Hold the line of PTFO!

Jan

Well-Known Member
10 mei 2014
3.489
2.077
Trophies
30
Hello!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en voorkeuren qua gameplay op het gemiddelde speelveld. Mijn ervaring is dat de meeste missies op de verschillende velden opgelost worden door een linie van noord naar zuid te leggen en deze te laten oprukken. Het resulteert soms in een WO1 slugfest omdat het doorbreken van de linie van de tegenstander soms erg kostbaar is.

Afgelopen weekend op de tacsim van Critical Hit heb ik als PL dit geprobeert los te laten en delen van de linie op te geven zodat ik meer squads had om op een objective/missies te schuiven. Dat kon dit keer ook omdat we in onze base niets meer hadden liggen. Anders zou je daar een kleine groep achter moeten laten, omdat je de tegenstander vrij toegang geeft tot je base.

Door een corridor te maken zorgen we er dan voor dat we nog terug kunnen vanuit die objective, naar onze base voor het ophalen van een nieuwe missie. Het is gevaarlijk, want voor je weet wordt je geflanked. Helemaal wanneer deze corridor in het midden van het veld ligt waardoor je van "noord en zuid" beschoten wordt. Het levert, hoop ik, een interessanter spel op dan de standaard linies.

Het is afgelopen weekend niet denderend gelukt omdat de communicatie naar de squads te summier was. Ik zal het nog een keer moeten testen dus :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Het een kan niet zonder het ander, tuurlijk vind ik missie spelen leuker. Maar als dat betekent dat je de tegenstander vrij spel geeft op andere punten zodat die ons kunnen flanken/ omsingelen dan heeft dat weinig nut.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hertenvacht
Gister bij wildmountain hadden we de missie om spullen op te halen vanuit een tent in het bos en terug te brengen naar onze base.

Ik en 4 andere trokken een sprint direct naar de tent zodat we die bezet konden houden. Ons team zou daarna zo snel mogelijk volgen en dan konden we beginnen met het terug brengen van de spullen naar onze base. Het idee was leuk, uitvoering wat minder....

We waren met zn 4e als eerste bij de tent. En met 2 snipers en 2 assault hebben we het even uitgehouden maar werden toch overlopen. Ons team had besloten om via het dorp naar ons te pushen waardoor de enemy eigenlijk onze kant werdt opgedrukt en wij dus overlopen werden. Vervolgens legde de enemy een dikke linie aan de rand van het bos en was er geen doorkomen meer aan.... als sniper zijnde vind ik het prima om tegen linies te spelen, probeer altijd te flanken of op veilige afstand te blijven en ze 1 voor 1 weg te tikken :)
 
Het een kan niet zonder het ander, tuurlijk vind ik missie spelen leuker. Maar als dat betekent dat je de tegenstander vrij spel geeft op andere punten zodat die ons kunnen flanken/ omsingelen dan heeft dat weinig nut.
Maar dat voorkwamen we door die corridor. Alleen is het hoog spel wat je speelt. Als ze achteraan in de corridor weg gedrukt worden zit je idd vast in vijandig gebied. Mocht de missie wel lukken, dan moet je je vanuit de base het gebied in vechten dat direct buiten je base ligt aangezien je alles hebt opgegeven ;)
 
IMO Hold the line begint saai te worden zeker als er geen voor of na de pauze geen wissel is in spel modus, paar uur een linie houden terwijl beide partijen in gegraven zitten vind ik niks. Heb dan liever dat er een risky play wordt gedaan om het objective te bemachtigen. Denk dat er ook genoeg momenten zijn gister bij wild mountain waar we dingen hebben gedaan die wel lukte om de linie te doorbreken en daardoor onze winst hebben kunnen behalen, want de missie daarvoor hebben we in de laatste paar minuten door een harde push op het laatst toch nog het winnende punt kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik vond het plan an sich goed en vernieuwend. Op het einde, laatste 10 minuten en geen missie met 4 man foxtrot bestormd. Stonden 12 man in Foxtrot en 8 man in Delta al bijna een uur te wachten omdat ze dachten dat wij aan zouden vallen. Dus dat verklaarde de ruimte bij de heuvel. Plan geslaagd zou ik zeggen.

En ik vond dat de tegenstanders best wel veel snipers hadden wat op sommige momenten een enorm stempel drukte op het spel, zeker op een reletief klein veld.
 
Dat laatste is zeker iets waardoor een spel vast kan lopen. Gister bij Wild Mountain waren er ook veel snipers en daardoor kwam het spel soms goed stil te liggen. Mede doordat niemand erop af wilde gaan met een paar slachtoffers onderweg. En omdat er telkens maar een man of 2 gingen pushen werden ze heel de tijd weggeschoten.
Op een klein veld is dat dan inderdaad best hinderlijk en het zou beter zijn om een limiet te stellen aan het aantal snipers per kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik vind opzich een linie vs linie niet erg. Mits je inderdaad de juiste comms hebt in het veld en met de juiste mensen de juiste tactieken kan doen. Wat betreft snipers werkt het 2 kanten op. Heb ook wel eens meegemaakt bij BH dat ik een team had met 8 snipers en dat wij daardoor onze eigen missies niet konden uitvoeren omdat we daar structureel te weinig man voor hadden.
 
De juiste mensen en tactics zijn erg belangrijk.

Onder leiding van onze SL @Tactical Bear delta bestormd vanuit de bossages. 7 man stonden aan de kant van Zulu naar Delta te schieten en in kon via de achterdeur iedereen in de rug schieten. Maar communicatie is de sleutel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Camilo
Ik heb redelijk vaak gespeeld op Gasselte en de linie houden heeft alleen zin met ongeveer totaal 100 man. Anders is de linie te dun en als er een beetje druk gezet valt deze. Het flexible inzetten van de teams heeft zijn doel bereikt, later nam het tegen team dit meer over. Maar hadden ze halverwege de middag doorgestoten vanuit Foxtrot toen massaal de heuvel werd aangevallen waren we de sigaar geweest. Dan hadden ze charlie over kunnen nemen en zo een gat kunnen vormen tussen de spawn en electriciteit huisje.

De huisjes in Gasselte hebben een groot voordeel, het bestormen is inderdaad kostbaar. Een ander optie is sneaken en langzaam oprukken via de zijkanten en zo een doorbraak proberen te forceren. Vergt wel de juiste mensen met goed zicht en die kunnen sneaken.
Je kan de linie ook houden door te bluffen, bijvoorbeeld met support gunners. 1 support gunner kan makkelijk 5 a 10 man tegen houden door wat te sprayen vanuit cover. Beetje zelfde verhaal als de sniper maar worden ze geflankt dan zijn ze de sigaar.

Wat mij opviel is dat een aantal mensen blind orders opvolgt. Ze moeten naar charlie en zien de vijand lopen/wordt om hulp gevraagd maar lopen stug door want moeten naar charlie. Geef het dan door aan de SL en onderneem actie. Een voordeel vond ik dat de squads wel bij elkaar bleven en niet na paar keer spawnen uit elkaar waren gevallen.

Betreft het aanvallen, je hebt altijd een groep die bang is voor BB's. Je kan een kleinere squad vormen met assult, deze pushen en rest volgt volgt van zelf. Daarnaast snipers en support gunners flexibel inzetten. Loop je vast op een sniper of LMG, sniper oproepen en gaan. Bij aanvallen van huisjes zelfde met support gunners.

Al met al, mijn ervaring is dat de mensen winnen met de juiste instelling. In Gasselte verschillende keren gespeeld met PAC (camo tegen niet camo van ACS) waarbij we in de minderheid waren. Toch domineerden wij het veld door er vol voor te gaan. Kamperen doen we tenslotte alleen op de camping, met een pilsje....
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Ik heb redelijk vaak gespeeld op Gasselte en de linie houden heeft alleen zin met ongeveer totaal 100 man. Anders is de linie te dun en als er een beetje druk gezet valt deze. Het flexible inzetten van de teams heeft zijn doel bereikt, later nam het tegen team dit meer over. Maar hadden ze halverwege de middag doorgestoten vanuit Foxtrot toen massaal de heuvel werd aangevallen waren we de sigaar geweest. Dan hadden ze charlie over kunnen nemen en zo een gat kunnen vormen tussen de spawn en electriciteit huisje.

Dat hadden ze ook gedaan. We hebben ze er direct weer uitgeschoten toen we het zagen :D

Maar je hebt gelijk. Als er een paar gaan volgt de rest een stuk makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
IMO Hold the line begint saai te worden zeker als er geen voor of na de pauze geen wissel is in spel modus, paar uur een linie houden terwijl beide partijen in gegraven zitten vind ik niks. Heb dan liever dat er een risky play wordt gedaan om het objective te bemachtigen. Denk dat er ook genoeg momenten zijn gister bij wild mountain waar we dingen hebben gedaan die wel lukte om de linie te doorbreken en daardoor onze winst hebben kunnen behalen, want de missie daarvoor hebben we in de laatste paar minuten door een harde push op het laatst toch nog het winnende punt kunnen maken.

Ja precies, ik ervaar heel erg hetzelfde gevoel. Dat is ook o.a. de reden waarom ik Bunker Hill saai vind worden. Het is de organisatie die het meest benadert wat ik wil qua hierarchie en coms, maar alle missies zijn "Pak grondgebied, linie van boven naar beneden en dan objectives zoeken in je eigen grondgebied". Of je nou een piloot moet zoeken, een sam site moet pakken of mijnen moet leggen. Deels ligt dit ook aan de missies die de orga's gebruiken. Daar kan je natuurlijk ook nog een hoop mee sturen.

in Foxtrot en 8 man in Delta al bijna een uur te wachten omdat ze dachten dat wij aan zouden vallen. Dus dat verklaarde de ruimte bij de heuvel. Plan geslaagd zou ik zeggen.
Dat kan ook een leuke zijn om daarmee te spelen idd. Hold the line en dan ineens switchen naar objective focus. interdasting!

Mede doordat niemand erop af wilde gaan met een paar slachtoffers onderweg. En omdat er telkens maar een man of 2 gingen pushen werden ze heel de tijd weggeschoten.
Volgens mij is dit de hoofdreden. Als je genoeg blijft bewegen en eenmaal binnen bereik genoeg dekkingsvuur geeft zou je zeggen dat het wel moet lukken. Een sniper kan er maar één per keer uitschakelen en met genoeg beweging en dekking lukt dat misschien nog moeilijk ook. Maar heb dit nog nooit zo meegemaakt dus dit is wel armchair general ;)

Wat mij opviel is dat een aantal mensen blind orders opvolgt. Ze moeten naar charlie en zien de vijand lopen/wordt om hulp gevraagd maar lopen stug door want moeten naar charlie. Geef het dan door aan de SL en onderneem actie. Een voordeel vond ik dat de squads wel bij elkaar bleven en niet na paar keer spawnen uit elkaar waren gevallen.
...
Al met al, mijn ervaring is dat de mensen winnen met de juiste instelling. In Gasselte verschillende keren gespeeld met PAC (camo tegen niet camo van ACS) waarbij we in de minderheid waren. Toch domineerden wij het veld door er vol voor te gaan. Kamperen doen we tenslotte alleen op de camping, met een pilsje....
Ja dat is nog iets dat er in moet sluipen bij ons. Dat ze dit dan wel doorgeven aan de SL.

En inderdaad, durven/doen helpt ook een hoop. Ook vaak met mensen op een skirm idd. Roept iemand dat ik moet oppassen want daar staat er één hoor! Wanneer je dan voorzichtig sliced en begint met schieten krijg je die ander gewoon weg (dan wel gehit of danwel gevlucht). Wanneer je in dekking blijft schuilen gebeurt er in ieder geval niets.

In ieder geval wel interessant om te lezen dat net als bij veel andere zaken, hier ook weer over beide kanten meningen zijn ^_^ Vooral het wisselen tussen linie en objective lijkt me wel een mooie. Die helpt de voorspelbaarheid voorkomen.
 
Volgens mij is dit de hoofdreden. Als je genoeg blijft bewegen en eenmaal binnen bereik genoeg dekkingsvuur geeft zou je zeggen dat het wel moet lukken. Een sniper kan er maar één per keer uitschakelen en met genoeg beweging en dekking lukt dat misschien nog moeilijk ook. Maar heb dit nog nooit zo meegemaakt dus dit is wel armchair general ;)

Dan heb je de suïciderush van Sjoerd, @NielsHoffland en slachtoffer 3 gemist (had iemand gevrijwilligd) die onder dekking van @Suriana en @Michel het electiciteitshuisje en de heuvel bestormden over het gras terwijl de rest via Charlie en Delta naar Foxtrot ging voor de verdediging.

Heb niet de hele rush gezien maar ze trokken het veld open en de snipers wisten niet waar ze op moesten schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd en Jan
Dan heb je de suïciderush van Sjoerd, @NielsHoffland en slachtoffer 3 gemist (had iemand gevrijwilligd) die onder dekking van @Suriana en @Michel het electiciteitshuisje en de heuvel bestormden over het gras terwijl de rest via Charlie en Delta naar Foxtrot ging voor de verdediging.

Heb niet de hele rush gezien maar ze trokken het veld open en de snipers wisten niet waar ze op moesten schieten.

Dat was een geweldige actie! Misschien dat ik het nog op camera heb. Wonder boven wonder hebben we het daar nog minimaal 15 minuten uitgehouden, totdat we vanaf 3 plekken werden ingesloten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjoerd en Boudewijn
Dat was een geweldige actie! Misschien dat ik het nog op camera heb. Wonder boven wonder hebben we het daar nog minimaal 15 minuten uitgehouden, totdat we vanaf 3 plekken werden ingesloten.

Dat had ik dus niet meegekregen. Super om te horen dat het werkte. Balls of Steel om gewoon te gaan jongens (dat wist ik al) maar dat het zo goed uitpakte had ik niet beseft.

Balls of Steel. Misschien een nieuwe badge? @Jan
 
Dat had ik dus niet meegekregen. Super om te horen dat het werkte. Balls of Steel om gewoon te gaan jongens (dat wist ik al) maar dat het zo goed uitpakte had ik niet beseft.

Balls of Steel. Misschien een nieuwe badge? @Jan
Happaaa! Je verzint ze bij de vleet! ;)

Maar goed werk jongens! Leuk om te horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boudewijn
Heb dit topic eens even een paar keer doorgelezen. Voor mij als noob is alle alpha beta charlie en tango talk nog even algebra. (Word dat bij een skirm ook wel een beetje goed opgepakt door noobs?)

Als call of duty speler ben ik van nature iets meer tot rusher geneigd. Echter heb ik ook gemerkt dat zelfs indoor bij bepaalde spelsoorten je tactisch opstellen en zorgen dat je niet geflankt word als team dit erg goed kan werken.

Mij lijkt dat er een goede balans moet zijn tussen de 2.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan
Heb dit topic eens even een paar keer doorgelezen. Voor mij als noob is alle alpha beta charlie en tango talk nog even algebra. (Word dat bij een skirm ook wel een beetje goed opgepakt door noobs?)
in dit geval zijn het de locaties op de kaart van Critical Hit. Op een gegeven moment weet je dat wel. En wanneer je squad-leader wijst naar een gebouw en zegt we moeten charlie innemen pik je t wel op gok ik ;)
Als call of duty speler ben ik van nature iets meer tot rusher geneigd. Echter heb ik ook gemerkt dat zelfs indoor bij bepaalde spelsoorten je tactisch opstellen en zorgen dat je niet geflankt word als team dit erg goed kan werken.

Mij lijkt dat er een goede balans moet zijn tussen de 2.
Hmmhmm, weer de afwisseling die voorbij komt!
 
ACS.jpg


Als verduidelijking. Het benoemen van huisjes, forten en andere landmarks werk beter met nato namen dan met random gekozen namen.