Hoelang duurt laden lipo batterij?

Thomas Mulder

Member
1 nov 2018
17
0
Trophies
3
Hallo,

Ik ben een lipo 7.4 1450 mah batterij aan het opladen op 1.5 ampere.

Nu zit de batterij al ruim 8 uur aan de lading, is dit normaal?

Hij is nieuw, dus zou halfvol moeten zitten.

Iemand enig idee hoe lang dit normaal zou moeten duren?

Lijkt me niet heel handig om een LiPo batterij die totaal een capiciteit heeft van 1450 mAh te laden met 1500mAh, probeer hem eens te laden op ongeveer 200-400mAh.

Ik heb hier vrij weinig verstand van, maar op mijn balance charger staat 1A t/m 5A, ik heb hem tussen 1A en 2A staan

Ik laad mijn lipo's altijd als volgt:

1000 mah lipo = laden op 1.2 ampere
1200 mah lipo = laden op 1.4 ampere.

De C rating van je lipo bepaalt op hoeveel ampere je kan laden, let er wel op dat dit meestal het maximale is wat de lipo kan hebben.

Ik laad mijn lipo's altijd als volgt:

1000 mah lipo = laden op 1.2 ampere
1200 mah lipo = laden op 1.4 ampere.

De C rating van je lipo bepaalt op hoeveel ampere je kan laden, let er wel op dat dit meestal het maximale is wat de lipo kan hebben.

C rating is 3, maar dat lijkt me wat veel. Ik houdt dus gewoon 1C aan. Hoelang duurt het opladen bij jou meestal?

Als je met 1c laadt zou hij van helemaal leeg naar helemaal vol moeten gaan in 1 uur tijd(bij geen verlies) In de praktijk is hij nooit helemaal leeg(kan je hem weg gooien).
Als hij er bij 1c langer over doet dan een uur zou ik al vragen stellen.

Op 1.4 amp opladen zou binnen een uur klaar moeten zijn.
Indien je langer bezig bent is er iets niet in orde.
Met hoeveel amp is hij aan het laden tijdens die 8 uur??
Begint dit met 1.5 en loopt het daarna terug??
Of laad hij op een andere waarde??
Indien hij met een laag amperage aan het laden is, dan is hij in balancer mode bezig en als dit te lang duurt, zou het kunnen zijn dat 1 van de cellen niet helemaal in orde is.

Mvg Roy AKA Smitty

Laatst bewerkt:
Ook misschien handig om bij te vermelden wat voor een lader je ervoor gebruikt?

Zelf kwam ik met mijn rekenkunsten ook uit op een uur, vandaar dat ik vragen begon te stelleno_O

Er branden 2 lichtjes voor 2 cellen, daarnaast knippert een rood lichtje omdat hij aan het opladen is.

Als hij klaar is zou alles groen moeten gaan branden, dit gebeurt alleen dus niet...

Is dit een smart charger??
Imax B6ac zijn een van de handigste en meest gebruikte laders voor airsoft

Mvg Roy AKA Smitty

Even kort wat over C ratings:

C rating geeft aan hoe hard je de LiPo mag chargen/dischargen.
De meeste LiPo's laadt je op met 1C. Dwz 1 keer zijn capaciteit per uur. Opladen duurt dan ook 1 uur (logisch).
Laadt je de LiPo op met 2C, dan zou hij in een half uurtje klaar moeten zijn. 0.5 C geeft 2 uur laadtijd etc etc.

De C rating staat op de plastic wrap op de LiPo zelf. Die wordt berekend door het maximale vermogen te delen door de eigen capaciteit.
Voorbeeld: Je LiPo is 2200mAh en kan laden met 1C, dan is 2.2 Ampere prima. Als je een 15C discarge hebt kan je hem ontladen met (15 x 2.2 =) 33 Ampere. Meestal hebben LiPo's ook nog een burst rating en kan je nog meer vragen van de batterij.

Overschrijdt je de C ratings, dan gaat een LiPo zwellen, wordt hij warm, en kan hij zelfs ontploffen. Niet doen dus.

Hoop dat dit duidelijkheid verschaft en mocht ik een foutje hebben gemaakt, laat het me dan vooral weten :)

• Leuk
Waarderingen: Crumble