HPA/dmr vragen

Pietje potje

New Member
20 jun 2024
2
0
Hallo,

Ik heb een vraag over hpa en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik zit te denken om een HPA aan te schaffen zodat ik ook kan switchen tussen dmr en ar.

Zijn hieraan nog speciale regels aan of aan het hebben van een dmr? Naast de standaard regels als semi en 1,7 joule enzo maar dingen waar je tegen aan kan lopen als je aan geschaft heb.
Dingen waar je rekening mee moet houden.

Ik zat te kijken naar de Wolverine Wraith maar als je deze koopt kun je volgens mij niet de regulator vast tyraps na de chrono. Is dat verplicht of maakt dat niet uit ?

Als jullie wat tips of dingen waar je op moet letten voor hpa en of dmr hebben zou gewaardeerd worden.

Groetjes Piet
 
mijn eerste tip haal geen wraith als je ook full auto wil die is naar 1000 bb's leeg en als je dwell niet goed is nog eerder. En met dmr ben je verplicht een side arm bij je te hebben omdat je niet binnen de 15 meter mag schieten. haal gewoon lekker een 0.8l tank en gooi die in een rugtas
 
Ik zit te denken om een HPA aan te schaffen zodat ik ook kan switchen tussen dmr en ar.
Ik gebruik hier persoonlijk mijn MTW Billet replica voor. 1 van de redenen dat ik deze replica heb, is dat ik inderdaad makkelijk kan wisselen tussen een Assault en DMR rol. Dus dat is zeker mogelijk. :)
Zijn hieraan nog speciale regels aan of aan het hebben van een dmr? Naast de standaard regels als semi en 1,7 joule enzo maar dingen waar je tegen aan kan lopen als je aan geschaft heb.
Dingen waar je rekening mee moet houden.
De standaard NABV-regels voor NL zijn inderdaad de Semi-only regel in combinatie met de 1,7 joule. Verder zit je met met een hogere MED afstand: dit gaat bij DMR naar 15 meter i.p.v. 5 meter.

Ik zie echter dat veel velden aan de standaard regels van de NABV regels toevoegen. Zo zijn er velden die eisen dat je bijvoorbeeld een vergrotende scope gebruikt als DMR, of een minimale lengte van de replica (bijvoorbeeld minimaal 1 meter lang). Ook zie ik velden voorbij komen die bijvoorbeeld het gebruik van drummags onder een DMR uitsluiten.
Verder is het zo dat je BB's van boven de 0.30g mag gebruiken, maar sommige velden hebben restricities op de merken BB's die gebruikt mogen worden. Ook zijn er, zoals @gambit al aangaf, velden die een sidearm bij de DMR rol verplichten vanwege de verlengde MED afstand.

Het is daarom altijd goed om vooraf even te kijken hoe de velden in de buurt dus omgaan met DMR regels. Het voordeel van HPA is dan weer wel dat als blijkt dat je niet voldoet aan de DMR-regels, je altijd relatief makkelijk weer terugkan wisselen naar 1,2 joule assault, omdat je alleen maar je regulator hoeft bij te stellen...
Ik zat te kijken naar de Wolverine Wraith maar als je deze koopt kun je volgens mij niet de regulator vast tyraps na de chrono. Is dat verplicht of maakt dat niet uit ?
Ik heb geen ervaring met de Wolverine Wraith, maar was wel even nieuwsgierig. :)

Ik zie inderdaad meer mensen met de vraag hoe je een Wraith stock kan tournament locken en daar is hij inderdaad niet in voorzien. Ik kom o.a. wat 3D Prints tegen welke dit zouden kunnen oplossen, dus dat geeft bij mij wel aan dat het geheel er standaard (waarschijnlijk) er niet bijzit.
Ik kan mijn voorstellen dat organisaties hier theoretisch moeilijk over kunnen gaan doen, aangezien ze meestal wel een tournament lock eisen.

Wat @gambit verder aangeeft kan wel eens een goed punt zijn: een Wraith X is bij 1,2 joule met een aangesloten kleine HPA fles na ongeveer 1000 schoten wel leeg. Bij CO2 patronen is dit zelfs nog sneller.

Bij een DMR, waarbij dus meer druk verschoten wordt, gaat dit nog sneller en ik weet niet precies hoeveel schoten dat dan zijn. Ikzelf speel ook altijd met een HPA-lijn en 0,8l fles, zowel DMR als Assault en heb eigenlijk altijd wel ruime genoeg aan een volle 0,8L fles voor standaard skirm. Ik heb dan meestal nog lucht over in de fles, soms is de fles nog ruim half vol.

Daarbij is de Wraith (X) een relatief duur accesoire, waardoor misschien een regulator/lijn combi op de langere termijn handiger is. Je zult zelf alleen even moeten ervaren of je de HPA-lijn prettig vindt, maar ik heb er zelf eigenlijk nooit last van.
 
Dank jullie wel voor de reacties !

Ik ben zelf niet zon full auto persoon of mega trigger happy haha dus kwa tank maar ik me niet zo heel druk tevens kost zon 13/3000 tank niet zo heel veel.

Bij de mtw billet unleashed, zit alles er al bij met stock + tank en had nog even gekeken, er zit de storm cat 5 regulator op en die zou je wel moeten kunnen tournament locken. Jammer dat die stock alleen niet heel mooi is door die dikte maar lijkt me wel handig in praktijk

Vooral de regels als je replica extra lang moet zijn om dmr te spelen lijken mij lastiger maar dan kun je inderdaad makkelijk switchen naar 1.2 en "normaal" spelen.

Teld een silencer mee in deze lengte? Hele lange barrel wil ik er niet op om hem universel te houden.
 
Dank jullie wel voor de reacties !

Ik ben zelf niet zon full auto persoon of mega trigger happy haha dus kwa tank maar ik me niet zo heel druk tevens kost zon 13/3000 tank niet zo heel veel.

Bij de mtw billet unleashed, zit alles er al bij met stock + tank en had nog even gekeken, er zit de storm cat 5 regulator op en die zou je wel moeten kunnen tournament locken. Jammer dat die stock alleen niet heel mooi is door die dikte maar lijkt me wel handig in praktijk

Vooral de regels als je replica extra lang moet zijn om dmr te spelen lijken mij lastiger maar dan kun je inderdaad makkelijk switchen naar 1.2 en "normaal" spelen.

Teld een silencer mee in deze lengte? Hele lange barrel wil ik er niet op om hem universel te houden.
Silencer telt helaas niet mee met de lengte
 
Bij de mtw billet unleashed, zit alles er al bij met stock + tank en had nog even gekeken, er zit de storm cat 5 regulator op en die zou je wel moeten kunnen tournament locken. Jammer dat die stock alleen niet heel mooi is door die dikte maar lijkt me wel handig in praktijk
Ik zie nu inderdaad dat de Billet Unleashed setup inderdaad verkrijgbaar is in Nederland. Dat wist ik dan weer niet, dus ik wist niet dat de complete setup al verkrijgbaar. Dat drukt de kosten in vergelijking met alles los kopen best wel. Je hebt dan inderdaad, op de accu na, een compleet pakket. :)
Vooral de regels als je replica extra lang moet zijn om dmr te spelen lijken mij lastiger maar dan kun je inderdaad makkelijk switchen naar 1.2 en "normaal" spelen.

Teld een silencer mee in deze lengte? Hele lange barrel wil ik er niet op om hem universel te houden.
Silencer telt helaas niet mee met de lengte
Of de lengte van de silencer meetelt, verschilt in mijn ervaring weer helaas per veld. Ik verzin het ook niet....
Ik ben zelf niet zon full auto persoon of mega trigger happy haha dus kwa tank maar ik me niet zo heel druk tevens kost zon 13/3000 tank niet zo heel veel.
Een tweede tank erbij halen is misschien inderdaad wel handig, maar het wisselen ervan zou dan ook makkelijk moeten zijn. Je zou dan altijd moeten kunnen spelen en eventueel bij een orga met HPA vulstation je lege tank weer vullen terwijl je op je andere volle tank doorspeelt.

Misschien handig om het geheel even te ervaren bij een Airsoftwinkel. Het is een dure aankoop, immers. Ik zag dat in ieder geval dat Krale in Staphorst de complete set nu aanbiedt. :)