ICS Spring vervangen

pietvdh1993

Member
2 feb 2024
12
2
Trophies
1
Dag forummers!

Een aantal maanden geleden stelde ik hier een vraag over mijn Krytac pdw, die ondanks de minimum hop toch overhopte en ben ik geweldig geholpen door jullie! Nu heb ik weer iets anders en natuurlijk weer de hoop op wat goeie tips.

Ik heb pas via de marktplaats hier een leuke ICS replica gekocht met daarbij ook nog wat extra onderdelen, waaronder 2 springs (een 105 en 110). De eigenaar vertelde me dat het vervangen van die springs niet zo lastig was en toen ik er achter kwam dat hij met de huidige spring (ik denk een 100, hij is iets korter dan de 105) "maar" 0,75 schoot dacht ik: "dat is een mooie kans om zelf eens wat te sleutelen". Let wel: ik ben geen hele handige harry haha..

Met wat YT tutorials is het gelukt, de upper klikt heel makkelijk open en de gearbox schuift er zo uit. 4 korte en 2 wat langere schroefjes verder en dan 1 inbusje en de gearbox was open. So far so good. Eerst de m110 erin met heel veel moeite en dus maar gedacht dat het verstandiger was om de m105 te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk de replica weer in elkaar en wat testen, maar de balletjes "vallen" er bijna uit. Voor de gein de chrono erbij gepakt, 0,04 joule😂. Dusja, dan de originele veer maar terug, maar helaas eenzelfde resultaat..

Wat me brengt bij het probleem: wat is er, denken jullie, aan de hand? Voor mijn gevoel zit die veer wel goed, maar moet het iets met de piston zijn? Die niet goed z'n kracht opbouwt? Heb daar ook geen verstand van, hoe dat in elkaar moet. Het voelde nu logisch, maar met dit resultaat kan dat natuurlijk niet zo zijn😅..

Alle hulp is welkom!
 
Dit klinkt voor mij allemaal als een airseal probleem in de upper, maar ik kan het verkeerd hebben.

Ik baseer dat hierop:
Ik heb vroegah, was mijn allereerste airsoft replica, een ICS CXP APE R gehad. Deze had ook het split gearbox design. Destijds mede voor gekozen vanwege de split gearbox, aangezien dat, zoals je al ervaren hebt, een stukje makkelijker sleutelen was. Plus, de replica was ook nog vet.

Ik kan mij herinneren dat mijn APE, in combinatie met een barrel met een diameter van 6.03 en een M90 veer precies 1 joule schiet met 0.30 bb's. Ik vermoed dan ook dat al, voordat je ging sleutelen aan je replica, deze eigenlijk al air seal problemen had, aangezien ik 0.75j op een M100 veer weer heel erg laag vindt. Ik weet natuurlijk niet welk model met welke lengte inner barrel je precies gekocht hebt, maar het blijft voor mijn gevoel opvallend laag.

Het zou kunnen zijn dat van o.a. de piston of de piston head de O-ringen heel slecht zijn geworden. Deze zou je kunnen vervangen. Zou ook kunnen zijn dat de cilinder niet meer goed afdicht i.c.m. met die onderdelen. Beetje lastig in te schatten. Je zou, mede doordat je zo makkelijk de upper kan verwijderen, eerst alle onderdelen in de upper goed kunnen schoonmaken/ontvetten, nieuwe O-ringen plaatsen met wat lichte vettigheid eraan voor goede afdichting en vervolgens alles weer in elkaar zetten met de M100 veer waarvan je weet wat je joule eerst was.

Mocht dit herstellen, dan kun je alsnog altijd kijken of je de andere veren nodig hebt. Maar begin vooral met die M100 die er al in zat als referentiepunt, Micht dit niet herstellen, dan kan het nodig zijn om onderdelen te vervangen. Je moet dan wel even kijken of de nieuwe onderdelen werken in een ICS Split Gearbox, aangezien ik weet dat niet per sé alle onderdelen daarin passen.

Ik kan mij verder ergens vaag herinneren dat, tenminste dat was op mijn ICS APE, dat bij het dichtklappen van split gearbox het tandwiel wat met de piston in contact stond in de onderste helft van de split gearbox, in een bepaalde, specifieke houding moest staan. Dit zou anders een beschadiging van de piston kunnen geven. Misschien handig om dit even op te zoeken bij dit specifieke model.

ICS heeft trouwens zelf ook nog een playlist op Youtube met o.a. onderhoud & disassembly van de Split Gear Box. Misschien kun je die ook nog eens nalopen?
 
Thanks Kroes voor je snelle reactie, ik lees herkenbaarheid haha.

Ik ga hem nog eens uit elkaar halen, die o ring checken en een foto maken van die piston en tappet plate, want die zag er idd beschadigd uit..

Ik houd je op de hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kroeskoppie
Klink mij als een tappet plate waar de Nozzle mogelijk niet goed op zit.
Thanks voor je reactie! Dat veertje heb ik inderdaad eens bekeken, die zit wel op de, volgens mij, juiste 2 plekken vast.. Hoe bedoel jij 'nozzle niet goed op zit'? Niet lullig bedoelt, maar ik ben hier echt nog teveel leek voor haha..

Kan het ook nog zijn dat die tappet plate bij het inklikken in de gearbox niet op de juiste plek zit? Waardoor het overhalen van de trekker niet overgaat tot het juist afvuren van het kogeltje?
 
Ik heb zelf eens gehad dat ik hem achter de tappet plate had gehaakt, ipv in de v-groef / profiel had gedrukt. Ook wel eens gehad dat de tappet plate zelf aan 1 kant naast de groef zat.