Hulp nodig m.b.t. verkeerd geplaatste C02 patroon!

NewBie

Member
7 mrt 2025
7
1
Goedemiddag beste mensen, Ik ben nieuw hier, zie ook mijn nickname. :)

Mijn naam is Marcel, 54 jaar jong, komt uit Sittard (het mooie zuiden) getrouwd en twee kinderen en een kleinzoon. Ik ben nieuw in deze sport/spel. Nou ja, ik beoefen het nog niet maar heb wel al wat in huis gehaald om mee te spelen en op kartonnen targets te schieten. Alleen is het tot nu toe nog niet gelukt en dat komt gewoon door mijn onervarenheid en gepruts. 🤓

Vandaag heb ik namelijk mijn Glock 17 binnen gekregen. :cool: Wat doe ik, ik stop meteen die Co2 patroon erin, draai dan aan de onderkant aan het klepje en bemerk dat de patroon niet werd vastgeklemd. Nu kwam ik erachter dat ik eerst aan een wieltje moet draaien zodat de onderzijde iets omhoog gaat waarna je dan daarna wel het zou kunnen vastdraaien enz. Welnu, ik prutser dat ik ben, dacht het wel allemaal zo te kunnen. Zonder maar naar voorbeelden, videootjes etc te kijken, het erin te plaatsen. Wat heb ik nu gedaan? Ik heb aan dat wieltje gedraaid zodat de onderkant iets omhoog kwam, heb daarna de patroon geplaatst en getracht het klepje terug te draaien naar de beginpositie, alleen lukte dit niet, want ik had te veel aan het wieltje gedraaid waardoor het klepje niet helemaal teruggedraaid kan worden naar de beginpositie, terwijl de patroon er nu wel helemaal in vastgeklemd zit.

Ik kan er zo niet mee schieten en durf deze patroon er niet meer uit te halen. Ik heb het zo gedraaid dat ik wat gas hoorde weglopen, maar dat was minimaal.. nu hoor ik het niet meer maar ben bang dat er toch nog wat gas in zit en dat als ik probeer de patroon te verwijderen, dat die misschien wel uit mijn handen knalt of wat dan ook. Of denken jullie dat het nu wel leeg is, immers hoorde ik gas weglopen en nu niet meer. Is het veilig om te verwijderen, of wat moet ik nu doen? Is er een manier om eventueel resterende gas te laten ontsnappen? Sowieso lijkt het muurvast te zitten, dus dat is dan ook nog een dingetje. Pfff... wat een zooitje heb ik er nu al van gemaakt, met misschien wel een dure fout. Zo'n magazijn zijn los niet heel goedkoop.

Ik heb meteen al een wijze les geleerd.. namelijk, toch maar instructiefilmpjes te bekijken alvorens zelf met iets aan de gang te gaan. Dus, beste mensen, wat kan ik nu het beste doen? Alvast hartelijk dank voor de geboden hulp/info. :)

ps. Ik zie, lees nu ook pas, dat je het beste wat siliconen olie op het nippeltje van zo'n CO2 patroon doet. Waarom is dit precies? En wat houdt droog schieten precies in en hoe voorkom je dit?

Grts, Marcel

Laatst bewerkt:
Je was blijkbaar te enthousaist, merk ik. Ik ken het type magazijn/replica niet, maar mogelijk kan ik je helpen.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat het CO2-patroon is aangeprikt, aangezien je dus ietsjes lucht hoorde vrijkomen. Als je dan inderdaad de onderkant losdraait van het magazijnen, dan vliegt het patroon er mogelijk vandoor door de druk, dus laat het geheel nu maar even zo zitten.
airsoft-co2-magazijn-umarex-glock-17-pistool-magazine.jpg
^Je magazijn heeft waarschijnlijk zo'n valve aan de bovenkant zitten: hier slaat normaal de hamer van je replica tegenaan om CO2 achter je BB te te krijgen. Je magazijn kan hier dus de druk letterlijk kwijt.

Je kunt het slaan van de hamer simuleren door hier wat tikjes tegenaan te geven, bijvoorbeeld met een inbus sleutel. Er zal dan druk vrijkomen. Ga hier net zo lang mee door totdat het patroon leeg is en er geen CO2 meer uit het magazijn komt.

Dit lijkt mij de veiligste manier. Voordeel is dan ook meteen, dat je met je lege patroon je magazijnen vervolgens rustig kan afstellen zonder dat hier druk op komt te staan van een vol CO2-patroon.

Kan zijn dat in het begin het ventileren van het magazijn wat moeilijker gaat. Er staat immers dan nog het meeste druk op.

Laat vooral het magazijn nu niet voor wat het is, als je dit zo weken laat liggen, begin het geheel van zelf te lekken omdat het dan al zo lang op druk staat....

• Leuk
Waarderingen: NewBie
Hartstikke bedankt voor je reactie Kroeskoppie. Ja, je hebt helemaal gelijk, ik ben te over enthousiast geweest en ben dan ook zonder na te denken begonnen. Denk dat er wel meer mensen zijn geweest die dit herkennen. :D

Hoe dan ook, bedankt voor je goeie tip 👍ik ga het eens proberen en laat dan wel weten of het is gelukt of niet.

Helaas, er zit inderdaad wel zoiets als op je foto, met een klein rubber ringetje omheen, echter wanneer ik daar op druk met een inbus, gebeurd er helemaal niets. Ik hoor geen gas en zie ook niet of ik het wel überhaupt iets indruk of niet. Maar laat ik met een domme vraag komen, als ik gas hoor ontsnappen, al is het minimaal en daarna niets meer, dan zou je toch kunnen stellen dat 'ie eigenlijk leeg moet zijn, niet? Kan het dan stoppen met lekken (hoorbaar) maar dan toch nog gevuld zijn? Maar dan zou het toch niet meer met een hoge druk zijn, toch? Anders zou er toch nog gas moeten blijven ontsnappen. Als er verder geen tips meer zijn, dan rest me niets om dit magazijn een tijdje te laten liggen en dan over een paar weekjes proberen het eruit te krijgen, al hoop ik niet dat het dan alsnog uit of in mijn handen knalt.

Ik had het toch nog eens met een inbussleutel geprobeerd en dit keer lukte het mij wel om gas eruit te laten ontsnappen, alleen moet je wel heel erg hard drukken voordat er iets uit komt. Ik geef mijn hand nu even wat rust en ga dadelijk weer verder. :)

Update: Het is me gelukt, de patroon is eruit. Gelukkig had ik dikke ovenhandschoenen aan, want het magazijn knalde uit mijn hand toen ik nog eens gas eruit wilde laten lopen en er dit keer heel hard op drukte met de inbussleutel. Heb het wieltje nu goed afgesteld, alleen moet ik dus nog silicone olie kopen en alle andere toebehoren. Ook zal ik dit keer alle beschikbare info opzoeken, filmpjes e.d. Ik ben in ieder geval geholpen, dankjewel voor de tip, Kroeskoppie. :)

Laatst bewerkt:
Ik had het toch nog eens met een inbussleutel geprobeerd en dit keer lukte het mij wel om gas eruit te laten ontsnappen, alleen moet je wel heel erg hard drukken voordat er iets uit komt. Ik geef mijn hand nu even wat rust en ga dadelijk weer verder. :)

Update: Het is me gelukt, de patroon is eruit. Gelukkig had ik dikke ovenhandschoenen aan, want het magazijn knalde uit mijn hand toen ik nog eens gas eruit wilde laten lopen en er dit keer heel hard op drukte met de inbussleutel. Heb het wieltje nu goed afgesteld, alleen moet ik dus nog silicone olie kopen en alle andere toebehoren. Ook zal ik dit keer alle beschikbare info opzoeken, filmpjes e.d. Ik ben in ieder geval geholpen, dankjewel voor de tip, Kroeskoppie. :)
Goed om te horen dat het je uiteindelijk gelukt is.

Die ovenhandschoen is eigenlijk wel een goed idee, niet over nagedacht. Slim.

• Leuk
Waarderingen: Assault Captain
Welkom op het forum Marcel.

ps. Ik zie, lees nu ook pas, dat je het beste wat siliconen olie op het nippeltje van zo'n CO2 patroon doet. Waarom is dit precies? En wat houdt droog schieten precies in en hoe voorkom je dit?

Grts, Marcel

Dit zorgt ervoor dat de seal waar de co2 patroon tegen aan gedrukt wordt onderhouden wordt en dus langer mee gaat.

Welkom op het forum Marcel.

Dit zorgt ervoor dat de seal waar de co2 patroon tegen aan gedrukt wordt onderhouden wordt en dus langer mee gaat.

Moet je hier speciale olie voor gebruiken dan en moet je dit op iedere patroon dan aanwenden? Wat betreft het pistool zelf dan, moet je die ook van tevoren met olie o.i.d. insmeren voordat je het gaat gebruiken, of kan je het pistool zo zoals die bij mij is binnengekomen, direct gebruiken? Natuurlijk zal alle antwoorden op dit forum te vinden zijn en ik zal ook gebruik gaan maken van alle informatie dat ik hier zal vinden, dus hopelijk kan hier toch een antwoord op gegeven worden, waarvoor mijn dank en waardering. 🙏

Vroeger gebruikte men hier naaimachine olie voor, tegenwoordig kun je daar speciale olie voor krijgen.
Ik heb jaren geleden eens een klein tubetje van Crosman (luchtbuks merk) op de kop getikt, maar weet niet meer waar.
Je locale wapenhandel zal wel weten hoe je daaraan kunt komen.

Een druppeltje op de Co2 patroon is genoeg, maar dit hoef je ook niet bij elk patroontje te doen.
Ook zijn er speciale Co2 patroontjes verkrijgbaar waar deze olie al in zit. Deze zijn wel een stuk prijziger dan de normale patroontjes.

Ook de internals van je pistool vinden een beetje smering niet erg, maar overdrijf het niet.
Er zijn verschillende vetten te krijgen die je op de bewegende delen kunt smeren, ik gebruik een spuitbus siliconenspray, waar ik af en toe een klein spraytje van door mn wapens heen jaag.
Zolang je niet buiten speelt, heb je ook veel minder onderhoud nodig.
Maar, nieuw uit de doos, zullen ze vast prima functioneren, je hoeft ze niet gelijk in te vetten voor gebruik.

• Leuk
Waarderingen: NewBie