaal. ook eigen dual ptt voor gekocht. en sinds kort mijn dual ptt in een H4855 gebouwd waar ik bowman headset bij draag.
(mijn uv82 zit in een dummy PRC512 alleen antenne aansluiting is momenteel kapot).