Is lexan / Polycarbonaat toegestaan als gezicht/oog bescherming.

typezero

New Member
25 feb 2015
1
0
Trophies
1
goede dag dames en heren van de ACN.


let op veel spelfouten excuse daarvoor. dislectie helpt mij niet.

ik heb me hier een jaar geleden voorgesteld als mogelijk ooit miscchien lid te worden. Maar helaas gezien geld en andere problemen nog niet gebeurt. 



even snel een achtergrond.

Ik ben een afgestudeerd designer maar heb na 4 jaar proberen eindelijk een fulltime baan kunnen krijgen in mijn sector. daarvoor werkte ik in de horeca. dit bragt meestal net genoeg op om van te leven en soms zelfs dat niet eens. daarom ben ik nog niet begonnen aan airsoft.



Hier naast ben ik ook een hele erge knutselaar van groote projecten tot klein zoals modelbouw en andere dingen.



Ik had een idee om zelf een futoristisch gezichts masker te maken. en ben al een paar jaar hier in me hoofd mee bezig. ik heb alleen 1 probleem.


ik wil voor dit avontuur een masker maken van transparant lexaan of "Polycarbonaat" van een aantal milimeters dik. 



nou is gewicht en al het andere even niet de qwestie.  mij gaat het om het feit dat overal waar ik lexaan/Polycarbonaat kan kopen ze geen idee hebben wat de impact qualitiet is. laatstaan wat en 166 is of zelfs ANSI Z87.1 is.



Misschien is dit logisch omdat de industrie nog pas net in contact komt met airsoft.



De vraag is natuurlijk weet iemand of ik ergens lexaan/polycarbonaat kan krijgen wat of dus deze ratings heeft. of dat het toegestaan is zolang het maar boven de zoveel fps weerstaat zonder te breken/of andere ongewenste dingen. (en de nare dingen bedoel ik hier mee)???


 


 


hier het concept. dit zal kwa interpertatie heel anders worden maar als basis een goed begin. ben goed met wiskunde dus de hoeken en andere onzin om het lexaan te zagen en vast maken komt wel goed. mij gaat het om het concept. en als ik dit ooit voormekaar krijg zal ik dit ook wel voor andere kunnen maken.


helm-masker-mount.jpg



Ik wil vooraf al iedereen bedanken die mij met dit probleem wil helpen. Ik stel dit erg op prijs.
 
https://www.bayersheeteurope.com/717/Producten/Makrolon/Makrolon-Hygard.htm


Bij dit bedrijf kun je kogelwerende platen polycarbonaat scoren , ik denk alleen wel dat de prijs onwijs hoog zal zijn.
 
dankje wel sander dat helpt al een heel stuk.



staat in het pdf dat het EN 1063 rating heeft.



is het bij de "EN" rating zo dat hoe hoger het nr deste beter het is????
 
nee volgens mij werkt het niet zo. EN staat voor Europese Norm en diverse producten vallen onder de EN , brandbeveiligingskasten etc dat nummer staat gewoon voor het artikel waarin de norm is vastgelegd.
 
De vraag is natuurlijk weet iemand of ik ergens lexaan/polycarbonaat kan krijgen wat of dus deze ratings heeft. of dat het toegestaan is zolang het maar boven de zoveel fps weerstaat zonder te breken/of andere ongewenste dingen. (en de nare dingen bedoel ik hier mee)???

Je kan natuurlijk kleine stukjes kopen en op een skirm proberen of ze een paar sniper schoten met 500 FPS op 0,5 meter kunnen hebben. Kom je er vanzelf wel achter wat goed materiaal is en wat niet... Let er wel op dat buiten gebruik, lijd tot blootstelling aan UV-licht, wat mogelijk de sterkte van je materiaal aantast.
 
Beide bedankt voor het reageren. Ik zal binnenkort is wat stukjes van verschillende diktes kopen en naar een introduce skrim nemen. Maar stel dat ik het masker heb gemaakt en en met helm en al wil dragen op een skrim. Ik weet dat je brill "gesloten moet zijn" zodat er niet een bb onder kan komen. Is dit dan toegestaan als ik dat dan zelf zo heb gemaakt. Of zal ik verplicht moeten zijn om ook nog is een veiliheids bril er onder te dragen. Gezien het masker op dit punt geen officieele rating heeft. Of is dat niet noodzakelijk zolang het maar door een schietproef komt van bijvoorbeeld 500fps. 
 
Holy shit snacks dat is rete vet!! Of het toe gestaan word is nog maar de vraag, het kan zijn dat ze je er op aan spreken maar kan ook dat ze denken dat je die gekocht heb als je er mee aan komt lopen. Ik zou als je m gemaakt en getest hebt voor de zekerheid toch nog ff aan iemand van de orga vragen of het oke is dat je hem gebruikt en dat i test a, b, c, ect doorstaan heeft.


Alleen een test van 500 fps is niet genoeg, ik kan wel een checklist maken als je wil.


 
 
En uiteindelijk gaat het om je ogen.
Als iets niet "toegelaten" wordt is niet om je te pesten maar om je ogen te beschermen.
Probeer dus aub niet om de "regeltjes" te omzeilen of zogenaamd te slim af te zijn.
Wees aub verstandig.
 
 


Nee ik zal er niet aan denken om de regels te omzeilen. Daarom ben ik opzoek naar lexan/polycarbonate met een rating die voor airsoft werkt. Ik heb al 2 keer oog letsel gehad en met mazzel er van afgekomen. Dit 1x door een vrat onder mijn oog en achter me oog. En het zelfde oog heeft in het pikke donker een aansteker gevangen en een maand lang met een gekneust oog rond gelopen op vakantie.


 Wat ik wil doen is dan wel een futoristische airsoft helm/masker maken die werkt voor airsoft en gebruikt mag worden. Dus ook aan de regels correct is. 


Zal dit niet lukken omdat het niet door een keuring of iets in die zin heen komt is het een prop en zal het alleen een display ding worden (cosplay/of een prop voor een film of wat dan ook)
 
Ik denk dat ik je nu al wel kan vertellen dat het niet mag. De bril of oogbescherming moet voldoen aan en hier quote ik de nabv: "De bril dient minimaal te voldoen aan de EN166 1B, STANAG 2920 v50 en de 40296 norm."


Dat komt er dus op neer dat je de bril en of masker dan officieel zou moeten aandragen voor keuring en certificering bij een officiele instantie voor je hem officieel mag gebruiken op een skirm. Ook al is hij gemaakt van een matteriaal wat wel veilig zou zijn maakt dan niks uit. Als hij niet gekeurd is mag het officieel niet, of het toegelaten wordt is een tweede en of je het moet willen nog een derde. 
 
Ik denk dat ik je nu al wel kan vertellen dat het niet mag. De bril of oogbescherming moet voldoen aan en hier quote ik de nabv: "De bril dient minimaal te voldoen aan de EN166 1B, STANAG 2920 v50 en de 40296 norm."


Dat komt er dus op neer dat je de bril en of masker dan officieel zou moeten aandragen voor keuring en certificering bij een officiele instantie voor je hem officieel mag gebruiken op een skirm. Ook al is hij gemaakt van een matteriaal wat wel veilig zou zijn maakt dan niks uit. Als hij niet gekeurd is mag het officieel niet, of het toegelaten wordt is een tweede en of je het moet willen nog een derde. 

Dat het officieel niet mag en dat je het misschien niet zou moeten willen ben ik met je eens. Maar het toelaten zie ik iets minder dramatisch. Zolang er nog mesh brillen toe gelaten worden, is een gesloten eigen maaksel van TypeZero altijd nog een betere optie (mits goed getest op sterke en in schieten van af de zijkanten).


 
 
Oke dankje. Dat is handige info om te weten. 


Wat ik misschien dus wel kan doen is een low profile gecertificeerde bril er onder dragen.


Wat mij hier in ook wat meer vrijheid geeft in het design.
 
Met deze optie moeten ze het ten alle tijden toelaten. Aangezien je een gecertificeerde bril er onder draagt.
 
Het masker wat je wilt gaan maken ziet er kicke uit, maar even afgezien van het feit of het toegestaan is om ermee ten strijde te trekken en de look die je er mee wilt bereiken, zit ik mijzelf af te vragen of je het wel zou moeten willen...


Al de Airsoftgear wordt zo gemaakt dat het zo licht mogelijk is om het comfortabel is om te dragen. Uit ervaring weet dat bij knutselprojecten je toch wat beperkt bent in je middelen om alles in elkaar te zetten en vaak niet over hoogwaardige en lichtgewicht materialen beschikt. Dit houdt dus in dat als je helm eenmaal voltooid is, die toch wel een kilo of wat zal gaan wegen en ik denk dat dat je uiteindelijk in het veld toch zal gaan opbreken. En ik denk dat je ook redelijk wat ventilatie in je helm mag gaan inbouwen aangezien het grote oppervlak aan lexaan wat je wilt gebruiken in combinatie met de lichaamswarmte die in de helm zal blijven hangen...


Nou wil ik niet om de hoek komen als buzzkill, want ik weet zelf ook dat je ontiegelijk veel voldoening krijgt uit het hele ontwerp/fabricage/montage proces en dat je dan uiteindelijk een geslaagd eindproduct mag aanschouwen :D maar als airsoftatribuut denk ik dat het minder geschikt.... offff je moet lekker als juggernaut door het veld willen/mogen trekken DAN WEL!! ;D